Søkemotoroptimalisering er et område nettbutikker ofte forsømmer. Mange bedrifter ville ha stort utbytte av hjelp fra kyndige eksperter på området, råd fra spesialister med erfaring i å utvikle og markedsføre nettbutikker som selger tusenvis av produkter og tjener millioner eller milliarder kroner årlig.

Jeg elsker å jobbe med netthandel. Jeg har skapt omfattende vekst i omsetning og fortjeneste for mange av kundene mine, deriblant flere Fortune 500-selskaper. I årenes løp har jeg delt mange tips om hvordan man kan løfte SEO-arbeidet for nettbutikker, blant annet via spalter hos Search Engine Landmin personlige SEO-blogg, kurs og foredrag.

Dette er den største samling tips jeg noensinne har delt på ett sted. Her finner du alt du trenger å vite om utfordringer og unike krav forbundet med søkemotoroptimalisering for netthandel.

40 tips kan virke mye. Men jeg kunne enkelt ha lagt til ytterligere 50 eller 60 – for det er veldig mange forskjellige måter å gi SEO-arbeidet vind i seilene, og derved øke fortjenesten.

Jeg håper du vil ha glede av disse gratis tipsene. Ta kontakt hvis det er noe du lurer på. Jeg vil gjerne samarbeide med deg, jeg kan hjelpe deg med å gi SEO-strategien for din nettbutikk et løft.

Optimaliser nettstedets struktur

Nettbutikk-SEO: En prosess må være mer strukturert enn dette!

Tips 1: Bring inn eksperter helt fra starten

Mange bedrifter legger ikke nok vekt på nettstedets informasjonsarkitektur og URL-struktur. Jeg blir først hentet inn som SEO-konsulent sent i prosessen. Da har viktige elementer allerede blitt avgjort. Noen ganger, etter at et nettsted er lansert, blir jeg bedt om å «strø magisk SEO-støv» på verket, for å få det hele til å fungere som det skal!

Det er ikke mulig. Faktisk kan det være et mareritt for en SEO-konsulent å jobbe under slike forhold. Det er mange problemer knyttet til denne tilnærmingen:

  • interne sider konkurrerer mot hverandre
  • komponenter underbygger og styrker hverandre ikke
  • det oppstår problemer med duplisert innhold
  • interne søke- og filtreringsfunksjoner gjør rotet enda verre

Dette kan unngås ved å involvere en SEO-ekspert helt fra begynnelsen. Da kan du skreddersy nettstedet slik at det møter brukernes behov, og du slipper dyre omkodinger og designendringer senere.

Tips 2: Samspill og samarbeid gir synergieffekter

Når innehavere av nettbutikker ønsker hjelp med å utvikle et nytt nettsted, begynner de ofte med å kontakte en designer, for å få nettbutikken til å se bra ut. Deretter hyrer de inn en utvikler for å legge inn spesielle funksjoner. I mellomtiden jobber tekstforfattere med innhold for det nye nettstedet.

Til slutt, når virvaret er satt sammen, kontaktes en SEO-ekspert – fordi noen har hørt at søkemotoroptimalisering kan trekke mange kjøpere til nettbutikken!

Vel, det kan. Men bare hvis alle delene av nettstedet fungerer sammen i harmoni.

For å utvikle et nettsted som ikke bare er optimalisert for å rangere høyt på søkeresultat, men også gi en brukervennlig opplevelse, bør designer, informasjonsarkitekt, tekstforfattere, markedsføringsteam og SEO-ekspert samarbeide helt fra starten av.

Tips 3: Bygg en lenkestruktur som styrker nettstedet

I en nettbutikk er måten du organiserer, kategoriserer og presenterer varene avgjørende for hvordan du rangerer på søk. Du oppnår ikke høy rangering ved å strø om deg med nøkkelord og lenker på et dårlig strukturert nettsted.

For å være effektivt, må mønsteret av lenker optimalisere informasjonsarkitekturen, være basert på riktig URL-struktur og synkroniseres med en godt kategorisert produktportefølje. Tenk deg et supermarked hvor varene ligger strødd skjødesløst omkring på gulvet. Hvordan skal kundene finne det de leter etter?

Invester tid og møye på å organisere produktene i nettbutikken i kategorier og undergrupper. Valget av URL-hierarki må gjenspeile temaer og undertemaer. Når du gjør dette riktig, vil kundene lettere finne produktene de er ute etter. Du vil også nyte godt av synergieffekten en effektiv lenkestruktur gir, og nettstedet vil bli stadig mer synlig på Google-søk etter hvert som det vokser seg større.

Tips 4: Sett intern lenkebygging på autopilot

Informasjonsarkitektur og intern lenkearkitektur - En infografikk med SEO-tips

Med et godt planlagt URL-hierarki vil hjemmesiden og kategorisidene få nye interne lenker via navigasjonsstier hver gang et nytt produkt blir lagt til. God planlegging av navigasjonsmenyer vil forsterke denne effekten.

Kjernen i all søkemotoroptimalisering er søkeordsanalyse. Ved å avdekke søkeord med høyt salgspotensial og inkludere dem i ankertekst og navigasjonsfelt eller menyer, vil du

  • bli mer synlig for søkemotorer og
  • gjøre det enklere for besøkende å navigere nettstedet og finne det de ønsker

Dette gir uendelige muligheter. Hver ny produktside fører til lenker oppover i hierarkiet, til produktkategorisiden og til og med hjemmesiden. Hvis du for eksempel legger en ny type vaskemaskin til en godt planlagt nettbutikk, vil det nye produktet forsterke både kategorien (URL-nivået) vaskemaskiner og hele den vertikale delen av hvitevarer.

Googles søkerobot gjennomsøker hver krik og krok av nettstedet ditt, noe som øker sjansen for at alle sidene vil bli rangert.

Tips 5: Unngå flate URL-stukturer

Noen ganger er det fristende å bare fortsette som før, og

  • laste opp nye produktsider etter hvert som nye produkter lanseres
  • lenke til dem fra hjemmesiden eller andre populære kategorisider, og
  • håpe på at alt vil ordne seg

Vel, dette kan kanskje fungere på kort sikt. Men hvor mange ganger kan du gjenta fremgangsmåten?

Mega-menyer og nedtrekkslister med titalls (eller hundrevis) av elementer fører til flat URL-struktur med dårlig orden og flyt. Mange lenker vil lede til irrelevante deler, noe som utvanner effekten og svekker domenets samlede rangeringspotensial.

Begrens menyer for del- og kategorinivåer til kun å omfatte relevante produktsider. Googles søkerobot vil se hver side i sammenheng med annet innhold det er lenket til – og derfor rangere siden høyere.

Tips 6: Gjør internettadressen din søkevennlig

URL-strukturen kan modifiseres slik at den gir søkemotorer et hint om nettstedets innhold. Dette kan gi raske resultat.

Men ikke overdriv. Overdreven bruk av nøkkelord er gjennomskuelig og må unngås. En optimal URL-struktur er først og fremst utformet med tanke på brukere, ikke søkemotorer. Nettadressen bør være lett å huske (eller gjette) og gi nyttig informasjon til kunden.

Her er et eksempel:

  • Hjemmeside: nettbutikk.no/
  • Kategoriside: nettbutikk.no/kategori/
  • Underkategoriside: nettbutikk.no/kategori/underkategori/
  • Produktside: Nettbutikk.no/kategori/underkategori/produktside/

I dette eksempelet kunne nettadressen for en induksjonskomfyr være:

  • nettbutikk.no/hvitevarer/komfyr/induksjons-komfyr/electrolux-inspiration-eki6351diw/

Tips 7: Lenkearkitektur er avgjørende

Måten nettstedets arkitektur bevarer og distribuerer lenkeverdi internt har stor betydning for hvordan Google rangerer sidene. Intern lenkestruktur er ikke bare viktig for søkeroboter, besøkende må også synes det er enkelt å navigere rundt på nettstedet.

Dette krever nøye planlegging, og en del prøving og feiling. Her er noen punkter du må være oppmerksom på:

  • Ta med kategorier i navigasjonsmenyen, slik at brukerne forstår nettstedets layout og enkelt finner den delen de er interessert i.
  • Legg bare inn lenker til relevante produkter fra hver kategori. Se ting fra den besøkendes ståsted, sett deg inn i kundens situasjon.
  • Bruk nøkkelord og i navigasjonslenkene.
  • Opprett navigasjonsstier som gir brukerne forståelse av hvor på nettstedet de befinner seg, og gjør det enkelt for dem å gå opp et nivå eller to, til kategorisiden.

Tips 8: Gi kategorisidene høy prioritet

Sikt inn din største SEO-kanon mot de viktigste målene. Selvfølgelig topper hjemmesiden listen over siktemål. Deretter følger kategorisidene.

I forbindelse med SEO anbefaler jeg deg å tenke på hver kategoriside som en egen startside, som en side på toppen av en silo fylt med nisjeprodukter og elementer.

  • Mange nettbutikker legger bare inn lenker til produktsidene i siloen, uten å publisere tilleggsinnhold. Det er ikke så lurt. Hvis du i stedet legger til unikt innhold på hver side, vil kategorisiden være mer verdifull for besøkende.
  • Lenk direkte til kategorisidene via innholdsmarkedsføring, gjesteblogging, sosiale medier og kanskje til og med noen betalte kampanjer.
  • Gjør det enkelt for brukerne å dele kategorisidene dine på sosiale medier, og driv trafikk rett til knutepunktet hvor produktene er oppført.
  • Sørg for at kategorisidene gir besøkende en nyttig og hyggelig brukeropplevelse. På den måten vil du raskt rangere høyere enn konkurrentene dine.

Tips 9: SEO på bakgrunn av informasjon fra interne søk

Mange besøkende bruker interne søk i nettbutikker for å lete etter informasjon og finne relaterte produkter. Du bør ikke utelukkende optimalisere nettstedet for Googles søkemotor. Bestreb deg på å hjelpe kundene dine med å finne det de leter etter når de besøker nettbutikken din.

Besøkende kan kjøre søk med feilstavete ord, bruke synonymer, søkefraser med bindestreker eller små skrivefeil. Din interne SEO må ta høyde for dette og lede potensielle kunder til de aktuelle produktsidene.

Ved å kartlegge data fra den interne søkemotorens trafikklogger, kan du finne ut hva de som lander på nettstedet ditt søker etter, og denne informasjonen kan hjelpe deg å

  • få ideer til nye produkter
  • se hvilke produkter som er mest populære, og
  • identifisere områder hvor brukervennligheten kan forbedres

Tips 10: Optimaliser nettstedet for interne søk

Følg med på besøkendes bruk av nettbutikkens interne søkemotor. Tilpassing kan resultere i flere salg og økt sluttresultatet. Her er noen tips for å optimalisere nettstedet ditt:

  • Implementer sporing av interne søk. Det finnes verktøy og script for å avdekke hvilke søkefraser og søkeord besøkende bruker. Du kan også utvinne verdifull informasjon ved å koble hvert søkeuttrykk til omsetning generert av kunder som bruker søket. Dersom du bruker Google Analytics, er det raskt og enkelt å se brukernes søkeaktivitet, ved å konfigurere nettstedsøk.
  • Spor de mest populære søkene. De kan tyde på at et produkt er etterspurt. Men søk kan også være et tegn på at et produkt er vanskelig å finne på nettstedet ditt, og at det er derfor mange tyr til interne søk. Sporing gir deg mulighet til å avdekke og løse problemer – og derved øke omsetningen på lang sikt!
  • Verktøy som Crazy Egg kan overvåke klikkaktiviteten til de som besøker hjemmesiden din eller andre høyt trafikkerte områder, som kategorisidene. Finn ut hvor de besøkende navigerer og hva de klikker på. Optimaliser nettstedet ditt på bakgrunn av dette.
  • Hver resultatside for interne søk på nettstedet bør behandles på samme måte som landingssiden for de som kommer til siden via Google-søk. Men husk å gi søkemotorer beskjed om ikke å registrere interne resultatsider, så du unngår å bli straffet for duplisert innhold.
  • Hvis brutte lenker dukker opp på interne søkeresultat, må du fikse disse sidene. Det vil øke salget. Ved å optimalisere søkeresultatene slik at de beste og mest relevante sidene for hvert søkeord vises, kan du forbedre brukeropplevelsen og oppnå større profitt.

Optimaliser nettstedets innhold

Tips 11: Unngå duplisert innhold

Innhold er konge. Men duplisert innhold er ødeleggende. Det kan

  • skade nettstedets rangering på organiske søk
  • føre til lavere besøkstall, og
  • ha negativ innvirkning på omsetning og sluttresultat

Problemer med duplisert innhold skyldes som regel mangelfull og dårlig planlagt informasjonsarkitektur. I nettbutikker kompliseres det ytterligere av uforsiktig bruk av sesjonsid-er, URL-parametere og utskriftsvennlige sider. Når det samme innholdet blir publisert under flere kategorier, og det samme innholdet blir publisert på flere enn én unik URL, kan det oppstå duplikatproblemer.

Å fikse disse problemene etter at de har oppstått kan være komplisert og kostbart. Det krever modifisering av design og koding, noen ganger fullstendig overhaling av nettstedet. Derfor er det viktig å utforme nettstedet slik at duplikatinnhold unngås fra starten av. Utviklere og webdesignere må forstå hvordan funksjoner som avanserte søk, fasettert navigasjon, filtrering, paginering, kanonikaliseringrobots.txt og metadirektiver påvirker rangering på Googles organiske søkeresultater.

Tips 12: Dra fordel av brukergenerert innhold

Å legge til rette for brukergenerert innhold i nettbutikken, for eksempel i form av tilbakemeldinger, vurderinger eller spørsmål om en vare, kan gi en rekke SEO-fordeler.

Nytt, unikt innhold holder nettstedet dynamisk og aktivt. Populære nettbutikker utvikler over tid et virtuelt kundesamfunn. Kundene deler erfaringer om egen bruk av et produkt, forteller andre hvordan de kan få størst mulig utbytte av det, og kan til og med bidra til å løse problemer med produktet. Kundenes innspill kan spres videre gjennom sosiale medier.

Brukerinteraksjon og delinger er med på å bygge tillit til merkevaren din. Potensielle kjøpere vil stole mer på ærlige tilbakemeldinger fra brukere som har personlig erfaring med et produkt enn på reklame. Omtale fra fornøyde kunder vil virke positivt inn på konverteringsraten.

Indirekte kan kundeaktiviteten rundt nettbutikken din ha positiv effekt på SEO. Aktivitet og lenker gjør nettstedet mer attraktivt for Google, som belønner det med bedre rangering på søk og mer organisk trafikk.

Tips 13: Dra nytte av sosiale medier

Lenker til nettstedet ditt er avgjørende for å lykkes, men de må være naturlige og relevante. Meningsløs lenkebygging avdekkes av søkemotorer og slår negativt ut på rangering. I våre dager må SEO bygges på innsikt i psykologi og forståelse av hensikt med søk.

Det ligger i menneskets natur å ønske å dele erfaringer med andre. Du kan få stort utbytte av å legge inn knapper på produktsidene som gjør deling på sosiale medier enkelt. Kommentarer på Facebook, delinger på Twitter eller Instagram og pins på Pinterest kan kobles til nettstedet ditt og trekke oppmerksomhet til de mest populære produktene.

Du kan ta dette et skritt videre og dele bilder av fornøyde kunder som bruker produktet ditt på dine egne sosiale nettverk, hvor andre kunder kan se dem og spre lenker videre til sine venner. Rekkevidden av lenker fra slik viral spredning kan være enorm … og koster deg veldig lite.

Tips 14: Bruk Schema.org-markup

De største søkemotorene samarbeider om en standard for hvordan nettsteder kan gi mer spesifikk informasjon om innholdet på domenet. Ved å legge inn schema.org-koder på produktsidene kan du både gi Google en bedre forståelse av type innhold på sidene dine, og også gjøre standardiserte data, som for eksempel kundevurderinger i form av stjerner, synlige direkte i søkeresultat.

Innhold merket med koder som gjør det lettere for søkemotorer å analysere og tolke innholdet på nettstedet, og gjør informasjon som er av interesse for relevante søkere lettere synlig, gjør nettstedet mer attraktivt både for brukere og søkemotorer.

Optimaliser produktsidene

Tips 15: Optimaliser enkeltsider

SEO for netthandel blir ofte sett på som kjedelig og langtekkelig grovarbeid. Noen påstår til og med at det er bortkastet tid å prøve å søkemotoroptimalisere produktkataloger. Dette stemmer ikke. Men man må være kreativ.

  • Du kan få et produkt til å rangere høyere på et søkeord ved å plassere det i produktsidens title-tag. Sidetitler og metabeskrivelser forteller både brukere og søkemotorer hva siden handler om.
  • Title-tags og metabeskrivelser kan genereres automatisk basert på innholdet på hver side, og samtidig fortsette å være unike, og nyttige for brukerne.
  • Tekstutdrag fra en metabeskrivelse på en produktside kan vises i fet skrift hvis ordene brukeren søkte etter finnes der, noe som vil fange flere blikk og kan bidra til høyere klikkfrekvens fra søkemotorenes resultatsider.

Alle disse modifiseringene kan gjøres uten inngående kjennskap til SEO. En god utvikler vil kunne automatisere mange av trinnene, noe som gjør dem raske og enkle å implementere!

Tips 16: Ha en strategi for varer som er utsolgt

Noen ganger blir et produkt i nettbutikken utsolgt. Kanskje får du produktet tilbake på lager om kort tid. Eller produktet kan være utdatert og aldri mer bli lagt ut for salg.

Når dette skjer, bør du la produktsidene bli værende. Ikke endre, slette eller erstatte dem med nye. Faktorene som fikk siden til å rangere på søkemotorer forblir de samme. Du kan dra nytte av besøkende til siden på flere måter.

Tilby dem et relevant alternativ. Dette kan være:

  • samme produkt i en annen farge eller størrelse,
  • en nyere eller oppdatert versjon av det utgåtte produktet,
  • et lignende kvalitetsprodukt fra et konkurrerende merke eller
  • et annet produkt i samme kategori med lignende pris og kvalitet

Nøkkelen er å gi kundene en god opplevelse, dekke deres behov og holde dem fornøyde, slik at de kommer tilbake senere for å kjøpe mer.

Tips 17: Gled frustrerte søkere

Når kunder kommer til nettbutikken din og så oppdager at varen de ønsket å kjøpe ikke er tilgjengelig, kan de bli irriterte og kanskje til og med sinte. Hvordan kan du vende frustrasjonen om til glede?

  • Gi informasjon. Hvis du vet at varen vil være på lager igjen på en bestemt dato, nevn dette på siden, slik at de kan komme tilbake senere for å kjøpe den.
  • Ta imot forhåndsbestillinger. Forklar hvorfor lageret gikk tomt, tilby å ta imot bestilling og å sende varen så snart du får den på lager igjen.
  • Gi kunden en påskjønning. Lokk besøkende til å komme tilbake for å fullføre kjøpet når du får varen på lager igjen ved å gi dem en spesiell rabatt eller et unikt tilbud.

Selv om dette kanskje ikke umiddelbart høres ut som søkemotoroptimalisering, er det en viktig del av enhver optimaliseringsstrategi å sørge for at trafikk til nettbutikken vedvarer over tid, spesielt når sider har oppnådd høy rangering på Google. En strategi for å håndtere besøkende når du slipper opp for et produkt er et viktig element i SEO for enhver nettbutikk– noe mange overser i hastverket med å få nye sider rangert!

Tips 18: Ikke slett sider med utgåtte produkter

Når nyere versjoner og oppgraderte modeller kommer på markedet, blir gamle versjoner foreldet. Hva gjør du med produktsidene når dette skjer?

Mange nettsteder sletter siden, og gjør ikke noe mer. Dette er ikke lurt, sett fra et SEO-perspektiv. Verdien bygget opp over tid for å få siden til å rangere høyt går tapt.

En måte å utnytte den hardt opptjente SEO-verdien din på, er å gjenbruke nettadressen. Dette er spesielt effektivt når produktet er generisk og lett kan erstattes med et lignende alternativ. Når modellnumre og tekniske spesifikasjoner ikke har betydning for kjøpsbeslutning, kan du tilby et tilsvarende produkt på den gamle siden. På den måten opprettholder du siderangering og autoritet på søkemotorer.

Selv om du ikke har et alternativt produkt å tilby, kan du la siden bli værende for å gi informasjon om det utdaterte produktet til gamle kunder.

Tips 19: Fokuser på kundeopplevelsen

Hvis du av en eller annen grunn likevel sletter en produktside, bør du huske på at folk som har bokmerket internettadressen nå får 404-feilmeldingen «Siden kan ikke vises».

Det er flere ting du kan gjøre for å gi brukere som lander på den utgåtte siden en bedre opplevelse:

  • Legg inn permanent 301-videresending og send besøkende videre til en side med informasjon om oppdaterte, forbedrete eller nyere modeller eller versjoner av produktet. 301-videresending informerer Google om at du ønsker at siden fortsatt skal rangeres på den nye adressen.
  • Omdiriger besøkende til den overordnede kategorien, hvor kunden kan finne lignende alternative produkter.

Noen ganger kan det beste likevel være å slette siden og fjerne alt innhold om produktet. Hvis du gjør dette, bør du legge inn en 410-statuskode som forteller Google at siden er død, og ikke vil komme tilbake, slik at Google vet at siden er fjernet permanent og ikke vil bli publisert på nytt.

Tips 20: Når etterspørselen går opp og ned

Noen produkter er sesongpreget og bare etterspurt deler av året. I stedet for å konsentrere oppmerksomheten om de individuelle produktsidene, bør du fokusere SEO på de eviggrønne kategorisidene. Legg inn navigasjonsstier fra kategorisidene som gjør det enkelt for besøkende å gå videre for å finne produktet.

Men selv om salget bare er på topp i noen uker eller måneder, kan det være enkelte produkter som utgjør en betydelig del av din årlige omsetning og fortjener mer permanent SEO og markedsføring. Sett av en del av SEO-budsjettet ditt til å optimalisere disse produktene, og bruk resten på å søkemotoroptimalisere kategorisidene.

Tips 21: SEO for nye produkter

Hvis du skal lansere et nytt produkt du vet det er stor etterspørsel etter eller interesse for, kan grundig søkemotoroptimalisering i forkant gi god avkastning. Du kan for eksempel lage en «kommer snart»-side og

  • gi informasjon om det kommende produktet
  • tilby å varsle interesserte potensielle kunder når produktet lanseres
  • ha forhåndsbestillingsskjemaer som besøkende kan fylle ut for å reservere varen

God lenkebygging og integrering med sosiale medier er viktige deler av søkemotoroptimaliseringen for nye produkter. Du kan øke etterspørselen ved å legge til rette for brukergenerert innhold og gjøre det enkelt for besøkende å spre det glade budskap på sosiale medier ved å integrere sosiale medier og smart delingsfunksjonalitet.

Tips 22: Forbered årlige fornyelser

Hvis du selger produkter som byttes ut syklisk eller det lanseres nye versjoner eller oppdateringer årlig, kan du tilrettelegge søkemotoroptimaliseringen deretter.

En mulig fremgangsmåte er å inkludere årstall i internettadressen, for eksempel ”dinbedrift.no/produkt-2016/“, og så, når den nye versjonen lanseres året etter, 301-videresende til den oppdaterte nettadressen ”dinbedrift.no/produkt-2017/“.

På den måten bidrar du til å bevare opptjent lenkeverdi fra tidligere søkemotoroptimalisering, og den søkemotorgenererte trafikken til nettstedet vedvarer for hver ny versjon av produktet.

Tips 23: Gjør nye produkter synlige

Selv helt nye produkter kan få gode søkemotorrangeringer – nesten på autopilot – hvis nettstedet er søkemotoroptimalisert effektivt. Nøkkelen til dette er nettstedets arkitektur, URL-struktur og lenkebygging.

Fra nettstedets hjemmeside kan du lenke til kategorisiden. Fra hver kategori kan du lenke til relevante produkter. På den måten kan Googles søkemotor finne, gjennomgå og indeksere siden med det nye produktet raskt og effektivt.

Hvis nettstedets informasjonsarkitektur er effektiv, kan intern lenkestruktur distribuere lenkeverdi optimalt mellom produktsidene og gi de nye produktene løftet som er nødvendig for å få høy rangering. Du kan også gi nye produkter en fremtredende plass på hjemmesiden din, slik at besøkende legger merke til dem, og søkemotorer raskt finner og indekserer dem.

Tips 24: Lag originalt innhold for alle produktsidene

Mange nettbutikker inneholder lite original tekst. Ofte består produktsidene av innhold som er kopiert fra produsentenes kataloger, og bilder uten, eller med minimal, bildetekst. Søkemotorer liker ikke duplisert innhold, og kopiering slår negativt ut på rangering. Selv om bilder ofte kan si mer enn ord, er Googles søkemotor avhengig av tekst for å avgjøre hva siden handler om, indeksere og rangere den.

Du oppnår høyere rangering på søkeresultat hvis du lager relevant og unikt innhold.

  • Start med populære produkter og skriv unike produktbeskrivelser.
  • Inkluder brukergenerert innhold, som omtale på sosiale medier, anbefalinger og kundeanmeldelser.
  • Fokuser SEO-aktiviteten på kategorisidene, link dem deretter til de enkelte produktsidene.

Tips 25: Gjør produktbeskrivelser unike

Det er ikke lett for store nettbutikker å skrive unikt innhold for hvert av de tusenvis av produktene de har på lager. Derfor kopierer mange innhold fra produsentenes kataloger. Google klassifiserer dette som duplisert innhold, og kan straffe nettstedet ditt, ved å filtrere bort dette innholdet, og produktene dine blir dermed usynlig på Google.

Her er noen tips for unike produktbeskrivelser:

  • bruk brukergenerert omtale og kundevurderinger i beskrivelsen
  • be kunder om å gi tilbakemeldinger om produktet de har kjøpt
  • benytt omtaler på sosiale medier om produktet
  • oppfordre kunder til å dele personlige erfaringer med produktet
  • tilpass innholdet etter behovene til et nisjesegment av målgruppen
  • legg til bilde, video og annen relevant informasjon
  • gjør produktbeskrivelsen mer troverdige ved å dele andre kunders erfaringer

Tips 26: Vær åpen for mangfold

Nettbutikken din tilbyr kanskje svært ensartete produkter med bare små variasjoner, som størrelse eller farge. En uforsiktig tilnærming til produktbeskrivelser kan føre til at mange produkter blir usynlig på Google – fordi du filtreres bort. Du kan også ende opp med å konkurrere mot dine egne sider på søkeresultat. I begge tilfellene vil nettbutikken din blø omsetning.

En annen ulempe med likeartede produkter er at uaktsomhet kan føre til feil søkeresultat. For eksempel kan et søk etter «LED-TV» vise produktsiden for LCD-TV, eller «iPhone 7 plus 128 gb sølv» vise produktsiden for iPhone 7 plus 32 gb sølv. Hver gang dette skjer, risikerer du å miste et salg.

Du kan oppnå høyere konverteringsfrekvens hvis du sørger for at søkeord er koblet til riktige sider. Ha tungen beint i munnen når du bestemmer hvilke søkefraser de individuelle produktsidene skal målrettes- og optimaliseres for.

Morgendagens vinnere mestrer ferdigheten å søkemotoroptimalisere nettbutikken slik at fallgruver som dette unngås, og sørger for at nesten identiske produktsider rangeres forskjellig basert på relevante søkeord. Det bør du også.

Tips 27: Vis flere relaterte tilbud

En kunde som handler i en nettbutikk stopper ikke alltid bare etter ett kjøp. Hvis du viser et relevant tilbud mens kundene er i ferd med å bestille et produkt, vil i det minste noen av dem slå til.

Produktene i varekatalogen må være kodet med metadata som gjør det mulig å gruppere relaterte produkter som kan være av interesse for og tilbys kunden.

Valget av hvilke relaterte produkter som skal vises kan være basert på:

  • Egenskaper ved produktet kunden kjøpte
  • Kundens profil og interesseområder

For eksempel, hvis noen lander på siden for den nyeste iPhonen, kan du vise informasjon om tilbehør og add-ons. Eller andre varer mange typiske iPhone-kjøpere synes er interessante, som datamaskiner eller utenlandsferier. Kartlegging og analyse av søkeord kan avdekke slik informasjon gjennom interne trafikklogger. En SEO-konsulent med innsikt i e-handel kan hjelpe deg med dette.

Det er viktig hvor på produktsiden du viser de relevante lenkene til relaterte produkter. Og ikke overdriv. For mange forslag kan føre til at kunden bli forvirret og forlater siden, uten engang å gjennomføre det første kjøpet!

Tips 28: Bilder og videoer av et produkt øker sjansen for salg

Et bilde er verdt tusen ord. Fotografier, videoer og andre bilder på produktsidene har stor betydning for hvordan produktet oppfattes, det påvirker kundens sinnelag, og det har innvirkning på kjøpsbeslutningen. Invester i bilder av høy kvalitet, det vil gi god avkastning. Ikke glem å søkemotoroptimalisere bilder og video-filer.

  • Interessante bilder vil bli delt på sosiale medier og nå ut til nye målgrupper.
  • Populære bilder vil rangere høyt på Google-bildesøk og skape en strøm av besøkende.
  • Bilder som appellerer til følelser fører ofte til kjøp. Videoer er mest effektfulle i så måte.
  • Filnavn, alternativtekst og bildetekst gjør det mulig for søkemotorer å gjennomsøke og indeksere siden, og kan forbedre nettstedets rangering på produktrelaterte søkeord.

Tips 29: Søkemotoroptimaliser nettbutikken for spesialtilbud

Når du kjører kampanjer eller har spesialtilbud på spesifikke produkter, vil innholdet på tilbudssiden være nesten identisk med den vanlige produktsiden. Derfor må du ta forholdsregler så du ikke blir straffet for duplisert innhold.

Du kan informere Google om at siden er en duplikat av en annen nettside og fortelle hvilken versjon du vil skal indekseres ved å implementere rel=canonical, og instruere søkemotorer om bare å rangere den unike opprinnelige versjonen på søkemotorresultatsider.

Når kampanjen avsluttes, kan kampanjesiden enten tas ned eller omdirigeres permanent til den unike versjonen via en 301-videresending.

Tips 30: Søkemotoroptimaliser nettbutikken for mobilsøk

Søk fra mobile enheter gir andre resultat enn søk fra stasjonære enheter – og med god grunn. Google har som mål å levere resultat som er relevante for søkeren basert på hvor det søkes fra. Dette er noe SEO for netthandel må ta hensyn til.

Her er noen tips om hvordan du kan optimalisere nettbutikken for mobile søk:

  • Lag en mobilvennlig nettside – men tilby også en stasjonær versjon for alle nettadresser. Noen brukere foretrekker versjonen de er kjent med fra sin stasjonære datamaskin også når de søker med mobiltelefon.
  • Gjør det mulig for brukeren å veksle mellom standardversjonen for mobilsøk og standardversjonen for stasjonære søk.
  • Ikke omdiriger besøkende til hjemmesiden automatisk, slik mange nettbutikker gjør.

Generelle prinsipper for søkemotoroptimalisering av nettbutikker

Tips 31: Automatiser SEO (men ikke alltid!)

Unike title-tags og metabeskrivelser for hver side gjør det lettere for både brukere og søkemotorer å finne relevante produkter. Men hvis nettbutikken din har tusenvis eller kanskje millioner av sider, kan det være nærmest umulig å gjøre dette manuelt. Enkelte ting bør automatiseres.

Automatisk genererte metabeskrivelser basert på innholdet på hver side kan gjøre prosessen enklere. Men for at dette skal vær effektivt, bør automasjonen utføres av en som har kompetanse og erfaring, slik at det ikke går på bekostning av kvalitet eller fører til problemer med duplisert innhold.

Sidetitler bør være kundevennlige og samtidig gjøre målrettet bruk av lønnsomme nøkkelord. En dyktig SEO-konsulent kan fortelle utviklerne hvordan de bør gå frem.

En liten advarsel: Ikke overdriv automatisering. Tenk nøye gjennom hva som er verdt å automatisere, og vær varsom. Automatisering vil påvirke hele nettstedet. På større nettbutikker kan konsekvensene av eventuelle små feil være svært store. Begynn i det små og få ting riktig. Skaler automasjonen gradvis.

Tips 32: Snu nederlag til seier

Effektiv søkemotoroptimalisering for nettbutikker krever grundig planlegging. Du må ha en strategi. Men ikke la være å prøve ut nye ting fordi du er redd for å feile … hvert mislykket forsøk inneholder spiren til en fremtidig seier.

Det er viktig å begynne i det små. Ikke riv ned alt du møysommelig har bygget opp over uker og måneder, bare fordi en konsulent anbefaler deg en helt ny fremgangsmåte. Det er for risikabelt. Du har ingen garanti for at resultatene faktisk vil bli bedre.

Gjør i stedet små, gradvise endringer og test dem ut på deler av nettbutikken. Forsikre deg om at de faktisk fungerer. Rett opp eventuelle feil. Når du er forvisset om hva du bør gjøre og hvordan du skal gå frem, kan du implementere endringene på hele nettstedet.

Tips 33: Grunnleggende SEO-prinsipper gjelder for alle typer nettsteder

Målet med søkemotoroptimalisering er å gjøre nettsiden synlig for målgruppen i søk på Google og andre søkemotorer. Nettbutikker står overfor unike SEO-utfordringer, men de grunnleggende prinsippene for god søkemotoroptimalisering er de samme for alle typer nettsteder. Siden som har den beste og mest tilgjengelige informasjonen om emnet det søkes etter, vises øverst.

Produktsider i store nettbutikker rangerer ofte ikke så høyt som de kunne, på grunn av svakheter ved koding og/eller innhold. Søkemotorene benytter komplekse algoritmer for å avgjøre hvorvidt et nettsted er riktig å foreslå. Når nettbutikken gir svært lite informasjon om produkter, eller når innholdet er en kopi av innhold publisert et annet sted, vil Google ikke rangere siden høyt på søkeresultatsiden.

  • Søkeroboter indekserer og rangerer et nettsted primært på bakgrunn av analyse av tekstinnhold.
  • Men tekst alene er ikke nok. Du trenger bilder, videoer og målspesifikk bruk av nøkkelord for å være konkurransedyktig i tøffe nisjer.
  • Unngå duplisert innhold på nettstedet, og ikke kopier innhold fra andre nettsteder på ditt eget.
  • Relevant lenkebygging vil hjelpe produktsidene å oppnå bedre plassering i organiske søkeresultat.

Disse grunnleggende reglene for søkemotoroptimalisering gjelder generelt – også for nettbutikker og netthandel.

Tips 34: Det finnes ingen SEO-standardmal

Er din nettbutikkløsning eller CMS markedsført som «SEO-vennlig». Du kan få inntrykk av at de inneholder verktøy som nærmest gjør SEO-jobben for deg.

Det er helt feil. Det er umulig å automatisere SEO fullt ut. Ensartete løsninger som fungerer for alle typer nettbutikker finnes ikke. I beste fall kan noen komponenter automatiseres – men det krever egendefinert koding og bør gjøres i samarbeid med en kyndig SEO-konsulent for å være effektivt.

Har «SEO-vennlige» systemer overhodet ingen nytte? Vel, de gjør det enklere for konsulenter å tilpasse og finpusse søkemotoroptimaliseringen. Men ikke la deg rive med av hvor enkle eller effektive de er. Det finnes ingen rask eller enkel løsning for SEO. Standardmaler har bare begrenset verdi.

Tips 35: Effektiv SEO krever mangesidig kompetanse

På en del måter skiller søkemotoroptimalisering for nettbutikker seg fra konvensjonell SEO. Konsulenten din bør ha flere ferdigheter, deriblant innsikt i:

  • dataanalyse
  • konverteringsrater
  • webutvikling
  • webdesign
  • sosiale medier og kommunikasjon
  • tekst
  • brukergrensesnitt

For nettbutikker er det en stor fordel om konsulenten også har innsikt i netthandel og bedriftsøkonomi, og forstår hvordan de ulike markedsføringskanalene skal brukes for å få og beholde kunder.

Fremfor alt forstår en dyktig SEO-spesialist menneskets psykologi, og inkorporerer denne kunnskapen i handlingsplanen for nettstedet.

Det er ikke lett å finne en SEO-konsulent som har slik tverrfaglig kompetanse. Ikke la sjansen gå fra deg hvis du kommer over den rette!

Tips 36: Synergi mellom webdesign og SEO

Webdesign handler ikke bare om fremtoning og stil. I forbindelse med utformingen av en nettbutikk er det viktig at samspill og samarbeid mellom webdesigner, SEO-ekspert, analytiker og spesialist på konverteringsrateoptimalisering gir synergieffekter.

Nettstedets arkitektur og URL-struktur må utformes slik at hver ny produktside øker verdien og effekten av andre deler av nettstedet. God design, godt innhold og en god brukeropplevelse virker sammen for å sikre flere salg. Dette er en dynamisk prosess, i stadig utvikling.

Effektiv webdesign handler om mer enn bare utseende. God webdesign kombinerer estetikk med oversiktlighet og funksjonalitet. Dyktige designere skaper en nettbutikk som appellerer til målgruppen, er brukervennlig, og sørger for jevn flyt som sømløst leder besøkende til å kjøpe.

Det er vesentlig å spore fremdrift

Tips 37: Spor ulike trender

En vanlig feil mange gjør, er å spore bare noen få trender og så trekke feil konklusjoner. For eksempel kan økt trafikk virke imponerende – til du skjønner at økt trafikk ikke nødvendigvis fører til økt omsetning!

Et viktig tidlig trinn i nettbutikkens handlingsplan er å spore de økonomiske konsekvensene av endringene som blir gjort, ved å bruke Google Analytics, Adobe Analytics eller lignende verktøy.

Det er utrolig spennende å se resultatene (i kroner) små modifiseringer i SEO fører til. Dette er en mye bedre målestokk enn antall sidevisninger, Google-rangering eller klikk. Som konsulent synes jeg det er lettere å anbefale et høyere SEO-budsjett etter å ha kunnet demonstrere avkastningen av hver krone kunden investerte i å søkemotoroptimalisere nettbutikken.

Tips 38: Lag oversikter som sporer utviklingen

Oversiktspanelene i Google Analytics kan gi deg en visuell fremstilling av hvor mange penger du har tjent på å søkemotoroptimalisere nettbutikken. Du kan også finne ut hvor stort utbytte du har hatt av SEO sammenlignet med andre former for markedsføring.

Når man bruker sporings- og rapporteringsverktøy er det viktig å fokusere på virksomhetens sluttresultat. Profitt er konge, og når du fokuserer på hvor stor avkastning du får av SEO, er det lettere å fatte godt funderte beslutninger om fremtidige investeringer.

Med en god oversikt som presenterer dataene på en enkel og lettfattelig måte, vil du ikke behøve å kaste bort tid på lysbildefremvisninger og regneark på styremøter. Du kan raskt overbevise ledelsen om effekten SEO har på kvantifiserbare og målbare forretningskritiske indikatorer.

Tips 39: Bruk Google Search Console

Det er fantastisk at Google tilbyr dette nyttige verktøyet gratis. Google Search Console gir deg mulighet til å analysere klikk fra Google-søk, få varsler om kritiske feil og problemer og se om Googles søkemotor kan forstå innholdet på nettstedet ditt. Du bør benytte mulighetene verktøyet gir til å fikse SEO-problemer. Etabler en fast rutine for å overvåke, avdekke feil og rette dem omgående.

  • Fang opp 404-feil
  • Overvåk siderangering for produktsidene på søkeresultat
  • Identifiser de mest populære søkefrasene og nøkkelordene
  • Integrer Google Adwords og Google Analytics for å få en helhetlig oversikt

Tips 40: Analyser data og gjør nettstedet stadig bedre

Data er en gullgruve. Ved å måle og spore data kan du sørge for at nettbutikken din er synlig og attraktiv for både kunder og søkemotorer. Det er mye som kan måles og forbedres. Analyse av tilgjengelige data gjør det enkelt å identifisere områder du bør prioritere.

Lag oversikter som gjør det lettere å holde styr på viktige trender. Begrens deg til praktiske ting som enkelt kan justeres og som påvirker dine forretningskritiske KPI-er eller forretningsmål. Installer de riktige verktøyene for å overvåke utviklingen.

Verktøy som Screaming Frog SEO Spider, Deepcrawl, SEMrush, Raven, MOZ og Ryte hjelper deg å oppdage problemområder du bør gjøre noe med. Problemer på nettstedet som skyldes CMS må avdekkes raskt og rettes opp umiddelbart for å unngå alvorlige skader.

Men bare å samle inn og analysere data har liten hensikt. Du må bøte på svakheter og strebe etter å bli stadig bedre. Ha bevissthet om hva du leter etter og hvorfor det er viktig å avdekke mangler. Fiks eventuelle svakheter du oppdager med det samme.

Det er på tide å komme i gang!

Jeg håper du vil ha nytte av disse tipsene om søkemotoroptimalisering for nettbutikker. Iverksett tiltakene på ditt eget nettsted – få flere kunder, større omsetning og økt profitt!

Oppdatering April 2021:
Jeg har publisert en sak som heter «Svar på alle vanlige spørsmål om søkemotoroptimalisering«. Denne inneholder flere relevante tips om søkemotoroptimalisering, flere SEO-verktøy jeg anbefaler i dag, samt lister med oversikt over mine anbefalte SEO-podcasts, guider om SEO for netthandel, osv.