Migrering

Å migrere en nettbutikk eller et nettsted er risikabelt

Migrering av en nettbutikk eller et vanlig nettsted, kan være ødeleggende for både SEO og Google-trafikk om noe går galt. Vi hjelper deg med å unngå tap av trafikk, færre kunder og redusert omsetning.

Se referanser
Skjermbilde fra Google Analytics etter SEO for nettbutikk
Redusér risikoen

Vi hjelper deg med en god migreringsstrategi, slik at du får en trygg migrering!

Vi har bistått noen av de største bedriftene i Europa, og nettbutikker med milliardomsetning på nett. Vårt hovedfokus er på nettbutikk-migrering og migrering av nettsteder som er store og komplekse.

Migreringsplan, holder det? Eller trenger du en migreringsstrategi?

Hvilken type bedrift du er, ulike eksterne faktorer og markedsforhold har betydning. Det er nødvendig å vite mer om din infrastruktur og hvordan bedriften er organisert.

Teknisk SEO

Alt fra A-Å innen SEO som trengs. Støtte til utviklere, UX-designere, IT, arkitekter, med mer.

301 redirects

Den mest kjente og klassiske risikoen i et migreringsprosjekt, handler om redirects av URL-er. Både nye, gamle og historiske.

URL-struktur

Å migrere en nettbutikk eller et stort nettsted med god arkitektur og organisering, gir vanligvis et betydelig resultatløft.

Duplikatinnhold

Vi benytter muligheten til å løse dine eventuelle problemer med duplisert innhold i samme operasjon.

Kvalitetssikring

Forretningskrav, teknisk løsning, plattformer, strukturer, språk, sidetyper, JavaScript, infrastruktur, kravspesifikasjon, testing og validering, m.m.

Arkitektur

Vi hjelper deg med å lage en god informasjonsarkitektur og teknisk arkitektur. Det er viktig for å kunne skalere.

Innhold

Bistand på organisering av innhold og strukturer. Innholdsstrategi og migrering henger sammen. Taxonomi, navngiving, internlenking, rendering, validering, m.m.

99+ andre ting

Vi har en effektiv og veldokumentert effektiv tjeneste. Vi hjelper deg med å ta raskt kontroll, og reduserer risikoen din.

Vite mer? Ta kontakt!

Internasjonalt anerkjent fagekspert

Senior SEO-konsulent med omfattende kompetanse innen migreringsstrategi og migrering av nettsteder og nettbutikker i alle størrelser. Lang erfaring med nettbutikk-migrering, migrering av større nettsteder med kompleks infrastruktur og mye integrasjoner i løsningene som går på tvers av driftsmiljøer, strategi, plattformer, URL-strukturer, markedsføring og innholdsstrategi. Les om konsulenten her.

Trond Lyngbø, SEO-Konsulent hos Search Planet AS i Oslo, Norge.
European Search Awards Judge
Global eCommerce Awards Judge
SEO-konsulent Trond Lyngbø, Search Planet AS, Oslo, Norge.

Hvordan får du hjelp?

Hvilken migrering du trenger, og nivået på dette, avhenger av flere faktorer. Du må ta kontakt, slik at vi kan skreddersy løsning til deg. Dette MÅ skreddersys. Her er likevel en forenklet beskrivelse.

Risikokartlegging

Vi kartlegger dine muligheter og risiko ved å studere dine resultater. Vi ser på informasjonsarkitektur, URL-struktur, hierarkier, taksonomi, sidetyper, UX, navigasjon, med mer. Historiske lenker, redirects og sideverdi blir laget en plan for.

Migrering skjer

Migreringsstrategi blir implementert og migrering skjer. 301 redirects sørger for at alle URL-er automatisk sender mennesker og søkemotorer til nye sider. Vi har løsning for å sikre raskt oppdatering av Google organiske søk.

Kontroll

Status blir gjort. Alt som krever tiltak, identifiseres umiddelbart. Trygt og viktig å ha en plan for denne fasen, og det som kommer etterpå. Sikrer god kontroll , og smart rapportering 24/7/365.

Få hjelp med migrering i blandede miljøer også - inkludert JS og hybrid-løsninger for rendering

Dersom du er et støtte selskap vil vi anbefale en migreringsstrategi fremfor en migreringsplan. Det trenger ikke nødvendigvis å bli mer kostbart, men sikrer verdier og bevarer kontroll. Spesielt er dette viktig om ting som JS, PWA, SPA, er involvert.

googles crawling og indeksering

Flytte nettbutikk? Migrere nettsted? Kartlegge risiko? Lage kravspesifikasjon?

Planlegger du  migrere et nettsted? Dersom du ikke gjør en migrering, er du nærmest garantert å tape organisk søketrafikk og rangeringer på Google organisk søk.

Med Search Planet på laget, kan du være trygg på at dine behov godt dekket. Vi sørger for at du får en myk og kontrollert overgang.

Vi har mangeårig erfaring med migrering av store og komplekse nettsteder for velkjente merkevarer og ledende virksomheter. Vi har migrert kjempestore e-handelsplattformer og nettbutikker for e-handelsaktører med dominerende markedsposisjon i Norge, Norden og Nord-Europa.

Flere av disse driver salg i lokale butikker og varehus parallelt med nettbutikker med hundrevis av produktkategorier, titusenvis av produktsider, flerspråklig redaksjonelt innhold, kundesentrisk informasjonsarkitektur og strukturer på tvers av ulike domener, land og kulturer. Flere av dem har milliardomsetning i hvert marked.

Vi har gode erfaringer og resultater å vise til. Vi har integrert SEO i overordnet forretningsstrategi og markedsføring og levert knallresultater i deres omnikanalstrategi. Fottrafikk inn gjennom dørene i fysiske lokale butikker også, ikke bare på nett.

Vi har vært ansvarlig for å lede og gjennomføre migrering i alle land. Vi har laget migreringsplan og vellykket implementert denne.

Vi har vært totalleverandør av alt innen SEO, fra A-Å. Vi har utført SEO-analyse, søkeordsanalyse, teknisk søkemotoroptimalisering, ledet innsiktsarbeidet bak ny kundesentrisk innholdsstrategi, informasjonarkitektur og nettstedsstruktur.

Vi har jobbet direkte med eksterne leverandører og interne team, og jobbet hands-on front end, back end, med wireframes og UX, og prosjektledet og vært ansvarlig for at de overlappende fagområdene og spesialiserte disipliner og nøkkelpersoner som er viktig for å klare å jobbe effektivt med optimalisering for hvordan Google virker i 2020 og inn i fremtiden.

Noen av våre kunder omsetter for et milliardbeløp i hvert land fra organisk søk og SEO alene.

Vi kan hjelpe din bedrift med migrering av store komplekse oppdrag om du er kjempestor, men du kan også være liten og ha et stramt budsjett.

Vi har tilført ny finansiell vekst for bedrifter som har ført til omtale i ledende finansnyheter for våre kunder en rekke ganger. Der andre har ambisjoner om å bevare trafikk og rangeringer, er vår holdning at vårt ansvar er å sette deg i stand til å oppnå slike resultater du også. Slik er vi annerledes.

Migrering er blodig alvor

I løpet av undertegnedes 20 årige SEO-karriere, er det få ting som kan ødelegge en bedrifts resultater mer enn en migrering. Jeg tror kanskje Ryan Air sin katastrofale migrering og hvordan det senket dem på børsen som følge av dette, svarer fint for den påstanden alene, uten videre forklaring.

Er det én ting du aldri bør gjøre noen gang, er det å undervurdere den enorme kraften dette har for bedriftens finansielle sikkerhet og fremtid.

Når det er sagt, har vi god erfaring med å bevare Google-trafikk, Google-rangeringer og eksisterende omsetning. Gjøres migreringen i kombinasjon med en grundig SEO-analyse og kundesentrisk arkitektur, struktur og rammeverk settes før migrering, er vår erfaring at de fleste opplever en rask og vedvarende vekst.

Å migrere et nettsted bør handle om mer enn trafikk og rangering

En populær misforståelse er at migrering handler om en flytte-jobb av teknisk karakter, en jobb som gjøres før nettstedet går på luften, hvor målet er å bevare Google-trafikk og Google-rangeringer på viktige søkeord. Der gamle URL-er må 301-redirectes til de nye, og så er jobben gjort.

Motivasjon og ambisjon jeg møter på kundesiden, handler ofte kun om å dette.

Det er riktig at en migreringsplan inneholder dette, men det er så mye mer potensial for deg her.

Klart til å tappes ut. Om du strekker ambisjonsnivået noen centimeter ekstra.

For å være sikker på at vi ikke misforstår hverandre, og noen feilaktig oppfatter eller forveksler migrering med kun en slik flytte-disiplin av teknisk art som handler om å flytte eller endre nettadresser og redirects av de gamle nettadressene til sine nye URL-er, så ønsker jeg å by på enda noen punkter.

Migrering er også kritisk om du skal

  1. Pusse opp nettstedet. Endre design, justere på innhold, forbedre brukeropplevelse/UX eller løfte inntrykk eller overhale det på en eller annen måte.
  2. Bytte webløsning, nettbutikkløsning, relansere nettstedet på ny og bedre CMS, e-handelsplattform og introdusere eller endre teknologi eller måten innhold, produkter og tjenester presenteres på, ytelsesoppgraderinger med rask CDN, reduserte bildestørrelser, caching, hastighetsforbedringer, brukeroptimaliseringsløft, forbedring av brukeropplevelse og konvertering, og alt midt i mellom og i endene av alt det som har med dette å gjøre.
  3. Forbedre innhold eller endre på det du har, selv om du ikke introduser nytt innhold. En migreringsplan for innhold må involvere en analyse og oppfylle noen krav og spesifikasjoner først. Å avgjøre når og hvor du skal slå sammen innhold, slette innhold, eller å forsterke innhold, dette må være planlagt og forankret i virksomhetsmål og finansielle KPI-er, ikke kun trafikktall, søkevolum, rangering på organisk søk for søkeord, men altså strekke seg utover Google-dimensjonen og fokusere på forretningene dine. Å sette en god informasjonsarkitektur med gode kategorier og underkategorier og navngiving kan hjelpe litt. Å basere beslutningene på en situasjonsanalyse og vurdering av ditt potensial med vår hjelp, da kan det være stor hjelp for deg. Og relativt lite tid og begrensede ressurser kan gi merkbar effekt og rask vekst, også om du ikke gjør annet enn å justere på noe eller omorganiserer litt internt.
  4. Bytte domenenavn, slå sammen flere ulike domener under én felles paraply, eller du vurderer å ta i bruk et subdomene i stedet for en underkatalog for en blogg eller en nettbutikk eller annen løsning, typisk noe som ofte gjøres dersom ulik infrastruktur og driftsmiljø løses raskest og er mer stabilt og raskt å sette opp slik, eller om en nettbutikk på en plattform som SAP Hybris E-commerce for enterprise-markedet skal integreres med WordPress, Coremedia, eller annen løsning, eller om teknologien kjører på ulike webserverteknologier og integrasjoner og komponenter ikke snakker sammen på en annen måte enn dette. En risikovurdering og risikohåndtering bør da alltid være en del av bedriftens migreringsplan. Det som blir raskere og oppleves mindre friksjonsfritt og flyter bedre enn noen gang, er ikke det samme som at det er bra for Google. De fleste teknologier og inngrep som har med dette å gjøre, er kjente og populære årsaker til at migreringer feiler, og dette kan du også rammes av selv om du ikke endrer eller flytter noe som helst, kun forbedrer det du har fra tregt og dårlig til raskt og imponerende på alle mulige måter.

Gjelder alle typer bedrifter, størrelser og bransjer

Alle bedrifter, uten unntak, påvirkes ved migrering. Også organisasjoner, lag og ikke-kommersielle aktører som kun finnes for å informere og opplyse, uten konverteringer, salg eller noe til salgs.

Noter deg følgende tre fakta:

  1. Migrering er blodig alvor, ikke skremselspropaganda. I 20 år har jeg sett hvordan bedrifter over hele verden har fått sin synlighet på Google organisk søk fullstendig rasert over natten etter feilslått migrering. Store og mektige selskaper med topprangeringer på alle relevante og viktige søkeord som drev inn millioner og milliarder for dem dagen før, reduseres til å få kun smuler neste dag. Dominerende aktører kan over natten gå fra å være en topp 3-aktør i sin bransje eller markedene de opererer, og falle ut av topp 100-listen hos Google i løpet av natten. Noen enkle Google-søk, så finner du hundretalls eksempler på at dette ikke er en lek. Gjelder det en nettbutikk-migrering, vil du oppleve nedgangen allerede samme dag. Gjelder det et flyselskap som Ryanair, rammet det så hardt og brutalt at det senket dem på børsen. De falt ut av topp 100-listen på Google organisk søk på alle viktige søkeord relatert til bestilling av flybilletter og reiser. Det betalte de dyrt for. Du kan se det dokumentert og brettet ut i media i ledende internasjonale medier på denne siden.
  2. Ditt fokus bør ikke være på Google-trafikk og Google-rangeringer – men på finansen. Det er omsetningstap og finansiell uro og ustabilitet du bør bekymre deg for. Det er her det treffer bedriften. Pengene du mister som en konsekvens. Bortfallet av kunder, salg, omsetning og profitt kan bli dramatisk. Dette er hva ditt fokus bør være på. Motivasjonen og ambisjonene dine må handle om noe mer enn trafikk og nøkkelord. Det er naivt og uønsket atferd i dagens forretningsmiljø å redusere Google til en teknisk dippedutt i dag.
  3. Å reparere skadene av en feilslått migrering vil normalt ta lang tid. Det er regelen for alle. Det er ikke sikkert at du kan reversere tapet til tidligere nivå. Å normalisere situasjonen kan være umulig uten å rive alt og bygge på nytt. Det vil ta uker for en liten bedrift. For en stor nettbutikk vil det ta måneder og et helt år. Og likevel ikke bli som før.

Migrering truer bedriftens finansielle sikkerhet og fremtid

Finansielle resultater. Det er slike resultater det bør handle om i dag. Bedriftens unike og mest virksomhetskritiske mål og finansielle resultater er truet. Det foreligger en konkret fare for bedriftens finansielle sikkerhet, stabilitet og fremtid.

Det er høy sannsynlighet for dramatisk og langvarig konsekvens.

  • Gjøres det for lite, har du høy risiko.
  • Gjør du feil i SEO-arbeidet når du migrerer, høy risiko.
  • Å være passiv, er høyeste risiko. Det kan bli din mest kostbare feil noen gang.

Nettbutikk-migrering er annerledes

Nettbutikk-migrering er alltid risikabelt. Sant å si, er migrering forbundet med høy risiko for alle andre nettsteder også. Konsekvensen for en nettbutikk, føles imidlertid mer brutalt enn andre typer nettsteder.

Dette skyldes rask og enkel tilgang til tall og informasjon som alle forstår og føler på kroppen. Det er penger og kommatall som gjelder!

Pengespråket er universelt. Alle mennesker forstår dette språket.

En regnskapssjef i Norge snakker flytende med regnskapssjefer i alle land og på alle språk, selv på kinesisk.

Finansiell usikkerhet og uro vil følge i kjølvannet av en 40-60% redusert omsetning over natten. Å anta at dette vil gjelde alle verdens bedrifter, tror jeg ikke man trenger en akademisk studie for å konkludere med. Det trengs ikke.

Rystet blir også en bedrift som mister kun 20%.

Nettbutikk-migrering stiller et ekstremt høyt kompetansekrav til SEO-ansvarlig.

I tillegg til en omfattende bredde på fagkunnskap og ekspertise, må vedkommende også være på ekspertnivå innenfor overlappende fagområder og yrkesdisipliner som ikke tradisjonelt er forbundet med SEO.

Det er ikke sikkert at din nåverende SEO-ressurs er i stand til å håndtere migrering på dette området.

Migrering er vi spesielt stødige på

  • Vi er kompetente og dyktige nok til å ta hele prosessen fra A-Å med webservere, databaser, fra planlegging til gjennomføring og revisjon etterpå. Og vi gjør det også gjerne i samarbeid med deg og deres ansatte eller leverandører.
  • Vi kan skilte med omfattende bred og dyp ekspertise på plattformer og løsninger som SAP Hybris, Intershop, Episerver, Magento, WordPress, med flere.
  • Vi har også migrert flere egenutviklede løsninger og vært involvert i konfigurasjon av webservere, produktdatabaser.
  • Noen har vi migrert på noen timers arbeid, mens andre større internasjonale kunder gjerne har gått over prosjekttidslinjer på mer enn et år.
  • Vi har også blitt kalt inn for å rydde opp i migreringer som har gått galt.
  • Vi har lykkes med å reversere tap og normalisere situasjonen for kunder i nød.
  • Ønsker du hjelp til å sette opp webservere, løsninger eller regler som håndterer hele, halve eller fremtidige migreringer enklere for deg? Da kan vi også hjelpe deg med dette.
  • Vi jobber hands-on og har ekspertisen som trengs.

Kort om hvordan vi jobber med redesign-prosjekter

Vår produktside for SEO for nettbutikker og e-handel, går mer i dybden på hvordan vi jobber med e-handelsløsninger.

Ved å involvere oss i planleggingsfasen og byggingen, bidrar vi til å eliminere synsing og improvisasjon.

Med analyse og data i bunn, kommer vi inn som en forsterkning på teamet ditt, og jobber sammen med dine webutviklere, informasjonsarkitekter og designere. Vi sørger for at fremtiden til din bedrift blir bygget på korrekt analyse og fakta – ikke magefølelse og tilfeldigheter.

Vi vil hjelpe deg med informasjonsarkitektur og organisering av produktsider, artikler og annet innhold for optimal effekt. Nettstedet vil bli brukersentrert, og bygget for å drive kunder og salg – ikke bare trafikk.

Ved å bygge riktig nå, første gangen du gjør det, vil din bedrift nå sine finansielle og strategiske mål raskere.

Dere vil utvikle en skalerbar plattform og legge grunnlaget for å muliggjøre at bedriften vokser kostnadseffektivt, noe den kan gjøre i mange år fremover.

Du vil ikke lenger behøve å starte helt på nytt hver gang du bytter webløsning eller lanserer nye produkter eller tjenester, eller starter et nytt regnskapsår.

MEDIEOMTALE

Anerkjent SEO-ekspertise


Våre dyktige ansatte har over flere år oppnådd gode resultater og internasjonal anerkjennelse.

Forbes-omtale.

Omtalt og presentert som en av verdens 25 fremste SEO-spesialister.

Trond Lyngbø: SEO Columnist At Search Engine Land

Search Engine Land: Topplistet SEO-spaltist fem år på rad (50+ publiserte spalter.)

Google IT: Bok om søkemotoroptimalisering med Trond Lyngbø fra Search Planet AS i Oslo, Norge.Google It: Medforfatter av internasjonal bok om SEO utgitt av Springer.

Medieomtale

Pluss mye, mye mer som du kan lese om.

Les mer
SEO-konsulent Trond Lyngbø

Kontakt oss så tidlig som mulig – ikke vent!

Det er viktig at du tar tidlig kontakt. En klassisk tabbe mange gjør, er å vente. Vi gir deg en gratis, uforpliktende konsultasjon.

Ta kontakt