Content GAP Analysis

Norske bedrifter sliter med innhold, fordi de ikke forstår kundene sine godt nok

Dette er avgjørende for å lage en effektiv innholdsstrategi. Identifisér muligheter, finn og tett hull i alle deler av kundereisen på tvers av strategi, markedsføring og teknologi. Bekymre deg ikke for avansert dataanalyse eller SEO. Det ordner vi for deg!

Om ossKontakt oss for hjelp!

Hva er en Content GAP-analyse?

De aller fleste bedrifter har et større potensial enn de er klar over. Nøkkelen ligger i å få tak i den rette innsikten som kan hjelpe deg med å identifisere hva som må til for å kunne lykkes enda bedre.

En GAP-analyse utforsker gapet mellom bedriften din sin nåværende situasjon- og ønsket fremtidig situasjon. En slik analyse vil dermed kunne identifisere nøyaktig hvilke områder du burde ilegge ressurser, i tillegg til å gi deg en oversikt over hva som skal til for at du skal nå målet ditt. Resultatene-og innsikten fra en slik analyse vil gjøre det enklere å utvikle en plan for hva du skal gjøre for å lykkes enda bedre.

Hvordan foregår en slik analyse?

Den typiske innsikten SEO-konsulenter henter inn fra verktøy som Google Analytics og Google Search Console vil maksimalt gi deg et bilde av 1-5 prosent av ditt totale potensial i markedet. Dette vil ikke være til stor nok verdi for å kunne klare å investere ressurser i de riktige tiltakene. En Content GAP-analyse vil derimot gi deg en helhetlig oversikt og uvurderlig innsikt du kan bruke videre for å oppnå ønsket resultat.

Enkelt forklart er det første steget i en GAP-analyse derfor å avdekke alle søkefraser gjennomført av potensielle kunder. Disse blir deretter brutt ned til alle aktuelle temaer – underemner og ukeplan-nivåer, tjenester, produktkategorier, produkter, sesonger, anledninger, hendelser, byer og steder. Dette vil videre bli utgangspunktet i analysen.

Deretter identifiseres hullene i kundereisen. Her avdekkes det i hvilken fase potensielle kunder faller av, hva som er deres intensjon bak søket og grunnen til at de ikke finner deg som tilbyder. Her blir det også drøftet muligheter for å oppnå bedre synlighet. Dette kan være tiltak slik som endringer i innhold, teknologi, struktur, strategi, design/utvikling eller lokasjon. Etter dette steget starter arbeidet ditt med å legge stein for stein- til hullene er dekket.

Til syvende og sist: Vi finner hullene, og du tetter dem!

Vi skreddersyr din Content GAP-analyse og innholdsanalyse for bedriftens unike virksomhetsmål.

Noen stikkord om hva du kan forvente

Avansert dataanalyse

Eksterne kundedata blir kombinert med dine interne data og historiske salgs resultater. Ditt vekstpotensial i kroner kan estimeres i kroneverdi.

Konkurrentanalyse

Konkurrentanalyse som også inkluderer en benchmark med konkurrenter for ditt unike datasett, brutt ned på kategorinivå, tema, tjenester og produkter.

SEO-analyse

Skreddersydd SEO-analyse som inkluderer alt utenfor ditt nettsted, viktige konkurrenters nettsted, innholdsstrategi og innhold.

Taksonomi

Din taksonomi blir analysert. Dine vekstmuligheter ved strukturforbedring, blir identifisert. Å produsere innhold alene, skalerer ikke maks.

SEO

Du får inkludert alt det som er viktig eller relevant for søkemotoroptimalisering for Google organisk søk. Vil du dominer Google med en effektiv innholdsstrategi innholdsmarkedsføring?

Lokal SEO

Google klassifiserer søkeord basert på intensjon. Dersom noen av dine søkeord trigger Google lokale kartoppføringer, gjelder dette deg.

Søkeordsanalyse

Full søkeordsanalyse, og du vil få overlevert oversiktlige regneark som du kan bruke lokalt om du ønsker å gjøre det. Du kan få full pakke med oversikt over årets 52 ukers viktigste muligheter for din bedrift.

Arkitektur og struktur

Analyse av informasjonsarkitektur, URL-struktur, hierarkier, web-arkitektur, navngiving, organisering av innhold og intern lenkearkitektur i sidetype-baserte maler i webløsningen din.

Her er litt av det som er involvert. Men, det er også mye mer!

  • Søkeordsanalyse
  • Oversikt over hvordan du rangerer på alle individuelle søkeord
  • Benchmark for deg vs. konkurrenter på de samme søkeordene
  • Konkurrentanalyse for organisk søk, brutt detaljnivå for katergorier, tema, osv.
  • Alle long tail-søkeord
  • Alle ulike ord og synonymer med samme behov
  • Identifisering og kartlegging av tema
  • Alle søkeord gruppert logisk i kategorier, tema og emner
  • Eksterne kundedata kombinert med dine interne
  • Tusenvis av verdifulle søkeord som du ikke visste om
  • Plan for å tette hull og implementering av plan
  • Støtte og opplæring til deg selv, om du lager innhold internt
  • Bistand til ditt eksterne innholdsbyrå, om du har det

  • Avansert dataanalyse med finansiell prioritering bak
  • Regneark med alle søkeord og innhold du trenger
  • Anbefaling for informasjonsarkitektur
  • Anbefaling for URL-struktur
  • Anbefaling for optimalisering av intensjon på innholdstype
  • Mapping av søkeord mot kategorier, produktsider, redaksjonelt innhold og strukturer
  • Anbefalinger for å få bedre effekt av innholdsstrategi
  • Anbefaling for bedre resultater av din salgsstrategi
  • En plan for laserfokusert innholdsproduksjon uten at det blir dyrt for deg
  • Anbefaling for innholdsmarkedsføring og prioritering for rask lønnsom vekst
  • Innholdsplan og forslag til redaksjonell ukeplan og strategi for å dominere på kategori, tema, emner, anledninger, aktualiteter, høytider, nisjer, tjenester, og long tail-søk.

Kort om konsulenten

Internasjonalt anerkjent konsulent

  • Topplistet spaltist internasjonalt, 5 år på rad hos Search Engine Land.
  • Omtalt hos Forbes to ganger.
  • Publisert medforfatter av en bok hos verdens nest største forlag.
  • På Search Engine Journal sin Top SEO Expert-liste (globalt)
  • European Search Awards-dommer.

Innholdsstrategi + SEO-analyse + prioritering av produksjon basert på virksomhetsmål = sant!

Nysgjerrig?

Ta gjerne kontakt om du har spørsmål!

Les mer om oss