Canonical tag - Slik skal canonical link element brukes
Hva er canonical tag? Canonical link element er et HTML-element som ofte blir referert til som canonical tag eller rel=canonical. Hensikten med canonical tag er å opplyse søkemotorer om hvilken av…
Hvordan SEO forbedrer kommunikasjon og PR
Når vi snakker om søkemotoroptimalisering (SEO), tenker vi gjerne først på rangering hos Google og andre søkemotorer økt nettstedstrafikk flere salg Selv om alt dette er mulig med SEO, er det enda…
21 råd til butikker som vil lykkes i det nye året
Jeg har sett på nåværende trender innen online-salg og hvordan Google etter hvert spiller en helt sentral rolle i enhver nettbutikks planer om vekst og oppskalering gjennom sin innflytelse på…
Dynamiske URL-er - hvordan håndtere parametere?
For å vite hvordan man skal håndtere dynamiske URL-er er det essensielt at man vet hva det er, og hvorfor du bør håndtere det på en korrekt måte. Forstår man ikke dette, eller ignorer det bevisst…
SEO og multikanalmarkedsføring i 2020 – Dette må handelsnæringen være klar over!
Se for deg dagen i dag, bare neste år. Tusenvis av betalende kunder kommer inn i nettbutikken din – selv om du hverken brukte noe mer enn vanlig på annonser, kuttet prisene eller var heldig med et…
JavaScript kan blokkere nettbutikkens omsetning. Har du råd til det?
TL;DR JavaScript sørger for god brukeropplevelse, men kan skape problemer for søkemotorer. Hybrid rendering lar deg vise innhold ferdig rendret, og kan være løsningen dersom du har nettbutikk. Gjør…
Googles nettsøppelproblem bør være en oppgave for norske myndigheter
Alle land har lover mot åpenbart juks, markedsmanipulasjon, villedende reklame og uetiske salgsmetoder i næringslivet. Er det ikke da rart at Norges nåværende forretningsmiljø tillater hvem som helst…
Ikke gjør disse 11 SEO-tabbene når du driver nettbutikk
Jeg har jobbet med søkemotoroptimalisering (SEO) i rundt 15 år. Livet som SEO-konsulent er interessant. Jeg har vært vitne til noen spennende og fantastiske hendelser ute hos kundene. Og jeg har også…
Search Planet utvider – ansetter teknisk SEO-ekspert
Med Jørgen Indsetviken på laget kan én enkel kodebit løse komplekse og tidkrevende problemer for kunden. Dette sparer fremtidige kunder for tid og penger og resultatene kommer langt raskere. Med…
13 tips for å lykkes med WordPress på Google organisk søk (SEO)
Jeg har jobbet i rundt 15 år med SEO. Derfor blir ofte spurt om hva som er den beste publiseringsløsningen fra et SEO-synspunkt. Og hver gang er svaret mitt det samme. Jeg elsker WordPress. Det er en…
Hva koster SEO?
Hva koster et tau? Det er like vanskelig å svare på dette spørsmålet som det er å sette pris på SEO. Det avhenger av mange ting … hvilken kvalitet skal tauet ha? hvor mye tau trenger du? hva…
SEO for e-handel må først forankres i toppledelsen – ellers kan dere ikke skalere!
Gjennom over et tiår med SEO-rådgivning for store e-handelsselskaper som selger tusenvis av produkter via nettbutikker og fysiske varehus og lokale butikker, har jeg sett og lært mange viktige ting…
Søkemotoroptimalisering: Fakta, myter og feilinformasjon om SEO
«Bør du be markedsdirektøren din ta sin hatt og gå … på grunn av inkompetanse?» Forsiktig advarsel: Dette er en tanke som kan slå deg når du leser artikkelen under. I tillegg til en…
Derfor trenger e-handelsbedrifter SEO
«Men SEO fungerer bare med innholdsbaserte nettsteder og blogger, ikke sant?» FEIL! Dette er en vanlig misforståelse. Og det er helt feil. SEO er ikke bare bra – det er FANTASTISK for nettbutikker!…
For at SEO skal være effektiv, må psykologi komme før taktikk
Hvis det er ett problem mange SEO-konsulenter står overfor i arbeidet for kunder, er det følgende. Vi blir kalt inn for sent i webutviklingsprosessen. Ofte er alt allerede gjort. Valg av teknisk…
7 trinn til smart søkeordsanalyse for nettbutikker
Når ledere og markedsføringskonsulenter tenker på søkeordsanalyse (eller søkemotoroptimalisering for den saks skyld), har de en tendens til å begrense seg til bare søkeord og søkevolumer. Men dette…
Innholdsmarkedsføring er IKKE «det nye SEO»
Stadig oftere ønsker norske bedrifter å kjøpe inn søkeordmålrettede artikler til å legge ut på nettstedet sitt – etter å ha lagt inn noen få populære søkeord og fylt på med produktnavn. Dette er ikke…
Effektiv SEO handler mer om menneskeoptimalisering enn søkemotoroptimalisering
Jeg har sagt det før – og tror det alltid vil være sant. Når det gjelder SEO, handler alt om tillit. Mange av dem som sliter med å oppnå effektiv SEO – av den typen som gir utslag på bunnlinjen…
Hvorfor vi ikke tilbyr tjenester for «lenkebygging» – og hvorfor dere ikke bør be om det!
Minst en gang i uken får jeg en telefon, e-post eller er på et møte der en frustrert bedriftsleder eller markedsføringsansvarlig spør meg om lenkebyggingstjenester. «Jeg fant et sånt billig…
Vekstanalyse - motoren som gjør nettbutikken til en vekstmaskin
Hvis det er én ting som er viktigere for en nettbutikk enn noe annet når man jobber med søkemotoroptimalisering, så er det å selge ting til kunder og generere inntekter. Med mindre nettbutikken deres…
Er billig SEO-analyse egentlig billigere?
Frem til nå har enkelte e-handelsansvarlige og bedriftsledere kommet unna med ikke å være særlig bevisste på SEO-analyse. En slik tilnærming i dag er å oppføre seg som en struts – stikke hodet i…
Slik finner dere ut om dere bør sparke markedsdirektøren deres!
«Bør dere sparke markedsdirektøren deres … på grunn av inkompetanse?» Det er kanskje et provoserende spørsmål – men et spørsmål mange store selskaper snart vil bli tvunget til å stille seg…
Kan ledere saksøkes for å ignorere Googles betydning for virksomheten?
For å bruke en militær aforisme: Den beste generalen i krig er ikke han med den største hæren, de nyeste våpnene eller det største budsjettet – men den som forstår slagmarken. Uten kunnskap om…
Hvordan bygge en effektiv innholdsstrategi for en nettbutikk som skal vokse kraftig og vinne kampen om kundene på Google med innholdsmarkedsføring?
Når jeg holder foredrag om innholdsstrategi, sammenligner jeg ofte det potensielle markedet for produkter med vannet i en demning. For å få en liten, jevn strøm av vann kan du legge et rør fra…
Effektiv informasjonsarkitektur kan mangedoble salget i nettbutikken!
En venn viste meg et videoopptak fra et tørkerammet område i Asia. En tankvogn brukt til å frakte vann til utsatte landsbyer hadde en defekt ventil. I løpet av den lange kjøreturen lekket det…
Norske ledere gir bedriftene milliardtap
Selvtilfredse bedriftsledere påfører bedriftene milliarder i tapte inntekter. Dermed setter de både bedriften og sin egen karriere i fare. Hvis et tre faller i skogen og ingen hører det, lager det da…
5 feil suksessrike nettbutikker styrer unna
Hva er det som skiller en vellykket nettbutikk fra en som så vidt klarer å overleve? Jeg har blitt stilt dette spørsmålet mange ganger i løpet av de siste ti årene – tiden jeg har jobbet som…
Slik kan SEO og søkedata drive forretningsutvikling og vekst for nettbutikker
En lektor på en handelshøyskole ville teste studentene sine. Han stilte dem et spørsmål. «Ville du ha ansatt meg hvis jeg opplyste at timeprisen min var 50 000 kroner?» Den ene studenten…
SEO og omnikanal-markedsføring – en vinnende kombinasjon i dagens tøffe marked
For ikke lenge siden tok folk flest den endelige kjøpsbeslutningen umiddelbart etter å ha sett et produkt i en butikk eller en kampanje på nett. I dag søker forbrukere på Google for å finne ut mer om…
40 SEO-tips for nettbutikker som vil øke salget!
Søkemotoroptimalisering er et område nettbutikker ofte forsømmer. Mange bedrifter ville ha stort utbytte av hjelp fra kyndige eksperter på området, råd fra spesialister med erfaring i å utvikle og…
Dette bør alle bedriftsledere vite om Google
Googles innvirkning på menneskeheten Få andre selskaper i handelens historie har påvirket menneskeheten mer enn Google. Det som startet som en søkemotor utviklet av Larry Page og Sergey Brin i…
Derfor bør innholdsmarkedsføring bygges på et solid SEO-fundament
Nettstedet ditt har bare noen få sekunder på å fange besøkendes interesse. Hvis det ikke gjør det, forsvinner de. Kanskje for alltid. Du kan bare tiltrekke deg folks oppmerksomhet hvis du forstår…