Magento SEO

E-handel

Magento SEO har mange av de samme fellesnevnerne som man finner i et SEO-prosjekt hvor nettbutikk og e-handel er basert på andre nettbutikkløsninger og e-handelsplattformer. Flere av hygienefaktorene og den anbefalte beste praksisen vil være de plattformuavhengige. Det er likevel en rekke plattformspesifikke SEO-utfordringer som må tas hånd om, tidlig, for å lykkes med Magento. Gitt at du ønsker å rangere godt på Google sitt organiske søkeresultat.

Plugins og moduler gjør det mulig for bedrifter å bygge en kompleks nettbutikk med avanserte funksjoner i løpet av kort tid. Man kan importere produktinformasjon fra produktdatabaser og etablere en informasjonsarkitektur og URL-struktur som kan virke tilsynelatende greit, i løpet av noen dagers arbeid.

Opp som en hjort, ned som en lort

Vår erfaring er at det noen ganger kan gå litt raskt i svingene. Det som kunne blitt markedslederen, ved hjelp av et godt fundament som kunne vært skalert langt inn i fremtiden uten videre oppfølging i etterkant, ender ofte opp som bensinstansjonsvarianten av det kunden hadde ønsker og mål om å skape.

Hva er det som skjer?

Man starter gjerne med å velge teknisk løsning først og glemmer kundeinnsikten fra søkedataene, så designer og koder man, deretter importerer man produkttekster, produktbilder og annen produktinformasjon og produktegenskaper – og så lanserer man så raskt man kan. Etterpå, så ringer man til en SEO-konsulent. I dag er det en dårlig prosjekttilnærming. En nettbutikk må involvere en SEO-konsulent i en tidlig fase. Kundeinnsikten fra søkemotorene og tilpasningene må gjøres i grunnmuren. Ring oss derfor tidlig. Før du går i gang, helst.

SEO-prosess

Det handler om langt mer enn teknisk SEO

Vi har noen SEO-tips til deg:

  • Optimaliser for hvordan Google fungerer i dag og i fremtiden! En typisk utfordring vi ofte møter på kundesiden i SEO-prosjekter, er at kundene har en SEO-strategi som er innrettet for hvordan Google fungerte for flere år siden, og ikke lenger fungerer i dag. enden på visen er at de blir sittende med en slags bensinstasjonsutgave av den nettbutikken de så for seg. Kundereisen de baserer seg på er dermed ute av synk med virkeligheten. Målene kan de nå bare drømme om å oppnå til en fornuftig kostnad. Og resultatet er at vi ofte må rive ned og bygge på nytt for å sikre et solid og skalerbart fundament for å skyte fart på salg og profitt. Vi skriver mer om de mange mytene, feilinformasjonen og faktaene i innlegget «Søkemotoroptimalisering (SEO): Fakta, myter og feilinformasjon«.
  • Teknisk SEO er viktig, men det handler om langt mer enn dét om du vil lykkes! Google vil evaluere deg på områder som strekker seg langt forbi teknologi og kode, ditt eget domene, og det som er publisert på din egen eiendom og hva du sier om deg selv.
  • Innholdsmarkedsføring er ikke «den nye SEO»! Dersom du tror at du kan lykkes med ta, eller opprettholde, en posisjon i et konkurranseutsatt marked med innholdsmarkedsføring, da tror du feil. Det er viktig, men det er ikke alt. Det er ting som er langt viktigere å få på plass før du setter i gang med dette. For eksempel må din informasjonsarkitektur, websidestruktur og URL-struktur planlegges og implementeres basert på en grundig søkeordsanalyse. Du må få orden på teknisk søkemotoroptimalisering og intern lenkearkitektur. Det som kan optimaliseres site-wide kan du komme unna med én gang, om du planlegger nøye, og du kan eliminere duplisert innhold, unngå kannibalisering mellom interne sider på Google og sikre god synlighet på svært konkurranseutsatte søkeord og fraser, tema, kategorier og mye, mye mer. Om du involverer en SEO-spesialist med spesialistkompetanse på din e-handelsplattform, Magento.
  • Offline driver salg online og nettbutikken driver kunder inn i de fysiske butikkene nær kundene! Dersom du opererer med netthandel i kombinasjon med salg i lokale fysiske butikker på ulike steder, i flere byer eller land, da hjelper det ikke om du rangerer godt på desktop søk. For å rangere godt for lokale kunder nær lokale butikker må din SEO-strategi justeres. Du trenger lokal SEO og lokal markedsføring. Grunnen til det er at Googles mobile søkeresultater er annerledes. Du kan faktisk være på 1. plass på Google på en vanlig datamaskin, men usynlig for kunder som googler fra mobile enheter like i nærheten. Da blør du penger og lekker kunder til dine konkurrenter.

Ønsker du å prate direkte med vår ekspert på Magento SEO?

Du kan ta direkte kontakt med senior SEO-konsulent og daglig leder i Search Planet, Trond Lyngbø, på e-post trond.lyngbo@searchplanet.no eller ved å sende en henvendelse via vårt kontaktskjema. Avtal gjerne et uforpliktene møte om søkemotoroptimalisering for Magento og få bistand med plattformspesifikke utfordringer og behov som du vil støte på, enten med det samme, eller etter hvert som løsningen skaleres i fremtiden.

Dette er noe av det vi kan hjelpe deg med:

  • SEO-analyse. Skreddersydd for Magento 2, nettbutikker og e-handel. Tips: Les hvorfor du må unngå å kjøpe inn en billig SEO-analyse!
  • SEO-strategi
  • Relansering og/eller migrering
  • Informasjonsarkitektur
  • Nettstedsarkitektur
  • URL-struktur (stikkord: logisk semantisk URL-struktur, taksonomi, og håndtering av produktsider med URLer som bryter ut av URL-nivået der de bor, og havner på root.)
  • Optimalisering av sidemaler for produkter, kategorier, tema, sesonger, med mer.
  • Håndtering av produktvarianter, feks. sko som selges i ulike farger, men utover det er duplikater.
  • Forebygging av duplikatinnholdsproblematikk (arkitektur, struktur og kanonikalisering)
  • Implementering av mobilvennlige løsninger (som får deg godt synlig på mobilsøk)
  • Språkhåndtering
  • Sitemaps, f.eks. XML-sitemaps, HTML-sitemaps og sitemaps for lokale butikker
  • Søkemotorvennlig oppsett av butikkvelger
  • Søkemotorvennlig navigasjon, filtrering, produktegenskaper, sortering, med mer.
  • Hastighetsoptimalisering for å få raskere sider
  • Søkeordsanalyse. Vi gir deg også muligheten til å få din søkeordsanalyse brutt ned på kategori og underkategori-nivå. Det gir deg full oversikt over din nåsituasjon på Google. Du får full oversikt, søkeord for søkeord, og kategori for kategori, og prestasjoner for hver av disse. Referansemålt opp mot opp til 20 konkurrenter for hvert enkelt søkeord, kategori, underkategori, tema, emne, eller det som du måtte ønske! Dette er en spesialtjeneste kun for nettbutikker. Les gjerne mer om søkeordsanalyse for nettbutikker og sjekk ut bloggposten «7 trinn for smart søkeordsanalyse for nettbutikker«.
  • Innholdsstrategi for kommersielt innhold på produktkategorier og produktsider, samt redaksjonelt innhold på blogg eller annet sted, hvor målet er å drive inn kunder med inspirasjonsinnhold, løsningsforslag, tips og mer.
  • Lokal innholdsstrategi rundt lokale varehus, hvor målet er å ringe inn lokale kunder som søker på Google fra mobile enheter som iPhone, og sørge for at de finner deg raskt og enkelt når de søker med søkefraser som signaliserer at de er på jakt etter produkter eller tjenester du tilbyr, eller har utfordringer og problemer som du sitter med løsningen på.
  • SEO-kurs, internopplæring og foredrag. Både Magento-spesifikke SEO-kurs og foredrag og generelle og strategiske løp med dine interne ansatte (og eventuelle eksterne samarbeidspartnere som du ønsker å invitere).
  • Valg av leverandører, plugins og moduler, samt brief, plan og guiding for disse.
  • Se alle SEO-tjenester.
Ta kontakt nå