SENIOR SEO-KONSULENT & EIER

Trond Lyngbø


Seniorkonsulent med rundt 20 års SEO-erfaring og høy ekspertise på viktige overlappende fagområder og i skjæringspunktet mellom søk, e-handel, teknologi, arkitektur, webutvikling, design/UX, konvertering, innhold, analyse og strategi.

Trond Lyngbø, Search Planet AS.

Trond Lyngbø er senior SEO-konsulent og grunnlegger av SEO-byrået Search Planet AS i Oslo, Norge. Han har to tiårs erfaring innen søkemotoroptimalisering (SEO), e-handel, innholdsstrategi og digital analyse. Hans kunder inkluderer internasjonale Fortune 500-selskaper og ledende norske merkevarer som omsetter for milliarder årlig. Hans spesialfelt og største lidenskap er å jobbe med SEO for nettbutikker og e-handelsaktører. På Forbes.com er han presentert som en av verdens 25 ledende SEO-spesialister.

Som en engasjert digital markedsfører og analytiker, har Trond oppnådd internasjonal anerkjennelse som SEO-ekspert. Han er utvalgt som offisiell dommer under European Search Awards i 2020, som kårer de beste kampanjer og jobber innen SEO, PPC og content marketing i Europa. Han er også offisiell dommer under den internasjonale prisutdelingen, Global Digital Excellence Awards.

Under Nordic Search Awards i 2019, ble Trond tildelt en gjev spesialpris for sin innsats innen SEO-faget internasjonalt. Du kan lese mer detaljer om priser, utmerkelser og referanser nedenfor.

Med to tiårs tverrfaglig spisskompetanse og ekspertise innen SEO, e-handel, analyse, innholdsstrategi og konverteringsrateoptimalisering (CRO), har han demonstrert en særlig evne til å hjelpe bedrifter med å øke salget av produkter og tjenester via søkemotorer som Google.

Selskaper han har hjulpet inkluderer internasjonale Fortune 500 selskaper og ledende norske merkevarer. Han er spesielt interessert i å arbeide med SEO for nettbutikker og e-handelsorganisasjoner som ønsker å utvikle og styrke sin omnikanal-markedsføring.

Hans omfattende tekniske bakgrunn, og fordelene dette medfører når det kommer til løsningsarkitektur og design av hele forretningen sitt økosystem av digitale og analoge funksjoner og behov, er etterspurt også av større anerkjente tjenestetilbydere med behov for arkitektbistand på digital-team, team som jobber med kundeopplevelse, de som trenger en migreringsstrategi for migrering av et eller flere nettsteder, domener og/eller URL-strukturer og innhold som skal flyttes og migrering handler om mer enn kun SEO og typiske 301 redirects fra gamle til nye URL-er, som mange dessverre mange bedrifter og SEO-konsulenter reduserer migrering til å være.

Viktig, og utløsende faktor for hvorfor selskaper som allerede har interne SEO-konsulenter selv og støtter seg på eksterne SEO-konsulenter fra et SEO-byrå eller digitalbyrå som tilbyr denne tjenesten sammen med andre tjenester de alle betaler for og er fornøyd med, handler ofte om tung kompetanse og at han er et kjent navn for SEO-hjelp til de mest komplekse og krevende utfordringene der ute.

Mer enn kun en SEO-konsulent man ringer for å få SEO-hjelp. En som er like stødig også på arkitektur, struktur, organisering, kompleks teknisk konfigurering og tuning i miksede miljøer med mye integrasjoner. En fagkvalifisert webmann som oppfyller de tekniske kravene som gjelder.

En som det er trygt å risikere økonomien, jobber og fremtid i hendene hos. Og som er rutinert og effektiv på å bryte ned tidslinje og kravspesifikasjoner og få jobben gjort med hands-on operativt arbeide direkte i Jira.

Som får jobben gjort, og gir deg ønsket resultat på kort og lang sikt. Og i Jira løser dette selv for deg i høy fart. Med det du trenger for at prosjektledere og team har kontroll og klarer å følge opp og ha oversikt. Og sikring av investeringen din ved at du får inkludert Fase 1-faktorene i fase 1, og ikke må betale for det som videreutvikling om det ikke kommer med før i Fase 2, som han sørger for at du får hjelp til å planlegge og ta kontroll på.

Det er mye på kryss og tvers som er levert av ulike plattformer og teknologier, og for en typisk SEO-konsulent uten bakgrunnen som Trond har, vil det ikke være rettferdig å forvente at personen et SEO-byrå sender til deg skal ha forutsetninger for å lykkes med.

Et mediebyrå med kundeansvarlige, og SEO-byråer med kunderådgivere i salgslinjen, er som bilselgere. Du slipper de ikke løs med mekaniker-oppgaver i motoren din, gjør du? Nei, så klart! En fakturerbar omskolert innholdsprodusent som nå er SEO-spesialist, i en spesialisert SEO-stilling hos dem, er ikke det samme som at dette er en SEO-ekspert. Juridisk holder det for byrået ditt, ettersom det kun er du som forveksler SEO-spesialist med ordet SEO-ekspert, men for deg holder jo ikke dette for deg.

Tvert i mot. Det er like lite forsvarlig å la en med kun innholdsbakgrunn og overfladisk digital-kompetanse løs på motoren din heller. Du ønsker en kvalifisert fagmann med fagbrev som bilmekaniker som minimum, er du enig? Samme logikken gjelder her.

Se på Trond som en som har fagbrev på både motoren din, veien du kjører på, som også har jobbet med byplanlegging og veinettet i byen din. Som har flere titalls tusen arbeidstimer på din relevante rigg av teknologi og behov, og har tusenvis av arbeidstimer med erfaring på de andre teknologiene du ikke bruker, burde brukt, kombinerer dem nå fra start, eller vil komme til å trenge mens du skal skal vokse lønnsomt og drive godt.

Det er ikke trygt å være kun SEO-konsulent. Det er ikke SEO-hjelp med innholdsfokusert SEO, om man ikke har mekaniker-fingrene til å gjøre det trygt å begynne å skru på motoren din. Det er da mer som skadeverk å regne, mener Trond.

Det er ikke anbefalt å sette i gang med en invitasjon der du ber om SEO-hjelp og forvente at personen du da får vil fikse det du trenger, og tenke at «det går sikkert greit».

Det er i alle fall urealistisk å forvente kontrollert forutsigbar lansering og grunn til å prate om oppsving i resultater. Risk mitigation vil her feile maksimalt. Governance er ikke-eksisterende. Du har ikke kontroll hverken før, under eller etter investeringen i nytt nettsted, ny e-handelsplattform, redesign eller migrering.

La Trond lage Qualification Criteria i Jira for deg, til utviklere, løsningsarkitekter, UX-designere, innholdsprodusenter, og alle funksjoner internt. La han hjelpe deg med alt som har med relevante og viktige krav og valideringskriterier.

I tillegg til sikkerhet og kontroll, får du en mer smidig og effektiv utviklingsprosess. Ønsket resultat uten å lese en SEO bok og en SEO bibel om SEO for din plattform og involverte teknologier, tjenester og produkter, eller klikke på lenker for å lese hva Google anbefaler, generelt sett, og en linje om hva du skal gjøre om du blar deg dit etter noen minutter etterpå.

Et slikt Jira-prosjekt vil ha tusenvis av stories og det vil ligge inne tusenvis av unike individuelle saker med krav på kryss og tvers, så destillert og barbert til minimum-spesifikasjon er kritisk for tempo og suksess. Dette krever langt mer teknisk dybde og dybde enn en typisk SEO-konsulent vanligvis har å tilby.

Som spaltist hos Search Engine Land og Marketing Land siden 2011, er han topplistet internasjonalt fem år på rad. Hans arbeider har vært omtalt hos Forbes, hvor han er presentert som en av verdens 25 ledende SEO-spesialister.

Han har blitt ekspert-intervjuet om SEO i en rekke medier, blant annet norges største finansmagasin, Kapital, og næringslivsavisen Finansavisen.

Han har holdt en rekke SEO-kurs og foredrag, og vært jurymedlem i Gulltaggen Awards to ganger. Han er medforfatter av boken Google It: Total Information Awareness (2016).

Trond er senior SEO-konsulent, grunnlegger og eier av Search Planet AS. Før han startet selskapet jobbet han som Head of SEO i MediaCom, et av verdens største mediebyråer, hvor han han var ansvarlig for å etablere SEO som et nytt forretningsområde i MediaCom Norge. Dette gjorde han samtidig som han arbeidet hands-on som operativ SEO-konsulent for selskapets kunder og drev internopplæring av ansatte på tvers av ulike team og fagområder.

Tronds motto er at han skal gjøre en forskjell, ikke gi deg noe å gjøre.

Trond får gode tilbakemeldinger. Han blir satt pris på av kundene.

Integritet, karaktér, ærlighet, gode samarbeidsevner og en løsningsorientert holdning, er fellesnevnere i tilbakemeldinger fra kunder og samarbeidspartnere.

Sterk digital profil

Trond startet med BASIC-programmering i tenårene, på en Commodore 64. Han hadde EDB som valgfag. Han er utdannet innen elektro, med påfølgende læretid i et større ingeniørfirma i Bergen. Utdanningen i elektro og elektronikk og læretiden i ingeniørfirmaet la et godt fundament for videre studier innen IT, web og e-handel. Å mestre det binære tallsystemet, bolsk algebra, og forståelse for detaljene om hvordan det internettet fungerer, gjorde studiene enklere. Det gav tid til overs som kunne brukes til studere detaljer i dybden, men også i bredden.

En fagutdannet fagmann

At en SEO-konsulent som skal optimalisere websider faktisk vet hvordan dette fungerer under overflaten og vet hvordan man lager nettsteder og nettbutikker med databaser, er uten tvil et pluss. Man kan spørre seg om det er forsvarlig å slippe løs en innholdsfokusert SEO-konsulent uten denne kompetansen og ekspertisen på bedriften sin i det hele tatt, om det er forsvarlig og trygt?

Med Trond på teamet, får du en operativ og dyktig ekspert som mestrer web og e-handel til fingerspissene. Selv om han noen ganger kan undervurdere verdien av hybrid-profilen han representerer, er det viktig å være klar over at dette ikke er vanlig og noe du får mange steder.

Han har flere års praktisk arbeid fra flere sider av bordet i roller med ansvar for utførende han forstår økosystemet og «ser» og forstår arkitektur og løsninger som personer uten tilsvarende bakgrunn innen webserverdrift, webdesign/UX, front-end webutvikling, produktdatabaser fra leverandører, integrasjoner i enterprise-løsninger som SAP Hybris Commerce, Episerver og Intershop.

Han har også lang erfaring med e-handelsløsninger og nettbutikker og CMS som Magento, WordPress, WooCommerce, Corepublish (i Hybris miljø), Akamai, personalisering, JavaScript-løsninger, server side rendering (SSR) og PWA og SPA i ulike miljøer.

Selv om Trond ikke koder hele sider for hånd selv, lenger i dag, overrasker han minst en håndfull ganger i året utviklere på kundesiden når han hopper rett inn og begynner å skrive kodelinjer og servere klipp og lim-klare scripts og kodesnutter til dem, og generelt sett får tilbakemeldinger om at livet er lettere med ham på laget. Dette kommer fra både designere, arkitekter, teamledere, prosjektledere og eksterne byråer som er involvert i prosjekter. Sjelden friksjon i kommunikasjon og knirkefri logistikk uten overraskelser eller uforutsette ringvirkninger lengre fremme i et prosjekt mens det skriver frem, er gjengangere.

At Trond i tillegg mestrer skrivekunst og innholdsstrategi og har internasjonale resultater å vise til for egen del over flere år, og i Norge, Norden og i Nord-Europa har flere gjennomføre inngrep som har med innholdsstrategi i arkitektur og mikset miljø mellom kommersiell og redaksjonell del av bedriften og på nettstedene å gjøre, og har vist seg å sitte med selve vinnerformelen i årevis som tar kundene til dominerende posisjon på rekordtid, slik at finansavisene omtaler dem som finansielle suksesshistorier av nasjonal interesse, holder i alle fall til at det er relevant å involvere han i arbeidet med innholdsstrategi også, til kvalitetssikring, brief-kontroll og få en sikring av dine finansielle investeringer og kostnader til dette som du sender eksternt til eksterne innholdsbyråer og interne innholdsprodusenter i selskapet ditt.

Han har også egenutviklet en unik Content GAP-analyse som du kan kjøpe som et selvstendig oppdrag til fastpris. Han finner hull, og du eller innholdsbyrået ditt tetter dem. Effektivt!

Dokumentert fagekspert som holder høyt internasjonalt nivå, langt utover kun SEO-faget:

Allerede på tidlig 2000-tallet bestod Trond flere av de internasjonalt mest anerkjente sertifiseringene innen webdesign, webutvikling, e-handel og webstrategi. I tillegg kan han også dokumentere høy kunnskap og ekspertise innenfor andre fagområder som i dag overlapper med SEO-faget. Flere av disse fagområdene er essensielle, og må håndteres riktig for å være i synk med hvordan Google fungerer i dag.

Trond har laget nettsider siden 90-tallet. Han har jobbet med å gjøre nettsteder synlig på søkemotorer siden før Google ble født, før ordet Search Engine Optimization (SEO) ble oppfunnet. I tillegg til en god håndfull sertifiseringer fra Google og Bing innen søkemotormarkedsføring, annonsering og analyse, kan han også skilte med blant annet følgende sertifiseringer, titler og erfaringer:

  • Certified Internet Webmaster (HTML, webdesign, webutvikling, webservere, e-handel, webstrategi)
  • Master CIW Designer (webdesign, webutvikling, fordypning innen avansert e-handel, design av produktdatabaser for e-handel, informasjonsarkitektur, webmarkedsføring og e-handelsstrategier)
  • Master CIW Administrator (nettverk, webservere, TCP/IP internetworking, avansert TCP/IP concepts and practices (versjon 4 og 6), IT-sikkerhet, e-handel)
  • CIW Security Analyst (sikkerhetsanalyse, sikkerhetstesting av webapplikasjoner, sikring av nettbutikker og e-handel, sikring av datakommunikasjon og betalingsløsninger, sikkerhetsrevisjon, innbruddssikring av webservere, sikkerhetstesting av e-handelsløsninger, design og implementering av sikre nettbaserte webløsninger og digitale tjenester, strategier og operativt tilsvar på trusler og angrep)
  • Microsoft Certified Systems Engineer (Microsoft MCSE) (løsningsarkitektur, IIS (webserver), IT-drift, nettverk, Microsoft servere, internettkommunikasjon, SQL, dynamiske nettløsninger og e-handel)
  • Cisco Certified Networking Professional (Cisco CCNP) (internettkommunikasjon, routing, switching, IT-sikkerhet)
  • Bestått skriftlig eksamen for Cisco Certified Internetworking Expert-sertifiseringsløp (Cisco CCIE) (spesialisering og fordypning innen routing og switching, komplekse og avanserte løsninger for internettkommunikasjon, design av LAN, WAN, WIFI, Voice, Video, sikker datakommunikasjon og sikring av internettrafikk, data og informasjon)
  • Citrix Certified Administrator (tynne klienter, servere, IT-drift, datanettverk og kommunikasjonsløsninger i større virksomheter)
  • Inbound Marketing-sertifisert av Hubspot. Mangeårig hands-on erfaring og ekspertise innen inbound marketing. Støtter flere større selskaper med inbound marketing i dag. Se Inbound Marketing-sertifikat fra Hubspot her. (Resertifisert den 23. november 2019 med 95% score. Sertifiseringen varer til og med desember 2021).
  • Google Ads-sertifisert (en rekke Ads-produkter og tjenester innenfor søkemotormarkedsføring/PPC)
  • Elektrofag og elektronikk, pluss læretid i ingeniørfirma (før videre IT-studier og spesialisering innen e-handel, webutvikling og digital markedsføring)

Priser, utmerkelser og referanser

SEO-ekspert Trond Lyngbø i Search Planet i Oslo, Norge, får SEO-pris under Nordic Search Awards 2019.

 

SEO-konsulent Trond Lyngbø er topplistet hos Search Engine Land.

 

Trond Lyngbø er topplistet SEO-ekspert hos Search Engine Journal

 

Kremmer med handel i blodet

Trond er oppvokst på landet, på et lite landbruk på Askøy utenfor Bergen. Han plukket jordbær sammen med bestefar om morgenen og solgte dem om ettermiddagen langs bilveien. Han tjente 2,50 kr per kurv. Etterhvert ble det poteter, tomater, agurker og blomster. Allerede som 10-åring hadde han etablert seg en fin liten landhandel langs bilveien.

Han solgte også egenfisket torsk, sei, laks og ørret til naboer på kvelder og i helger så ofte det lot seg gjøre. Trond har handel og entreprenørskap i årene. Han liker best å skape ting. Bygge dem. Se det vokse og utvikle seg. Det er det han liker. Det er det han brenner for.

Han anser seg selv som en åpen og nysgjerrig kremmertype. Analytisk, detaljorientert og målrettet. Han henger i og holder ut lenger enn folk flest.

Dette mener Trond er gode egenskaper for en konsulent. Langt kan man komme uten alt dette, men det er definitivt ingen ulempe eller en last.

Trond som ung handelsmann på Askøy utenfor Bergen.

Erfaren entreprenør

Som gründer har Trond tidligere erfaring med å bygge og selge en bedrift. Selskapet ble startet i 2006, drev med konsulenttjenester innen søkemotoroptimalisering (SEO) og hadde base på vestlandet, i Bergen. Det var et SEO-byrå. Selskapet tilbød også betalt søkemotormarkedsføring (PPC), webstrategi, konverteringsrateoptimalisering (CRO), analyse og sikkerhetstesting av webapplikasjoner og webservere. Han solgte bedriften i 2009, for et sjusifret beløp. To år seinere, i 2011, flyttet Trond til Oslo, der han bor i dag.

Trond startet Search Planet i januar 2016. Selskapet har levert et positivt driftsresultat hvert år. Selskapet har ingen lån. Trond eier 100% av aksjene.

En sterk all-rounder med bred og dyp kompetanse

Trond forstår det digitale godt. Han forstår også handel. Han har overblikk over landskapet. Både digitalt og offline. Han er også en erfaren leder, med 7 års erfaring som daglig leder.

Flere av Tronds kunder har milliardomsetning fra organisk søk (SEO) årlig. Han ønsker også å jobbe med sultne, fremoverlente og motiverte mellomstore og små bedrifter. Selv om kjernemålgruppen hans er større bedrifter, er det altså ikke et krav at du er stor.

Kontaktinformasjon:

  • E-post: trond.lyngbo@searchplanet.no
  • Mobil: (+47) 464 444 999
  • LinkedIn-profil

Trond Lyngbø forteller om søkemotoroptimalisering, også kalt SEO.

Kontakt Trond

Ønsker du å avtale et uforpliktende møte for å diskutere muligheter, eller få et pristilbud på SEO?

Ta kontakt på epost: trond.lyngbo@searchplanet.no eller ring på tlf: (+47) 464 44 999