Organisk søk er blitt en svært viktig del av kjøpsprosessen. Forbrukere innleder nesten alltid kjøpsbeslutninger med organiske søk på Google. Dette har ført til varige endringer i næringslivet.

Ledere som forstår dette, kan høste store gevinster.

Hva er organisk søk?

Organisk søk er et enkelt begrep: Dette er oppføringer du ikke betaler for, i søkeresultatene på Google og hos andre søkemotorer.

Oppføringene i organiske søkeresultater tildeles altså av søkemotoren basert på nettstedenes relevans og samsvar med intensjonene til den som søker.

Hvorfor er organiske søk viktige?

Organiske søk er verdifulle fordi de er en gratis kilde til regelmessige besøk på nettstedet ditt. Med de viktigste søkeordene til bedriften oppført i de organiske søkeresultatene kan bedriften tiltrekke seg relevant, målrettet trafikk og dermed øke salget og inntektene.

Søkemotoroptimalisering (SEO) bidrar til å sikre høy rangering i organiske søk. Med SEO optimaliseres tre relaterte prosesser:

  1. Gjennomsøking vil si at et dataskript – en såkalt søkerobot – følger lenker gjennom nettstedet ditt på jakt etter innhold.
  2. Indeksering betyr at søkeroboten (f.eks. Google) analyserer dette innholdet ved hjelp av beskyttede algoritmer for å fastsette hvor høyt siden eller nettadressen skal rangeres i de organiske søkeresultatene.
  3. Rangering viser til hvordan søkemotoren presenterer resultatene til brukerne når de skriver inn et søk. Rangeringen til et nettsted bygger på en vurdering av i hvilken grad nettstedet samsvarer med søkerens intensjon.

Hva er organisk søketrafikk?

Ved hjelp av SEO for organisk søk kan nettstedet til bedriften din bli mer synlig på søkeresultatsiden til Google. Du tiltrekker deg organisk søketrafikk når brukere klikker seg videre fra oppføringen din til bedriftens nettsted.

Sett at noen foretar et søk på Google relatert til virksomheten din. Når bedriften oppnår en høy rangering for det aktuelle søkeordet, får den et høyere volum av organisk søketrafikk.

Dette har mye å si, ettersom du ofte får god respons fra organiske besøkende. Årsaken er at mange stoler på at ressursene Google anbefaler, er nyttige.

Hva er forskjellen mellom organiske søk og betalte søk?

I tillegg til organiske søk, som er gratis, finnes det ikke-organiske oppføringer som du betaler for. Det fremgår tydelig at dette er annonser – ved hjelp av merking eller ved at oppføringen er skilt ut i et eget felt.

Betalte søk kan være kostbare, ettersom du må konkurrere i auksjoner om å få kjøpe annonseplasseringene.

Hvordan oppnår jeg gode rangeringer i Googles organiske søkeresultater?

Det finnes ingen enkel oppskrift du alltid kan følge.

Leger venter med å skrive ut resepter eller starte behandlingen til de har undersøkt pasienten og stilt en diagnose. Jeg har den samme tilnærmingen når jeg jobber med SEO: Først foretar jeg en grundig analyse av bedriftens situasjon, og deretter foreslår jeg hvordan du kan forbedre rangeringene i de organiske søkeresultatene på Google.

For at bedriften skal oppnå best mulig resultater, må du samarbeide med teamene som utvikler nettstedet og grensesnittet, innholdsutviklerne og informasjonsarkitektene. I dette innlegget ser du hvordan du bør gå frem.

Kan små bedrifter hevde seg gjennom organiske søk?

Anmeldelser og GPS-posisjon har spesielt stor betydning for bedriftens rangeringer i lokale organiske søk. Dermed kan helt enkle ting som å smile til kundene og yte god service i butikken bidra til gode plasseringer for mobilsøk.

For små bedrifter representerer dette en gyllen mulighet til å utmanøvrere store aktører som for eksempel H&M og IKEA, som nesten er usynlige i lokale søk til tross for at de bruker millioner på annonsering.

Lokale bedrifter kan konkurrere med giganter som Amazon og Zalando, ettersom disse selskapene ikke har lokale fysiske butikker og dermed ikke er kvalifisert for oppføringer på kart eller i lokale søk på Google.

For å kunne dra nytte av denne fordelen nytter det ikke å gjøre litt om gangen når du har tid. Du blir også raskt overveldet uten hjelp fra en erfaren SEO-konsulent med å prioritere og implementere en strategi.

Har Google Ads-forbruket innvirkning på de organiske søkeresultatene?

Nei, penger har ingen effekt på organiske søk. Du kan ikke betale for å påvirke bedriftens rangeringer i søkeresultatene på Google eller Bing.

Selv om organisk søketrafikk er gratis, må du fortsatt betale for SEO-tjenester som bidrar til at bedriften sikrer seg bedre rangeringer.

For å oppnå best mulig resultater bør du kombinere optimalisering for organiske søk med markedsføring basert på betaling per klikk. 80 prosent av trafikken fra søkemotorene stammer imidlertid fra organiske oppføringer.

Når bedriften ønsker å øke synligheten til merkevaren og tiltrekke mer trafikk til nettstedet, er en strategisk SEO-plan for organiske søk derfor ofte den mest kostnadseffektive løsningen.

Hvordan følger du med på organiske søk i Google Analytics?

I Google Analytics-kontoen din ser du ikke informasjon om organiske søk. Der står det bare «Organisk søk: (Not provided)». Dette er ikke til noen særlig hjelp, siden alle registrerte data fra Google er samlet under denne generelle overskriften.

Men det er fortsatt håp: Ved hjelp av andre verktøy eller tjenester for SEO kan du finne, se på, måle og lage rapporter om resultater og vekst. Semrush Keyword Magic Tool og Keywordtool.io er gode verktøy for søkeordanalyse i forbindelse med organiske søk. Jeg er også svært fornøyd med SEOmonitor, som jeg bruker til å spore resultater og rangeringer for nettbutikker. Dette er imidlertid bare verktøy, som hammer og sag. Du trenger fagfolk til dette.

Oppdragsgiverne mine syns ofte det er vanskelig

  • å identifisere de beste søkeordene (med varianter og synonymer)
  • å gruppere disse søkeordene etter intensjoner og trafikkpotensial
  • å prioritere søkeordene for å kunne oppnå rask vekst
  • å øke fortjenesten og markedsandelen ved hjelp av søkeordene

Vanligvis klarer jeg å hjelpe dem med å øke markedsandelen på Google betraktelig ved å optimalisere resultatene for organiske søk. Hvis bedriften ikke utforsker disse mulighetene, kan den påføres store skjulte kostnader ved tapte muligheter.

Hvordan finner du ut om søkemotoroptimaliseringen din for organiske søk fungerer effektivt?

Før du starter arbeidet, må du ha definert målene. Det viktigste er de unike forretningsmålene og nøkkeltallene deres og bedriftens langsiktige merkevarestrategi. SEO for organiske søk bør konsentreres rundt og bidra til forbedringer på alle disse områdene. Det holder ikke bare å produsere innhold basert på lister over populære søkeord!

De fleste SEO-problemer er egentlig ledelsesproblemer.

Ledere forstår ofte ikke hvilken innvirkning organiske søk kan ha på virksomheten og salget. De ser ikke behovet for en enhetlig tilnærming til SEO som omfatter alle kanaler.

Det er umulig å gjøre dette på riktig måte uten å samarbeide på tvers av områder, team, strategier, teknologier og steder, både på nettet og fysisk. Dette har avgjørende betydning for å kunne oppnå vekst – ikke bare innenfor netthandel, men på alle nettsteder.

Synlighet i organisk søk – den største utfordringen

Alt handler i bunn og grunn om å bli mer synlig i de organiske søkeresultatene.

Dette er et felt der jeg har mye erfaring.

Ved å koordinere strategien for organiske søk og forene ulike team med forskjellige sterke sider i en samlet salgs- og markedsføringsstyrke, hjelper jeg bedriften med å oppnå lønnsom vekst – og høyere inntekter.