SØKEMOTOROPTIMALISERING

Teknisk SEO for Adobe Commerce (Magento)


Bruker du Adobe Commerce, eller vurderer dette som en aktuell nettbutikkløsning? Vi hjelper deg og ditt webbyrå med teknisk SEO, migrering og løpende videreutvikling og optimalisering.

SKALERBAR

Hvordan er dette viktig for deg?


SEO er ikke en one size fits all. SEO må ta hensyn plattformspesifikke behov i grunn dersom dine markedsføringstiltak skal kunne skape en effektiv finansiell påvirkning.

Adobe Commerce, som Magento nå heter etter Adobes oppkjøp og rebranding,  har mange av de samme fellesnevnerne som man finner i et SEO-prosjekt hvor nettbutikk og e-handel er basert på andre nettbutikkløsninger og e-handelsplattformer. Det finnes samtidig flere ulikheter som er av betydning for resultatene dine.

Flere av hygienefaktorene og den anbefalte beste praksisen vil være de plattformuavhengige. I et SEO-samarbeid med oss vil vi hjelpe deg med det vanlige av SEO-behov som gjelder e-handel og nettbutikker fra A-Å, pluss det som overlapper og er relevant å fokusere på.

Vår erfaring er at plattformspesifikke SEO-utfordringer må tas hånd om, tidlig, for å lykkes med å skape rask, lønnsom vekst. Gitt at du ønsker å rangere godt på Google sitt organiske søkeresultat uten å måtte betale for unødvendig, kostbart og tidkrevende manuelt og repetivt vedlikeholdsarbeid.

Er du i gang med å planlegge en ambisiøs satsning hvor du er avhengig av skaleringsevne, må det et fundament og en grunnmur med arkitektur, struktur og ålanleggingsarbeid fra vår side inn tidlig i fasen av dette arbeidet.

Får du tar valg som har med infrastruktur, arkitektur og organisering av produkter, produktkategorier, UX-designmaler for PDP-er, PLP-er, lokale butikksider, og teknisk konfigurering av servere, robots.txt, metadirektiver, sortering, filtrering, internsøk og JavaScript-basert teknologi å gjøre, bør du alltid ringe oss for å forsikre deg om at du ikke er i konflikt med noe som vil føre til langvarig, negativ effekt for planene dine.

Alt dette er kritiske elementer som kan blokkere for at planene dine kan implementeres med godt resultat.

Samtidig er dette samtidig områder hvor du i planleggingsarbeidet og i tidlig fase kan gjøre relativt ukompliserte og gjennomførbare grep innenfor samme budsjett og tidslinje og det blir en solid opptur som skyter fart fra startblokkene samme dagen du lanserer.

Vår holdning til dette er at du sitter med muligheter på bordet her som du kan benytte deg av om du ønsker og har lyst. Dersom du ikke har lyst til å bli mer synlig på Google organisk søk og drive inn flere ganger så mange kunder og kan drive mer lønnsomt og realisere muligheter raskere og til lavere pris med mindre ressurser enn tidligere, så er ikke dette noe for deg.

Er du tilfreds med resultatene du har, eller ikke er så opptatt av om du får et dropp i trafikk og omsetning i forbindelse med strukturelle inngrep eller ved plattformbytte og migrering fra f.eks. Shopify, WooCommerce eller andre nettbutikkløsninger til Adobe Commerce, så har vi respekt for dette, og denne tjenesten vil da ikke være relevant for deg.

SKALERINGSEVNE

Dersom skaleringsevne, vekstfart og lønnsomhet er viktig, må vi kontaktes tidlig


Planleggingsarbeidet som har med teknisk SEO, arkitektur, struktur og UX-design å gjøre må starte riktig. Vi hjelper deg og støtter dine eksterne partnere og leverandører. Å utsette dette til senere, er en kostbar tabbe som vi hjelper deg med å unngå. Tidslinjen og budsjettet er vanligvis uforandret.

Vår erfaring er at det noen ganger kan gå litt raskt i svingene. Det som kunne blitt markedslederen, ved hjelp av et godt fundament som kunne vært skalert langt inn i fremtiden uten videre oppfølging i etterkant, ender ofte opp som bensinstansjonsvarianten av det kunden hadde ønsker og mål om å skape.

Hva er det som skjer?

Man starter gjerne med å velge teknisk løsning først og glemmer kundeinnsikten fra søkedataene, så designer og koder man, deretter importerer man produkttekster, produktbilder og annen produktinformasjon og produktegenskaper – og så lanserer man så raskt man kan. Etterpå, så ringer man til en SEO-konsulent. I dag er det en dårlig prosjekttilnærming. En nettbutikk må involvere en SEO-konsulent i en tidlig fase. Kundeinnsikten fra søkemotorene og tilpasningene må gjøres i grunnmuren. Ring oss derfor tidlig. Før du går i gang, helst.

SEO-prosess

FREMTIDSRETTET

Det handler om langt mer enn teknisk SEO


Gode SEO-strategier bør implementeres så raskt som mulig. For å kunne få inn og omgjøre trafikk til betalende kunder, må det gjøres tiltak utover det som kun skjer på nettstedet.

Vi har noen SEO-tips til deg:

  • Optimaliser for hvordan Google fungerer i dag og i fremtiden! En typisk utfordring vi ofte møter på kundesiden i SEO-prosjekter, er at kundene har en SEO-strategi som er innrettet for hvordan Google fungerte for flere år siden, og ikke lenger fungerer i dag. Enden på visen er at de blir sittende med en slags bensinstasjonsutgave av den nettbutikken de så for seg. Kundereisen de baserer seg på er dermed ute av synk med virkeligheten. Målene kan de nå bare drømme om å oppnå til en fornuftig kostnad. Og resultatet er at vi ofte må rive ned og bygge på nytt for å sikre et solid og skalerbart fundament for å skyte fart på salg og profitt. Vi skriver mer om de mange mytene, feilinformasjonen og faktaene i innlegget «Søkemotoroptimalisering (SEO): Fakta, myter og feilinformasjon«.
  • Teknisk SEO er viktig, men det handler om langt mer enn dét om du vil lykkes! Google vil evaluere deg på områder som strekker seg langt forbi teknologi og kode, ditt eget domene, og det som er publisert på din egen eiendom og hva du sier om deg selv.
  • Innholdsmarkedsføring er ikke «den nye SEO»! Dersom du tror at du kan lykkes med ta, eller opprettholde, en posisjon i et konkurranseutsatt marked med innholdsmarkedsføring, da tror du feil. Det er viktig, men det er ikke alt. Det er ting som er langt viktigere å få på plass før du setter i gang med dette. For eksempel må din informasjonsarkitektur, websidestruktur og URL-struktur planlegges og implementeres basert på en grundig søkeordsanalyse. Du må få orden på teknisk søkemotoroptimalisering og intern lenkearkitektur. Det som kan optimaliseres site-wide kan du komme unna med én gang, om du planlegger nøye, og du kan eliminere duplisert innhold, unngå kannibalisering mellom interne sider på Google og sikre god synlighet på svært konkurranseutsatte søkeord og fraser, tema, kategorier og mye, mye mer. Om du involverer en SEO-spesialist med spesialistkompetanse på din e-handelsplattform, Magento.
  • Offline driver salg online og nettbutikken driver kunder inn i de fysiske butikkene nær kundene! Dersom du opererer med netthandel i kombinasjon med salg i lokale fysiske butikker på ulike steder, i flere byer eller land, da hjelper det ikke om du rangerer godt på desktop søk. For å rangere godt for lokale kunder nær lokale butikker må din SEO-strategi justeres. Du trenger lokal SEO og lokal markedsføring. Grunnen til det er at Googles mobile søkeresultater er annerledes. Du kan faktisk være på 1. plass på Google på en vanlig datamaskin, men usynlig for kunder som googler fra mobile enheter like i nærheten. Da blør du penger og lekker kunder til dine konkurrenter.

PLATTFORMSPESIFIKK SEO

Hvordan kan vi hjelpe deg?


Avtal gjerne et uforpliktende møte om søkemotoroptimalisering for Magento og få bistand med plattformspesifikke utfordringer og behov som du vil støte på, enten med det samme, eller etter hvert som løsningen skaleres i fremtiden.

Dette er noe av det vi kan hjelpe deg med:

  • SEO-analyse. Skreddersydd for Magento 2, nettbutikker og e-handel. Tips: Les hvorfor du må unngå å kjøpe inn en billig SEO-analyse!
  • SEO-strategi
  • Relansering og/eller migrering
  • Informasjonsarkitektur
  • Nettstedsarkitektur
  • URL-struktur (stikkord: logisk semantisk URL-struktur, taksonomi, og håndtering av produktsider med URLer som bryter ut av URL-nivået der de bor, og havner på root.)
  • Optimalisering av sidemaler for produkter, kategorier, tema, sesonger, med mer.
  • Håndtering av produktvarianter, feks. sko som selges i ulike farger, men utover det er duplikater.
  • Forebygging av duplikatinnholdsproblematikk (arkitektur, struktur og kanonikalisering)
  • Implementering av mobilvennlige løsninger (som får deg godt synlig på mobilsøk)
  • Språkhåndtering
  • Sitemaps, f.eks. XML-sitemaps, HTML-sitemaps og sitemaps for lokale butikker
  • Søkemotorvennlig oppsett av butikkvelger
  • Søkemotorvennlig navigasjon, filtrering, produktegenskaper, sortering, med mer.
  • Hastighetsoptimalisering for å få raskere sider
  • Søkeordsanalyse. Vi gir deg også muligheten til å få din søkeordsanalyse brutt ned på kategori og underkategori-nivå. Det gir deg full oversikt over din nåsituasjon på Google. Du får full oversikt, søkeord for søkeord, og kategori for kategori, og prestasjoner for hver av disse. Referansemålt opp mot opp til 20 konkurrenter for hvert enkelt søkeord, kategori, underkategori, tema, emne, eller det som du måtte ønske! Dette er en spesialtjeneste kun for nettbutikker. Les gjerne mer om søkeordsanalyse for nettbutikker og sjekk ut bloggposten «7 trinn for smart søkeordsanalyse for nettbutikker«.
  • Innholdsstrategi for kommersielt innhold på produktkategorier og produktsider, samt redaksjonelt innhold på blogg eller annet sted, hvor målet er å drive inn kunder med inspirasjonsinnhold, løsningsforslag, tips og mer.
  • Lokal innholdsstrategi rundt lokale varehus, hvor målet er å ringe inn lokale kunder som søker på Google fra mobile enheter som iPhone, og sørge for at de finner deg raskt og enkelt når de søker med søkefraser som signaliserer at de er på jakt etter produkter eller tjenester du tilbyr, eller har utfordringer og problemer som du sitter med løsningen på.
  • SEO-kurs, internopplæring og foredrag. Både Magento-spesifikke SEO-kurs og foredrag og generelle og strategiske løp med dine interne ansatte (og eventuelle eksterne samarbeidspartnere som du ønsker å invitere).
  • Valg av leverandører, plugins og moduler, samt brief, plan og guiding for disse.
  • Se alle SEO-tjenester.

MEDIEOMTALE

Anerkjent SEO-ekspertise


Våre dyktige ansatte har over flere år oppnådd gode resultater og internasjonal anerkjennelse.

Forbes-omtale.

Omtalt og presentert som en av verdens 25 fremste SEO-spesialister.

Trond Lyngbø: SEO Columnist At Search Engine Land

Search Engine Land: Topplistet SEO-spaltist fem år på rad (50+ publiserte spalter.)

Google IT: Bok om søkemotoroptimalisering med Trond Lyngbø fra Search Planet AS i Oslo, Norge.Google It: Medforfatter av internasjonal bok om SEO utgitt av Springer.

Medieomtale

Pluss mye, mye mer som du kan lese om.

Les mer

Trenger du hjelp med Adobe Commerce?

Det er alltid spennende med nye utfordringer, og våre SEO-konsulenter gleder seg til å høre fra deg.

Er du et webbyrå som utvikler nettbutikker for egne kunder? Det er en ansvarlig handling å involvere oss. Enkelt forklart fordi Google vurderer bedrifter på langt flere områder enn kun nettstedet.

Ta kontakt