Søkeordsanalyse for nettbutikk

E-handel

Nettbutikker lever av å selge produkter til kunder.

Det er fortjeneste som er det viktigste. Målet å selge flere produkter til flere kunder, for å tjene mer penger.

Det spiller liten rolle om nettstedet rangerer høyt på Google-søk eller får en strøm av besøkende, hvis dette ikke fører til økt omsetning.

Målet med SEO for nettbutikker er å tiltrekke de riktige menneskene, besøkende som ender opp med å handle. Det oppnår man ved å bruke de riktige søkeordene.

Hvis tid og ressurser ikke hadde spilt noen rolle, ville dette vært enkelt.

Men uansett hvor stor virksomheten din er, har du ikke kapasitet til å gjøre alt. I en nettbutikk med tusenvis av produkter er det ikke mulig å finpusse alle produkttekster, eller optimalisere hver eneste kategori og underkategori. Du må foreta prioriteringer.

Du må ha en effektiv strategi.

Søkemotoroptimalisering dreier seg om langt mer enn å utarbeide og bruke lister med populære nøkkelord og søkeuttrykk. Optimal utnytting av ressursene får du bare hvis du kombinerer relevante søkeord med salgstall og historiske salgskonverteringsfrekvenser, og så bygger videre på dette. Du trenger grunnlagsmateriale som kan hjelpe deg med å foreta riktige prioriteringer. Solide analyser av data som gjør det enkelt å se hvilke kategorier, underkategorier og produktsider du bør satse på, de som tiltrekker flest kunder og gir størst mulighet for fortjeneste.

Vi kan hjelpe deg med dette. Vi kan utarbeide rapporter for nettbutikken som:

  • Gir et tydelig bilde av bedriftens potensial, basert på avkastning, ikke på søkevolum.
  • Avdekker markedsandelen din, gitt at søk på Google etter produktene du tilbyr er markedet og søkevolumet til nettbutikken er din del av det potensielle markedet.
  • Detaljer om konkurrentene dine, som viser deg hvor godt de gjør det i forhold til deg.
  • Bryter ned resultatene i kategorier og underkategorier, og så sammenligner disse resultatene med resultatene til de viktigste konkurrentene for hvert emne eller tema (det holder ikke lenger å sammenligne aggregerte resultat!)
  • Gir et realistisk bilde av mulighetene som finnes, ikke basert på unøyaktige eller upålitelige mønstre, men på solid datautvinning.
  • Forutsier spesifikt og nøyaktig hva som vil være de økonomiske konsekvensene av å rangere på for eksempel femteplass i stedet for på tredjeplass på Google – ved hjelp av datautvinning, historiske konverteringsfrekvenser og webanalyshistorikk.
  • Skisserer en fremdriftsplan bedriften kan følge for å sikre effektiv gjennomføring av trinnene som skal til for å klatre oppover, for eksempel hva innholdsprodusenter skal gjøre og hvordan de skal gå frem, hvilke plattformer som egner seg best til hva og hvorfor, etc.
  • Forklarer hvorfor, og foreslår hvordan, nettstedet bør redesignes for å skape en kundesentrisk nettbutikk som vil bringe inn nye kunder, klare til å kjøpe, døgnet rundt.
  • Oppretter et system som sporer utviklingen på KPIer i kroner, et språk alle i organisasjonen din forstår, i stedet for i vage termer som søkeordrangeringer eller buzzord.
  • Presenterer all denne informasjonen på en oversiktlig måte, som gjør det enkelt å skjære gjennom motstand mot fornyelser og endringer, som ofte er del av store organisasjoners bedriftskultur.

Når nettbutikkene vi har jobbet med ser resultatene av tilnærmingen vi har foreslått, kontakter de oss før kontrakten nærmer seg sluttdatoen for å fornye den … fordi de ser hvor lønnsom den er.

De vet at de får mange kroner igjen for hver krone de investerer i å samarbeide med oss … og at de vil fortsette å gjøre det i lang tid fremover.

Hvis du ønsker økt omsetning, rask vekst, og en kontant pengestrøm inn på bankkontoen på rekordtid, bør du investere i profesjonell og grundig dataanalyse og søkemotoroptimalisering.

Du trenger mer enn søkeordrapporter, du har behov for analyser utført med strategiske verktøy, som viser prognoser for inntekter og markedspotensial – basert på data fra webanalyse av nettbutikken og virksomhetens historiske salgs-, fortjeneste- og konverteringsfrekvenser.

Vil din nettbutikk ha utbytte av vår tilnærming til SEO?

Vi jobber med nøye utvalgte, motiverte kunder i bedriftsmarkedet, blant annet noen av Nordens ledende e-handelsselskaper.

Vår typiske klient har inntekter på mer enn 500 millioner kroner året, mange har omsetning på flere milliarder hvert år.

Hvis bedriften din faller inn under denne kategorien, vil den detaljerte kartleggingen av søkeord og analysene og rapportene vi utarbeider være svært verdifulle for virksomheten.

Litt om konsulenten

Trond Lyngbø har vært ekspert på SEO i mer enn 10 år, han spesialiserer seg på søkemotoroptimalisering for nettbutikker.

Våre tjenester kan ikke sammenlignes med rimeligere, mindre avanserte SEO-tjenester mange firmaer tilbyr. Våre analyser bygger på spesialisert og inngående spisskompetanse og ekspertise innen flere overlappende områder, og mange års erfaring med søkemotoroptimalisering for ledende norske nettbutikker.

Nettbutikker over en viss størrelse har behov for mer inngående kartlegging og analyse av søkeord og SEO enn andre nettsteder. Det er dette vi er spesialister på.

Vi har også gode samarbeidspartnere som kan trekkes inn i forbindelse med innholdsproduksjon og webutvikling på e-handelsplattformer som EPiServer, Hybris, Intershop, Magento og WooCommerce. Vi investerer mye i opplæring av og koordinering med disse partnerne. Vi setter sammen håndplukkede team basert på den enkelte bedrifts særegne behov. Sammen kan vi bringe bedriftens omsetning til nye høyder!

Be gjerne om et uforpliktende møte, eller send oss et spørsmål med kontaktskjemaet under!