SEO for ledere: Problemer med SEO er ofte egentlig et ledelsesproblem

Problemer med SEO er ofte egentlig et ledelsesproblem

Mange betrakter søkemotoroptimalisering (SEO) som en rent teknisk disiplin. Dette er ikke riktig tilnærming. Problemer med organisk søk og SEO kan ofte tilskrives et ledelsesproblem. Nedenfor beskriver jeg fire hovedutfordringer. Første utfordring: arbeidet med SEO kommer skjevt ut i utgangspunktet I tilnærmingen til SEO har mange bedrifter feil…


Merkevarebygging

Hvorfor har SEO stor betydning for merkevarebygging?

SEO-bloggHvorfor har SEO stor betydning for merkevarebygging?I dette innlegget kan du lese om hvordan SEO og merkevarebygging styrker hverandre og gir synergieffekter.Hvis du gjør dette på riktig måte, kan du oppnå fantastiske resultater.…


Forretningskvinne holdes tilbake. Illustrasjonsbilde til sak om alternativkost, markedsføringsledelse og SEO.

Skjulte kostnader ved tapte SEO-muligheter

Innenfor søkemotoroptimalisering (SEO) bruker vi begrepet «kostnader ved tapte muligheter», noe alle ledere må kjenne til og unngå. Dette er de skjulte kostnadene du pådrar deg hvis du ikke legger nok vekt på søkemotoroptimalisering. Hva betyr dette begrepet? Med kostnader ved tapte muligheter mener vi at du mister en fordel du ellers ville ha…


SEO hjelper annen markedsføring, salgsstrategi, kommunikasjon og mer.

SEO handler om mer enn Google-rangeringer og markedsføring på nettet

Mange – deriblant ledere i store konserner – tror at søkemotoroptimalisering bare handler om rangeringer på Google. Dette er ikke lenger tilfellet. Noe som er helt sikkert, er at markedsføring på nettet gjennom intelligent bruk av søkemotoroptimalisering (SEO) kan bidra til at de rette kundene finner bedriften din blir oppmerksomme på hva…


Organisk søk setter fart på omsetning, profitt og vekst. Her vist som papirfly-analogi.

Organisk søk: gratis og effektivt

Organisk søk er blitt en svært viktig del av kjøpsprosessen. Forbrukere innleder nesten alltid kjøpsbeslutninger med organiske søk på Google. Dette har ført til varige endringer i næringslivet. Ledere som forstår dette, kan høste store gevinster. Hva er organisk søk? Organisk søk er et enkelt begrep: Dette er oppføringer du ikke betaler for, i…


Svar på vanlige spørsmål om søkemotoroptomalisering (SEO)

Svar på alle vanlige spørsmål om søkemotoroptimalisering (SEO)

SøkemotoroptimaliseringSvar på alle vanlige spørsmål om søkemotoroptimalisering (SEO)Hei, jeg er Trond Lyngbø, senior SEO-konsulent og eier av Search Planet. Jeg har jobbet med søkemotoroptimalisering i 20 år, og brenner for faget. Jeg håper du vil like dette! Om konsulenten…


Arbeid med SEO, UX og informasjonsarkitektur for nettbutikk

Hvorfor SEO for netthandel er en langsiktig prosess

Et «one-shot wonder» er en som blir full etter bare ett shot – en ekstrem lettvekter. Innenfor forretningssjargong brukes dette uttrykket om en bedrift som skinner kraftig en kort stund for deretter å dø ut. Nettbutikker som bruker strategisk SEO for å skape vekst i virksomheten, ønsker definitivt ikke å bli assosiert med dette begrepet. Effekten…


Hamsterhjul med et hamster som løper for å illustrere at ledere og ansatte i bedrifter jobber inefektivt med SEO, markedsføring, salg, digitalisering og digital transformasjon

Dette bør ledere vite om den digitale omstillingen

«Når en blind leder en blind, faller de begge i grøften», er en god metafor. Dette er selvfølgelig uheldig når det skjer med enkeltpersoner, men når organisasjoner rammes av dette fenomenet, blir konsekvensene katastrofale. Likevel har sikkert alle opplevd en situasjon der en leder med manglende kunnskaper eller kompetanse styrer bedriften i helt…


Innholdsmarkedsføringens sju dødssynder

Innholdsmarkedsføringens sju dødssynder

I løpet av de siste årene er innholdsmarkedsføring blitt svært populært, og mange bedrifter implementerer denne disiplinen i strategien sin for digital markedsføring. Dessverre er innholdsmarkedsføringen og søkemotoroptimaliseringen ikke alltid godt integrert i organisasjonen – eller integrert i det hele tatt. Strategiene for produksjon av innhold…


Digitalisering og digital transformasjon: Endre tilnærming for å takle stadig større utfordringer for bedriften din

Endre tilnærming for å takle stadig større utfordringer for bedriften din

Denne eldgamle forbannelsen stammer sannsynligvis fra Kina: «Måtte du oppleve interessante tider.» I dag opplever vi helt klart «interessante tider» i næringslivet og innenfor søkemotoroptimalisering (SEO). Alt er i forandring, og utviklingen går lynraskt, slik at mange gründere, markedsførere og til og med SEO-eksperter blir forvirret og…


Hvorfor innholdsmarkedsføring alltid bør kompletteres av SEO

Hvorfor innholdsmarkedsføring alltid bør kompletteres av SEO

Folk stiller meg ofte følgende spørsmål under konferanser og i e-poster: Hvilken rolle spiller SEO i innholdsmarkedsføring? Jeg svarer alltid følgende: Du bør betrakte SEO som en forsterkning av teamet som produserer innhold. Deretter får jeg som regel dette oppfølgingsspørsmålet: Hvordan skal SEO-teamet og innholdsteamet samarbeide for å oppnå…


Søkeordanalyse

Søkeordsanalyse: et nøkkelelement i SEO og innholdsmarkedsføring

Mange bedriftsledere holder søkemotoroptimalisering (SEO) og innholdsmarkedsføring strengt atskilt. Jeg mener at strategien for innholdsmarkedsføring kan og bør være basert på god søkeordsanalyse. Søkedata fra organisk søk kan gi deg fasiten på kunde-eksamen! La oss se nærmere på hvorfor søkeordsanalyse er så verdifullt for bedrifter Forestill deg…


SEO kan bidra til at du får drømmejobben (eller mister muligheten) - Karrieretips

SEO kan bidra til at du får drømmejobben (eller mister muligheten)

Når passer det best å bygge opp en portefølje på nettet for å forberede deg på drømmekarrieren? Det beste tidspunktet er så snart du begynner på høyere utdanning eller begynner å søke på jobber. Og hva er det nest beste tidspunktet? Nå! Det tradisjonelle formålet med søkemotoroptimalisering (SEO) er å tiltrekke mer trafikk til et nettsted, få…


Hva er organisk søk og hvorfor er Google organisk søk viktig for næringslivet?

Slik har Google endret handelen og spillereglene i næringslivet

I flere tiår hadde musikkbransjen solide inntekter gjennom en velfungerende forretningsmodell – å selge fysiske eksemplarer av musikksamlinger, for eksempel CD-er, kassetter og vinylplater. Så endret internett alt. Med muligheten til å laste ned digitale MP3-filer gjennomgikk bransjen store endringer, og dette banet også vei for…


Fakta om SEO - Hva alle ledere må vite om søkemotoroptimalisering

Sju fakta om SEO alle ledere må kjenne til

Hvis bedriften din baserer SEO-arbeidet på de samme fremgangsmåtene og kunnskapene dere gjorde for noen år siden, er det på tide å oppdatere strategiene – nå! Hvis dere ikke er på høyde med utviklingen innenfor forretningsøkosystemet og søkemotoroptimalisering (SEO), blir dere overkjørt av konkurrenter som klarer å holde tritt. Her er sju fakta om…


Søkemotoroptimalisering-tips for ledere som ønsker hjelp med SEO strategi. Bildet viser at organisk søk , SEO og Google ikke er i synk med overordnet virksomhetsstrategi, salgsstrategi, markedsføringsstrategi, markevarebygging, PR- og kommunikasjonsstrategi og webutvikling. Det betyr at bedriften ikke er i synk med kunder og markedet.

Utvikler bedriften og nettstedet seg i takt med Google?

Hvis du ikke følger med på hvordan Google stadig utvikler seg, mister du inntekter, går glipp av muligheter og utsetter bedriften for risiko. Dagens Google er på ingen måte den samme søkemotoren som ble lansert som utfordrer i 1998. Google har hele tiden fornyet seg for å beholde lederposisjonen innenfor det svært konkurransepregede søkemarkedet.…


SEO-strategi for ledere - SEO-konsulent griper inn. Bildet viser SEO-konsulent som stanser arbeidet.

Seks grunner til at bedrifter mislykkes med SEO, og hvordan du unngår å gjøre det samme

Du har sikkert latt deg imponere av folk som uten problemer klarer å sjonglere flere baller i luften. Med smidighet og eleganse kaster de ballene høyt og i ulike mønstre. Noen klarer også gjøre de utroligste triks – uten å miste en eneste ball. Når du kommer hjem, vil du prøve selv. Selv med bare to baller, er det mye vanskeligere enn det ser ut…


Bilde av Search Planet sitt nærområde i Oslo, Norge.

Fire hindringer i bedriften knyttet til SEO som ledere må være klar over

Nå som vi har tatt fatt på et nytt år, passer det å se på fire hovedutfordringer for bedrifter som skal satse på søkemotoroptimalisering (SEO). Med mindre bedriften din forholder seg til og håndterer disse utfordringene, kan det bli vanskelig for dere å oppnå gode resultater. 1. SEO er en forutsetning for enhetlig markedsføring Dessverre mener…


Fire ting de fleste ledere ikke forstår om SEO

Fire ting de fleste ledere ikke forstår om SEO

Dagens nettmarked er i stor grad basert på organiske søk. Derfor er en effektiv SEO-strategi en forutsetning for å kunne oppnå vekst og god lønnsomhet. I denne artikkelen skal vi se nærmere på fire fakta om SEO som ledere må kjenne til for å kunne oppnå gode resultater. Faktum 1: SEO er ikke noe du legger til, men noe du integrerer I dag er…


Omstrukturering og betydning av UX for SEO

Betydningen av SEO i strategisk omstrukturering av nettbutikker

Det er enkelt å bake en kake – forutsatt at du bruker riktige ingredienser! Men: Forestill deg resultatet hvis du lager røren, har den i en form og pensler på glasur. Idet du skal sette kaken i ovnen, innser du at du har glemt eggene! I så fall må du lage kaken uten egg, slik at den blir flat og smuldrete. Alternativt kan du begynne helt på nytt.…


Hvorfor nettbutikker trenger søkemotoroptimalisering (SEO). SEO-tips for ledere som driver med netthandel, e-handel eller ren nettbutikk.

Tre enkle grunner til at nettbutikker trenger SEO

I eventyret om Jack og bønnestengelen bytter gutten familiens eneste melkeku mot tre magiske bønner. Moren hans blir rasende og kaster dem ut av vinduet. I løpet av natten blir bønnene til en gigantisk bønnestengel. Jack klatrer opp til et kongerike i himmelen, og herfra henter han skatter som gjør ham rik. For nettbutikker fungerer…


Innholdsmarkedsføring og SEO: Se helheten

Innholdsmarkedsføring og SEO: Se helheten

Markedsførere lurte lenge på hvordan blogger fra Buffer stadig klarer å oppnå topplasseringer på søkemotorer og tiltrekke enorme mengder av lesere – helt gratis. Så avslørte innholdsteamet deres hva som skjer bak kulissene. For dem handlet SEO ikke bare om trafikk, konverteringer og inntekter. I likhet med andre smarte markedsteam oppnådde de gode…


Trond Lyngbø, Search Planet AS.

Flere markedsførere burde gjøre som leger: Diagnostisere før behandling

Tenk tilbake til sist du besøkte et sykehus eller en klinikk. Vippet legen frem reseptblokken og skrev ut resepten i det øyeblikket du gikk inn i rommet? Selvfølgelig ikke. Du fikk sannsynligvis noen spørsmål. Deretter ble du undersøkt av legen. Kanskje noen blodprøver eller røntgen. Behandlingen begynte ikke før legen hadde satt en diagnose. Selv…


E-handel SEO: Ikke ignorer søkeordsanalyse og SEO om du vil ha en effektiv markedsføring på Google.

E-handel: Ikke la kategoridirektører navngi produktkategorier og lage kategoristrukturen

Når kategoridirektører ikke har erfaring med å organisere produktsider etter kategori for internett og rangering på Google organisk søk (søkemotoroptimalisering), kan det bli litt for mye av det gode. Når de f.eks. velger galt kategorinavn, og det VIL de gjøre for mange av produktkategoriene, er sjansene for å gå glipp av millioner i tapte…


Innholdsstrategi

Det er en tabbe å ikke tenke på SEO når du lager en innholdsstrategi

Du tror kanskje at det er enkelt å lage innhold. Det er det ikke. Ikke hvis du vil satse på en strategisk tilnærming til SEO. De fleste innholdsprodusenter har begrenset kunnskap om søkemotoroptimalisering og søkeordsanalyse. Innholdet de genererer vil ikke være tilpasset dine kunders behov, eller optimalisert for å rangere høyt på Google for de…


Trond Lyngbø, Search Planet AS.

Mine 3 beste veksttips basert på 20 års erfaring – for høy lønnsomhet

Forretningsdrift, netthandel og rangering av nettsteder i søkemotorer har endret seg betydelig de siste årene. I over 20 år har jeg hjulpet selskaper med SEO-strategi og SEO-analyse, nettstedsarkitektur og -struktur, e-handel, merkevarebygging og ROI-fokusert innholdsstrategi. Dette går ut over bare søkemotoroptimalisering (SEO) og fokus på at…


Canonical tag

Canonical tag - Slik skal canonical link element brukes

Hva er canonical tag? Canonical link element er et HTML-element som ofte blir referert til som canonical tag eller rel=canonical.


Kommunikasjonsstrategi: Hvordan SEO forbedrer kommunikasjon og PR

Hvordan SEO forbedrer kommunikasjon og PR

Når vi snakker om søkemotoroptimalisering (SEO), tenker vi gjerne først på rangering hos Google og andre søkemotorer økt nettstedstrafikk flere salg Selv om alt dette er mulig med SEO, er det enda viktigere å vite hvordan SEO kan bidra til å forbedre kommunikasjon og PR for selskaper, merkevarer og enkeltpersoner. Kjenner du målgruppen din?…


Salg av klær på Google

21 råd til varehandelen for et bedre samspill mellom nettbutikker og fysiske butikker

Jeg har sett på nåværende trender innen online-salg og hvordan Google etter hvert spiller en helt sentral rolle i enhver nettbutikks planer om vekst og oppskalering gjennom sin innflytelse på kundenes kjøpsreise. I denne artikkelen vil vi drøfte hvordan vi kan utnytte stadige endringer på nettet til å komme oss et hestehode foran konkurrentene og…


Dynamiske URL-er - hvordan håndtere parametere for nettbutikker og e-handel?

Dynamiske URL-er - hvordan håndtere parametere?

For å vite hvordan man skal håndtere dynamiske URL-er er det essensielt at man vet hva det er, og hvorfor du bør håndtere det på en korrekt måte. Forstår man ikke dette, eller ignorer det bevisst eller ubevisst er sjansen stor for at deres potensiale aldri vil bli nådd. Med feil håndtering i ettertid risikerer du også at konverteringskurven blir…


Møbler og interiør. Featured-bilde for sak om SEO i multikanalmarkedsføring og omnikanalmarkedsføring på Google for handelsnæringen.

SEO og multikanalmarkedsføring i 2020 – Dette må handelsnæringen være klar over!

Se for deg dagen i dag, bare neste år. Tusenvis av betalende kunder kommer inn i nettbutikken din – selv om du hverken brukte noe mer enn vanlig på annonser, kuttet prisene eller var heldig med et fikst markedsføringsstunt. Er det sannsynlig? Eller i det hele tatt mulig? Ja, overraskende nok. Og den hemmelige sausen som får alt dette til å skje,…


Spøkelser som frykter javascript

JavaScript kan blokkere nettbutikkens omsetning. Har du råd til det?

TL;DR JavaScript sørger for god brukeropplevelse, men kan skape problemer for søkemotorer. Hybrid rendering lar deg vise innhold ferdig rendret, og kan være løsningen dersom du har nettbutikk.


Trond Lyngbø, Search Planet AS.

Googles nettsøppelproblem bør være en oppgave for norske myndigheter

Alle land har lover mot åpenbart juks, markedsmanipulasjon, villedende reklame og uetiske salgsmetoder i næringslivet. Er det ikke da rart at Norges nåværende forretningsmiljø tillater hvem som helst å utnytte retningslinjene til et utenlandsk selskap for å få en urettferdig – av og til svært stor – fordel over konkurrentene sine? Jeg snakker om…


11 SEO-feil nettbutikker gjør - og ikke lærer av

Ikke gjør disse 11 SEO-tabbene når du driver nettbutikk

Jeg har jobbet med søkemotoroptimalisering (SEO) i rundt 15-20 år når jeg skriver dette. Livet som SEO-konsulent er interessant. Jeg har vært vitne til noen spennende og fantastiske hendelser ute hos kundene. Og jeg har også sett noen marerittlignende tilfeller som førte til tap av millioner av kroner i omsetning på grunn av kritiske eller…


Jørgen Indsetviken - teknisk SEO-spesialist til Search Planet.

Search Planet utvider – ansetter teknisk SEO-ekspert

Med Jørgen Indsetviken på laget kan én enkel kodebit løse komplekse og tidkrevende problemer for kunden. Dette sparer fremtidige kunder for tid og penger og resultatene kommer langt raskere. Med stadig flere kunder med milliardomsetning i reportaret vårt, er det behov for flere kloke hoder i teamet som utgjør Search Planet. Den nyeste på laget er…


WordPress SEO

WordPress SEO - 13 tips om søkemotoroptimalisering for WordPress

Jeg har jobbet i rundt 15 år med søkemotoroptimalisering (SEO). Derfor blir ofte spurt om hva som er den beste publiseringsløsningen fra et SEO-synspunkt. Og hver gang er svaret mitt det samme. Jeg elsker WordPress. Det er en flott plattform, og ikke bare for blogging. WordPress er også utmerket for å bygge firmasider. I kombinasjon med…


SEO-pris

Hva koster SEO?

Hva koster et tau? Det er like vanskelig å svare på dette spørsmålet som det er å sette pris på søkemotoroptimalisering. Det avhenger av mange ting … hvilken kvalitet skal tauet ha? hvor mye tau trenger du? hva skal du bruke det til? hvor sterkt og holdbart skal det være? På samme måte avhenger kostnadene ved SEO av hva slags virksomhet du…


SEO for e-handel må forankres i toppledelsen først.

SEO for e-handel må først forankres i toppledelsen – ellers kan dere ikke skalere!

Gjennom over et tiår med SEO-rådgivning for store e-handelsselskaper som selger tusenvis av produkter og tjener milliardbeløp via nettbutikker og fysiske varehus og lokale butikker, har jeg sett og lært mange viktige ting som e-handelsledere bør vite. Ting som kan hjelpe dem med å unngå store, dyre feil oppnå bedre resultater gjøre mindre og…


SEO-konsulent Trond Lyngbø

Myter, feil og fakta om søkemotoroptimalisering (SEO)

"Bør du be markedssjefen din ta sin hatt og gå ... på grunn av inkompetanse?" Det er gått snart 20 år siden Google startet opp. I løpet av denne tiden har søkegiganten blitt en integrert del av kundenes liv. Hvis du ikke tar hensyn til dette, eller behandler det som om det var en bagatell, legger liten vekt på det, ikke gir det fokus eller setter…


Nettbutikk-SEO

Derfor trenger e-handelsbedrifter SEO

«Men søkemotoroptimalisering (SEO) fungerer bare med innholdsbaserte nettsteder og blogger, ikke sant?» FEIL! Dette er en vanlig misforståelse. Og det er helt feil. SEO er ikke bare bra – det er FANTASTISK for nettbutikker! Mange av mine beste kunder med høyest avkastning fra SEO er eiere av store nettbutikker. Faktisk er det flere synergier som…


I innholdsmarkedsføring og SEO må ppykologi komme før taktikk

For at SEO skal være effektiv, må psykologi komme før taktikk

Hvis det er ett problem mange SEO-konsulenter står overfor i arbeidet med søkemotoroptimalisering for kunder, er det følgende. Vi blir kalt inn for sent i webutviklingsprosessen. Ofte er alt allerede gjort. Valg av teknisk plattform. Design. Informasjonsarkitektur. Nettstedsarkitektur. URL-struktur. Strategi. Alt bestemmes først, og deretter…


Søkeordsanalyse for nettbutikker og e-handel

7 trinn til smart søkeordsanalyse for nettbutikker

Når ledere og markedsføringskonsulenter tenker på søkeordsanalyse (eller søkemotoroptimalisering for den saks skyld), har de en tendens til å begrense seg til bare søkeord og søkevolumer. Men dette er ikke lenger nok. Å selge til dagens krevende publikum krever analyse, forståelse og anerkjennelse av deres behov, ønsker og preferanser. I denne…


Innholdsprodusent i et innholdsbyrå som jobber med innholdsmarkedsføring, strør nøkkelord over tekstene på en gammel skrivemaskin, og kaller det SEO.

Content marketing er IKKE «det nye SEO»

Stadig oftere ønsker norske bedrifter å kjøpe inn søkeordmålrettede artikler til å legge ut på nettstedet sitt – etter å ha lagt inn noen få populære søkeord og fylt på med produktnavn. Dette er ikke profesjonell søkemotoroptimalisering (SEO). Dersom ditt innholdsbyrå kaller dette for SEO, bør du revurdere samarbeidet. Dette er en dårlig plan!…


SEO er menneskeoptimalisering

Effektiv SEO handler mer om menneskeoptimalisering enn søkemotoroptimalisering

Jeg har sagt det før – og tror det alltid vil være sant. Når det gjelder søkemotoroptimalisering (SEO), handler alt om tillit. Mange av dem som sliter med å oppnå effektiv SEO – av den typen som gir utslag på bunnlinjen (bedre konverteringsrater, mer salg, høyere inntekter, større fortjenestemarginer) – ser ofte ikke den viktige rollen tillit…


Lenkebygging og forretningsetikk

Hvorfor vi ikke tilbyr tjenester for «lenkebygging» – og hvorfor dere ikke bør be om det!

Minst en gang i uken får jeg en telefon, e-post eller er på et møte der en frustrert bedriftsleder eller markedsføringsansvarlig spør meg om lenkebyggingstjenester. «Jeg fant et sånt billig SEO-selskap», sier de. «De lovte garanterte resultater innen få dager (eller uker). Men plutselig er trafikken borte og salget har falt. Jeg vet ikke hva som…


Vekstanalyse for nettbutikk og e-handel

Vekstanalyse - motoren som gjør nettbutikken til en vekstmaskin

Hvis det er én ting som er viktigere for en nettbutikk enn noe annet når man jobber med søkemotoroptimalisering, så er det å selge ting til kunder og generere inntekter. Med mindre nettbutikken deres tjener penger, betyr det ikke stort at den er øverst på søkelistene hos Google eller har masse trafikk. Hensikten med disse tingene er å selge flere…


SEO-analyse for nettbutikk

Er billig SEO-analyse egentlig billigere?

Frem til nå har enkelte e-handelsansvarlige og bedriftsledere kommet unna med ikke å være særlig bevisste på SEO-analyse. En slik tilnærming i dag er å oppføre seg som en struts – stikke hodet i sanden og late som om det er mørkt! Omfattende SEO-analyse representerer en verdifull mulighet – en mulighet dere bør gripe med begge hender, ivrig og…


SEO-tips til markedsdirektør og markedssjef i bedrifter.

Slik finner dere ut om dere bør sparke markedsdirektøren deres!

«Bør dere sparke markedsdirektøren deres … på grunn av inkompetanse?» Det er kanskje et provoserende spørsmål – men et spørsmål mange store selskaper snart vil bli tvunget til å stille seg selv, etter hvert som konkurrentene raser av gårde takket være veldefinerte og godt utførte SEO-strategier. I en Google-søkeverden der bokstavelig talt…


SEO er forretningkritisk. Arbeid med søkemotoroptimalisering (SEO) bør ha høyeste prioritet. Ignorerer styret i bedriften det, kan de i fremtiden bli saksøkt. Årsaken er at det forventes at de vet bedre, kan bedre, og handler bedre.

Kan ledere saksøkes for å ignorere Googles betydning for virksomheten?

For å bruke en militær aforisme: Den beste generalen i krig er ikke han med den største hæren, de nyeste våpnene eller det største budsjettet – men den som forstår slagmarken. Uten kunnskap om terrenget og dynamikk kan en kommandør ikke distribuere ressurser effektivt og beseire fienden. Næringslivet er i én forstand som en krig – der selskaper…


Innholdsstrategi for nettbutikk

Hvordan bygge en effektiv innholdsstrategi for en nettbutikk som skal vokse kraftig og vinne kampen om kundene på Google med innholdsmarkedsføring?

Når jeg holder foredrag om innholdsstrategi, sammenligner jeg ofte det potensielle markedet for produkter med vannet i en demning. For å få en liten, jevn strøm av vann kan du legge et rør fra demningen til destinasjonen din. Men hvis målet er å få vannet til å renne i strie strømmer, så raskt som mulig, må du legge en stor og kraftig rørledning.…


Effektiv SEO og informasjonsarkitektur gjør det enklere å markedsføre nettbutikk på Google

Effektiv informasjonsarkitektur kan mangedoble salget i nettbutikken!

En venn viste meg et videoopptak fra et tørkerammet område i Asia. En tankvogn brukt til å frakte vann til utsatte landsbyer hadde en defekt ventil. I løpet av den lange kjøreturen lekket det kontinuerlig ut vann … hundrevis av liter sårt tiltrengt vann gikk til spille. «Denne lekkasjen var helt unødvendig – det hadde vært veldig…


Trond Lyngbø, Search Planet AS.

Norske ledere gir bedriftene milliardtap

Selvtilfredse bedriftsledere påfører bedriftene milliarder i tapte inntekter. Dermed setter de både bedriften og sin egen karriere i fare. Hvis et tre faller i skogen og ingen hører det, lager det da lyd? Svaret er kanskje ikke like innlysende som vi umiddelbart tror, men avhenger av hvilken definisjon av lyd vi velger. De fysiske endringene er…


E-handel SEO: Ikke ignorer søkeordsanalyse og SEO om du vil ha en effektiv markedsføring på Google.

5 feil suksessrike nettbutikker styrer unna

Hva er det som skiller en vellykket nettbutikk fra en som så vidt klarer å overleve? Jeg har blitt stilt dette spørsmålet mange ganger i løpet av de siste ti årene – tiden jeg har jobbet som SEO‑konsulent for ledende nettbutikker i Norge og internasjonale Fortune 500-selskaper over hele verden. Og selv om noen nettbutikker er helt unike og gjør…


Søkeordsanalyse og SEO kan gi hockey stick i regnskapet for e-handel og nettbutikker

Slik kan SEO og søkedata drive forretningsutvikling og vekst for nettbutikker

En lektor på en handelshøyskole ville teste studentene sine. Han stilte dem et spørsmål. «Ville du ha ansatt meg hvis jeg opplyste at timeprisen min var 50 000 kroner?» Den ene studenten etter den andre svarte. Alle var enige: «Selvfølgelig ikke!» Så spurte han dem: «Hva om jeg kunne gi deg råd som ville føre til at…


SEO og omnikanal-markedsføring

SEO og omnikanal-markedsføring – en vinnende kombinasjon i dagens tøffe marked

For ikke lenge siden tok folk flest den endelige kjøpsbeslutningen umiddelbart etter å ha sett et produkt i en butikk eller en kampanje på nett. I dag søker forbrukere på Google for å finne ut mer om varer og tjenester før de bestemmer seg. De veksler mellom ulike salgskanaler, plattformer og enheter, og de påvirkes av flere forskjellige…


Nettbutikk-SEO: 40 tips til søkemotoroptimalisering av din nettbutikk

40 SEO-tips for nettbutikker som vil øke salget!

Søkemotoroptimalisering er et område nettbutikker ofte forsømmer. Mange bedrifter ville ha stort utbytte av hjelp fra kyndige eksperter på området, råd fra spesialister med erfaring i å utvikle og markedsføre nettbutikker som selger tusenvis av produkter og tjener millioner eller milliarder kroner årlig. Jeg elsker å jobbe med netthandel. Jeg har…


Det ledere må vite om Google og SEO

Dette bør alle bedriftsledere vite om Google

Googles innvirkning på menneskeheten Få andre selskaper i handelens historie har påvirket menneskeheten mer enn Google. Det som startet som en søkemotor utviklet av Larry Page og Sergey Brin i 1990-årene, vokste raskt til å bli noe mye mer. Hvor mye mer? Uten dyp innsikt i søkemarkedsføring, teknologi og psykologi er det vanskelig å forestille…


Innholdsstrategi

Derfor bør innholdsmarkedsføring bygges på et solid SEO-fundament

Nettstedet ditt har bare noen få sekunder på å fange besøkendes interesse. Hvis det ikke gjør det, forsvinner de. Kanskje for alltid. Du kan bare tiltrekke deg folks oppmerksomhet hvis du forstår hvordan de tenker og hva de er ute etter. Det du forteller på nettstedet ditt må vinne gjenklang. Dette er grunnen til at innholdsmarkedsføring må bygges…