SEO-EKSPERT

Trond Lyngbø


Dyktig SEO-konsulent med over 15-års hands-on erfaring og anerkjent verden over.

Trond Lyngbø, Search Planet AS.

Trond Lyngbø er senior SEO-konsulent og grunnlegger av SEO-byrået Search Planet AS i Oslo, Norge. Han har 15 års erfaring innen søkemotoroptimalisering (SEO), e-handel, innholdsstrategi og digital analyse. Hans kunder inkluderer internasjonale Fortune 500-selskaper og ledende norske merkevarer som omsetter for milliarder årlig. Hans spesialfelt og største lidenskap er å jobbe med SEO for nettbutikker og e-handelsaktører. På Forbes.com er han presentert som en av verdens 25 ledende SEO-spesialister.

Som en engasjert digital markedsfører og analytiker, har Trond oppnådd internasjonal anerkjennelse som SEO-ekspert.

Med 15 års tverrfaglig spisskompetanse og ekspertise innen SEO, e-handel, analyse, innholdsstrategi og konverteringsrateoptimalisering, har han demonstrert en særlig evne til å hjelpe bedrifter med å øke salget av produkter og tjenester via søkemotorer som Google.

Selskaper han har hjulpet inkluderer internasjonale Fortune 500 selskaper og ledende norske merkevarer. Han er spesielt interessert i å arbeide med SEO for nettbutikker og e-handelsorganisasjoner som ønsker å utvikle og styrke sin omnikanal-markedsføring.

Som spaltist hos Search Engine Land og Marketing Land siden 2011, er han topplistet internasjonalt fem år på rad. Hans arbeider har vært omtalt hos Forbes, hvor han er presentert som en av verdens 25 ledende SEO-spesialister.

Han har blitt intervjuet om SEO i en rekke medier, blant annet norges største finansmagasin, Kapital, og næringslivsavisen Finansavisen.

Han har holdt en rekke SEO-kurs og foredrag, og vært jurymedlem i Gulltaggen Awards. Han er medforfatter av boken Google It: Total Information Awareness (2016).

Trond er senior SEO-konsulent, grunnlegger og eier av Search Planet AS. Før han startet selskapet jobbet han som Head of SEO i MediaCom, et av verdens største mediebyråer, hvor han han var ansvarlig for å etablere SEO som et nytt forretningsområde i MediaCom Norge. Dette gjorde han samtidig som han arbeidet hands-on som operativ SEO-konsulent for selskapets kunder og drev internopplæring av ansatte på tvers av ulike team og fagområder.

Tronds motto er at han skal gjøre en forskjell, ikke gi deg noe å gjøre.

Trond får gode tilbakemeldinger. Han blir satt pris på av kundene.

Integritet, karaktér, ærlighet, gode samarbeidsevner og en løsningsorientert holdning, er fellesnevnere i tilbakemeldinger fra kunder og samarbeidspartnere.

Sterk digital profil

Trond startet med BASIC-programmering i tenårene, på en Commodore 64. Han hadde EDB som valgfag. Han er utdannet innen elektro, med påfølgende læretid i et større ingeniørfirma i Bergen. Utdanningen i elektro og elektronikk og læretiden i ingeniørfirmaet la et godt fundament for videre studier innen IT, web og e-handel. Å mestre det binære tallsystemet, bolsk algebra, og forståelse for detaljene om hvordan det internettet fungerer, gjorde studiene enklere. Det gav tid til overs som kunne brukes til studere detaljer i dybden, men også i bredden.

En fagutdannet fagmann

Allerede på tidlig 2000-tallet bestod Trond flere av de internasjonalt mest anerkjente sertifiseringene innen webdesign, webutvikling, e-handel og webstrategi. I tillegg kan han også dokumentere høy kunnskap og ekspertise innenfor andre fagområder som i dag overlapper med SEO-faget. Flere av disse fagområdene er essensielle, og må håndteres riktig for å være i synk med hvordan Google fungerer i dag.

Trond har laget nettsider siden 90-tallet. Han har jobbet med å gjøre nettsteder synlig på søkemotorer siden før Google ble født, før ordet Search Engine Optimization (SEO) ble oppfunnet. I tillegg til en god håndfull sertifiseringer fra Google og Bing innen søkemotormarkedsføring, annonsering og analyse, kan han også skilte med blant annet følgende sertifiseringer, titler og erfaringer:

  • Certified Internet Webmaster (HTML, webdesign, webutvikling, webservere, e-handel, webstrategi)
  • Master CIW Designer (webdesign, webutvikling, fordypning innen avansert e-handel, design av produktdatabaser for e-handel, informasjonsarkitektur, webmarkedsføring og e-handelsstrategier)
  • Master CIW Administrator (nettverk, webservere, TCP/IP internetworking, avansert TCP/IP concepts and practices (versjon 4 og 6), IT-sikkerhet, e-handel)
  • CIW Security Analyst (sikkerhetsanalyse, sikkerhetstesting av webapplikasjoner, sikring av nettbutikker og e-handel, sikring av datakommunikasjon og betalingsløsninger, sikkerhetsrevisjon, innbruddssikring av webservere, sikkerhetstesting av e-handelsløsninger, design og implementering av sikre nettbaserte webløsninger og digitale tjenester, strategier og operativt tilsvar på trusler og angrep)
  • Microsoft Certified Systems Engineer (Microsoft MCSE) (løsningsarkitektur, IIS (webserver), IT-drift, nettverk, Microsoft servere, internettkommunikasjon, SQL, dynamiske nettløsninger og e-handel)
  • Cisco Certified Networking Professional (Cisco CCNP) (internettkommunikasjon, routing, switching, IT-sikkerhet)
  • Bestått skriftlig eksamen for Cisco Certified Internetworking Expert-sertifiseringsløp (Cisco CCIE) (spesialisering og fordypning innen routing og switching, komplekse og avanserte løsninger for internettkommunikasjon, design av LAN, WAN, WIFI, Voice, Video, sikker datakommunikasjon og sikring av internettrafikk, data og informasjon)
  • Citrix Certified Administrator (tynne klienter, servere, IT-drift, datanettverk og kommunikasjonsløsninger i større virksomheter)
  • Inbound Marketing-sertifisert av Hubspot. Mangeårig hands-on erfaring og ekspertise innen inbound marketing. Støtter flere større selskaper med inbound marketing i dag. Se Inbound Marketing-sertifikat fra Hubspot her. (Resertifisert den 23. november 2019 med 95% score. Sertifiseringen varer til og med desember 2021).

Priser, utmerkelser og referanser

SEO-ekspert Trond Lyngbø i Search Planet i Oslo, Norge, får SEO-pris under Nordic Search Awards 2019.

 

SEO-konsulent Trond Lyngbø er topplistet hos Search Engine Land.

 

Trond Lyngbø er topplistet SEO-ekspert hos Search Engine Journal

 

Kremmer med handel i blodet

Trond er oppvokst på landet, på et lite landbruk på Askøy utenfor Bergen. Han plukket jordbær sammen med bestefar om morgenen og solgte dem om ettermiddagen langs bilveien. Han tjente 2,50 kr per kurv. Etterhvert ble det poteter, tomater, agurker og blomster. Allerede som 10-åring hadde han etablert seg en fin liten landhandel langs bilveien.

Han solgte også egenfisket torsk, sei, laks og ørret til naboer på kvelder og i helger så ofte det lot seg gjøre. Trond har handel og entreprenørskap i årene. Han liker best å skape ting. Bygge dem. Se det vokse og utvikle seg. Det er det han liker. Det er det han brenner for.

Han anser seg selv som en åpen og nysgjerrig kremmertype. Analytisk, detaljorientert og målrettet. Han henger i og holder ut lenger enn folk flest.

Dette mener Trond er gode egenskaper for en konsulent. Langt kan man komme uten alt dette, men det er definitivt ingen ulempe eller en last.

Trond som ung handelsmann på Askøy utenfor Bergen.

Erfaren entreprenør

Som gründer har Trond tidligere erfaring med å bygge og selge en bedrift. Selskapet ble startet i 2006, drev med konsulenttjenester innen søkemotoroptimalisering (SEO) og hadde base på vestlandet, i Bergen. Det var et SEO-byrå. Selskapet tilbød også betalt søkemotormarkedsføring (PPC), webstrategi, konverteringsrateoptimalisering, analyse og sikkerhetstesting av webapplikasjoner og webservere. Han solgte bedriften i 2009, for et sjusifret beløp. To år seinere, i 2011, flyttet Trond til Oslo, der han bor i dag.

Trond startet Search Planet i januar 2016. Selskapet har levert et positivt driftsresultat hvert år. Selskapet har ingen lån. Trond eier 100% av aksjene.

En sterk all-rounder med bred og dyp kompetanse

Trond forstår det digitale godt. Han forstår også handel. og har overblikk over landskapet. Både digitalt og offline. Han er også en erfaren leder, med 7 års erfaring som daglig leder.

Flere av Tronds kunder har milliardomsetning fra organisk søk (SEO) årlig. Han ønsker også å jobbe med sultne, fremoverlente og motiverte mellomstore og små bedrifter. Selv om kjernemålgruppen hans er større bedrifter, er det altså ikke et krav at du er stor.

Trond Lyngbø forteller om søkemotoroptimalisering, også kalt SEO.

Kontakt Trond

Ønsker du å avtale et uforpliktende møte for å diskutere muligheter, eller få et pristilbud på SEO?

Ta kontakt på epost: trond.lyngbo@searchplanet.no eller ring på tlf: (+47) 464 44 999