SEO

Konkurrentanalyse – du trenger den for å vinne!


Basert på bedriftens unike virksomhetsmål og ressurser avdekker vi hva du må gjøre for å vinne nye markeder og nisjer, og holde konkurrentene på trygg avstand.

LØNNSOM VEKST

SEO som skaper finansiell påvirkning


Langvarig høy effekt på forretningskritiske mål og KPIer.

Skjermbilde fra Google Analytics etter SEO for nettbutikk

KONTROLL

Hvordan er en konkurrentanalyse viktig for deg?


Konkurransesituasjonen vil være vidt forskjellig mellom ulike produktkategorier og tjenester.

Det er viktig for å finne ut hva dine konkurrenter gjør for å vinne over deg på Google. Derfor er konkurrentanalyse alltid en del av leveransen når vi jobber strategisk med søkemotoroptimalisering for våre kunder.

Med mindre bedriften din har monopol, har du konkurrenter. Og kun en konkurranseanalyse gir deg svar på:

  • Hvordan konkurrentene dine gjør det
  • Hva det er de gjør for å oppnå bedre resultater
  • Hva du kan lære av deres aktiviteter
  • Hvordan forberede og beskytte deg selv mot nye trusler
  • Finne ut om deres resultater er bedre eller dårligere enn bransjegjennomsnittet
  • Hvilke strategier de har

Dette er verdifull informasjon som kan gi deg et fortrinn fremfor konkurrentene. Og det krever ekspertanalyse og research, for å trekke gjennomførbare ideer ut av tilgjengelige data i analyseverktøyene, søkeordsanalyse, innholdsstrategi og fra Internett.

Vi er eksperter på denne typen analyser, og har hjulpet våre kunder med å bruke innsikten til å skaffe seg en fordel foran andre aktører, slik at de holder seg foran konkurrentene.

METODE

Hvordan gjør vi det?


Vi identifiserer og kartlegger dine muligheter. Potensialet brytes ned individuelt i hver nisje eller produktkategori. Du får full oversikt over konkurrentene, som blir monitorert 24/7.

Vår analyse vil ta stilling til følgende spørsmål:

  • Hva kan du forvente vil skje i de neste 1–3 årene i bransjen din?
  • Hvordan kan du skaffe deg markedsandeler fra konkurrentene?
  • Risikerer du å miste kunder grunnet dårlige strategier?
  • Nøyaktig hva er det du må gjøre for å vinne dem tilbake?
  • Hva er første steg? Og det neste? Og neste?

Dette er områder hvor jeg kan hjelpe deg, som en erfaren SEO-konsulent. Jeg samarbeider med kundene for å finne ut:

  • Hvilke strategier de bruker (tradisjonelle kanaler, på nettet eller en flerkanals løsning)
  • Hvor godt disse strategiene fungerer for dem
  • Hvilke styrker som kan forventes, på kort sikt og på lang sikt
  • På hvilke områder de er svake – og hvor dere kan ta markedsandeler fra andre
  • Hvordan dere kan planlegge angrepet for å skaffe dere nye kunder
  • Hva du IKKE burde fokusere på (fordi det ikke er effektivt eller for konkurranseutsatt)

REALISTISK

Hva du vil oppnå gjennom samarbeidet med oss:


Vi setter deg i stand til å arbeide metodisk og systematisk, og foreta beslutninger som driver frem ønsket effekt og tåler å bli utfordret av konkurrentene.

1. Pålitelig og utfyllende informasjon som er basert på avansert analyse og involverer flere datakilder og elementer som

  • webanalyse
  • søkeordsanalyse
  • innholdsstrategi
  • innholdsmangelanalyse
  • referansemåling mot konkurrentene (eksisterende og potensielle)
  • evaluering av trusler og muligheter

2. Detaljert teknisk informasjon som dekker organisk søk og SEO, men som går langt utover det. Du får opplysninger som støtter beslutningstakere, virksomhetsstrategier, kommunikasjonsteam og mer.

3. Tips og retningslinjer for å hjelpe deg med å prioritere tiltak basert på fakta som er trukket fra korrekt og grundig analyse, heller enn å stole på magefølelsen, synsing og improvisering.

Rapportene våre vil struktureres på en måte som er:

  • tekniske, detaljerte og samtidig utradisjonelle
  • omfattende og fullstendig
  • gjennomførbare (så du får ting gjort)
  • kostnadseffektive og hjelper dere med å redusere ressurssløsing
  • beregnet på å hjelpe bedrifter med å møte finansielle mål raskere

MÅLGRUPPE

Hvem har bruk for vår konkurrentanalyse?


Bedrifter som er opptatt av kostnadseffektivitet, realistiske tidslinjer og forutsigbarhet.

Så å si alle Internett-bedrifter vil ha nytte av en viss grad av konkurranseanalyse, men tjenestene vi tilbyr er ideelt egnet for alle typer selskap som

  • har komplekse og krevende markedsføringsstrategier
  • har som mål å både informere og selge til potensielle kunder
  • driver markedsføring både på og utenfor nettet
  • er kjent med flerkanals markedsføring
  • driver e-handelvirksomhet og nettbutikker
  • retter seg mot forretningsmarkedet

Hvis du er en beslutningstaker i en stor organisasjon som er vant til å jobbe med interne markedsføringsavdelinger og bruker ansatte til å gjennomføre dine strategier, så vil du ha stor nytte av vår konkurranseanalyse. Selv om du ikke har særlig med kunnskap om SEO.

Våre kunder omfatter e-handels- og markedsføringsansvarlige som ønsker veiledning innen strategiplanlegging, og som foretrekker å jobbe med en erfaren konsulent som er kjent med de ulike aspekter ved administrasjon og overvåking av moderne vekststrategier med flere kanaler.

Se oversikt over våre SEO-tjenester, eller ta kontakt for spørsmål eller tilbud.

Våre eksperter!

Uansett hvilket behov eller budsjett du har, kan vi hjelpe deg. Her er ditt team. Vi gleder oss til å høre fra deg.

Ta kontakt
Jørgen Indsetviken, SEO-konsulent hos Search Planet AS i Oslo, Norge.

Jørgen Indsetviken

Teknisk SEO-konsulent, spesialist på teknisk søkemotoroptimalisering for store nettbutikker.

Om konsulenten
Trond Lyngbø. SEO-konsulent, Search Planet AS, Oslo, Norge.

Trond Lyngbø

Senior SEO-konsulent og daglig leder av Search Planet. 15-års hands-on erfaring med SEO, både teknisk SEO og strategi.

Om konsulenten

MEDIEOMTALE

Anerkjent  SEO-ekspertise


Våre dyktige ansatte har over flere år oppnådd gode resultater og internasjonal anerkjennelse.

Forbes-omtale.

Omtalt og presentert som en av verdens 25 fremste SEO-spesialister.

Trond Lyngbø: SEO Columnist At Search Engine Land

Search Engine Land: Topplistet SEO-spaltist fem år på rad (50+ publiserte spalter.)

Google IT: Bok om søkemotoroptimalisering med Trond Lyngbø fra Search Planet AS i Oslo, Norge.Google It: Medforfatter av internasjonal bok om SEO utgitt av Springer.

Medieomtale

Pluss mye, mye mer som du kan lese om.

Les mer
Trond Lyngbø, Senior SEO-konsulent.

Trenger du hjelp med konkurrentanalyse?

Det er alltid spennende med nye utfordringer, og våre SEO-konsulenter gleder seg til å høre fra deg.

Ta kontakt