SEO-strategi
Etter å ha skapt milliardinntekter for våre kunder, er en ting sikkert. Når det kommer til en SEO-strategi, må du virkelig vite hva du gjør – før du gjør det.
Vi hjelper bedriften din med å lage en slagkraftig SEO-strategi
Ønsker du å få hjelp med å utvikle en SEO-strategi som kan gi bedriften økonomisk vekst?
Vi har utarbeidet en 6-trinns modell for å bygge opp svært effektive SEO-strategier. Mange kunder har dratt nytte av denne tilnærmingen – og det kan du også!
Tilnærmingen bygger på et konsept som du kan lese mer om under. SEO-strategien vi kan hjelpe deg å utvikle er
- svært effektiv
- bærekraftig over tid
- realistisk og anvendelig
SEO har endret seg betydelig de siste årenes. Det dreier seg ikke lenger bare om innholdet på siden din, eller om kode og teknologi. Vellykket SEO er veldig mye mer enn dette. Vår tilnærming er fremtidsrettet. Den legger vel så stor vekt på målgruppens psykologi som på teknisk SEO.
For å være effektiv må SEO-strategi ta hensyn til menneskers følelser og behov. Landingssidene må treffe de uløste problemene og utfordringene potensielle kunder står overfor. Søkeord er viktige, men du må vite hvilke søkeord- og fraser som gir deg resultatene du er ute etter.
Hvis du ikke tar hensyn til dette, oppnår du
- færre salg
- lavere lønnsomhet
- kortvarige resultat
Hvordan vi jobber med SEO-strategi
Før vi går løs på å utarbeide selve strategien, innleder vi med å klargjøre forskjellen mellom å tiltrekke tilfeldig besøkende og å appellere til målgruppen som faktiske er interessert i det du har å tilby.
Vi tar utgangspunktet i følgende spørsmål:
- Nåsituation: Hvor er du nå?
- Mål: Hvor skal du?
- Strategi: Hvordan skal du komme dit?
- Taktikk: Hva må du gjøre for å komme dit?
- Handling: Hvem skal gjøre hva, når?
- Kontroll: Hvordan skal prosessen måles og evalueres?
Etter den generelle innføringen tar vi for oss hvert av hvert av disse elementene, i dybde og detalj, i seks trinn.
Trinn 1: Analyse av nåsituasjonen
Det første trinnet er å få et klarere bilde av hvor du står i dag. En praktisk og realistisk strategi må være basert på hvor du befinner deg i øyeblikket. I en situasjonsanalyse vil vi utforske følgende:
- Hvor står din bedrift sammenlignet med konkurrentenes?
- Hvor høyt rangerer nettstedet ditt på viktige søkeord?
- Hva er din nåværende SEO-strategi?
- Hvor effektiv er den?
- Fokuserer du på de riktige søkefrasene?
- Går rangeringene på Googles organiske søkeresultat oppover?
- Er det du gjør kostnadseffektiv?
- Er bedriften sikret mot endringer i fremtiden – eller er du sårbar?
Trinn 2: Avklare målsettinger
Når du har fått klarhet i hvor du står, kan du fokusere på hvor du ønsker å gå – Hvor ønsker du å være neste år, året etter, eller kanskje om ti år?
- Hva er målet ditt? Ikke høy rangering på Google-søk, men nøkkeltall for virksomhetens fremdrift, KPI-er.
- Hvilke forretningsmessige mål ønsker du å oppnå gjennom din SEO-strategi? Økt salg, flere abonnenter på nyhetsbrev, merkevarebygging, større synlighet på sosiale medier?
- Hvilke av disse målene er viktigst for virksomheten? Klarhet i dette gjør det enklere å organisere og strukturere SEO-aktivitetene.
- Hvilke mål har du for markedsføringen? Når du får høyere rangering på søkemotorer og trafikken strømmer på, hva ønsker du så at de besøkende skal gjøre på nettstedet ditt?
Trinn 3: Planlegge strategi
Bedriftens SEO-strategi skal lede deg mot virksomhetens økonomiske mål. Strategien handler om å se planen i fugleperspektiv. Når du planlegger strategien, er det utrolig viktig å avgjøre hvilke markedssegmenter du ønsker å fokusere på. Uten å bli for opphengt i detaljer, kan du sette opp tiltak du vil iverksette for å nå målgruppen du har definert, og tidsrammer for aktiviteter. I dette trinnet konsentrerer vi oss om det store bildet, detaljene tar vi senere.
Trinn 4: Bestemme taktikk
I neste trinn skal vi avgjøre hvilke tiltak og aktiviteter du bør fokusere på. Det er viktig å ha en planmessig fremgangsmåte du kan mestre og bruke effektivt.
- Hvilken programvare og hvilke tjenester skal du benytte?
- Hvordan skal du bruke hvert verktøy? Og hvor lenge?
- Hva er markedsføringsbudskapet ditt?
- Hvordan kan du konvertere besøkende til kunder?
- Hvor ofte vil du gjenta markedsføringsbudskapet?
- På hvilke andre måter vil du prøve å nå målgruppen?
Trinn 5: Lage utkast til handlingsplan
Hver deltager i teamet har en viktig rolle å spille i gjennomføringen av planen. For å unngå misforståelser er det viktig å avklare disse rollene.
Vi hjelper deg med å
- avgrense klare ansvarsområder
- utarbeide fremdriftsplaner og tidsfrister
- lage oppgavelister
- avgjøre hvem som skal ha ansvar for hvilke oppgaver
- vurdere hvilken person eller hvilket team som er best egnet til hva
- finne beregningsmåter som sporer fremgang
- utarbeide instrukser og retningslinjer for arbeidet videre
Trinn 6: Kontrollere utviklingen
Det siste trinnet er å etablere kontroll over SEO-arbeidet. Vi viser deg hvordan du kan håndtere aktiviteter, holde øye med utviklingen og foreta nødvendige justeringer for å holde stø kurs mot bedriftens mål.
Sammen fastsetter vi
- Hvem som skal overvåke og ta vare på data
- Når og hvor ofte målinger skal gjennomføres
- Hvilke verktøy som skal brukes
- Hvilke data som skal analyseres og hvordan
- Hvordan variasjoner og avvik skal takles
- Hvilke reserveplaner som skal være på plass
Derfor bør du velge oss
Vi har erfaring med SEO i over 50 land.
Våre egenutviklede spesialiserte bedrifts-baserte løsningene som du kan kjøpe av oss som et isolert produkt med alt det du trenger inkludert, til en fastpris om du ønsker dette. Vi tilbyr tilsvarende bedrifts-baserte bedre egnede SEO-strategier som kan har signifikant betydning og gi vedvarende resultater.
Driver du med e-handel eller omni-kanal retail har du muligheten til å kontakte oss og få et tilbud på full pakke med alle produktene for nettbutikker og sidetype-baserte (PDP, PLP, etc) globale automatiserbare vekstmuligheter og strukturelle og arkitekturmessige justeringer du kan gjøre på kort tid og ha store forventninger.
Gjelder det et omfattende og komplekst replatforming, redesign og migrering og redaksjonelt innhold og en innholdsstrategi eller alle andre ting også, så er dette klar til å prate om med det samme.
Vi tilbyr prisvinnende senior-kompetanse og omfattende bransjeerfaring. På vår referanseliste har vi flere ledende bedrifter i Norge. Vi jobber også med markedsledere i Sverige, Danmark og Finland.
Flere av våre kunder er blant de største i Europa og vi er spesielt solide på netthandel, butikkjeder og store bedrifter av alle slag, som har kompleks og krevende teknisk infrastruktur, og kunder som skal betjenes i flere land og på ulike språk.
Internasjonalt anerkjent SEO-konsulent med 20-års erfaring
Trond Lyngbø er senior SEO-konsulent og eier av Search Planet AS. Han er en internasjonalt anerkjent SEO-ekspert med over 20-års SEO-erfaring, og har en omfattende kompetanse innen SEO-strategi, SEO-analyse og teknisk søkemotoroptimalisering.
Trond benyttes som SEO-konsulent av en rekke av nordens og europas ledende nettbutikker, butikkjeder og bedrifter som DNB, Elkjøp, Elgiganten, Bring, med flere.
Trond er omtalt som SEO-ekspert hos Forbes. Han er topplistet SEO-spaltist hos Search Engine Land fem år på rad, medforfatter av boken Google It: Total Information Awareness og prisvinner under Nordic Search Awards.
Trond er utvalgt som offisiell dommer i prestisjefylte internasjonale prisutdelinger som bl.a. European Search Awards, Global Content Awards, Global Marketing Awards, Global Business Tech Awards, UK Digital Growth Awards, Global Agency Awards og UK Dev Awards.
Kundedata verdt store penger
Få tilgang til millioner av høykvalitets, prioriterte kundeinnsikter tilpasset dine unike forretningsmål og strategier, slik at du endelig kan vinne stort som de største bedriftene vi hjelper skaper inntekter i milliardklassen med, og som du også kan få ved å jobbe med den samme konsulenten de fikk hjelp av.
Kundespørsmål som er viktig å svare på
Vi identifiserer, kartlegger og prioriterer alle spørsmål fra kundereisen din basert på betydning for finansielle resultater og KPI-er, fra start til kunde blir konvertert, gjennom ettersalg, gjenkjøp og fremtidige behov for å holde relasjonen åpen og være relevant for mer forretninger hvor enn kundene er og hva de måtte trenge.
Viktige tema, undertema og kategorier. Populære søkeord i grupper, kategorisert og klart til bruk!
Vi gir deg full oversikt over alle temaer og undertemaer viktige for din bedrifts strategier og planer, prioritert etter betydning for resultater og støtte av viktige forretningsmål.
Valgmuligheter og fleksibilitet
Velg oss til alt fra analyse til skreddersydde strategier basert på din unike bedrift og bransje, med storskala som spesialitet og løsninger som passer dine reelle behov for å øke sjansene for suksess, slik vi har hjulpet store bedrifter med å lykkes og tjene betydelige verdier med vår hjelp. Du kan få hjelp av oss til mer enn kun SEO. Og bruke det samme SEO-byrået og den samme SEO-konsulenten som Elkjøp og DNB har brukt.
Vi skreddersyr SEO-strategier som gir bedriften solid avkastning
Migrering og migreringsstrategi
Bytte av plattform eller migrering på gang?
Skal du migrere til et nytt CMS, bytte e-handelsplattform for bedriften din, eller fornye designet? Slike bytter av plattform innebærer høy risiko. Vi anbefaler at du kontakter oss tidlig, så får du hjelp med å lage en god SEO-strategi som fører til økonomisk vekst og styrker bedriften.
SEO-strategier for nettbutikker
SEO-strategier for store nettbutikker
Vil du ha samme SEO-suksess som de største? Norges ledende nettbutikker valgte oss. Vil du? Vi er her for å hjelpe. Smart bruk av eksisterende data, teknologi og muligheter for workflow automation som gir rask skalering, er har vi løsninger på. Vi er klar nå!
Forretning
Våre kunders økonomiske prestasjoner
Forretningsmesterne velger oss. Gjør det samme og se forskjellen. Med forretningsstrategier som holder det vi lover. Og gir deg de økonomiske resultatene du trenger. Tenk gjerne over akkurat det, om du vurderer om vi kan være riktig match? Vi er trygt, lønnsomt og smart valg.