SEO-analyse gir deg innsikt i hva du må gjøre for å rangere bedre og øke synligheten på Google

Du kan investere mye penger i strategi og SEO, men dersom SEO-analysen dette er basert på ikke er omfattende nok eller har mangler, vil bedriften lide i mange år etterpå.

Trond Lyngbø

Hva er SEO-analyse?

SEO-analyse er en grundig og komplett analyse av nettstedets søkemotoroptimalisering for å forstå hvordan bedriften din kan forbedre rangeringene på det organiske søkeresultatet hos søkemotorer som Google og Bing.

Dessverre, begynner mange som jobber med SEO i feil ende – og begynner med teknologiske faktorer.

I moderne SEO som er basert på hvordan Google virker, bør alltid virksomhetskritiske mål og finansielle KPI-er komme først. Alt annet bør komme ETTER forretningskravene. Prioritering bør baseres på dyp og grundig analyse basert på din bedrifts unike overordnede forretningsmål og langsiktige merkevarestrategi. Dette er kritisk.

Den nettstedsfokuserte delen av en SEO-analyse, der man analyserer ting på nettstedet som om det var gjennom Googles øyne, er viktig for SEO-suksess. Men det er mye mer kritisk å starte SEO-analysen med det som er viktig for forretningssuksess – før man går i gang med teknologi, taktikk og søkemotoroptimalisering.

SEO-analyse består av en rekke aktiviteter som blant annet en vurdering av

  • innhold, teknologi og kode på nettstedet
  • viktige søkeord
  • hvordan søkerangeringer påvirker merkevaren din
  • volumet og typen trafikk du får
  • markedet
  • offline-faktorer
  • kategori- og industriavhengige rangeringsfaktorer

SEO-analyse er en grundig evaluering av alt Google ser på for å vurdere bedriften. Med andre ord, vi vurderer bedriften din med Google sine briller på, for å forstå hvordan du kan forbedre ting på en måte som leder til at søkemotorer rangerer deg høyere for relevante og viktige søkefraser.

Med en komplett analyse av din søkemotoroptimalisering blir du i stand til å

  • studere bedriften,
  • forstå hva som er unikt med den,
  • evaluere dine kunder og markedet,
  • forstå hva konkurrentene gjør, og
  • oppdage måter å skape høy effekt på forretningsmål og finansielle KPI-er med SEO-arbeidet

Men igjen, la meg minne om dette viktige poenget. SEO må forankres i ledelsen og startes først etter at forretningsmålene og KPI-ene er satt.

Om konsulenten

Er du motivert og ønsker å satse, hører jeg gjerne fra deg!

Hei! Mitt navn er Trond Lyngbø. Jeg er senior SEO-konsulent og eier av Search Planet AS. Jeg har 20 års erfaring med SEO, brenner for faget og går distansene som kreves for mine kunders suksess.

Jeg er ambisiøs og stiller krav til meg selv og arbeid jeg gjør for mine kunder. Det har gitt resultater og blitt lagt merke til internasjonalt:

  • Omtalt som SEO-ekspert hos Forbes to ganger.
  • Topplistet SEO-spaltist hos Search Engine Land fem år på rad.
  • Forfatterstatus hos et av verdens største forlag.

Jeg har blitt utvalgt som offisiell dommer i prestisjefylte internasjonale prisutdelinger som blant annet:

  • Global Marketing Awards
  • Global eCommerce Awards
  • European Search Awards
  • European Content Awards
  • Global Business Tech Awards
  • Global Agency Awards
  • UK Digital Growth Awards
  • UK Dev Awards

Jeg har i en årrekke jobbet hands-on med flere av norges, nordens og europas ledende bedrifter, nettbutikker og butikkjeder. Jeg har omfattende erfaring med de fleste typer bedrifter og bransjer, og har jobbet med omnikanal i en årrekke.

Om du syntes dette høres interessant ut og ønsker en prat meg meg om SEO-analyse eller andre SEO-tjenester til din bedrift, ta gjerne kontakt på telefon (+47) 464 44 999 eller trond.lyngbo@searchplanet.no

Jeg gleder meg til å høre fra deg!


Les mer om meg
SEO-konsulent Trond Lyngbø i Search Planet AS i Oslo, Norge