Søkeordsanalyse

Skulle du gjerne vært tankeleser – og visst nøyaktig hva kundene søker etter? Da er søkeordsanalyse det du leter etter.

Har du lyst til å finne ut akkurat hva det er kundene dine søker etter på nettet, slik at du kan lage innhold som fanger deres interesse, som de liker, og som konverterer dem til betalende kunder? FØR du tar valg og bestemmer retning?

Er du opptatt av å skape høy effekt på bedriftens virksomhetsmål før du investerer penger og allokerer ressurser til SEO, innholdsproduksjon, innholdsmarkedsføring, og andre aktiviteter?

Ønsker du at resultatene skal vare lenge?

En søkeordsanalyse hjelper deg med dette.

Kartlegging og analyse av søkeord er avgjørende for å lykkes med søkemotoroptimalisering og kan gi salget og innholdsmarkedsføringen din vind i seilene … men bare hvis du gjør det riktig.

Vi er spesialister på søkeordsanalyse som gir høy påvirkning på bedriftens finansielle virksomhetsmål

Vi har hjulpet mange kunder med å skape oppsiktsvekkende resultater med søkeordsanalyse, noen av dem netthandelgiganter som omsetter for milliarder via organisk søk på søkemotorer som Google. Vår grundige søkeordsanalyse har hjulpet dem å doble, til og med tredoble, relevant trafikk til nettsidene deres og økt konverteringsfrekvensen og bunnlinjen betraktelig.

Søkeordsanalyse bidro til milliardomsetning for nettbutikk. Søkeordsanalyse, optimalisering for Google og arbeid med SEO er kritisk i deres omnikanalstrategi.

Trafikk betyr lite for bedriften dersom den ikke konverteres til betalende kunder.

Når vi arbeider med søkeordsanalyse for våre kunder jobber vi derfor utifra bedriftens unike virksomhetsmål. Vi mener at det er forretningskritisk å skaffe seg en søkeordsanalyse som er skreddersydd for bedriftens virksomhetsmål og KPI-er.

I et nøtteskall er våre kunder til syvende og sist opptatt av følgende:

  1. Penger (inn på bedriftskontoen), overskudd (til eierne) og vekst (lønnsom).
  2. Langsiktig strategi (typisk 3-5 år inn i fremtiden) og merkevarebygging (kommunikasjonsmål og kundetilfredshet er vanlige i denne miksen.

Hvordan oppnår vi dette?

Ved å bryte ned dataene i din søkeordsanalyse til et detaljnivå og bruksnivå som gjør det mulig for ansatte å bruke det til å lage planer og prioritere aktiviteter i det daglige, på tvers av ulike funksjoner og roller.

Vi kan gjøre dette på f.eks. produktkategorinivå for en nettbutikk, og ta hensyn til hvor kunder er i kundereisen når de skal kjøpe produkter i helt spesifikk underkategorier i disse kategoriene, og deretter kombinere dataene i søkeordsanalysen med bedriftens egne interne analysedata og finansielle tall som sier noe om denne produktkategorien isolert sett.

Dataene blir på denne måten mer pålitelige og bedre forankret i virkeligheten. Budsjetteringen din blir mer treffsikker. Resultatene kommer gjerne oftere når du har lovet andre at de skal komme.

Vi benytter et bredt utvalg av datakilder og kombinere dem på en intelligent måte, ved hjelp av markedsledende programvare og avanserte analyseteknikker som det har tatt oss mange år å mestre.

Vi kan bidra til å gjøre innholdsmarkedsføringen din mer effektiv ved å:

  • samle inn data
  • prioritere emner
  • kartlegge søkeord
  • foreslå innhold, og
  • utarbeide ”manus” for viktige artikler
  • foreslå forbedringer på nettstedsarkitektur og produktkategorier og måten du organiserer og navngir produktsider og innhold på nettstedet.

Vi organiserer denne informasjonen i lister som tydelig viser

  • brukernes intensjon (hva besøkende håper å finne på nettstedet ditt)
  • problemer de står overfor
  • hvilke spørsmål de har
  • hvor alvorlige problemene deres er
  • hvor viktig det er for dem å løse dem
  • geografisk informasjon som lokalitet, by, distrikt – så du kan målrette innholdet

Rapportene våre gir deg også informasjon om:

  • nåværende konverteringsrate (i økonomiske termer) for produktsidene
  • forventet trafikk og omsetning hvis du følger våre anbefalinger
  • historiske søketrender
  • dagens Google Analytics-trender
  • forutsigelser for nettsalg
  • konverteringsverdi i form av omsetning

Vi foretar ikke bare en innledende søkeordsanalyse og blir deretter borte. Vi fortsetter å være en strategisk partner som hjelper virksomheten å vokse, gjennom effektiv bruk av tilgjengelige markedsføringsbudsjetter og ressursene du har til disposisjon, slik at du får størst mulig avkastning på investeringene.

God skalerbarhet

Vår søkeordsanalyse ivaretar dine skaleringsbehov på en god måte, enten du er liten eller kjempestor.

Våre typiske kunder er store europeiske bedrifter som er markedsledere i flere land som selger titusenvis av produkter fra flere hundre ulike produktkategorier i hvert land.

Noen av bedriftene ønsker gjerne først å kjøpe en lokal søkeordsanalyse i Norge, på norsk språk, med fokus på kun et utvalg av produktkategoriene i den norske nettbutikken.

Når de i fremtiden ønsker å inkludere flere andre ekstra produktkategorier, gjerne bygge ut med titusenvis flere produkter i nettbutikken, byr ikke det på problemer eller voksesmerter.

Vi jobber operativt med SEO og søkeordsanalyse for store e-handelsbedrifter på nordisk nivå og dette går veldig bra. De fleste av disse har tatt i bruk vår metodikk og prosess som et rammeverk for å arbeide mer effektivt med SEO. Dette lykkes de med selv om de har en lokal ledelse og lokale team i hvert land som arbeider utifra en felles nordisk strategi.

Vi bistår i dag, og har gjort det med godt resultat i flere år, med søkeordsanalyse på norsk, svensk, dansk, finsk og engelsk. Dersom lokal ledelse i Danmark ikke ønsker å bytte ut sin lokale danske sleverandør med et SEO-byrå i Norge, sørger vi for at at deres danske samarbeidspartner blir i stand til å gjøre dette på en god og effektiv måte i vårt rammeverk.

Oppdatering er raskt og enkelt

Du kan enkelt utføre periodiske oppdateringer av søkedataene  i søkeordsanalysen din. Opplæring er inkludert i leveransen.

Oppdatering er gratis. Ingen ekstra betaling for programmer, tjenester, tilganger, eller annet. Alt du trenger for å gjøre dette er inkludert.

Jevnlig oppdatering er relevant for de fleste. Både informasjonsnettsteder, tjenestetilbydere og nettbutikker. Spesielt dersom kunder ønsker å kjøpe nye oppdaterte modeller, versjoner og merker som har blitt lagt til etter at søkeordsanalysen ble utført.

Dette kan vi gjøre for deg

Her er et eksempel på en søkeordsanalyse vi nylig gjennomførte for en kunde, så du kan se hvordan vi går frem. Som du ser organiserer vi dataene slik at det er enkelt for innholdsprodusentene å se emner og søkeord de bør fokusere på.

  • Først bruker vi Googles egne vertøy i kombinasjon med tredjepartsverktøy og manuellt arbeid for å få innsikt i søkevolum, trender og forretningsmuligheter.
  • Så bruker vi avanserte verktøy for å finne hele universet av long tail ord og uttrykk. Disse verktøyene forutsier hva folk søker etter, og sikrer at vi dekker alle viktige korte søkeord med høyt søkevolum og de litt lengre søkefrasene som gir dyp innsikt i hva kunden ønsker. Selv om et toppord som «vaskemaskin» kan generere store mengder trafikk, utgjør det bare en liten andel av hele universet av søk relatert til vaskemaskin. De som søker på dette ordet er gjerne tidlig i informasjonsjakten, og er lengre unna en konvertering enn dersom noen søker på lengre søkefraser som f.eks. «best i test vaskemaskin stillegående». Samtidig gir det en klar og tydelig indikasjon på at noen har liten plass på badet dersom de søker etter «vaskemaskin toppmating rimelig». Der får man tilgang til både informasjon om kundens behov med tanke på plass, økonomi og at vanlige vaskemaskiner vil være av mindre relevans. Dersom en person søker etter «billig vaskemaskin med tørketrommel», er du enig i at det er bedre å foreslå produkter som oppfyller kundens kommuniserte ønske og budsjettnivå, i stedet for å ignorere det og insistere på at de skal kjøpe din luksuspakke fra Miele til 20.000 kroner som er langt utenfor deres budsjett? Vil det ha påvirkning på salget ditt? Helt klart!
  • Erfaring viser at lengre fraser konverterer bedre. Samtidig er konkurransen mindre, og med lengre søkeuttrykk er det enklere å rangere høyt.
  • Deretter foretar vi en sammenlignende analyse av konkurrerende nettsteder som rangerer på topp i det aktuelle markedssegmentet, for å evaluere dine nåværende resultat på de beste nøkkelordene for organiske søk på Google.
  • Derpå følger vi nøye med på konkurrentens innholds- og SEO-strategier, og gir deg løpende oppdateringer om hvordan du måler deg med dem over tid.
  • Til slutt bruker vi den dyrebare MENNESKELIGE spisskompetansen vi har opparbeidet gjennom tiår som SEO-spesialist og konsulent på søkemotormarkedsføring.

Dette gir deg mange fordeler.

  • Du vil oppdage potensielle temaer og emner som kan representere nye forretningsmuligheter, som kan fremme salg og markedsandeler. Vi jobber for å skape fremdrift og resultater, ikke bare flere sidevisninger og høyere rangering på søkemotorer!
  • Du vil kunne avdekke konkurrentenes strategier og vite hva du skal beskytte deg mot, for så å planlegge og utarbeide innhold som høster «lavthengende frukt» uten å møte for stor konkurranse.
  • Du får lettfattelige, kraftfulle data og enkle, klare instruksjoner som gjør det mulig for innholdsprodusentene dine å sette i gang, uten å måtte lære masse om søkemotorer og SEO.

Ofte gir vi kundene våre en punktliste de kan følge for å utarbeide nytt innhold. Vi viser hva som driver trafikk til nettstedet, konverterer besøkende til kjøpere, og gir best langtidseffekt. Mange kunder liker denne tilnærmingen, de synes den er mindre frustrerende fordi de unngår forvirring eller misforståelser.

Tekstforfattere, informasjonsarkitekter og designere sier at de lærer mye av denne fremgangsmåten. Den viser dem klart på hvilken måte og hvorfor innhold er viktig for å oppnå forretningsmål.

Og du vil ikke bare få en haug med søkeord, du får mye mer … inkludert detaljer om hva du bør gjøre umiddelbart, og hva du skal gjøre for å lykkes videre.

Vi kan hjelpe deg med å beregne den potensielle avkastningen (ROI) du kan forvente i fremtiden basert på analyse av historiske resultater fra f.eks. dine egne analyseverktøy (konverteringsfrekvens, konverteringsverdier, etc.).

Ofte starter vi med å forbedre sidene som allerede rangerer høyt på Google, mellom 6. til 10. plass, og får dem til å rangere to eller tre hakk høyere. Selv en liten økning som dette vil føre til en bølge av nye salg og kunder.

Den gode nyheten er at dette vanligvis ikke tar lang tid!

I Norge finnes det få SEO-konsulenter og SEO-byråer som jobber med kundene på samme måte som oss. Vår tilnærming er analytisk, praktisk og strukturert. Ved å kombinere flere datakilder har du mulighet til å handle på bakgrunn av faktiske hendelser og dokumenterbare tall, fokusere på virksomhetsmålene og oppnå langvarige salgsresultater.

Innholdsbrief med garantert resultat? Ingen problem!

Tenk deg at du er en butikk som selger matvarer. Du ønsker å selge mer kalkun på nett, online, og i lokale butikker, offline. Du lager innhold.

Vår søkeordsanalyse avdekker at folk som søker etter oppskrifter på kalkunoppskrifter også er interessert i waldorfsalat, fordi de spiser den sammen med kalkunen.

Analysen avdekker også trender og mønstre som viser at søk etter kalkun når en topp i julen og på nyttårsaften. Derfor må relatert innhold være klart før den tid.

Kartleggingen av søkeord vil også vise at folk søker på Google etter «kalkun rester oppskrifter» i januar – så etter jul bør du engasjere dem med relevant innhold for dette søket. Men etter jul, da vil mange kunder ha waldorfsalaten uten majones. Søkeanalysen gjør deg oppmerksom på slike spesifikke kundebehov og ønsker du må oppfylle.

Vi identifiserer tilbehøret for deg. Sausene, desserten, drikken, kaketoppingen. De viktige detaljene.

Samtidig sørger vi for at du ikke blander kalkun og kylling i en fugl-kategori. Det ville være en tabbe, ettersom kylling er slankemat og kalkun er festmat. Ha ikke fokus på produktet ditt, men hva kunden vil ha.

Gjør du dette bra, blir du mer relevant.

Dersom du har som mål å score bedre på parametere som handler om kundetilfredshet, kommunikasjon og PR, da bør du være opptatt av dette.

Søkeordsanalysen er et lytteverktøy du kan bruke til å høre hva kunder sier når de tror at ingen kan høre dem.

Dette kan ikke automatiseres eller gjøres på en dag eller to. Slike rapporter og analyser kan du ikke stole på.

Det er dette som gjør forskjellen … og hjelper våre kunder å lykkes!

På slutten av prosessen vil vi håndplukke de aller beste, mest lovende og lønnsomme søkeuttrykkene og søkeordene for deg, og gi deg forslag og anbefalinger som vil gjøre deg i stand til å utnytte resultatene så effektivt som mulig.

Som du sikkert skjønner er dette komplisert, tidkrevende og involverer avanserte verktøy og analyseteknikker. Det er absolutt ikke noe du gjør unna i løpet av få minutter ved hjelp av verktøy fra Google eller andre verktøy mens du holder på å skrive en artikkel eller lage web-innhold.

Det er derfor du trenger hjelp av en konsulent med spesialkompetanse på søkeordsanalyse og SEO til å hjelpe deg med å nå målene dine.

Når du jobber med oss, gir vi deg følgende

  • Hvis vi gjør denne jobben for deg FØR du begynner å skrive eller lage innhold, unngår du å overse viktig informasjon. Vi vil foreta en grundig søkeordsanalyse og vise deg uttrykkene du bør fokusere innholdet rundt.
  • Du vil spare tid. Du behøver ikke å lære deg detaljer om SEO og avanserte analyseteknikker, som det kan ta år å mestre.
  • Du kan fokusere på kjernevirksomheten din, og bruke data og innsikt vi samler inn for deg som grunnlag for den kreative prosessen.
  • Du vil få mer igjen for det du investerer i innholdsmarkedsføringen, ved å konsentrere den om det konkrete innholdet som vil øke fortjenesten.
  • Du unngår å kaste bort tid eller penger på innhold som har liten eller ingen betydning for virksomhetens mål.
  • Du får langvarige resultat, med gode plasseringer og gratis organisk søketrafikk som kan vedvare i mange år.

Slik skaper vi resultat for kundene

For en tid tilbake jobbet vi med et selskap som har en årlig omsetning på flere milliarder kroner. Selskapet var 95% usynlig på Google for relevante søkeord, unntatt de mest primære.

Etter det første møtet vi hadde med bedriften inngikk vi en kontrakt om et sekssifret SEO-oppdrag. Vi drøftet strategi direkte med toppledelse og beslutningstakere. Vi deltok på strategiske arbeidsmøter og var en del av teamet som jobbet med forretningsstrategier og forretningsutvikling.

Vi kan tilby din virksomhet en leveranse som bygger på tilnærmingen vi brukte i oppdraget for denne kunden. Hva det koster vil være avhengig av selskapets størrelse og kompleksitet på oppdraget.

Vi regner med at du nå er klar over hvor spesialisert dette arbeidet er, og har innsett at det krever ekspertise og kompetanse, og ikke kan gjøres av hvem som helst, eller automatisk.

Det er gull verdt!

Hvis du bestemmer deg for å gå videre …

La oss forklare neste skritt.

Tilbudet vårt inkluderer også en heldags workshop. Vi kommer til kontoret eller bedriften, og der vil vi:

  • presentere data og analyser
  • veilede medarbeidere med ansvar for innhold og innholdsproduksjon i bruk av søkedata
  • forklare alt de trenger å vite om søkeordsanalyse og SEO i deres funksjon
  • vise hvordan man selv bør bruke analyseverktøy for å få resultatene man ønsker mens man jobber i det daglige
  • forklare hvordan denne informasjonen kan knyttes til kreative ideer og konsepter
  • vise hvordan man kan finne gode ideer for emner og innhold (Aldri mer skrivesperre!)

Vi vil også gjennomføre en oppfølgingsworkshop hvor vi fokuserer på å få ting gjort, og gi medarbeiderne dine opplæring i hvordan de bør jobbe videre. Etterpå vil tekstforfatterne og innholdsprodusentene dine:

  • vite hvordan de skal måle resultat
  • kunne gjøre smarte prioriteringer
  • unngå avsporinger
  • aldri mer produsere innhold som sløser bort tid eller penger

Informasjonen vi skaffer til veie vil være verdifull for strategisk planlegging og organisering av nettstedet. Vi kommer også med forslag til hvordan og hvor innholdet bør publiseres for å ha best virkning.

Vi vil samarbeide med webutviklerne dine for å sikre at den tekniske implementeringen og nettbutikken følger beste SEO-praksis, og sørge for at mobilkonfigurasjonen er perfekt helt fra starten av.

Dette vil spare bedriften din for penger, tid og ressurser. Du behøver ikke å velge mellom å leve med dårlige resultat til du har bygget opp et helt nytt nettsted, eller gjøre store investeringer for å bygge opp alt på nytt fra bunnen av. Du vil begynne å se resultat raskt – med bare små justeringer av innholdsstrategien din.

Er du klar for å løfte resultatene dine fra «bra» til «UTMERKET»?

Ta kontakt med oss.

Ønsker du å se en kundecase, eller en demo av vår søkeordsanalyse?

Du kan få se en ferdig søkeordsanalyse som vi har gjort for en annen kunde. Du kan også få se før-og-etter-resultatene.

Ønsker du å bli kjent med vår arbeidsmetodikk, oppnådde resultater og få se konkrete eksempler på hva våre eksisterende kunder har fått ut av sin søkeordsanalyse hos oss? Ta direkte med Trond Lyngbøtrond.lyngbo@searchplanet.no og fortell kort om dine behov og ønsker – så vil du bli kontaktet!

Vi kommer gjerne til deg, eller du kan komme til oss i våre kontorer i Posthuset i Oslo sentrum for en demo og uforpliktende samtale. Vi holder til vegg i vegg med Oslo Sentralstasjon (Oslo S). Norges mest sentrale kontorbygg, antakelig. Alltid raskt og enkelt å komme seg til oss.