Tenk tilbake til sist du besøkte et sykehus eller en klinikk. Vippet legen frem reseptblokken og skrev ut resepten i det øyeblikket du gikk inn i rommet?

Selvfølgelig ikke.

Du fikk sannsynligvis noen spørsmål. Deretter ble du undersøkt av legen. Kanskje noen blodprøver eller røntgen. Behandlingen begynte ikke før legen hadde satt en diagnose.

Selv ikke de beste medisinske ekspertene i verden kan starte behandlingen uten en diagnose. De er uansvarlige hvis de ikke gjør alt i riktig sekvens.

Det å søkemotoroptimalisere (SEO) virksomheten i forhold til Google er ikke bare noe som ligner. Det er identisk!

Før det kan tilbys løsninger og råd, må en SEO-konsulent forstå hva som skjer med virksomheten. Det er like enkelt og logisk som å se ut av vinduet for å sjekke været, før du bestemmer for hva du skal ha på deg tilpasset værforholdene.

Hvis du ikke følger den rette sekvensen, resulterer det i faglig feilbehandling. Det er lettere å dokumentere feilbehandling hos virksomheter, enn det som skjer bak lukkede dører på legekontoret.

All informasjon er offentlig tilgjengelig. Alle kan se opplysningene, det kan analyseres og det kan bygges en sak som omhandler forsømmelse i virksomheten. Med litt innsats, kan du kalkulere hvor mye penger som kastes på båten.

Med en lisens til å crawle virksomhetens nettsted, en gjennomgang av opplistede produktpriser og opplysninger fra økonomiske årsrapporter (som er offentlig tilgjengelig for norske selskaper), kan man bruke bransjestandardiserte konverteringsrater for å beregne hvor dårlig virksomheten underpresterer sitt eget potensiale.

Uforsiktig, uansvarlig, økonomisk skadelig SEO som etterlater seg milliarder av uutnyttet fortjeneste i kjølvannet, kan detekteres – og straffes. Det bør det, fordi denne atferden gjenspeiler manglende kompetanse og evne.

Likevel opererer såkalte SEO-eksperter som om det var 1990 fremdeles og ikke 2020.

De tilbyr tjenester via selgere, jobber fra sjekklister og anser moderne SEO som noe der den samme løsningen passer for alle.

Det gjør det ikke.

I dag krever det en blanding av arkitektur, innhold, brukeropplevelse, webutvikling, analyser og mye annet. Det handler mindre om Google og mer om unike, forretningskritiske mål og økonomiske nøkkelindikatorer (KPI-er).

Du må

  • bryte ned potensialet, konkurranse og strategier
  • rangere aktiviteter etter kapasiteter som genererer profitt
  • gjennomgå alt av tilgjengelige data
  • foreta smarte prediksjoner ut ifra historisk informasjon

Dette bidrar til å avdekke nøkkelord verdt milliarder som du ikke rangerer etter – men som

  • enkelt kan konverteres til betalende kunder
  • er mer lukrative med høyere avkastning på investeringene (ROI)
  • er mindre konkurransedyktige og lettere å vinne eller forsvare over tid

Ved bruk av denne tilnærmingen oppnår du imponerende resultater du aldri trodde var mulig – på veldig kort tid, selv mot den sterkeste konkurransen.

Når du følger sekvensen, prioriterer du riktig.

Kanskje 5 blant topp 10 fortjener fokuset ditt i år. Andre koster kanskje mer, med for liten avkastning. Men hvis du jobber med disse for å score 100 % på et SEO testverktøy, vil den avspore deg fra en plan verdt milliarder av kroner.

Det jeg akkurat sa er viktig å forstå.

Du trenger mange spesialister for å forstå hvordan Google fungerer. Noen såkalte SEO-eksperter misbruker tillit bevisst og handler uansvarlig – ved å bryte den logiske sekvensen.

Og da går mye feil

  • En markedsleder tas av tronen – som ikke i stand til å forsvare stillingen og ender opp som et spøkelse fra fortiden.
  • Istedenfor er det fritt frem for konkurrenter å forsyne seg med et potensiale som er verdt mange millioner.
  • Det å ta snarveier med lenkene bryter tillit – og du ender opp med å sparkes ut av Google fullstendig.

Jeg føler meg som en lege når jeg jobber med mine SEO-klienter. Jeg følger sekvensen.

Det er grunnen til at kundenes virksomheter skaleres raskt, og kommer seg til en lønnsom og motiverende flytsone.. Relasjonene blir sterkere, og vi vokser sammen som partnere.

Mange SEO-leverandører bommer stygt på dette første hinderet. Jeg håper de innser nederlaget, forstår det og endrer tilnærming.

Akkurat som du trenger en avtale med legen for å vurdere helsetilstanden, må SEO-rådgivere ta seg tid til å grave litt dypere, finne problemer som må løses og deretter foreskrive en kur.

Det kreves også at kundene endrer seg. Problemet ligger på begge sider.

Det er frustrerende å se at SEO-praksisen i 2020 over hele Norge, og de nordiske landene, fremdeles befinner seg i steinalderen på dette området. Alle som driver profesjonelt, bør forstå tilstrekkelig for å handle og oppføre seg ansvarlig. Nå som du kjenner til viktigheten av sekvens, er du klar til å heve SEO til en høyere standard – som setter diagnose før resepten skrives ut?