Om Trond

Trond Lyngbø


Trond Lyngbø er senior SEO-konsulent og grunnlegger av Search Planet AS, et SEO-konsulentselskap i Oslo, Norge.

Trond Lyngbø, Search Planet AS.

Trond Lyngbø er senior SEO-konsulent og grunnlegger av Search Planet AS. Med over 20 års erfaring innen søkemotoroptimalisering, e-handel, innholdsstrategi, digital analyse og konverteringsrateoptimalisering (CRO), har Trond en stor lidenskap for å jobbe med SEO for nettbutikker og e-handelsaktører som ønsker en utviklet og styrket markedsføring over flere kanaler.

Med tverrfaglig spisskompetanse innenfor flere fagfelt har Trond videre demonstrert en særlig evne til å hjelpe bedrifter med å øke salget av produkter og tjenester via søkemotorer som Google.

Som et resultat av sitt arbeid har Trond blitt et kjent navn innenfor SEO-faget, hvor han stadig bistår bedrifter ved komplekse og krevende utfordringer.

I tillegg til å være fagkvalifisert og oppfylle gjeldende tekniske krav, har han vist seg like stødig på arkitektur, struktur, organisering, kompleks teknisk konfigurering og tuning i miksede miljøer med mye integrasjoner. Dette har vist seg å være en utløsende faktor på hvorfor også selskapene som allerede har interne-eller eksterne SEO-konsulenter i tillegg støtter seg på Search Planet.

Med denne ekspertisen og lidenskapen er han presentert på Forbes.com blant verdens ledende SEO-eksperter og har bistått alt fra internasjonale Fortune 500-selskaper til ledende nordiske bedrifter som omsetter for milliarder årlig i hvert marked.

Slik vil Search Planet hjelpe deg

Til forskjell fra de fleste SEO-konsulenter er ikke Trond kun ekspert på SEO, men hjelper deg med hele prosessen fra A til Å.

Det kan være svært risikabelt å be om SEO-hjelp med forventningene om at personen du ansetter vil kunne fikse alt du trenger, uavhengig av erfaring og ekspertise. Med en uerfaren konsulent, kan det være urealistisk å forvente kontrollert- og forutsigbar lansering og oppsving i resultater. Her risikerer du å verken ha kontroll før, under- eller etter investeringen i nytt nettsted, ny e-handelsplattform, redesign eller migrering.

Her kan heller Trond opprette kvalifikasjonskrav og kvalifikasjonskriterier direkte i Jira for både deg, samt alle andre interne funksjoner i selskapet ditt, og bistå med å teste og validere at krav og kriterier er fulgt i leveransene som pågår. Et slikt prosjekt krever langt mer teknisk dybde og erfaring enn hva en typisk SEO-konsulent kan tilby.

Trond har også utviklet en unik Content GAP-analyse som du kan kjøpe som et selvstendig oppdrag til fastpris. Formålet med analysen er å gi deg innsikt; hvor han finner hull, og du tetter dem.

Trond’s motto er at han skal gjøre en forskjell, ikke gi deg noe å gjøre.

Å finne en SEO-konsulent som kan optimalisere nettsider med en forståelse for hvordan dette fungerer under overflaten et utvilsomt et pluss. Med Trond på teamet, vil du få en operativ og dyktig ekspert som mestrer web og e-handel til fingerspissene. Han har en fremtredende forståelse for økosystemet og en evne til å finne løsninger som andre uten tilsvarende bakgrunn gjerne ikke klarer.

Vi i Search Planet er opptatt av at du skal oppleve det som trygt å investere i våre tjenester. Vi ønsker derfor å bidra til at du oppnår ønsket resultat, både på kort-og lang sikt, ved å sørge for at dine ansatte tilegner seg den kontrollen- og oversikten som trengs til å drive prosessen videre.

Videre vil du også få en mer smidig- og effektiv utviklingsprosess. Du vil oppnå ønsket resultat, uten å måtte sette deg inn i feltet på egen hånd.

Anerkjennelser

Som en engasjert digital markedsfører og analytiker, har Trond oppnådd fler internasjonale anerkjennelser som SEO-ekspert. Han har blant annet blitt:

  • Utvalgt som offisiell dommer under European Search Awards i 2020. Prisutdelingen kårer de beste kampanjene-og jobbene i Europa innen SEO, PPC og content marketing.
  • Utvalgt som offisiell dommer under internasjonale prisutdelinger som, Global Marketing Awards, Global Digital Excellence Awards og Global Biddable Media Awards.
  • Jurymedlem på Gulltaggen Awards ved to anledninger.
  • Tildelt en internasjonal spesialpris for sin innsats innen SEO-faget under Nordic Search Awards i 2019.
  • Topplistet internasjonalt fem år på rad som spaltist hos Search Engine Land og Marketing Land.
  • Omtalt hos Forbes to ganger.
  • Intervjuet om SEO i en rekke medier, blant annet i Kapital, og Finansavisen. Her blir han omtalt som en ekspert innenfor området.

Trond har også holdt en rekke SEO-kurs og foredrag og vært medforfatter av boken Google It: Total Information Awareness (2016).

Hans neste foredrag er på SEOday i Danmark (2021).

Kontaktinformasjon:

  • E-post: trond.lyngbo@searchplanet.no
  • Mobil: (+47) 464 444 999
  • LinkedIn-profil

Nordic Search Awards Winner

Special Award Winner på Nordic Search Awards i Stockholm City Hall i Sverige (2019).

Trond Lyngbø vinner pris under Nordic Search Awards
SEO-konsulent Trond Lyngbø i Search Planet AS i Oslo, Norge, winner Nordic Search Awards
Forbes Logo

Forbes (2017)

Omtalt og sitert hos Forbes i forbindelse med den finansielle viktigheten av SEO for entreprenører. Forbes ble startet i 1917 og er verdens mest anerkjente "business magazine". Nettstedet har over 70 millioner lesere. På sosiale medier har de nærmere 50 millioner følgere. (4. august 2017)


Forbes 2015)

Omtalt og sitert hos Forbes i forbindelse med en sak om SEO. Presentert på en liste med 25 av verdens mest kjente SEO-eksperter. Forbes siterer meg fra, og lenker til, en av mine publisert spalter hos Search Engine Land. (13. april 2015)


Search Engine Land

Topplistet SEO-spaltist 5 år på rad internasjonalt. Over 50 publiserte spalter om SEO, content marketing og e-handel. Search Engine Land er verdens største nettsted innen SEO, PPC og søkemarkedsføring. Via sine nettsteder har de kontakt med 1,4 millioner markedsførere per måned.

Brev fra Search Engine Land til SEO-konsulent Trond Lyngbø i Search Planet AS i Oslo, Norge.
Search Engine Land toppliste over mest populære SEO-spalter, hvor Trond Lyngbø i Search Planet AS er representert.
Les spaltene her

Kapital

Intervju om SEO, søkemotorer og Google. Kapital har 163 000 lesere av hver utgave. 64 000 oppgis å være ledere.

SEO-konsulent Trond Lyngbø blir intervjuet om SEO av Kapital. Dette er forsiden av Kapital, økonomimagasinet i papirversjon.
SEO-konsulent Trond Lyngbø blir intervjuet av Kapital om søkemotoroptimalisering (SEO) av Kapital. Kapital-magasinet ligger åpent på et bord på bildet.
Les intervjuet (PDF)

Top SEO Expert hos Search Engine Journal

Top SEO Expert hos Search Engine Journal. Bildet viser SEO-konsulent Trond Lyngbø i Search Planet topplistet.

Presentert på topplisten over verdens fremste SEO-eksperter i 2018 og 2019 hos Search Engine Journal. Search Engine Journal er et av de ledende bransjemediene internasjonalt, og har dekket søk-bransjen siden 2003.

Finansavisen

Trond Lyngbø intervjues om SEO i Finansavisen

Intervju om SEO, Google og e-handel i Finansavisen. Saken handler om urealisert potensial hos norske e-handelsbedrifter og nettbutikker. Finansavisen har 64 000 daglige lesere.

Digi logo

Intervjuet av Digi om viktig Google-endring

Intervju om en av ti-årets kanskje største og viktigste endring for hvordan Google rangerer websider på sitt organiske søkeresultat. Mobilvennlighet og mobilsøk er nå kritisk. Mobile-first indexing er også på vei, mens desktop er på vei ut. Digi er norges ledende publikasjon rettet mot ledere, beslutningstakere og profesjonelle i IT-bransjen, og har ca. 100 000 lesere ukentlig.

Les saken her
Dommer

Internasjonal dommer

I Norge Trond sittet i Gulltaggen-juryen to ganger. Internasjonalt har han vært dommer i bransjens største og viktigste prisutdelinger, blant annet European Search Awards.

European Search Awards Official Judge
Global Marketing Awards Official Judge Logo.
Global Biddable Media Awards Official Judge Logo
Global Digital Excellence Awards Official Judge Logo

Forfatter

Medforfatter av boken Google It: Total Information Awareness. Boken ble publisert internasjonalt i 2016 av Springer, verdens nest største forlag.

Google It, er en bok om SEO som SEO-konsulent Trond Lyngbø er medforfatter av. Dette bildet er av coveret på boken.
Google It: Total Information Awareness TOC, hvor bildet fokuserer på SEO-konsulent Trond Lyngbø sitt innhold i boken.
Les mer om boken
SEO-konsulent i Search Planet, Trond Lyngbø, holder foredrag om SEO på en konferanse i Norge.

Foredragsholder på store konferanser, seminarer og events

Foredragsholder på konferanser som Performance-konferansen, Content Marketing-dagen og Epic Content Marketing-konferansen. Holder også foredrag kurs og workshops i utlandet.

Neste foredrag: SEODAY (DK)
Møt Trond

Vil du jobbe med Trond?

Ønsker du å komme i kontakt med Trond og se på muligheter sammen, med nye øyne? Ta kontakt, så ordner vi dét.

Om Search PlanetTa kontakt for en prat