Søkemotoroptimalisering (SEO): Fakta, myter og feilinformasjon

Share on FacebookTweet about this on TwitterShare on LinkedIn

«Bør du be markedsdirektøren din ta sin hatt og gå … på grunn av inkompetanse?»

Forsiktig advarsel: Dette er en tanke som kan slå deg når du leser artikkelen under.

I tillegg til en annen …

Kan DU bli holdt ansvarlig for å ha ignorert Googles betydning for virksomheten din?

Hvorfor?

Når du har lest denne artikkelen og funnet ut mer om SEO, vil du forstå at den «digitale transformasjonen» du har blitt forespeilet ikke er mer enn en opprydning, noe du burde ha gjort for lenge siden.

Den har utelukkende kosmetisk verdi. Den har ingen betydning for det som virkelig teller for bedriftens suksess på lang sikt – fordi den ikke tar hensyn til «kundereisen» og resten av verden. Endringene er slettes ikke «revolusjonerende» eller «nyskapende». Du vil forstå at de ikke er annet enn et uttrykk for mislykket markedsføringsledelse.

Å handle på en måte som er forankret i fortiden, ignorere dagens markedsrealiteter og drive forsvarsspill – ved å begrense seg til nye markedsføringstiltak som utelukkende appellerer til og/eller overbeviser andre høyere opp i bedriftens hierarki – kan, ofte utilsiktet, virke hemmende på andre som «følger lederen», og bidra til å senke medarbeidernes ambisjonsnivå.

Når en bedrift har innstillingen «godt nok er greit» og begrenser seg til å krysse av bokser på en markedsføringssjekkliste, i stedet for å utforske måter å tappe sitt fulle potensial, er kampen tapt – allerede før den har begynt.

Endringer for å maksimere profitt krever en tilnærming som:

  • fremmer kunnskap og læring
  • er datadrevet
  • baseres på omfattende analyser
  • fokuserer på å beregne avkastning før det investeres
  • bruker penger, ressurser og tid på områdene som har størst betydning for KPIer 
  • bygger på en strategi og setter av budsjett i tråd med dette

Dessverre har de fleste organisasjoner ingen anelse om hva som skjer rundt dem. Derfor kan en smidig konkurrent gå til topps og oppnå en solid lederposisjon i løpet av et regnskapsår, ved å ta innersvingen på ledende internasjonale organisasjoner som har brukt milliarder over flere år på markedsføringsstrategier og eksterne konsulenter.

Det kan være deg som er den «smidige konkurrenten» og vinner. Med et budsjett som kanskje ikke er større enn bedriftens utgifter til toalettpapir!

Hva? Trodde du det ville være svært kostbart å gjennomføre mikroanalyser med ulike variabler for å trekke ut meningsfull informasjon fra markedsførings- og bedriftsdataene dine?

Ikke nå lenger. Det stemmer ikke.

Ting endrer seg. I våre dager finnes kraftige, men likevel rimelige, verktøy. Og kunnskapsrike eksperter som kan hjelpe deg med å få tilgang til de mest verdifulle dataene ved bare å klikke på noen få knapper. Basert på dette kan du utarbeide en vinnende strategi som koster lite å gjennomføre.

Alt du trenger for å komme dit du vil, er hjelp av den riktige eksperten med de riktige kunnskapene.

Men ofte har folk på toppen av hierarkiet, spesielt styremedlemmer, mangelfull informasjonen og kunnskaper. De har ikke tilgang til opplysninger som kan vise dem hvorfor det som har fungert bra i årevis kanskje ikke lenger fungerer, fordi

  • det ikke foreligger en sammenhengende strategi, eller
  • strategien ikke er ambisiøs nok, eller
  • det er satt av et utilstrekkelig budsjett, eller
  • mangel på erfarne medarbeidere som kan takle det som skal til

Etter å ha lest denne artikkelen, vil du forstå bedre

  • Hvorfor mange digitale strategier er dømt til å mislykkes, selv før blekket har tørket på markedsføringsplanen
  • At VIRKELIG transformasjon ikke er teknologisk eller digital, men en del av et mye større bilde – sentrert rundt kundene dine
  • Hvorfor mennesker og deres kjøpsreise er kjernen i denne revolusjonen, og at teknologi og strategi bør tilpasses deretter
  • At en markedsførings- eller salgsstrategi basert på måten ting pleide å fungere, ikke lenger er effektiv i dagens marked

I den harde konkurransen om kundenes hjerte og sjel kan SEO være ditt hemmelige våpen. Men bare hvis du bruker den på en intelligent og effektiv måte, basert på en klart angitt strategi, kan du vinne denne konkurransen.

Og et sentralt element i SEO-strategien din er å forstå hvordan Google og andre søkemotorer fungerer, og hvorfor. Ikke hvordan de fungerte for 10 år siden, eller til og med to år siden. Det som er viktig er …

Hvordan ting fungerer I VÅRE DAGER.

Det er gått snart 20 år siden Google startet opp. I løpet av denne tiden har søkegiganten blitt en integrert del av kundenes liv. Hvis du ikke tar hensyn til dette, eller behandler det som om det var en bagatell, legger liten vekt på det, ikke gir det fokus eller setter av tilstrekkelige budsjetter, kan oppførselen din kanskje bli ansett å være et uttrykk for …

grov uaktsomhet!

Hvorfor ikke?

Tross alt vet vi at det genereres milliarder i inntekter fra organiske søkeresultat årlig både i Norge og resten av verden.

Hvis du ikke skjønner tegningen, eller tror at dette ikke er viktig eller relevant, eller at dette er noe som kan ordnes senere … vel, bedriften din kan stå på kanten av stupet.

Så følg nøye med på det jeg skal dele med deg om søkemotoroptimalisering i dag. Virksomhetens suksess – til og med dens overlevelse – kan avhenge av det.

Og hvem vet? Etter å ha lest denne artikkelen kan det faktisk tenkes at du bestemmer deg for å be markedsdirektøren din ta sin hatt og gå!

Googles makt – begrunnelsen for SEO

En dame jeg kjenner åpnet en butikk.

I den første uken hadde hun 5 besøkende.

Hun satte inn en annonse i lokalavisen. Uken etter fikk hun 10 besøkende. Hun la flygeblader i postkassene i nabolaget. Fem kunder til kom innom butikken uken etter.

Så ble butikkens nettside rangert på topp på Google.

I løpet av de neste syv dagene kom hundre og femti nye kunder innom for å handle!

Ja, TRETTI GANGER så mange mennesker oppdaget den nye butikken – fordi den var synlig på søkemotorer. I dagens digitale internett-drevne verden er høy søkemotorrangering avgjørende for å tiltrekke kunder – også for fysiske butikker.

Så hvordan får man et nettsted på Googles forside?

Det er her søkemotoroptimalisering (SEO) kommer inn i bildet. Men dessverre er det mange utbredte falske forestillinger og feilinformasjon om SEO, og det kan være vanskelig å skille mellom myter og fakta.

I dette innlegget kan du lese alt du behøver å vite om søkemotoroptimalisering for å fatte kloke forretningsavgjørelser. Jeg bygger på mine personlige erfaringer fra 15 års erfaring innen SEO-faget.

  • Beste fremgangsmåte for SEO
  • Uvaner du må slutte med
  • Spørsmål om SEO kunder, bedriftsledere og bransjefolk jeg møter ofte stiller

La oss begynne med det grunnleggende.

Hva er søkemotoroptimalisering, egentlig?

(2017-og-fremover-versjonen)

SEO og forretningsutvikling for nettbutikker og e-handel

Betydningen av begrepet SEO har utviklet seg i årenes løp, parallelt med noen forbløffende, revolusjonerende endringer i dynamikken i nettbaserte søk.

Google, verdens største søkemotor, har forvandlet seg fra å være en leverandør av kategoriserte lister over nettsteder til å være ansett som den mest pålitelige kilden til informasjon, nesten et allvitende orakel, og en viktig del av folks liv.

SEO handler ikke lenger bare om søkemotorer eller teknologi.

Bedriftsledere og markedsførere kan ikke lenger ignorere SEO – det ville innebære stor risiko. Selv selskaper med sterk merkevare offline og store markedsføringsbudsjetter kan raskt bli overskygget av små, smarte nystartede bedrifter som bruker få eller til og med ingen penger på markedsføring.

For de som gjør det riktig, gir SEO enorme muligheter for vekst, fortjeneste og suksess, i et omfang og et tempo som gjør det mulig for et selskap å snu bransjen på hodet, ta over nisjer, og til og med dominere hele markeder i løpet av kort tid.

Og alt dette uten store budsjetter!

Så hvordan kan SEO ha slike «magiske krefter»?

Kjernen i denne forvandlingskraften er forståelse av hvordan Google fungerer og hvorfor.

Hva gjør Google?

Søkemotoroptimalisering må innrettes mot Google slik den virker i dag. Her er bilde av Google timeline, som viser hvordan Google innoverer og utvikler seg. Følg med, og tilpass SEO-arbeidet.

Google er ikke lenger bare en søkemotor. Den er en forretning. Og den vil gjøre alt som skal til for å sikre sin stilling som verdens ledende kilde for nettbaserte søk.

For å kunne betjene sine kunder bedre analyserer Google deg fra alle vinkler, bruker all informasjon som er tilgjengelig om virksomheten din, og måler ting langt utover selve nettstedet eller innholdet før bedriften rangeres på en søkeresultatside for et gitt nøkkelord.

Å ikke ta hensyn til måten Google fungerer på kan bli en trussel for organisasjonens fremtid. Jeg overdriver ikke. Det er sannheten. Konsekvensene av å ignorere søkemarkedsføring er alvorlige og påvirker de økonomiske resultatene.

  • Du får færre kunder.
  • Du selger færre produkter og tjenester.
  • Du genererer mindre profitt.
  • Over tid vil du miste markedsandeler og posisjon.

Den tiden er over da alt du behøvde å bry deg om for å lykkes med SEO var virksomhetens domene, innholdet som ble publisert på det, teknisk plattform (som innholdsadministrasjonssystemer og koding), og å legge til rette for at Google kunne finne, crawle og indeksere nettsidene dine.

Det holder ikke lenger.

I dag er SEO noe langt mer omfattende enn rent tekniske faktorer på nettstedet. Det handler om mennesker, psykologi og forståelse av kundenes kjøpsreise.

Google har utviklet seg til å bli en formidler som setter søkere i kontakt med de beste løsningene. I våre dager er søkemotoroptimaliseringens rolle å hjelpe Google med å forstå hvordan og hvorfor DIN BEDRIFT er det beste alternativet for en person som søker på Google for å få hjelp til å undersøke, vurdere og kjøpe produkter eller tjenester du tilbyr.

Tidligere var det enkelt og effektivt å outsource SEO til et IT- eller markedsføringsbyrå. Men i dag evaluerer Google også bedrifter (og nettsider) basert på

  • signaler fra kilder både offline og online,
  • hvorvidt søk utføres fra stasjonære datamaskiner eller mobile enheter, og
  • søkerens geografiske plassering..

… SEO har utviklet seg til et høyt spesialisert håndverk.

For å få mest mulig ut av søkemotoroptimalisering må du samarbeide med en spesialist. Uten å investere tid, krefter og penger på å beskytte virksomheten din, fra et SEO-perspektiv, er bedriften svært sårbar og kan risikere å gå konkurs.

Jeg er klar over at dette høres dramatisk ut. Men hvis du ignorerer SEO, er det ingen tvil om at du vil gjøre det enklere for konkurrentene dine å vokse til de blir en trussel. Bedriften din vil miste betydelig omsetning og fortjeneste hvis du ikke målretter innsatsen, erobrer aktuelle markeder og når individuelle kunder innenfor disse markedene.

I bunn og grunn avhenger dette i stor grad av hvor høyt nettstedet ditt rangerer på Google for relevante søkeuttrykk og søkeord.

Google vurderer mye mer enn innholdet som er lastet opp på et nettsted før avgjørelsen om hvilke nettsider som skal vises øverst på søkeresultat fattes. I våre dager er rangeringer hyperlokale, hva som havner på toppen av en søkeresultatside endres når folk beveger seg fysisk og søker fra et annet sted.

For eksempel vil lokal søkemotoroptimalisering være avgjørende for en sushi-restaurant. En restaurant to kilometer unna vil sannsynligvis ikke være like relevant for en som søker som en restaurant knapt 200 meter unna, med mindre de tilbyr en oppsiktsvekkende opplevelse som gjør det verdt å dra litt lenger. Dette er logisk. Mennesker som er i Oslo og søker etter sushi-restauranter, ønsker neppe å reise til Bergen, Trondheim eller Stavanger for å spise.

I en tid med hyperlokal søkemotormarkedsføring er dette grunnen til at et nettsted kan rangere på topp på et søk utført fra en stasjonær datamaskin, men samtidig være praktisk talt usynlig på et søk fra en mobiltelefon.

Og denne logikken gjelder for alle bedrifter som tilbyr produkter eller tjenester Google mener egner seg best «servert lokalt» – for eksempel restauranter, hoteller og tjenesteleverandører, elektrikere og rørleggere som opererer i et avgrenset geografisk område, eller et regnskapsbyrå i en by (selv om tjenestene tilbys nasjonalt eller globalt).

Det er også relevant for virksomheter som selger produkter både på nett og i fysiske butikker, for eksempel vaskemaskiner eller klær. Selv når det gjelder biler vil Google forsøke å matche søkere med lokale bilforhandlere basert på søkeordene og søkeuttrykkene de bruker, hvis det de skriver inn i søkeboksen på Google signaliserer at søkerens hensikt er å kjøpe bil, enten ny eller brukt.

Alt dette krever dyptgående kunnskap og erfaring på tvers av ulike fagområder, noen av dem tilsynelatende uten forbindelse med søkemotoroptimalisering. De forskjellige elementene kobles sammen til en kraftig enhet som vil drive bedriften din til forsiden av søkeresultatene for søkeuttrykkene og søkeordene som er mest relevante for økonomiske resultat.

På hvilke områder vil SEO ha betydning for virksomheten?

Kort sagt: ALLE!

Uansett om du driver nettbutikk med global e-handel eller en lokal liten butikk som betjener kunder i et svært begrenset geografisk område, er SEO en ressurs med enormt potensial virksomheten din vil dra nytte av.

SEO-kundene mine omfatter alt fra e-handelgiganter som selger tusenvis av varer på nett og har milliarder av kroner i årlig omsetning til bedrifter som driver omnikanalmarkedsføring, og nyetablerte bedrifter som søker fotfeste i konkurranseutsatte markeder og nisjer.

Alle drar nytte av strategisk SEO.

Ta omnikanal markedsføring, for eksempel. Målet er å gi kundene en god handleopplevelse uansett om de handler på nettet eller i den fysiske butikken, fra en stasjonær datamaskin, via smarttelefon eller vanlig telefon, eller oppsøker butikken personlig.

Du lurer kanskje på hvordan SEO kan påvirke et så variert scenario. Søkemotoroptimalisering:

  • gjør dine idealkunder oppmerksomme på at du finnes og hva du har å tilby,
  • hjelper deg å nå frem til personer du ønsker som kunder,
  • gir deg mulighet til å hjelpe, informere, overbevise og til slutt selge til dem.

Grunnen til at SEO fungerer så bra også i komplekse markedsføringssituasjoner, er at den forbinder deg med målgruppen på et personlig plan og gir deg mulighet til å:

  • forstå deres hensikt,
  • avdekke problemer og bekymringer de har,
  • finne eller skape løsninger som kan hjelpe dem, og
  • betjene dem logisk, på raskest og enklest mulig måte.

Ingen annen form for markedsføring kan gjøre dette like effektivt og bra som SEO. Imidlertid må flere elementer (noen av dem tekniske) være på plass for å få dette til å skje. Du må:

  • forstå hvilken innvirkning informasjonsarkitektur og URL-struktur har på SEO, for å unngå at interne sider på nettstedet ditt konkurrerer mot hverandre
  • unngå problemer med duplisert innhold forårsaket av krysspublisering av identisk eller svært likt innhold i flere kategorier
  • inkludere avansert filtrering og søkefunksjonalitet på nettstedet ditt, for å gi kundene en bedre og mindre frustrerende brukeropplevelse
  • optimalisere nettstedet ditt for mobile enheter og smarttelefoner
  • unngå ineffektiv internlenking
  • optimalisere faktorer som kategorinavn, navigasjonsmenyer, JavaScript eller hastighet som kan ha negativ innvirkning på omsetning og fortjeneste
  • implementere sporing for å se hvordan besøkende oppfører seg på nettstedet ditt, og om de gjør det du vil de skal gjøre – handling som fører til salg
  • vurdere resultat i penger (inntekt, fortjeneste, vekst) i stedet for data som klikk, besøk og sidevisninger

Bedrifter som lykkes med SEO, har bygget alt dette inn helt fra starten.

De strukturerer nettstedet med utgangspunkt i søkeordsanalyse og analyse av tidligere salgsdata og historiske konverteringsfrekvenser, de fører en potensiell ny kunde langs en optimalisert salgssti. Kunden opplever en naturlig, logisk «flyt» på nettstedet, noe som bygger tillit og fører til et godt inntrykk av bedriften over tid.

Hvorfor er SEO viktig for enhver bedrift?

Det korte svaret: Penger.

Gjort riktig, vil en effektiv SEO-strategi:

  • føre til nye kunder
  • generere flere salg og økte inntekter
  • anspore kunder til å handle mer
  • gi følgere på ulike sosiale nettverk
  • bygge merkevaren din, så den blir førstevalget i din nisje

1. Du når nye kunder

SEO er blant de mest kostnadseffektive måtene å hjelpe nye kunder med å finne deg. For mange bedrifter er organisk søketrafikk den viktigste kilden til nye besøkende, kunder og inntekter.

2. Lønnsomheten øker

Mens konkurrentene dine betaler for lenker og annonseklikk, vil din SEO-drevne søketrafikk fortsette å strømme inn – gratis. Dine besøkende er perfekt målrettede, noe som gir høyere salgskonverteringer, og fortjenesten vil øke jevnt og trutt.

3. Du får langvarige resultater

SEO gir resultater som ikke bare er målrettede, målbare og rimelige … men som kan vare i årevis!

Ingen kommer til å sette kroken på døren for resultat fra søkemarkedsføring. Og med SEO basert på riktig kartlegging av søkeord og innholdsstrategi vil du raskt oppnå høy grad av forutsigbarhet.

4. Du kan påvirke undersøkelses-/kjøpssyklusen tidlig

Ved å nå kjøpere tidlig, mens de fortsatt undersøker og vurderer et kjøp, øker du sjansene for salg – uten ekstra markedsføringskostnader.

5. Du vil nyte godt av en selvforsterkende effekt

Det er ingen grenser for hvor omfattende markedsføringsinnsatsen kan skaleres med SEO. Etter hvert som du rangerer høyere for flere og flere søkeuttrykk, tiltrekker nettstedet ditt stadig flere potensielle kunder … med svært liten ekstra innsats og få utgifter fra din side.

6. Du vil dra nytte av sosial deling

SEO blir en katalysator for markedsføring via sosiale medier, og innholdet som deles er optimalisert for dine idealkunder. Når det sprer seg via sosiale nettverk, når du ut til en stadig større krets av potensielle fremtidige kunder.

7. Du vil oppnå troverdighet og vekke tillit

Det er ingen tvil om at SEO bidrar til å gjøre merkevaren din bedre kjent. Når potensielle kunder ser deg rangere øverst på et Google-søk, vil de tro at du er best. Og når du kommuniserer, samhandler og opplyser dem om hvordan dine produkter eller tjenester kan bidra til å løse problemene eller behovene de har, vil du vekke deres tillit.

8. Du vil tiltrekke deg høykonverterende trafikk

Hvis søkeordanalysen din er grundig og du har klart å avdekke kundens hensikt, vil søkemotorer lede de beste, mest relevante besøkende til nettstedet ditt. Konverteringsfrekvensen vil skyte i været.

9. Du vil forstå målgruppen din bedre

Hvis besøkende på nettstedet ditt ikke kjøper, kan SEO hjelpe deg med å forstå hvorfor. SEO handler om mennesker, deres oppførsel og motivasjon, deres problemer og ønsker. SEO gir deg mulighet til å bedre gjenspeile markedets behov, noe som vil øke konverteringsfrekvensene dramatisk.

Og hvis dette ikke er nok, er det enda flere gode grunner til å fokusere på SEO:

  • SEO er målbar og gir høy avkastning på hver krone som investeres
  • SEO er mer kostnadseffektiv enn noen annen form for digital markedsføring
  • SEO kan gi deg flere muligheter og kunder som bruker mer penger
  • SEO kan outsources til profesjonelle og vil kjøre av seg selv (for deg)
  • SEO gir deg mulighet til å knuse svake konkurrenter, eller utnytte deres aktiviteter til egen fordel

Hvorfor lønner det seg å investere i SEO?

Vekstanalyse for nettbutikk og e-handel basert på SEO

De beste SEO-resultatene oppnås når arbeidet startes på et tidlig stadium.

Dessverre har mange allerede kompliserte problemer når de omsider kontakter meg, som:

  • dårlig rangering på Google
  • få (eller lite egnede) besøkende
  • svært lave konverteringsfrekvenser
  • lave salgsinntekter

Til slutt innser de at SEO er deres siste sjanse til å få ting på rett kjøl.

Ingen virksomhet har råd til å ignorere SEO. Grunnen til dette er at dine potensielle kjøpere søker informasjon online om det de er interessert i å kjøpe. Med mindre du er synlig på dette stadiet og viser dem hva du har å tilby, har du gått glipp av mulig salg!

Spørsmålet er ikke lenger: «Bør jeg investere i SEO?»

Det er: «Hvor mange penger bør jeg bruke på SEO?»

Og fordi man kan måle effekten av søkemotoroptimaliseringen på avkastning og KPIer, er det lett å dokumentere resultat. Det er enkelt å legge frem konkrete bevis for et styre eller en sjef.

Strategisk SEO kan også gjøre det enklere å få øynene opp for lønnsomme nisjer på det bredere markedet. Dermed er det mulig å bruke målrettede søkeord med sylskarpt innhold som appellerer til de besøkende, og forvandle dem fra søkere til kjøpere.

Når skjer dette?

SEO-strategi

Strategisk SEO skjer i dette øyeblikket, i alle virksomheter som har kunder.

Hvor effektiv en SEO-strategi er, avhenger av hvor smart, oppdatert og fremtidsrettet ledelsen er.

Bedriftsledere som lykkes, har forstått at dagens potensielle kunder søker via søkemotorer. De skjønner at omsetning avhenger av at virksomheten og tilbudet er synlig på nett.

Google er en viktig del av undersøkelses-/kjøpssyklusen. Kunder på tvers av ulike nisjer og bransjer stoler på at søkegiganten vil vise dem de beste løsningene, basert på behovene de har og søkeordene de skriver inn.

Google foreslår deg for folk som søker etter produkter eller tjenester du tilbyr blant annet basert på tidligere tilbakemeldinger om virksomheten din. For eksempel kan Google rangere deg høyt på søkeordet «møbler» på bakgrunn av

  • avstanden mellom deg og søkeren
  • din anseelse eller troverdighet i møbelbransjen
  • Hvor nyttig nettstedet ditt har vært for andre med de samme behovene
  • hvor mange positive omtaler og anmeldelser du har fått

Hvis du ignorerer SEO, gir du bort kundene dine til konkurrentene. Dette er det på tide å gjøre noe med, med det samme!

Det spiller ingen rolle om du

  • har en stor eller liten bedrift
  • selger produkter eller tjenester
  • driver virksomheten online eller offline (eller i kombinasjon)
  • er lokal, nasjonal eller global

Faktisk må større og mer etablerte bedrifter være på vakt, deres posisjon kan fort bli truet av mindre konkurrenter.

Små, men smarte, bedrifter kan raskt få et solid grep på det ene lokale markedet etter det andre, utelukkende ved å bruke kunnskap og ferdigheter på relevante områder til å arbeide systematisk og planmessig med å utføre daglige markedsføringsaktiviteter. I løpet av et par måneder kan de oppnå det større bedrifter, hemmet av interne retningslinjer og konflikter, ikke klarer å oppnå på et år!

Vanlige problemer enhver bedrift må beskytte seg mot er blant annet:

  • Internpolitikk: Avdelingsledere og lokale franchiseeiere konkurrerer ofte internt om de samme kundene. De prøver å drive virksomhetens allerede eksisterende kunder til sine egne butikker, fremfor å skaffe nye.
  • Ulike interesser og motivasjon: Direktører med ansvar for lokale varehus kan se på salg online som konkurranse til salg i butikk, og kun bry seg om salgsresultatene de selv er ansvarlige for.
  • Mangel på lagånd: Medarbeidere på ulike nivåer med fast lønn og arbeidstid har ofte ingen interesse av eller insitament til å bruke tid eller krefter på å gjøre nye ting som ikke inngår i stillingsbeskrivelsen.
    Disse holdningene må endres. Søkemarkedsføring og SEO er viktige komponenter i arbeidet med å skaffe nye kunder, og alle ansatte må spille på samme lag for å sikre virksomhetens fremtid.

For å unngå å bli akterutseilt, bør oppstarten ikke utsettes. Det er viktig å komme i gang så fort som mulig, for strategisk SEO ikke er en rask og enkel løsning som gir resultater umiddelbart.

På ingen måte.

Det tar tid å planlegge og å implementere en effektiv SEO-strategi … og enda lenger tid før man begynner å se resultatene.

  • Det skal kjøres en analyse for å avdekke brukernes hensikt
  • Det skal utarbeides en innholdsstrategi basert på analysen
  • Nettstedets struktur og informasjonsarkitektur skal endres
  • Det tar tid før Google legger merke til endringene og oppgraderer søkerangeringen

Mange kunder kontakter meg først mot slutten av utviklingen av nettstedet. Ofte har de allerede valgt teknisk plattform, informasjonsarkitektur, nettsidestruktur, URL-struktur, utformet temasider og malverk for kategorisider, produktsider og artikler og lastet opp innhold som de har bestemt seg for at folk skal like.

Og så forventer de at jeg skal komme inn og drysse på litt SEO-tryllestøv – og på den måten få nettstedet til å rangere på forsiden av Google.

Men hvis den interne nettstedstrukturen er kaotisk, sett fra et SEO-perspektiv, er dette ikke mulig. Det er som å bake en kake. Hvis du følger oppskriften, er det enkelt. Men forestill deg hvordan det ville være om du allerede hadde laget røren, helt den i formen, stekt kaken og pyntet den med glasur, og så oppdager at du har glemt sukker eller egg.

Å fikse SEO sent i prosessen er vanskelig. Man må begynne på nytt igjen, og dette er sløsing med tid og ressurser. Å få en profesjonell SEO-konsulent involvert på et tidlig stadium i prosessen vil spare deg for unødvendige problemer og kostnader senere.

SEO-prosess

Hvordan implementeres SEO – og hvordan påvirker dette meg?

Selv den beste strategi er til ingen nytte hvis den ikke blir implementert som den skal. Måten du gjennomfører SEO-strategien på vil avgjøre hvilke fordeler bedriften får av den.

Som SEO-konsulent er en av mine største utfordringer å få klientene til å forstå hvor viktig Google er i kundenes liv. Når de ser effekten av å være synlig for potensielle kunder på Google, nøler de ikke lenger med å sette av nok penger til SEO.

Den økonomiske avkastningen av SEO vil avhenge av hvor effektivt SEO-strategien blir implementert. Bedriften vil ha lite utbytte av en dårlig utarbeidet plan som implementeres halvhjertet. En grundig forberedt og grundig gjennomført SEO-satsning, derimot, vil øke salget, øke fortjenesten og kan gjøre deg til markedsleder.

For at en SEO-strategi skal lykkes, må visse prinsipper følges:

  1. SEO er ikke noe du føyer til … det er noe du bygger inn i virksomheten og markedsføringen. Organiske søk ​​er verdifulle fordi de forbinder deg med idealkundene dine.
  2. SEO må drives av data, ikke gjetning. Søkeordsanalyse, situasjonsanalyse og innholdsmangelanalyse er svært nyttig i denne forbindelse. Du bør ikke starte med en teknisk SEO-analyse før dette er gjort. Markedet og kundene må komme før teknologien. Mennesker krever menneskeoptimalisering.
  3. Analyse er SEO-strategiens hjørnestein. Derfor er det viktig å finne frem til de riktige dataene, være klar over hva de viser og forstå betydningen av resultatene. Ellers gjetter du, i stedet for å fatte overveide beslutninger.

La oss ta for oss hvordan en SEO-strategi kan gjennomføres, trinn for trinn, for å være effektiv.

Trinn # 1: Sett mål

Avgjør hva du vil at besøkende på nettstedet ditt skal gjøre på hvert trinn. Ønsker du å:

  • gi dem informasjon og veilede dem?
  • oppfordre dem til å kontakte deg for å få mer informasjon?
  • gi dem et tilbud og prøve å få til et salg?
  • selge noe, eller legge besøkende til en database, eller opprette et kundeforhold?

Når du har bestemt deg for formålet med nettstedet ditt, kan du gå videre til neste steg, SEO-analysen.

Trinn # 2: SEO-analyse

Når en klient hyrer meg inn som SEO-konsulent for å hjelpe bedriften med å utarbeide en SEO-strategi, er det første jeg gjør å studere virksomheten for å:

  • kartlegge markedet
  • vurdere risikoer og muligheter
  • analysere konkurrenter
  • estimere fortjenestepotensialet i spesifikke nisjer
  • sjekke hva som er dagens status og gjøres for å utnytte potensialet

Med utgangspunkt i denne informasjonen utarbeider jeg en handlingsplan. Dette trinnet er unikt for hver enkelte bedrift, for ingen virksomheter er like. Selv innenfor samme bransje eller region må SEO skreddersys for hver enkelt virksomhet.

For eksempel skiller SEO for netthandelsaktører seg fra SEO for andre typer bedrifter. Du kan lese mer om dette i mitt blogginnlegg «40 SEO-tips for nettsteder som vil øke salget!«.

Hvem du hyrer til å utføre en SEO-analyse, bør ikke baseres kun på prisen. Les hvorfor i mitt blogginnlegg «Er billig SEO-analyse for nettbutikker egentlig billigere?»

Trinn # 3: Fastsett innholdsstruktur

Innhold bedriften laster opp på nettstedet sitt må passe inn i et forhåndsdefinert mønster. Organisering etter funksjoner, interesser eller emner gir nettstedet et SEO-løft, og samtidig gjør det nettstedet intuitivt og lett å navigere for besøkende. Gruppering av relatert innhold i en semantisk logisk URL-struktur med interne lenker til andre URL-nivåer bidrar til at søkemotorene enklere forstår hvordan artikler og produkter som er publisert i de ulike nivåene av URL-strukturen er relevant for hverandre og hvordan de er relevant for søkeren.

Alle bedrifter som lykkes med dette, vil oppleve en flott oppsving på Google. Den finansielle oppsiden kan være i hundremillionersklassen årlig.

Teknisk er dette ikke så vanskelig. Utfordringen er å finne frem til de mest hensiktsmessige temaene, søkeuttrykkene og nøkkelordene, ord målgruppen vil bruke når de søker på Google etter produkter og tjenester du tilbyr. Dette krever innsikt i kundenes hensikt og forståelse av deres kjøpsreise.

Trinn # 4: Legg til rette for en fremragende brukeropplevelse

Her er kjernepunktet: Den mest lønnsomme søkemotoroptimaliseringen handler ikke om teknologi eller koding. Den handler om å glede kundene dine.

Nettstedet må være strukturert slik at det faller i smak hos de som besøker det.

  • Gjør det enkelt for nye besøkende å få oversikt
  • Det må være raskt og enkelt å navigere
  • Ikke overless innhold med så mange søkeord at det irriterer leserne
  • Fremhev det viktigste innholdet

Trinn # 5: Velg teknologi

Nettstedets formål og bedriftens forretningsmål bør være avgjørende for teknologien som brukes. Dette inkluderer valg av:

  • e-handelsløsning (Hybris, Intershop, Episerver Commerce, Magento, osv.)
  • CMS (Episerver, WordPress, osv.)
  • JavaScript-biblioteker og -rammeverk (Angular, React, Vue, Ember, Meteor, osv.)
  • tiltak for å engasjere og konvertere besøkende

Trinn # 6: Optimaliser og bygg opp nettstedet gradvis

Med utgangspunkt i SEO-strategi og omfattende planlegging er neste steg å skissere et rammeverk for å ønske idealkunder velkommen, engasjere og glede dem. Først når dette er gjort, bør du bygge opp nettstedet ditt. Start aldri med teknologien først. Start med menneskene først. Kundene dine og markedet.

De tekniske detaljene er relativt enkle og kan håndteres av en kompetent webutvikler. Men det er flere områder hvor samarbeid mellom webutvikleren og en erfaren SEO-konsulent vil øke verdien av det du bygger opp.

Trinn # 7: Test, mål og repeter

Dagens SEO er ikke statisk. Den er levende, skiftende og dynamisk. Derfor er SEO ikke et «engangsprosjekt». Søkemotoroptimaliseringen må vokse og utvikle seg, utvides når nettstedet blir større og skaleres etter hvert som du når ut til stadig nye kunder med dine produkter og tjenester.

  • Test og spor effekt.
  • Gjør endringer for å holde deg på rett kurs mot forretningsmålene.
  • Analyser nye data som samles inn etter hvert som flere besøkende oppsøker nettstedet ditt.
  • Juster strategien for å maksimere gevinst og redusere sløsing og ulønnsom aktivitet.

For å lykkes, er det viktig ikke å hoppe fra den ene kortvarige taktikken til den neste.

Forstå helheten og hold deg til strategien. Men vær samtidig fleksibel og tilpass deg endringer. Taktikk som en gang var effektiv, kan slutte å virke. Noen tiltak kan til og med forbys av søkemotorer, og fortsatt bruk av dem kan føre til straff eller utestengning.

Jeg blir ofte kalt inn for å ordne opp i kaos forårsaket av uerfarne medarbeidere. Det er lett å avdekke svakheter ved hjelp av profesjonelle SEO-verktøy som Screaming Frog SEO Spider, SEMrush, SEOmonitor, MOZ, Deepcrawl, Ryte og Brightedge. Når disse verktøyene peker ut svakheter som kan fikses, kan dette få nettstedet fra å være 20-30 % i samsvar med Googles anbefalinger til 90-100 %, noe som vil gi bedre rangering på søkeresultat. Det finnes også generøse folk der ute som har laget enkle og nyttige verktøy for å utføre enkle og raske tester, som for eksempel Varvy.

Nøkkelen til vellykket SEO er å følge med, stole på erfarne fagfolk og deres profesjonelle verktøy, holde seg til dagens beste praksis og fortsette å utvikle seg i takt med endringer i søkeomgivelsene.

Fra tid til annen bør du stille deg selv følgende viktige spørsmål:

  • Hvor på nettet går mine ideelle kunder for å handle?
  • Hva gjør de for å finne mer informasjon?
  • Vil de finne mitt nettsted, merke og tilbud på Google når de søker?

Hvis du ikke stadig stiller deg disse spørsmålene, risikerer du å gå konkurs. I våre dager er SEO-strategi og implementering hemmeligheten til suksess.

Myter, dårlige vaner og ofte stilte spørsmål om SEO

Etter denne gjennomgangen av betydningen SEO har i 2017 og fremover, la oss se nærmere på noen andre spørsmål jeg ofte får av bedriftsledere og markedsførere når vi snakker om søkemotoroptimalisering … og avkrefte noen vanlige myter forbundet med SEO.

4 SEO-myter satt i rett lys og avkreftet

Myte 1: Salg online er en trussel mot salg offline

Fakta: Nei. Markedsføring offline og online er avhengig av hverandre.

I vår tid er det vanskelig å trekke et tydelig skille mellom disse to kanalene, de overlapper hverandre. Ting kundene dine sier om deg på nett påvirker søkemotorrangeringene dine, og påvirker derved indirekte hvor mange som besøker butikken din offline også, ikke bare online.

Hvis to nettsteder er like på alle andre måter, vil virksomheten med flest positive anmeldelser og tilbakemeldinger fra kunder risikere å rangeres høyest. Og hvis en kunde blir behandlet dårlig, vil den negative tilbakemeldingen/omtalen kunden laster opp på nett kunne påvirke søkerangeringer, noe som vil redusere antall potensielle kjøpere som oppsøker den fysiske butikken.

Det er blitt stadig viktigere å behandle tilstedeværelsen online og offline som deler av en integrert helhet. Prøv å gi kundene en konsekvent og enhetlig handleopplevelse. Skap synergier i markedsføringstiltakene slik at de styrker og forsterker begge.

Myte 2: Du har krav på søkerangeringen din

Fakta: Nei. Det har du ikke. Den kan endres når som helst, av mange forskjellige grunner.

Noen bedriftsledere føler at deres dominerende tilstedeværelse offline gir dem rett til topprangering på Google. Dessverre fungerer ikke søkemotorer på den måten. Rangering på Google er ikke det samme som å sette penger i banken. Du eier de ikke. Google skylder deg ingen ting. Rangeringsalgoritmer er automatiserte, og rangering varierer på bakgrunn av en rekke signaler.

Slutt å tenke på SEO utelukkende som en måte å drive mer trafikk til nettstedet ditt. Prøv i stedet å gjøre godt inntrykk på og påvirke dine potensielle kunder og idealkunder på flere trinn i kundereisen.

Fra og med øyeblikket de begynner å søke etter produktene og tjenestene du tilbyr, til du har

  • gitt dem svar på alt de lurer på
  • beroliget dem og fridd dem fra bekymring
  • underbygget ønsket om å akseptere tilbudet ditt, og
  • gjennomført salget

Prøv å forstå dine potensielle kunders ønsker og behov, og skreddersy nettstedet ditt deretter. Dette vil automatisk virke positivt inn på SEO, og bedriftens KPIer.

Myte 3: Raske løsninger kan være effektive

Fakta: Nei. Faktisk kan raske løsninger føre til alvorlige problemer!

Jeg har hatt kunder som har mistet rangeringen på forsiden av Google etter å ha foretatt små endringer på nettstedet sitt (for eksempel slått sammen kategorier eller gitt dem navn som klinger bedre i deres ører, endret på designelementer, endret en overskrift eller tittelen på en side, endret på navigeringen og den interne lenkearkitekturen på nettstedet, eller introdusert innhold eller lenker i sidemargen).

Det er en høy pris å betale for små endringer. Når søkerangering går ned, taper du salg. Virksomhetens vekstkurve blir plutselig negativ. Og selv om raske løsninger noen ganger kan gi raske gevinster, er dette nesten alltid forbigående!

Myte 4: SEO for mobile enheter dreier seg om responsiv design

Fakta: Nei. Det handler om mye mer enn å få nettstedet ditt til å se pent ut på en smarttelefon.

For å være effektiv, bør SEO for mobilsøk sikre at

  • nettstedet vises på lokale mobilsøk foretatt fra ditt geografiske område
  • nettstedet er lett å navigere når man bruker mobiltelefon eller nettbrett
  • du leverer relevant informasjon basert på hvor den besøkende befinner seg
  • du følger Googles spesifikke anbefalinger for lokale bedrifter dersom du er en lokal bedrift

Også her handler det om å gi kunden et godt inntrykk av firmaet og merkevaren, slik at du konverterer flere av dem til kjøpere og dermed øker inntekter og fortjeneste.

6 SEO-uvaner som vil ha negativ innvirkning på vekst, suksess og fortjeneste

Søkemotoroptimalisering: 6 SEO-uvaner som er negativt for markedsføring på Google.

Hvis du har lagt deg til SEO-uvaner, må du legge dem av deg så fort du kan.

  1. De skader merkevaren og hemmer bedriften din
  2. Du må erstatte dem med sunn praksis

SEO-uvane # 1: Holde tritt med naboen

Jeg blir ofte forbløffet når jeg spør kunder om hvorfor de valgte en bestemt SEO-taktikk, og svaret er: «Fordi konkurrenten gjorde det.»

I mange år tok det lang tid før Google reagerte og straffet nettstedseieree som ikke overholdt retningslinjer og manipulerte algoritmer. Det kunne være en lønnsom strategi å utnytte smutthull for å oppnå kortvarig gevinst, og mange nettstedeiere gjorde det.

Men i dag ville det være en veldig risikabel strategi å følge i deres fotspor.

Hvis du blir tatt i brudd på retningslinjene eller vilkårene for bruk, vil Google straffe nettstedet ditt ved å rangere det dårlig, i verste fall fjerne nettstedet fra søkeresultatene.

Og ikke mange bedrifter kan overleve et komplett tap av søketrafikk.

Derfor bør du ikke la deg bli drevet av hva konkurrentene gjør, men fokusere på etiske, intelligente og strategisk valgte SEO-teknikker for å fremme søkemarkedsresultater. På den måten unngår du å bli straffet, og sikrer jevn vekst i trafikkhenvisninger fra søkemotorer i mange år fremover uten å behøve å betale for det.

Du har heller ingen garanti for at konkurrentene faktisk vet hva de driver med, så ikke la deg forlede inn i fristelsen til å kopiere, selv om innpakningen er pen å se på.

SEO-uvane # 2: Velge SEO-konsulent basert på timepriser

Husk det gamle ordtaket «Du får det du betaler for!»

Som hovedregel gjelder dette også for SEO-tjenester. Og fordi mindre effektive SEO-taktikker kan automatiseres eller outsources for en slikk og ingenting, vil de billige tilbudene du får være fra konsulenter eller firmaer som reduserer kostnadene ved å gjøre ting som ikke fungerer så bra.

En langt bedre målestokk for å vurdere prisen du betaler for SEO, er å sammenligne kostnaden med hvor mye mer penger du tjener når du oppnår forbedrede søkerangeringer, økt webtrafikk og høyere konverteringsfrekvenser.

Still deg selv følgende spørsmål:

  • Hvor raskt vil dette hjelpe virksomheten med å nå de økonomiske målene?
  • Hvor effektivt vil dette få bedriften til å vokse?
  • Hvor mye vil SEO øke fortjenesten?

Først når du har svarene på dette, kan du vurdere om prisen du betaler er høy.

SEO-uvane # 3: SEO er ikke et magisk universalmiddel

Hvis produktet ikke faller i smak, kan SEO ikke fikse det. Hvis bedriftens kundestøtte er dårlig, vil SEO ikke endre det. Hvis servicen bedriften tilbyr ikke er god, kan SEO ikke forbedre den.

Hvis du tilbyr et godt produkt, bra kundestøtte og fremragende service, kan SEO bidra til at flere potensielle kjøpere blir klar over dette. Du vil selge mer, tjene mer og virksomheten vil vokse.

Så hvis noe ikke er som det skal, løs problemet. Deretter kan du kontakte en SEO-konsulent for å få enda bedre resultater!

SEO-uvane # 4: Utelukkende fokusere på trafikk

Mange markedsførere og bedriftsledere måler SEO-effektivitet etter hvor mange treff de får på kort sikt.

Som erfaren SEO-konsulent kan jeg forsikre deg om at mer trafikk er mindre viktig for en vellykket bedrift enn målbare KPIer som øker omsetning og fortjeneste, for eksempel:

  • høyere konverteringsfrekvenser
  • større fortjeneste
  • innsikt i kundens hensikt

Hvis du fokuserer på sidevisninger eller søkemotorrangeringer, kan dette lett føre til at nettstedet tiltrekker feil type besøkende, folk som ikke vil kjøpe noe. Økt trafikk kan føles bra, men det vil ha liten eller ingen effekt på bunnlinjen. For en nettbutikk som lever av kjøp og salg er det ikke spesielt vanskelig å forstå at det er meningsløst med masse trafikk dersom den ikke konverterer til betalende kunder.

SEO-uvane # 5: Arbeide uten innholdsstrategi

Innholdsstrategi og content marketing for nettbutikk og e-handel basert på SEO og kundens egne salgstall.

Du tror kanskje at det er enkelt å lage innhold. Det er det ikke. Ikke hvis du vil satse på en strategisk tilnærming til SEO.

De fleste innholdsprodusenter har begrenset kunnskap om SEO og søkeordanalyse. Innholdet de genererer vil ikke være tilpasset dine kunders behov, eller optimalisert for å rangere høyt for de beste søkeuttrykkene og søkeordene, de som appellerer til dine idealkunder.

Å be en SEO-ekspert om hjelp til å utføre søkeordanalyse og kontrollere nettstedets innhold vil være en god investering, mye mer lønnsomt enn å kaste bort penger på planløst innhold. Det vil gi deg flere kunder som med glede bruker mer penger på å handle fra bedriften din.

Når du har en klar forestilling om hva slags innhold du ønsker, og hvilke utfordringer, kundebehov og søkeord du skal fokusere dette innholdet rundt, kan du overlate skrivejobben til innholdsprodusenter. Men ikke før!

SEO-uvane # 6: Ignorere informasjonsarkitektur

E-handel SEO: Ikke ignorer søkeordsanalyse og SEO om du vil ha en effektiv markedsføring på Google.

Formålet med informasjonsarkitektur er ikke bare kosmetisk. Effektiv informasjonsarkitektur kan føre til månedlig omsetningsvekst i millionklassen for nettbutikker og e-handelsaktører. Den har stor SEO-verdi. Dette må du være oppmerksom på.

Med en godt planlagt innholdsstrategi, og optimalisert informasjonsarkitektur som bruker riktig URL-struktur, vil nettstedet ditt få et naturlig SEO-fortrinn og høyere Google-rangeringer.

Du legger også et solid grunnlag for fremtidig skalering og vekst.

Dette er ikke noe du kan gjøre senere, etter å ha lansert nettstedet. Informasjonsarkitektur bør planlegges i god tid, prøves ut i et testmiljø eller på en testserver, og være basert på solid søkedataanalyse, innholdsmangelanalyse og en grundig og omfattende situasjonsanalyse som gir deg klarhet i hvor du er nå, i dag, og hvor på kartet du er akkurat nå.

Svar på vanlige spørsmål om SEO

I løpet av de 15 årene jeg har jobbet med SEO har jeg blitt stilt utallige spørsmål om søkemotoroptimalisering og søkemotormarkedsføring. Noen av spørsmålene gjentar seg stadig.

Jeg svarer på dem her!

SEO-spørsmål # 1: Publiseringsløsningen vår er «søkemotoroptimalisert». Derfor trenger vi ikke SEO, gjør vi vel?

Svar: Jo, det gjør dere. Det er ingen publiseringsløsning, CMS eller nettbutikkløsning som kan søkemotoroptimaliseres en gang for alle. SEO fungerer ikke på den måten.

Google evaluerer og måler nettsteder på flere måter og områder, mange av dem langt utover selve nettstedet og innholdet som publiseres på det.

Tidligere handlet SEO mye om hva som skjedde på ditt eget domene, og innholdet og teknologien som ble brukt. I dag har Google kraftige, dynamiske og komplekse algoritmer som blant annet tar hensyn til:

  • offline signaler
  • avstand mellom søker og leverandør
  • GPS-data
  • kundeanmeldelser og tilbakemeldinger

En «søkemotoroptimalisert» publiseringsløsning, selv e-handelsplattformer som koster mange millioner av kroner, kan ikke takle noe av dette. Det som sannsynligvis menes, er at løsningen er søkemotorvennlig. Med andre ord, at den ikke vil komme i veien for at Google kan oppdage, gjennomsøke og indekserer innhold publisert ved hjelp av innholdsstyringssystemet på domenet ditt.

Men dette er ikke det samme som en omfattende SEO-strategi. Ikke glem at dagens SEO handler om mennesker og psykologi, om å avdekke folks problemer og forstå hvordan de ønsker å løse dem … ofte før de vet det selv.

Teknologi og innhold er bare to av mange overlappende områder du må ta hensyn til for at Google, i sin rolle som matchmaker mellom søkere og løsninger, skal vurdere deg og anbefale deg for søkere.

Du må gå et skritt videre. Du må optimalisere nettstedet ditt for menneskelige besøkende. Ivareta deres behov. Forutsi deres hensikter. Og tilby dem løsningene de leter etter.

Viktigst av alt, uansett hva slags SEO-strategi du bestemmer deg for, er at den må være basert på dine kritiske forretningsmål og det som

  • vil tiltrekke flest kvalifiserte kunder,
  • generere størst omsetning og fortjeneste,
  • gi deg en stadig voksende markedsandel, ved at du opparbeider og opprettholder et forhold til målmarkedet over tid.

SEO-spørsmål # 2: Vårt webbyrå tilbyr å inkludere SEO i pakkeløsningen. Er det et godt tilbud?

Svar: Nei. Fordi Google ikke begrenser seg til domenet og innholdet når det avgjør hvor høyt oppe nettstedet skal rangeres. Du må optimalisere for hvordan Google faktisk fungerer i dag, ikke hvordan Google delvis fungerte for 10 år siden. Det er meningsløst i 2017  å optimalisere for hvordan Google fungerte for 2 år siden også, dersom den ikke fungerer slik lenger.

Den beste løsningen er å få utviklerne til å lage en søkemotorvennlig løsning, konfigurert med tanke på Googles beste praksis og retningslinjer. På den måten kan du dra nytte av muligheter for å øke synligheten og skille deg ut blant søkeresultatene.

For eksempel kan du

  • implementere schema.org-markup på produktsidene med anmeldelser
  • bruke schema-markup for lokale bedrifter for lokale virksomheter
  • sørge for at informasjonsarkitekturen, nettstedsstrukturen og nettadressestrukturen er basert på korrekt og fullstendig analyse av kundene dine
  • sjekke at funksjoner som produktfiltre ikke genererer problemer med duplisert innhold
  • passe på at JavaScript-løsninger som ofte skaper SEO-problemer unngås
  • bruke søkedata som grunnlag for beslutninger om navngiving av kategorier og underkategorier
  • ha en URL-struktur som gjenspeiler kategori- og underkategorihierarkiet, med produktsider organisert på en intelligent måte under de riktige kategoriene (f.eks. at en bestemt vaskemaskinmodell plasseres i den aktuelle underkategorien, som nettbutikk.no/hvitevarer/vaskemaskin/miele-xyz-123/, og ikke publiseres i domenets rot, som nettbutikk.no/miele-xyz-123/)

Alt dette vil bidra til at du ikke ender opp med bare et flott nettsted, men med et nettsted som er en effektiv salgsløsning, tiltrekker kunder og gir bedriften større inntekter og fortjeneste på autopilot.

SEO-spørsmål # 3: Nettstedet vårt er mobilvennlig. Betyr det at det er optimalisert for Googles mobilsøkeresultat? Må vi gjøre noe mer?

Svar: Å være mobilvennlig og å være optimalisert for mobilsøk er to helt forskjellige ting. Mobil-SEO er en egen tjeneste innen SEO-faget.

Når man kaller et nettsted «mobilvennlig», betyr det bare at

  • stedet ser pent ut på skjermen/visningen på en mobil enhet, og
  • at det er relativt raskt å laste ned

Det skal mye mer til for å optimalisere et nettsted for lokale søkeresultat. For å få et innblikk i hvordan det lokale søkelandskapet ser ut, og hva du har med å gjøre, kan du se på studien om lokal søkerangering utarbeidet av MOZ. Den omhandler lokale søkerangeringsfaktorer i dybde og detalj.

Spalten min på Search Engine Land med tittelen «Is Mobile Search More Than Just Being Mobile Friendly?» inneholder også relevant informasjon.

SEO-spørsmål # 4: Hvordan kan jeg vite om en side er mobilvennlig eller ikke?

Svar: Et praktisk verktøy er Googles test for mobilvennlighet.

Vær oppmerksom på at Googles algoritmer fungerer side for side, så du må sjekke hver side på nettstedet ditt for seg. Det er ikke nok å bare sjekke forsiden. Alle sidene må sjekkes individuelt for å finne ut om de er mobilvennlige.

I praksis kan sider på en nettbutikk sjonglere mellom å være mobilvennlig i det ene øyeblikket, ikke-mobilvennlig noen sekunder etterpå, for så å være mobilvennlig igjen når du laster den samme siden på nytt noen sekunder etter dette igjen. Problemkildene kan være forskjellige fra gang til gang. Sporadiske feil som oppstår på kryss og tvers kan ha ulike feilkilder.

Årsaken til dette er at nettsteder i dag er dynamiske. Innholdet er ikke statisk. Det er få ting som er konstant. Når en side lastes på nytt i nettleseren, er det ikke sikkert at innholdet og koden på denne siden er den samme som var der første gang. Det betyr at resultatet av mobilvennlighetstesten som ble utført for noen sekunder siden ikke lenger er korrekt.

I dag bør alle nettbutikker implementere Google Search Console, slik at Google kan varsle dem dersom det oppstår kritiske nettstedsfeil. I tillegg bør man investere i et profesjonelt SEO-verktøy som settes opp til å kontinuerlig overvåke nettstedet for feil via internett. Sett opp e-postvarsling ved kritiske feil. Jeg har gode erfaringer med både SEMrushDeepcrawl, Ryte og SEOmonitor.

SEO-spørsmål # 5: Vi har allerede tradisjonell SEO. Trenger vi også mobil SEO?

Svar: Ja. Og dette er grunnen.

Mobil søketrafikk har økt enormt de siste årene. Med mindre nettstedet ditt er optimalisert for mobilsøk, kan du risikere at du rangerer på Google når kunder i nærheten når de søker fra smarttelefoner og andre mobile enheter til å surfe på internett ikke finne virksomheten din.

Gitt at de fleste kjøpere søker etter informasjon om produkter på nett før de tar en beslutning, er det avgjørende at virksomheten din er synlig for disse søkerne på dette stadiet. Hvis nettstedet ditt ikke er optimalisert for mobile enheter, vil Google rangere deg lavere på søkeresultater enn nettsteder som er bedre egnet for mobil surfing.

Du vil ikke bli utestengt eller fjernet fra indeksen, men trafikken fra søkemotorer vil være veldig liten og strømmen av lokale kunder som finner veien inn dørstokken i den fysiske butikken vil bli mindre. Dette betyr at du blir synlig for færre potensielle kunder, oppnår færre salg, og tjener mindre penger enn dine bedre tilpassede konkurrenter.

Og det er ikke nok bare å få nettstedet ditt til å se bra ut på en mobil enhet. Mobiloptimalisering innebærer å tilpasse teknologien, innholdet og kodingen så det er ideelt for nettlesere som kjøres på bærbare enheter, samt å ta hensyn til flere andre faktorer.

Nøkkelen til å vinne i konkurransen om synlighet er å slutte å se på mobiloptimalisering som noe som skal krysses av på en liste over ting som må gjøres. Begynn å tenke på det som en strålende mulighet til å storme fremover på banen og dominere markedet – ved å bygge et smart, kunnskapsrikt, mobiloptimalisert nettsted.

Samtidig er det viktig å være klar over at mobiloptimalisering av nettstedet kun er en start. Google vurderer hele virksomheten, ikke kun nettstedet, og analyserer en rekke faktorer utenfor nettstedet. Hele virksomheten og markedet analyseres. Både online og offline. Optimalisering for å bli synlig for lokale kunder nær butikker som søker med mobile enheter, er meget komplekst og krevende.

En lokal bedrift som ønsker å bli synlig på Googles søkeresultat på mobile enheter som søker innenfor en lokal bedrifts virksomhetsområde, må ha en SEO-strategi som inneholder en grundig og detaljert plan for lokal søkemotoroptimalisering, eller mobil-SEO, som tjenesten heter i firmaet som jeg jobber for, Search Planet.

SEO-spørsmål # 6: Hva er den beste mobilkonfigurasjonen for vår virksomhet?

Svar: Det finnes ikke noe enkelt svar på dette spørsmålet.

Den ideelle mobilkonfigurasjonen vil avhenge av ting som:

  • innholdet ditt
  • din tilgang til teknisk kompetanse
  • hvor mange penger (og andre ressurser) du kan bruke til utvikling
  • dine forretningsmål og KPIer
  • hvor stor konkurransen er i din bransje
  • konverteringsfrekvens og -prosess
  • kundenes hensikt, og hva de forventer av deg

Google beskriver tre forskjellige typer konfigurasjoner for mobilnettsteder:

  • Responsiv design: samme skrivebordsinnhold tilpasset for bedre visning på mobile enheter, med samme nettadresse
  • Dynamisk serving: ulike sider blir vist, avhengig av type nettleser/besøker på en nettadresse
  • Separate mobilnettsteder: omdirigerer besøkende som bruker mobil nettleser til et helt annet nettsted designet spesielt for mobile enheter

Uansett hvilket alternativ du velger, bør du utforme nettstedets design, innhold og malverk med brukerens behov i tankene. Hjelp fra en erfaren teknisk SEO-spesialist kan være uvurderlig.

Å sette seg inn i Googles gratis guide for mobilvennlige nettsider, er ingen dum idé. Google har også en egen guide for bedrifter som skal hyre ekstern SEO-bistand (YouTube-video).

SEO-spørsmål # 7: Jeg har installert en SEO-plugin. Betyr det at jeg ikke trenger en SEO-konsulent?

Svar: Feil. SEO handler ikke bare om nettstedet ditt. Og SEO kan ikke leveres effektivt via en plugin.

En plugin kan

  • forbedre nettstedets grunnleggende struktur
  • implementere beste praksis og
  • sikre at du overholder Googles anbefalinger for den tekniske plattformen, koden og elementene

Dette vil hjelpe søkemotorenes indekseringsroboter (automatiserte søkemotorskript) å finne, indeksere og analysere innholdet på sidene.

Men det er også noen problemer man må være oppmerksom på når man bruker «SEO-plugins».

  • Ethvert programtillegg endrer nettstedets kode. Dette kan potensielt påvirke SEO negativt og føre til dårligere søkerangeringer.
  • Noen programtillegg kan redusere farten på nettstedet ditt, og den økte opplastningstiden kan påvirke Google-rangeringen negativt.
  • Programtillegg kan automatisere deler av optimaliseringen, men du trenger hjelp av en ekspert for å holde deg oppdatert i dagens raskt skiftende SEO-miljø.

Hvis du har installert en «SEO Plugin», har du tatt et skritt i riktig retning. Men ikke lur deg selv til å tro at du automatisk kommer til å vinne løpet. Dette er en maraton, og du har bare tatt det første skrittet!

Effektiv SEO er en kontinuerlig prosess som fortsetter så lenge nettstedet ditt vokser og er aktivt. Du vil ha stort utbytte av å jobbe kontinuerlig med en SEO-ekspert som forstår hvordan organisk søk ​​fungerer, kan holde deg unna trøbbel, og vet hvordan du kan styrke markedsføringen.

Min mest leste spalte hos Search Engine Land i 2015, «10 WordPress SEO questions that took me 10 years to answer!«, inneholder mer informasjon og tips.

Dersom du bruker WordPress, anbefaler jeg å bruke Yoast SEO Premium. Den koster kun noen hundrelapper i året.

SEO-spørsmål # 8: Hva er den beste løsningen sett fra et SEO-ståsted – å installere en blogg på et nytt domene, i et underdomene eller i en undermappe?

Svar: Den beste løsningen er å installere en blogg i en undermappe – domene.no/blogg/ istedenfor blogg.domene.no. En logisk semantisk URL-struktur som domene.no/blogg/hund/golden-retriever/hundesykdommer-hos-golden-retriver er bedre enn domene.no/blogg/hundesykdommer-hos-golden-retriver.

Under visse omstendigheter (for eksempel når du kjører en kortvarig kampanje eller ved en spesielle typer utfordringer forbundet med teknisk infrastruktur og komponenter som ikke fungerer sammen mellom ulike løsninger og leverandører) vil det være mer hensiktsmessig å publiserer en blogg på et helt nytt domene.

Som alle andre nettsider vil dette kreve søkeordanalyse og en innholdsstrategi som er fundert på søkeordsanalysen og kundeinnsikten fra denne, for å oppnå best resultat.

SEO-spørsmål # 9: Vil det være positivt for SEO å legge et innlegg under flere kategorier på en blogg eller i en nettbutikk?

Svar: Nei, det vil det ikke.

Publisering av en produktside eller en artikkel i mer enn én kategori vil generere duplikatinnhold. Og det liker ikke Google.

I verste fall risikerer du at innholdet blir filtrert bort.

Duplikatinnhold: Nettbutikk med duplisert innhold har trøbbel med Google-rangering

Illustrasjon: Nettbutikk med dupliksert innhold filtreres bort fra Google. Trøbbel i tårnet!

I beste fall forvirrer du Google, og får bare en beskjeden plassering på resultatsiden.

Hvis du bestemmer deg for å fortsette å gjøre det uansett, sørg for at dere har kontroll på kanonikalisering, og i tillegg har implementert «rel = canonical», et teknisk knep som informerer Google om hvilken versjon av de identiske sidene som er den unike, den du ønsker rangert.

SEO Spørsmål # 10: Folk søker ikke etter produktet vårt på nett, hvorfor trenger jeg SEO?

Svar: Selv om det bare er få søk på Google etter produktnavnet ditt, kan du ha mange fordeler av SEO.

  • Du kan identifisere relevante emner, temaer, trender, sesongmessige hendelser og begivenheter av interesse for idealkundene dine.
  • Med god gransking og analyse kan du avdekke og kartlegge søkeordene og spørsmålene knyttet til produktet eller tjenesten folk bruker når de søker på Google. På bakgrunn av dette kan du tilby relevant innhold som er optimalisert for disse søkeordene og søkeuttrykkene.
  • Over tid, ved konsekvent å rangere høyt på søkeresultat for disse søkeordene, vil du bygge merkevaren ved å være synlig for dine idealkunder og nisjer.
  • Trafikk du får fra SEO er gratis. Du betaler ikke for klikk og besøk – mens konkurrentene dine betaler for å tiltrekke besøkende.
  • Målrettet bruk av generiske ikke-merkevaresøkeord som er eviggrønne, bidrar til å tiltrekke nye kunder 24/7, året rundt. Du vil engasjere dine ideelle potensielle kunder, bygge merkevaren din og bli synlig for folk som ikke visste om deg. Over tid vil dette føre til større omsetning, høyere inntekter og økt profitt.

SEO Spørsmål # 11: Noen tilbyr SEO med garanterte resultater, basert på lenkebygging. Er dette et bra eller dårlig tilbud? Eller helt fantastisk?

Svar: Vær forsiktig! Jeg anbefaler alle å unngå SEO-leverandører som lover garanterte resultater. I Search Planet tilbyr vi ingen tjenester for lenkebygging, og mener at tjenester som har til hensikt å manipulere Googles algoritmer for å lure til seg ufortjent status og penger, er råtten forretningsetikk. Jeg har blogget om dette i innlegget som heter «Hvorfor vi ikke tilbyr tjenester for lenkebygging – og hvorfor dere ikke bør be om det!«. Les dette innlegget. Forstår du ikke hvorfor vi ikke tilbyr lenkebygging etter å ha lest innlegget, bør du lese det en gang til.

SEO er et område hvor ingen kan garantere noe. Det er altfor mange ukontrollerbare faktorer og variabler som virker inn.

Mange SEO-selskaper vil bygge lenker tilbake til nettstedet ditt fra nettsteder som de selv eier eller kontrollerer. Slike aktiviteter, gjort med hensikt for å manipulere Googles rangeringsalgoritmer til å tro at du er noe du ikke er, er et klart brudd på Googles retningslinjer.

Hvis dette blir oppdaget (noe de fleste lenkebyggingsknep blir), blir nettstedet ditt svartelistet av Google, og du vil ikke være synlig i det hele tatt. Det finnes mange eksempler på dette. Ingen er trygg eller immun. Selv store multinasjonale selskaper har fått sine nettsteder fjernet fra Google etter at slik oppførsel ble avslørt.

Og du kan være trygg på at selv om søkemotorenes automatiserte prosesser ikke oppdager at du gjør det, selv om du klarer å lure deg forbi deres team av menneskelige korrekturlesere, vil konkurrentene dine ganske sikkert rapportere deg til Google ved å sende dem en spamrapport.

Eksempler på selskaper som har kommet i unåde hos Google:

I løpet av de siste ukene har også norske Dagens Næringsliv (DN)  avdekket omfattende manipulering av søkeresultatene og dokumentert alvorlig Google-juks med bloggnettverk, såkalte Private Blog Networks (PBN). Klare brudd på Googles retningslinjer. Som fag-ekspert ble jeg intervjuet av DN sammen med styreleder i Bra Søk.

Bra Søk, bransjeorganisasjonen for etisk søkemotormarkedsføring i Norge (en del av INMA), bøtela for en tid tilbake en av sine medlemmer. Et norsk SEO-byrå som ennå rangerer på Googles førsteside på populære SEO-relaterte søkefraser.

Tidligere i år ble det også publisert en case-studie om et annet norsk SEO-byrå som rangerer på førstesiden av Google på populære SEO-søkefraser. Der ble det avdekket omfattende brudd på Googles retningslinjer. Jukset omfattet både deres eget nettstedet og kundenes nettsted.

Noen ord til slutt

Jeg er klar over at dette er en ganske lang bloggpost, og at det kan være mye å fordøye på en gang. Men les den noen ganger, så vil du snart ha en god forståelse av emnet.

For å sette alt i perspektiv, her er noen vesentlige sider ved SEO:

  1. Søkemotoroptimalisering handler i bunn og grunn ikke om teknologi eller søkemotorer. Det handler om mennesker som bruker Google for å forbedre livene sine. Det er faktisk bedre å tenke på SEO som «menneskeoptimalisering» hvor målet er å hjelpe kunder på kjøpsreisen – til din destinasjon.
  2. Forståelse av kundens reise gjennom kjøpsprosessen er avgjørende for en vinnende SEO-strategi. Fra det tidspunktet en potensiell kunde innser at hun har et problem og begynner å søke etter en løsning, bør SEO gjøre deg synlig for vedkommende – slik at du kan engasjere, informere, overbevise og selge produktet ditt eller tjenesten din.
  3. Google (og andre søkemotorer) er dypt forankret i kjøpssyklusen. Tjenesten deres fungerer som matchmaker mellom potensielle kunder og virksomheten. SEO kan hjelpe deg med å overbevise Google om at du er den beste løsningen for søkebrukerne deres, og derved oppnå høy rangering for viktige søkeuttrykk.
  4. Noe av det viktigste ved SEO er å avdekke brukeres hensikt og forutsi kunders adferd på nettet. Når du vet hva kundene dine vil ha, og hvor de søker etter det, kan du skreddersy innhold og markedsføring for å nå dem med det du har å tilby.
  5. SEO er ikke et engangstiltak, men en kontinuerlig prosess. Det er et meget spesialisert felt som er i stadig utvikling. Bistand fra en profesjonell SEO-konsulent er ikke en utgift, men en investering. Det vil sikre at bedriften unngår problemer, gi muligheter for økonomisk vekst og styrke de finansielle resultatene. Investeringen vil gi avkastning i løpet av kort tid.
  6. Søkemotormarkedsføring er i ferd med å bli fullstendig hyper-lokal, og rangeringen på Google avhenger av mye mer enn det som lastes opp på nettstedet ditt. SEO kan hjelpe deg med å optimalisere disse ulike variablene, slik at du har størst mulig sjanse for å bli sett av dine ideelle potensielle kunder på tidspunktet de tar kjøpbeslutninger.
  7. Å ignorere SEO er ikke lenger et alternativ. Faktisk kan det å ikke søkemotoroptimalisere være det mest skjebnesvangre feilgrepet en bedrift kan ta i 2017 og fremover. Virksomhetens overlevelse avhenger av å nå nye målgrupper, å være tilgjengelig når de er klare til å ta valg. Av den grunn er SEO avgjørende for enhver moderne bedrifts eksistens, online eller offline.

Forhåpentligvis hjelper denne artikkelen deg med å ta de riktige valgene for bedriften din. Hvis du har spørsmål eller kommentarer, ta gjerne kontakt, så skal jeg prøve å hjelpe deg. Ta gjerne en titt på min ansatt-side dersom du ønsker å bli bedre kjent med meg, sjekke mine kvalifikasjoner og resultater, og vurdere om vi er en god match.

Share on FacebookTweet about this on TwitterShare on LinkedIn
Om forfatteren

Trond Lyngbø

Trond Lyngbø er senior SEO-konsulent og grunnlegger av Search Planet. Han har 15 års erfaring innen søkemotoroptimalisering (SEO), e-handel, innholdsstrategi og digital analyse. Hans kunder inkluderer internasjonale Fortune 500-selskaper og ledende norske merkevarer som omsetter for milliarder årlig. Hans spesialfelt og største lidenskap er å jobbe med SEO for nettbutikker og e-handelsaktører. På Forbes.com er han presentert som en av verdens 25 ledende SEO-spesialister. Les mer om Trond.