Søkeordsanalyse

Søkeordsanalyse

Skulle du gjerne vært tankeleser – og visst nøyaktig hva kundene søker etter?

Har du lyst til å finne ut akkurat hva det er kundene dine søker etter på nettet, slik at du kan lage innhold som fanger deres interesse, som de liker, og som konverterer dem til betalende kunder? Før du tar valg og bestemmer retning? En søkeordsanalyse hjelper deg med dette.

Kartlegging og analyse av søkeord er avgjørende for å lykkes på nettet og kan gi salget og innholdsmarkedsføringen din vind i seilene … men bare hvis du gjør det riktig. Du må grave dypt for å finne verdifulle long tail søkeord. Dette er søkeuttrykk på flere ord som genererer mye trafikk, men som det ikke er så stor konkurranse om.

Vi er spesialister på dette.

Vi har hjulpet mange kunder med søkeordsanalyse, noen av dem netthandelgiganter verdt milliarder. Vår grundige kartlegging og analyse av søkeord har hjulpet dem å doble, til og med tredoble, relevant trafikk til nettsidene deres og økt konverteringsfrekvensen og bunnlinjen betraktelig.

Vi benytter et bredt utvalg av datakilder og kombinere dem på en intelligent måte, ved hjelp av markedsledende programvare og avanserte analyseteknikker som det har tatt oss mange år å mestre.

Vi kan bidra til å gjøre innholdsmarkedsføringen din mer effektiv ved å:

  • samle inn data
  • prioritere emner
  • kartlegge søkeord
  • foreslå innhold, og
  • utarbeide ”manus” for viktige artikler

Vi organiserer denne informasjonen i lister som tydelig viser

  • brukernes intensjon (hva besøkende håper å finne på nettstedet ditt)
  • problemer de står overfor
  • hvilke spørsmål de har
  • hvor alvorlige problemene deres er
  • hvor viktig det er for dem å løse dem
  • geografisk informasjon som lokalitet, by, distrikt – så du kan målrette innholdet

Rapportene våre gir deg også informasjon om:

  • nåværende konverteringsrate (i økonomiske termer) for produktsidene
  • forventet trafikk og omsetning hvis du følger våre anbefalinger
  • historiske søketrender
  • dagens Google Analytics-trender
  • forutsigelser for nettsalg
  • konverteringsverdi i form av omsetning

Vi foretar ikke bare en innledende søkeordsanalyse og blir deretter borte. Vi fortsetter å være en strategisk partner som hjelper virksomheten å vokse, gjennom effektiv bruk av tilgjengelige markedsføringsbudsjetter, slik at du får størst mulig avkastning på investeringene.

Søkeordsanalyse

Dette kan vi gjøre for deg

Her er et eksempel på en SEO-analyse vi nylig gjennomførte for en kunde, så du kan se hvordan vi går frem. Som du ser organiserer vi dataene slik at det er enkelt for innholdsprodusentene å se emner og søkeord de bør fokusere på.

  • Først bruker vi Googles egne vertøy for å få innsikt i søkevolum.
  • Så bruker vi avanserte verktøy for å finne hele universet av long tail ord og uttrykk. Disse verktøyene forutsier hva folk søker etter, og sikrer at vi dekker alle viktige søkeord og foreslåtte søkefraser som gir innsikt i hva kunden ønsker. Selv om et toppord som «sjokoladekake» kan generere store mengder trafikk, utgjør det bare en liten andel av hele universet av søk relatert til sjokoladekake.
  • Erfaring viser at lengre fraser konverterer oftere og er mer lønnsomme. Samtidig er konkurransen mindre, og med lengre søkeuttrykk er det enklere å rangere høyt.
  • Deretter foretar vi en sammenlignende analyse av konkurrerende nettsteder som rangerer på topp i det aktuelle markedssegmentet, for å evaluere dine nåværende resultat på de beste nøkkelordene for organiske søk på Google.
  • Derpå følger vi nøye med på konkurrentens innholds- og SEO-strategier, og gir deg løpende oppdateringer om hvordan du måler deg med dem over tid.
  • Til slutt bruker vi den dyrebare MENNESKELIGE spisskompetansen vi har opparbeidet gjennom tiår som SEO-spesialist og konsulent på søkemotormarkedsføring.

Dette gir deg mange fordeler.

  • Du vil kunne avdekke konkurrentenes strategier og vite hva du skal beskytte deg mot, for så å planlegge og utarbeide innhold som høster «lavthengende frukt» uten å møte stor konkurranse.
  • Du vil oppdage potensielle temaer og emner som kan representere nye forretningsmuligheter, som kan fremme salg og markedsandeler. Vi jobber for å skape fremdrift og resultater, ikke bare flere sidevisninger og høyere rangering på søkemotorer!
  • Du får lettfattelige, kraftfulle data og enkle, klare instruksjoner som gjør det mulig for innholdsprodusentene dine å sette i gang, uten å måtte lære masse om søkemotorer og SEO.

Ofte gir vi klientene våre en punktliste de kan følge for å utarbeide nytt innhold. Vi viser hva som driver trafikk til nettstedet, konverterer besøkende til kjøpere, og gir best langtidseffekt. Mange kunder liker denne tilnærmingen, de synes den er mindre frustrerende fordi de unngår forvirring eller misforståelser. Tekstforfattere, informasjonsarkitekter og designere sier at de lærer mye av denne fremgangsmåten. Den viser dem klart på hvilken måte og hvorfor innhold er viktig for å oppnå forretningsmål.

Og du vil ikke bare få en haug med søkeord, du vil få mye mer … inkludert detaljer om hva du bør gjøre umiddelbart, og hva du skal gjøre for å lykkes videre.

Vi kan hjelpe deg med å beregne den potensielle avkastningen (ROI) du kan forvente i fremtiden basert på analyse av nåværende webresultat (konverteringsfrekvens, konverteringsverdier, etc.).

Ofte starter vi med å forbedre sidene som allerede rangerer høyt på Google, mellom 6. til 10. plass, og får dem til å rangere to eller tre hakk høyere. Selv en liten økning som dette vil føre til en bølge av nye salg og kunder.

Den gode nyheten er at dette vanligvis ikke tar lang tid!

Svært få SEO-konsulenter og SEO-byråer jobber med kundene på samme måte som oss. Vår tilnærming er analytisk, praktisk og strukturert. Ved å kombinere flere datakilder har du mulighet til å handle på bakgrunn av kjensgjerninger, fokusere på virksomheten og oppnå utrolige salgsresultat.

Her er et enkelt eksempel på dette.

Tenk deg at du lager innhold for å selge kalkun. Vår søkeordsanalyse avdekker at folk som søker etter oppskrifter på kalkun også er interessert i waldorfsalat, fordi de spiser den sammen med kalkunen.

Analysen avdekker også trender og mønstre som viser at søk etter kalkun når en topp før jul. Derfor må relatert innhold være klart før den tid.

Kartleggingen av søkeord viste også at folk søker på Google etter «kalkun rester oppskrifter» i januar – så etter jul kan du engasjere dem med relevant innhold for dette søket.

Denne type analyse krever mer enn noe eksisterende søkeverktøy kan gjøre. Det krever menneskelig skarpsinn. Vi må ofte undersøke bransjen manuelt, bla gjennom haugevis av sider og organisere resultatene før vi presenterer dem for deg.

Dette tar tid og krever mye arbeid.

Men det er dette som gjør forskjellen … og hjelper våre kunder å lykkes!

På slutten av denne prosessen vil vi håndplukke de aller beste, mest lovende og lønnsomme søkeuttrykkene og søkeordene for deg, og gi deg forslag og anbefalinger som vil gjøre deg i stand til å utnytte resultatene så effektivt som mulig.

Som du sikkert skjønner er dette komplisert, tidkrevende og involverer avanserte verktøy og analyseteknikker. Det er absolutt ikke noe du gjør unna i løpet av få minutter ved hjelp av Google Søkeordplanlegger mens du holder på å skrive en artikkel eller lage web-innhold.

Det er derfor du trenger hjelp av en konsulent med spesialkompetanse på SEO til å gjøre innholdsmarkedsføringen din mest mulig effektiv.

Når du jobber med oss, gir vi deg følgende

  • Hvis vi gjør denne jobben for deg FØR du begynner å skrive eller lage innhold, unngår du å overse viktig informasjon. Vi vil foreta en grundig søkeordsanalyse og vise deg uttrykkene du bør fokusere innholdet rundt.
  • Du vil spare tid. Du behøver ikke å lære deg detaljer om SEO og avanserte analyseteknikker, som det kan ta år å mestre.
  • Du kan fokusere på kjernevirksomheten din, og bruke data og innsikt vi samler inn for deg som grunnlag for den kreative prosessen.
  • Du vil få mer igjen for det du investerer i innholdsmarkedsføringen, ved å konsentrere den om det konkrete innholdet som vil øke fortjenesten.
  • Du unngår å kaste bort tid eller penger på innhold som har liten eller ingen betydning for virksomhetens mål.
  • Du får langvarige resultat, med gode plasseringer og gratis organisk søketrafikk som kan vedvare i mange år.

Slik skaper vi resultat for kundene

For en tid tilbake jobbet vi med et selskap som har en årlig omsetning på flere milliarder kroner. Selskapet var 95% usynlig på søkemotorer for relevante søkeord, unntatt de mest primære.

Etter det første møtet vi hadde med bedriften inngikk vi en kontrakt om et sekssifret SEO-oppdrag. Vi drøftet strategi direkte med toppledelse og beslutningstakere. Vi deltok på strategiske arbeidsmøter og var en del av teamet som jobbet med forretningsstrategier og forretningsutvikling.

Vi kan tilby din virksomhet et program som bygger på tilnærmingen vi brukte i oppdraget for denne kunden. Avhengig av selskapets størrelse og kompleksitet, vil dette programmet ligge fra rundt 80 arbeidstimer og oppover.

Vi regner med at du nå er klar over hvor spesialisert dette arbeidet er, og har innsett at det krever ekspertise og kompetanse, og ikke kan gjøres av hvem som helst, eller automatisk.

Det er gull verdt!

Hvis du bestemmer deg for å gå videre …

La oss forklare neste skritt.

Tilbudet vårt inkluderer en heldags workshop. Vi kommer til kontoret eller bedriften, og der vil vi:

  • presentere forskningsdata og analyser
  • veilede medarbeidere med ansvar for innhold og innholdsproduksjon i bruk av data
  • forklare alt de trenger å vite om SEO
  • vise hvordan man bruker analyseverktøy for å få resultatene man ønsker
  • forklare hvordan denne informasjonen kan knyttes til kreative ideer
  • vise hvordan man kan finne gode ideer for emner og innhold (Aldri mer skrivesperre!)

Vi vil også gjennomføre en oppfølgingsworkshop hvor vi fokuserer på å få ting gjort, og gi medarbeiderne dine opplæring i hvordan de bør jobbe videre. Ved slutten av programmet vil tekstforfatterne og innholdsskaperne dine:

  • vite hvordan de skal måle resultat
  • kunne gjøre smarte prioriteringer
  • unngå avsporinger
  • aldri mer skape innhold som sløser bort tid eller penger

Informasjonen vi skaffer til veie vil være verdifull for strategisk planlegging og organisering av nettstedet. Vi kommer også med forslag til hvordan og hvor innholdet bør publiseres for å ha best virkning. Om ønskelig kan vi trekke inn spesialister på informasjonsarkitektur og web-design, kompetente konsulenter som forstår hvordan de skal bruke resultatene for å oppnå best effekt.

Vi vil samarbeide med webutviklerne dine for å sikre at den tekniske implementeringen og nettbutikken følger beste SEO-praksis, og sørge for at mobilkonfigurasjonen er perfekt helt fra starten av.

Dette vil spare bedriften din for penger, tid og ressurser. Du behøver ikke å velge mellom å leve med dårlige resultat til du har bygget opp et helt nytt nettsted, eller gjøre store investeringer for å bygge opp alt på nytt fra bunnen av. Du vil begynne å se resultat raskt – med bare små justeringer av innholdsstrategien din.

Er du klar for å løfte innholdsmarkedsføringen din fra «bra» til «UTMERKET»?

Ta kontakt med oss.

Om konsulenten:

Trond Lyngbø holder foredrag om SEO og søkeordsanalyse.

Trond Lyngbø er en av Norges ledende SEO-konsulenter og har 15 års erfaring innen SEO, netthandel, innholdsstrategi og digital analyse. Forbes rangerer ham blant de 25 fremste SEO-ekspertene, og han har vært topplistet SEO-spaltist på bransjens ledende nettsted, Search Engine Land, fem år på rad, siden 2011. Han er også medforfatter av boken «Google It: Total Information Awareness«.

Kundene hans inkluderer multinasjonale Fortune 500-selskaper og store norske bedrifter som han har hjulpet å vokse gjennom mer effektiv SEO og innholdsstrategi.

Trond forstår de forskjellige aspektene av innholdsstrategi, vet hva slags innhold det er behov for, og kan veilede deg om hvordan du kan formidle innhold på best mulig måte for å holde kundene engasjert. Når du jobber med oss, kan du være trygg på at du får Ferrarien innen SEO og søkemotormarkedsføring!

Ønsker du et tilbud på søkeordsanalyse?

Ønsker du å bli kjent med vår arbeidsmetodikk, oppnådde resultater og se konkrete eksempler på hva du får ut av vår søkeordsanalyse, ta gjerne kontakt.

Vi kommer gjerne til deg, eller du kan komme til oss på Tjuvholmen i Oslo for en demo og uforpliktende samtale.

Du kan også sende oss en henvendelse via skjemaet under, så kontakter vi deg.

Send en beskjed

Ansatte i media

  • Trond Lyngbø, Forbes

  • Trond Lyngbø: SEO Columnist At Search Engine Land

  • Trond Lyngbø på MOZ (tidligere SEOmoz)

  • Trond Lyngbø på SEOBook.com