Er billig SEO-analyse egentlig billigere?

Frem til nå har enkelte e-handelsansvarlige og bedriftsledere kommet unna med ikke å være særlig bevisste på SEO-analyse. En slik tilnærming i dag er å oppføre seg som en struts – stikke hodet i sanden og late som om det er mørkt!

Omfattende SEO-analyse representerer en verdifull mulighet – en mulighet dere bør gripe med begge hender, ivrig og energisk, ikke ignorere eller sno dere unna. Analysen bør være bred og dyp, og dekke alle områder som Google baserer seg på, for å vurdere organisasjonens tilstedeværelse på nettet.

SEO-/søkemarkedsføringsbransjen har modnet over det siste tiåret.

Mange markedsdirektører våkner først nå til det faktum at Google har blitt kritisk for enhver bedrift, og optimaliserer nettstedene sine i hu og hast for å få bedre rangering hos søkegiganten.

Dette er ikke lenger noe man kan velge bort. Betydelige og løpende investeringer i søkemotoroptimalisering har blitt en eksistensiell nødvendighet i disse dager. Og SEO er ikke bare et hvilket som helst punkt som skal krysses av på en sjekkliste!

Hvis ulike deler av organisasjonen opererer i siloer og bare fokuserer på den begrensede delen de selv kan se og kontrollere, løper dere en stor risiko – fordi resultatene dere ser, bare vil være illusjoner!

Å stole på en begrenset test på nettet eller hoppe på en gratis SEO-analyse kan virke tiltalende – men det kan være farlig og til og med ødeleggende for bedriftens fremtid.

Tar det under en uke å gjøre jobben, er det store sjanser for at du får «bensinstasjonsvarianten av sushi».

Billig SEO-analyse er som regel IKKE den beste!

Det er fordi selgere som prøver å vinne en ny kunde, ofte vil gi bort (gratis eller til lav pris) en ekstremt begrenset SEO-analyse som mangler viktige og essensielle detaljer. Slik jeg ser det, er dette ikke stort mer enn en salgsteknikk som utgir seg for å være SEO-analyse.

Hvis dere lager markedsføringsplaner basert på en slik svak gjennomgang, vil bedriften lide etter hvert. Så dere bør slutte med å vurdere verdien av en analyse etter timeprisen eller totalprisen en leverandør tar for den, og i stedet fokusere på hvor stort utbytte dere vil få – i form av inntekter, salg eller fortjeneste.

Jeg tar dobbelt så mye (eller enda mer) enn andre leverandører for SEO-analyse. Det er fordi jeg tilbyr kvalitativ, kompleks, men grundig og fullstendig SEO-analyse.

Det er kanskje ikke tilfeldig at Forbes har nevnt denne «lille fyren fra Norge» og hans SEO-ekspertise to ganger? (2015, 2017) Jeg har også bidratt som SEO-spesialist i Norges ledende finansmagasiner Kapital (PDF) og Finansavisen , og blir ofte invitert til å jobbe med noen av de ledende aktørene i landet.

Det er fordi jeg gjør omfattende og nøyaktig SEO-analyse for nettbutikker, som inkluderer ulike datakilder, analyseteknikker og de beste, kraftigste verktøyene som er å finne på markedet.

Og enda viktigere: Jeg setter meg ned med kundene mine og

  • studerer virksomheten deres
  • ser hva som er unikt med den
  • vurderer virksomhetens marked og kunder
  • vurderer konkurransen
  • lærer hva som trengs for å planlegge, lage og implementere en effektiv SEO-strategi
  • finner ut hvordan vi kan maksimere kortsiktige og langsiktige effekter på nøkkelindikatorer og forretningskritiske mål

Prosessen min omfatter

  • teknisk SEO-analyse
  • innholdsanalyse (inkludert potensial for organisk søk)
  • kundesentrerte markedsundersøkelser i søkemotorer
  • innholdsmangelanalyse, som hjelper dere med å bli bedre på å
    • knytte dere til idealkundene
    • bygge relasjoner med dem
    • snakke deres språk
    • vite hvilke problemer og utfordringer de vil at dere skal løse for dem
    • bestemme hvordan dere kan snakke direkte til dem
    • bygge tillit til dere som selger
    • og til slutt få folk til å se produktet eller tjenesten som den ideelle løsningen de har lett etter så lenge

Jeg fokuserer bare på ting som har en effekt på disse områdene.

Og jeg er villig til å ignorere noen såkalte «mønsterpraksiser» hvis de ikke gir dere høy avkastning på investeringen – men likevel brukes og følges bare fordi det er en industristandard eller allment aksepterte sannheter.

Av samme grunn rapporterer jeg ikke resultater i form av rangering på søkemotorer, trafikk eller klikk. I stedet legger jeg vekt på de harde faktaene som faktisk teller – og uttrykker dem i kroner og øre, og på universelt forretningsspråk …

  • salgstall
  • inntekter
  • konverteringsrater
  • fortjenesteprosent

Fordi dette er det som virkelig betyr noe for bunnlinjen deres.

Og forslagene mine til handling, som følger med hver SEO-analyserapport, har en målbar effekt på inntektene virksomheten oppnår ved å implementere planen.

Som en del av rapporten leverer jeg også en «mulighetsanalyse», som er en systematisk gjennomgang av alle relevante nye områder med potensial for forretningsutvikling, salgsvekst, produktlinjeutvidelser og mer.

Jeg mener at ingen bedriftsleder eller e-handelsansvarlig bør si seg fornøyd med bare en automatisk basisrapport, selv om den genereres ved bruk av de kraftige SEO-verktøyene eller SEO-plattformene som er tilgjengelige på markedet i dag. Disse rapportene gir bare en liten del av det som kreves for å planlegge en god SEO-strategi.

For en grundig og omfattende SEO-analyse trenger dere «menneskelig analyse» av en ekspert som

  • forstår organisasjonen deres
  • forstår deres indre styrker
  • aksepterer begrensningene deres
  • identifiserer tilgjengelige ressurser
  • kjenner detaljer om kundene deres på individuelt eller detaljert nivå

Denne eksperten bør videre kunne bryte ned analysen etter kategori og underkategori – et krav som er ekstremt viktig for nettbutikker, men likevel ofte overses. Hvis dere ikke går dypere enn en generell analyse basert på lett tilgjengelige fakta og tall, vil dere gå glipp av en rekke gylne profittmuligheter.

For å avdekke disse skjulte gullgruvene i organisasjonen, bør dere sammenligne flere subtile og nyanserte forskjeller som eksisterer mellom forskjellige underkategorier.

For eksempel er det en forskjell mellom folk som søker etter joggesko, løpesko eller treningsklær. Hver av disse undergruppene av kunder vil følge en helt egen kjøpsreise sammenlignet med andre kunder som søker etter forbrukerelektronikk som TV eller vaskemaskin – eller til og med lignende produkter, for eksempel løpesko for joggere med overpronasjon.

En langdistanseløper som ser etter klær, ser etter andre ting enn en kunde som trenger sportsklær til trening på treningsstudio, eller som skal trene aerobic, løfte vekter eller begynne med crossfit.

Min SEO-analyse fokuserer på behovene til kundene i hver av disse kategoriene (og underkategoriene). Jeg jobber med å forstå nettbutikkundenes intensjon, for bedre å kunne bestemme hvilken type informasjon de sannsynligvis vil søke etter.

Deretter sammenligner jeg disse funnene mot selskapets 20 fremste konkurrenter på Google som tilbyr de samme produktene eller kategoriene i sine nettbutikker, og bryter dem ned etter domener og nettstedstruktur.

En slik konkurrentanalyse vil hjelpe dere med å

  • avdekke potensial dere ikke visste om
  • kopiere det som fungerer bra for konkurrentene
  • identifisere svake områder som må forbedres
  • undersøke og utvide søkeordsanalyser og -analyse
  • finne ut hvilke søkeord de kjøper på Google Adwords
  • finne de mest populære og oftest delte innleggene om emner, temaer og produkter som dere også tilbyr i nettbutikken
  • minimere risikoen for å kaste bort tid og penger på ineffektiv markedsføring
  • øke sjansene deres til full klaff på første forsøk

I tillegg hjelper dette dere også med å strukturere innholdsmarkedsføringen på en måte som

  • gjør at kundene har få (eller ingen) ubesvarte spørsmål etter å ha besøkt nettbutikken
  • gir dem all nødvendig informasjon på en kort og presis måte
  • gjør at de raskt og enkelt kan finne det de trenger
  • leverer nøyaktig det som er nødvendig for å vinne salget
  • skaper et positivt inntrykk i en potensiell kjøpers sinn
  • bygger tillit og posisjonerer dere som en pålitelig rådgiver, ikke bare en lurendreier som prøver å få til et salg

Og det er ikke alt.

Min SEO-analyse for nettbutikker vil også identifisere situasjoner der søkemarkedsføringsresultatene deres ville ha blitt bedre med en intelligent lokal SEO-strategi.

Når Google da ser på hva dere tilbyr, selv om det bare er noen få produkter eller tjenester, vil søkegiganten betrakte dere som den beste leverandøren som de kan anbefale til brukerne i nærområdet.

For å lykkes med dette må en lokal SEO-strategi være basert på ulike typer taktikk og smart implementering. Jeg gir dere en prioritert liste over ting å gjøre med hensyn til teknisk SEO, innholdsopprettelse og bygging av mobiloptimaliserte nettsider, og hjelper dere også med å se på viktige detaljer og sette fokus på posisjonering som «nisjer innen nisjer». Dette er kritisk for SEO-arbeid i dag.

Dere er sikkert allerede klar over at lokaliserte innholdsstrategier som er rettet mot

  • spesifikke områder rundt en lokal butikk, eller
  • personer som bor i et bestemt område, eller
  • søk etter produkter som best kan leveres lokalt

ofte vil føre til at en lokal bedrift tar topplasseringene på søkelistene i stedet for nettbutikken deres – med mindre dere har en strategi basert på solid SEO-analyse og søkeordsanalyse.

Hvis dere klarer å forutse intensjonene til deres potensielle kunder, vil dere enkelt utkonkurrere andre aktører innen organiske søk ved å møte kundenes behov og gjøre nettstedet deres til den beste løsningen for deres problemer eller ønsker.

Men dette skjer bare når dere er villig til å betale det det koster – for å få en korrekt og omfattende SEO-analyse som dekker alle aspekter. Hvis dere har en usammenhengende plan med mange hull og mangler, eller hvis satsingen deres er basert på en blanding av upålitelige data, magefølelse og improvisasjon – ja, da kan dere ikke vinne.

Selv om denne tilnærmingen fungerer på kort sikt, vil det bare være en beskjeden seier, siden dere faktisk vil kunne multiplisere veksten og lønnsomheten hvis dere bare hadde hatt tilgang til riktig SEO-analyse, skreddersydd til nettbutikken deres og organisasjonens mål og ressurser.

SEO-analyse for nettbutikker er forskjellig fra vanlige former for søkemotoroptimalisering på mange viktige måter.

Det krever en mer kompleks og omfattende analyse, noe som betyr at det er viktig å jobbe med noen som har erfaring, kompetanse og ressurser til å håndtere komplekse tverrfaglige oppgaver.

SEO-konsulenten deres forventes blant annet å:

  • kombinere og analysere økonomiske data
  • studere konverteringsrater og historiske salgstall
  • være ekspert på søkeordsundersøkelser, spesielt for nettbutikker og e-handel
  • håndtere de tekniske aspektene ved SEO
  • forstå koding og Javascript, innhold og nettstedarkitektur med hensyn til SEO

Eksperten bør også kunne planlegge og implementere en selvforsterkende innholdsfremmende plan som

  • utnytter markedsføring i sosiale medier
  • segmenterer målgruppen deres basert på data fra søkeordanalyse
  • jobber med overlappende områder på tvers av flere fagområder og involverer flere team eller grupper i eller utenfor organisasjonen
  • håndterer en integrert flerkanals og multikanals markedsføringsstrategi

Fra et fugleperspektiv må personen som utfører SEO-analyse for nettbutikken, se hvorfor alternativ B, eller til og med C, er bedre enn alternativ A – basert på deres tilgang til interne ressurser, kunnskap og ekspertise, for å implementere en plan som blir selvforsørgende over tid.

Hvis deres SEO-konsulent ikke kan gjøre dette, vil dere bare ende opp med et dyrt dokument som dere ikke får utnyttet til fulle gjennom handling.

Når vi ser på det på denne måten, blir det tydelig at en «rimelig» eller «billig» SEO-analyse eller -løsning faktisk kan bli svært dyr når alt kommer til alt.

Enhver innsiktsfull bedriftsleder eller e-handelsansvarlig bør

  • være klar over hvor kritisk Google har blitt ved kjøpsbeslutninger, og
  • se det som en strategisk forretningsfordel som kan utnyttes for økt lønnsomhet

I mine øyne handler ikke dette alltid om å få hente inn den mest kjente SEO-konsulenten eller å kjøpe den billigste løsningen, men om å finne den rette spesialisten for deres organisasjon basert på deres behov, og hele tiden å ha et realistisk bilde av den nåværende situasjonen.

Bare en virkelig god, erfaren SEO-ekspert kan jobbe raskt nok og samtidig være i stand til å utvikle seg og tilpasse seg underveis etter hvert som omstendighetene forandrer seg og nye trender kommer til syne på markedet.

Så dropp de lave ambisjonene.

Spill for å vinne.

Og bestem dere for at bare gullmedalje er godt nok.

Å få den riktige SEO-analysen for nettbutikken deres er et første skritt i den retningen.

Om forfatteren

Trond Lyngbø

Trond Lyngbø er senior SEO-konsulent og grunnlegger av Search Planet. Han har 15 års erfaring innen søkemotoroptimalisering (SEO), e-handel, innholdsstrategi og digital analyse. Hans kunder inkluderer internasjonale Fortune 500-selskaper og ledende norske merkevarer som omsetter for milliarder årlig. Som fagspaltist hos Marketing Land og Search Engine Land, har han publisert mer enn 50 spalter, og blitt topplistet internasjonalt 5 år på rad. Han har to ganger blitt omtalt på Forbes. Han har også blitt intervjuet og omtalt i norske medier, hos Kapital, Finansavisen og Dagens Næringsliv (DN). Trond er medforfatter av boken Google It: Total Information Awareness. I tillegg til å arbeide hands-on med teknisk søkemotoroptimalisering, SEO-analyse og implementering av SEO-strategier, er Trond en populær foredragsholder innen SEO, e-handel og innholdsmarkedsføring. Les mer om Trond.