13 ting du må vite om søkemotoroptimalisering for WordPress

Jeg blir ofte spurt om hva som er den beste publiseringsløsningen fra et SEO-synspunkt. Og hver gang er svaret mitt det samme.

Jeg elsker WordPress.

Det er en flott plattform, og ikke bare for blogging. WordPress er også utmerket for å bygge firmasider. I kombinasjon med WooCommerce, et e-handelstillegg for WordPress, kan man bygge fantastiske nettbutikker som er raske, pene, skalerbare … og søkemotorvennlige.

Mange profesjonelle temaer fra nettsteder som Themeforest fra Envato koster bare 200-500 kroner og kan hjelpe deg med å lage et nettsted som ser ut som det kunne tilhørt et millionselskap. I tillegg kan du publisere det på få dager, eller kanskje til og med på bare noen timer.

Blant de mange grunnene til at jeg foretrekker og anbefaler WordPress til alle som spør om en SEO-vennlig publiseringsløsning, er disse de viktigste:

  • Det er et enkelt system for innholdspublisering.
  • Du trenger lite eller ingen kunnskap om koding.
  • Ingen erfaring med webdesign er nødvendig.
  • Bare «plug and play» – uten å bli sittende fast med tekniske detaljer.

Men nettopp fordi det er så enkelt, finnes det også enkelte fallgruver. WordPress er så enkelt og kraftig at du fristes til å prøve ting du ikke bør – eller overser viktige SEO-aspekter som hemmer veksten, reduserer nettstedets søkerangering og begrenser inntekter og fortjeneste.

Selv om jeg ikke skal gjøre dette til en «gjør det selv»-guide til WordPress-SEO, vil jeg belyse de mest kritiske problemene brukerne ofte har med publiseringsløsninger til bedrifter eller personlig bruk. Jeg tar også opp myter og feilinformasjon rundt WordPress og SEO, slik at du bedre kan optimalisere resultatene dine ved å bruke dette allsidige, fleksible og elegante verktøyet for å oppnå økt rekkevidde og verdi.

1: WordPress er ikke søkemotoroptimalisert!

Til tross for hva du kanskje har hørt, er WordPress IKKE søkemotoroptimalisert «ut av esken».

I rettferdighetens navn er ingen andre publiseringsløsninger søkemotoroptimalisert heller. Det er en forskjell på å være søkemotorvennlig (som WordPress definitivt er) og søkemotoroptimalisert. Som alle andre innholdsplattformer krever også WordPress videre arbeid for å oppnå de beste SEO-resultatene.

Men myten om at WordPress er søkemotoroptimalisert har overlevd gjennom årene, fordi mange bedriftseiere, webredaktører og webmastere elsker drømmen om å kunne bytte over til en annen CMS-plattform og på magisk vis få sine Google-rangeringer forbedret over natten.

Og skruppelløse (eller uvitende) markedsførere har snakket om denne «fordelen» som noe som gir WordPress et fortrinn over andre alternativer. Vi husker jo hva man sier? «Hvis du gjentar en løgn ofte nok, vil folk tro på den – og du vil til og med begynne å tro på den selv.»

Som bedriftseier og leder må du lære deg å skille mellom «søkemotoroptimalisert» og «SEO-vennlig». Det ene er en myte, det andre er et utgangspunkt for videreutvikling. Men enkelte uheldige og naive beslutningstakere har brukt penger som de kunne ha brukt til å ansette et team av eksperter i et helt år, på bare å installere et annet CMS, som de valgte fordi noen lovte at det ville «dekke alle deres SEO-behov».

Mer enn noen gang før er dette usant.

Måten Google har utviklet seg på gjennom årene, herunder rangeringsalgoritmens utforming, betyr at teknisk SEO ikke er nok i seg selv, selv om det er viktig. Hvis du tror at det å krydre innholdet med nøkkelord, snike inn nøkkelord i innholdet og bygge noen få lenker tilbake til nettstedet ditt vil få det til å rangere høyt på søkeresultatene, kommer du til å bli skuffet.

WordPress gir deg en god start på søkeoptimaliseringsprosessen. Du bygger nettstedet ditt på et sikkert fundament uten å investere mye kapital i å lage riktig innholdsinfrastruktur eller kode nettstedet for kompatibilitet på tvers av ulike enheter.

Mye av dette gjøres for deg automatisk i WordPress.

Og det gir deg mer tid og penger til å optimalisere innholdet slik at det rangerer bedre i søkemotorer … hvis du vet hvordan det skal gjøres.

Du må fortsatt planlegge nettstedet ditt nøye slik at det vokser og skalerer når du legger til mer innhold, og slik at du enkelt kan vedlikeholde og oppdatere det. Men WordPress gjør det raskere og enklere å arbeide med søkemotoroptimalisering enn noen annen alternativ CMS-løsning.

2: Har du WordPress? Du trenger fortsatt en SEO-ekspert

Ingen SEO-plugin kan erstatte en SEO-konsulent.

Beklager å måtte skuffe deg – men søkemotoroptimalisering i dag er ikke noe du kan implementere én gang for alltid. Det er for mange variabler involvert, og antallet faktorer Google bruker til å bestemme hvordan de skal rangere nettstedet ditt, er stadig i endring og hele tiden stigende.

Dette betyr at det i praksis er umulig for et tillegg (også kalt «plugin») eller automatisert verktøy å håndtere alle aspekter av søkemotoroptimalisering for WordPress. Uansett hvor flott en ny hammer eller drill kan være, er det ikke nok til å bygge et helt hus!

Så betyr dette at SEO-tilegg er verdiløse?

Absolutt ikke! Et riktig konfigurert SEO-tillegg kan langt på vei ta WordPress-SEO i riktig retning. Men det er mange flere ting du må gjøre.

Noen av kundene mine tror at det å flytte innholdsplattformen til WordPress og installere en SEO-plugin har gjort SEO-konsulenten overflødig. De tror at alt som kreves, er å huke av boksene på en liste i kontrollpanelet, for at nettstedet deres skal optimaliseres.

Men i fare for å støte noen: La meg si klart og tydelig at enhver med et slikt forenklet syn på SEO ikke burde være ansvarlig for håndteringen av SEO i virksomheten!

Prisen dere betaler for slik uvitenhet, er veldig høy, fordi organiske søk har vokst til å bli et helt sentralt skritt i kjøpesyklusen. Med mindre dere er synlige for potensielle kunder allerede i den tidligste fasen av deres undersøkelser før kjøp, risikerer dere å miste salg til konkurrentene.

SEO må derfor integreres omhyggelige i alle deres markedsføringsaktiviteter. Bare en spesialisert SEO-konsulent som forstår alt om hvordan organiske søk fungerer, kan hjelpe dere med å unngå dyre feil.

Dette er vanskelig å oppnå med innleid SEO-kompetanse for en kort periode. Det er best å ha en SEO-ekspert på teamet med en langsiktig kontrakt eller månedlig retainer-avtale, slik at dere kan arbeide på en kontinuerlig måte.

Ikke tenk for mye på den ekstra kostnaden. Det dere vil tjene inn gjennom ekstra salg fra bedre rangeringer ved søk, vil mer enn betale for en slik SEO-konsulents lønn … og det på kort tid.

3: Ta snarveier på egen risiko

Å prøve å ta snarveier når det gjelder SEO, kan bli et kostbart eksperiment!

Til tross for mitt arbeid for å tydeliggjøre verdien av effektiv SEO er enkelte kunder fortsatt bekymret for investeringen. De tror at det er mulig å gjøre det billig – ved hjelp av en SEO-plugin eller gjør-det-selv-verktøy.

Men slike SEO-snarveier viser seg ofte å være skadelige – og gå ut over fortjenesten. Dette er fordi de utilsiktet gjør endringer som fører til endringer i deres nettstedsarkitektur eller innhold, som i sin tur gjør at bedriften blir mindre synlig og rangerer dårligere på Google og andre søkemotorer.

Her er noen eksempler:

  • Å oppgradere WordPress eller en plugin, eller å installere nye temaer vil endre nettstedets kode. Disse endringene kan være negative fra et SEO-synspunkt. Hvis dere ikke er klar over dette, kan endringene svekke selskapets søkerangering.
  • Nye tillegg kan gjøre nettstedet tregere. Nettstedshastighet er nå en rangeringsfaktor hos Google.
  • Innholdsmarkedsføring kan hjelpe dere med å oppnå bedre søkerangeringer. Sider som er optimalisert for søkeord av høy verdi, tiltrekker seg flere potensielle kjøpere. Men hvis innholdet som følge av dette blir uautentisk eller lite interessant, vil de besøkende raskt forlate nettstedet igjen. Med mindre dere klarer å engasjere potensielle kjøpere og gi dem det de trenger, vil konverteringsraten være skuffende lav. Her kreves ofte kompetanse fra en kunnskapsrik SEO-konsulent. Noen av mine beste tips til å arbeide effektivt med SEO i innholdsmarkedsføring kan du lese om her på Search Planet-bloggen i blogginnleggene som heter «Innholdsmarkedsføring er ikke «det nye SEO» og «Derfor bør innholdsmarkedsføring bygges på et solid SEO-fundament«.
  • Hyppige revisjoner av nettstedets SEO-aspekter vil sørge for at det alltid er optimalisert og tilpasset endringer. Tillegg og andre verktøy har begrenset verdi når det gjelder å holde tritt med denne utviklingen. Det er ingenting som slår det å ha en erfaren SEO-konsulent tilgjengelig som kan veilede og styre SEO-strategien på en effektiv måte.

4: Hva er det beste SEO-tillegget for WordPress?

Det beste SEO-tillegget for WordPress er Yoast SEO.

Yoast SEO er mye bedre enn noen av de andre. I tidligere innlegg om WordPress-SEO har jeg anbefalt enkelte andre alternativer. Men i dag er ingen av de andre engang i nærheten av like gode, så beslutningen er enkel: Bare installer Yoast SEO!

Det finnes en premium-versjon av dette tillegget som jeg anbefaler å kjøpe.

Her er noen grunner til at dette er et utmerket tillegg for SEO:

  • Kompatibilitet: Mye av nettstedets funksjonalitet og teknologi vil være kompatibel med dette SEO-tillegget, og det vil trolig fortsette å være slik også i fremtiden.
  • Support: Utviklerne av Yoast tilbyr teknisk support, og det er også et aktivt samfunn av brukere på nettet som kan hjelpe deg med å løse eventuelle hindringer og utfordringer.
  • Popularitet: Millioner av WordPress-nettsteder har installert dette SEO-tillegget. Dette betyr at det finnes et omfattende fellesskap av erfarne brukere som kan gi dere ideer og fikse eventuelle problemer dere måtte støte på.
  • Løpende utvikling: Teamet bak Yoast SEO-tillegget har en utmerket historikk når det gjelder å publisere oppdateringer og revisjoner av programmet deres. Det kan være risikabelt å bruke et tillegg fra mindre kjente utviklere som kanskje ikke holder seg oppdatert på endringer i WordPress-plattformen, med sikkerhetshull og risikable og farlige feil som konsekvens. Joost de Valk, grunnlegger av Yoast, er i SEO-kretser ansett som en meget kompetent person på SEO-faget. Det er en trygghet som er god å ha med seg i sekken.

Så hvis det er ett WordPress-tillegg jeg virkelig kan anbefale, så er det WordPress SEO fra Yoast.

5:  Hvordan velge webhotell

Å velge riktig webhotell for WordPress er en kritisk forretningsavgjørelse.

Når det gjelder hosting av nettstedet på Internett, finnes det mange alternativer. Valget vil til syvende og sist gjøres på bakgrunn av kostnader, brukervennlighet og webserver-vedlikehold.

For bedriftseiere med tid, ressurser og spesialkunnskap til å håndtere tekniske detaljer knyttet til hosting, sikkerhetskopier, hastighetsoptimalisering, oppgraderinger og oppdatering av programvare og gjenoppretting fra arkiv, kan det være lurt å leie en virtuell privat server (VPS) og vedlikeholde nettstedet på egenhånd.

Men hvis dere ikke har kunnskap eller ekspertise, kan administrert WordPress-hosting fungere veldig bra. For en overkommelig pris får dere hjelp med tekniske problemer samt problemer relatert til sikkerhet og ytelse. Dere kan fokusere fullt og helt på å drive virksomheten, skape innhold og markedsføre nettstedet.

Min anbefalte hosting-tjeneste for WordPress er WP Engine, et selskap som tar seg av alt relatert til hosting – teknisk konfigurasjon, administrasjon, support, backup og mer. Nettstedet blir raskt, men ikke dyrt. Jeg betaler et fast månedlig beløp for alle nettstedene jeg har hos dem, og har aldri noensinne sovet bedre om natten!

Her er noen andre faktorer å huske på når det gjelder valg av hosting-leverandør:

  • Plugin-support: Enkelte hosting-tjenester vil ikke la deg legge til enkelte tillegg i WordPress-installasjonen. Sørg for at slike regler ikke påvirker dine planer.
  • Sikkerhetskopiering og gjenoppretting av filer: Enkelte leverandører tilbyr «ett-klikksløsninger» for å ta sikkerhetskopier av alt innholdet ditt – og for å få det gjenopprettet fra de lagrede kopiene hvis noe skulle gå galt. Hos WP Engine gjør du dette raskt og enkelt via nett, uten å laste opp noen verdens ting fra PC-en din, uten klient-programvare, knoting med lokale filer eller annet. Du bare logger inn i kundesenteret ditt hos WP Engine-kontoen din og klikker på en knapp. Du er på luften igjen i løpet av noen sekunder.
  • Staging-miljø: Sjekk om hosting-tjenesten lar deg eksperimentere og teste ut ny funksjonalitet, maler eller utseende nettstedet – uten at det er synlig for vanlige besøkende.
  • Rykte: Det som ser godt ut utenfra, kan faktisk vise seg å være av dårlig kvalitet. Gjør grundige undersøkelser for å unngå problemer senere.
  • Ekspertise: Hosting-leverandører er ofte svært erfarne med WordPress og kan være i stand til å hjelpe deg med tekniske ting og tilby ytelsesjusteringer for å forbedre opplevelsen for de besøkende.
  • Falske omtaler: Det er vanskelig å vurdere en hosting-tjeneste når de fleste anmeldelser på nettet er skrevet av tilknyttede affiliates som tjener provisjon ved henvisninger/salg. Så ikke stol for mye på slike «kundeomtaler» når du skal ta beslutninger.

6: Gratis WordPress-maler vil (som regel) ikke skade nettstedets SEO!

Temaer og maler fra nettsteder som Themeforest som kanskje koster 200–500 kroner, kan gi nettstedet et profesjonelt utseende som kan publiseres på få dager – eller til og med i løpet av timer. Men hva med gratis WordPress-maler?

Det finnes et bredt utvalg å velge mellom, og de fleste er trygge å bruke. Det er imidlertid noen få gratismaler som kan skade søkeresultatene deres.

Før du velger en av disse, bør du stille deg selv disse testspørsmålene:

  • Har malen spamlignende lenker? Ofte gis gratismaler bort som en strategi for å bygge lenker som peker tilbake til utviklerens nettsted, eller andre nettsteder. Gjerne med en nøye utvalgt ankertekst. Hvis malen brukes som en del av et Private Blog Network (PBN), som er et lenkenettverk konstruert for å manipulere Google, kan nettstedet ditt straffes utilsiktet for å være en del av det. Hvis en mal ikke lar deg fjerne lenker, må du ikke bruke den. Link schemes er et grovt brudd på Googles retningslinjer. Du kan bli kastet ut av søkemotoren. Jeg anbefaler å lese saken jeg publiserte her på bloggen, kalt «Hvorfor vi ikke tilbyr tjenester for lenkebygging – og hvorfor dere ikke bør spørre etter det».
  • Overholder malen Googles retningslinjer og anbefalinger? Du kan kjøre en rask test på malens demo-nettsted for å sjekke om den er mobilvennlig, laster raskt og er godt kodet. Hvis du ser noen røde flagg, må du ikke bruke den.
  • Oppdateres malen ofte? Oppdateres plugins? Sikkerhetsproblemer og sårbarheter kan oppstå fra tid til annen. WordPress fikser feil på plattformen regelmessig. Noen av disse endringene kan ødelegge gratismalen. Statistikk viser at WordPress er verdens mest hacker-utsatte plattform. Hovedårsaken er utdaterte plugins. Du risikerer at nettsiden blir et fluepapir på både automatiserte og manuelle hackerangrep om du ikke tetter annonseres sikkerhetshull i WordPress og plugins. Plutselig driver du, uten at du vet om det, norges ledende nettbutikk for salg av blå kaninpiller. Eller blir utnyttet i såkalte black hat SEO—aktiviteter av den problematiske typen (les: for deg).. Det skjer ofte. Hvis malen ikke har blitt oppgradert på en stund, må du ikke bruke den, og dersom ikke plugins blir oppdatert, da er du kandidat for å bli hacket. Gjør du et Google-søk med «site:.no generic viagra» (uten hermetegn), vil du se en rekke eksempler på norske WordPress-sider som er hacket, som nå driver viagranettbutikker, antakelig uten at de er klar over det selv. Om disse nettstedene hadde oppdatert sine plugins hadde antakelig ikke dette skjedd. Er du i faresonen, tror du? Det er verdt å finn det ut. Passerer du ikke både Securi sin online sikkerhetsscan, pluss HackerTarget sin sikkerhetssjekk og Googles egen malware-sjekk med glans, betyr det at du har grunnleggende og kjente sikkerhetshull. Du er da høyaktuell kandidat til å bli hacket.
  • Har malen mange gode anmeldelser? En gratis WordPress-mal som har blitt lastet ned mange ganger, og som har fått positive omtaler og vurderinger av brukerne, kan være et godt tegn.
  • Vil nettstedet se bra ut på mobile enheter? De beste, velkodede malene ser pene ut på alle enheter, spesielt på smarttelefoner. Laster det greit og informasjonen du presenterer for Google er det samme innholdet som brukeren får servert? Sjekk dette før du tar en mal i bruk. Mobile-first indexing er også noe du må forstå omfanget av før du kjører i gang. Med «Fetch as», som du finner i venstremenyen i Google Search Console, kan du teste hvordan Google crawler eller rendrer en URL på nettstedet. Å bruke «View Source» i nettleseren din er ikke godt nok. Dette er noe som er spesielt viktig på nettsteder med JavaScript. Med Chrome DevTools kan du også få viktig detaljinformasjon om rendering. Stikkordet til deg fra meg er: rendered DOM. Det eneste verktøyet som per i dag, 4. mai 2018, gir deg et korrekt bilde av hvordan Google ser siden din, med koden fra computed DOM og det hele, er Googles Rich Results Testing Tool. Dette verktøyet rendrer nettstedet nøyaktig på samme måten som Googles indexer. I et testmiljø kan du teste dette ut, kontrollert, før siden går på luften. Gjør dét! Sammenlign Raw HTML og rendret HTML, og ta gjerne i bruk verktøyet Unminify dersom hastighetsoptimalisering og optimalisering av kode (les: minify) er involvert, så får du bedre oversikt. Med Diff Checker kan du enkelt sammenligne Raw og rendret HTML på nettstedet.

7: Hvor skal WordPress installeres for best mulige SEO-resultater?

Å installere WordPress-bloggen i en undermappe er det beste med tanke på SEO.

Ja, jeg vet, Google sier at det ikke spiller noen rolle, teoretisk. Vel, det spiller noen rolle, i praksis. Det finnes stabler med studier og rapporter fra troverdige og dyktige avsendere som kan vise til at det faktisk spiller stor rolle.

Noen anbefaler at du installerer WordPress på et subdomene eller et nytt domene. Dette fungerer gjerne bra for kortvarige kampanjer for promotering av bestemte arrangementer eller kunngjøring av en produktlansering. Ulempen med denne tilnærmingen er at du ikke vil få de SEO-fordelene som selskapets nettside allerede har.

I de fleste tilfeller trenger du imidlertid ikke et nytt domene. Hva enn du velger, må du sørge for at du implementerer en plan som sørger for å gi publikum det de finner interessant, og som lar deg prøve ut kreative ideer og definere en søkeordstrategi for best mulige resultater.

Rand Fishkin, grunnleggeren av MOZ, hadde en flott Whiteboard Friday (video) som jeg syntes svarer godt for seg på de grunnleggende spørsmålene rundt dette. Innlegget hans heter «Subdomains vs. Subfolders, Rel Canonical vs. 301, and How to Structure Links For SEO«. Sjekk det ut!

8: Krysspublisering i flere kategorier

Å gjøre et innlegg tilgjengelig fra flere kategorier eller temasider er ingen dum idé – men du må være forsiktig. Fra et SEO-perspektiv er krysspublisering problematisk. Google liker ikke duplisert innhold. Søkemotoren ønsker å filtrere duplisert innhold bort fra resultatsidene. Dette har Google gjort i en årrekke.

WordPress gir deg muligheten til å publisere et innlegg eller en side under flere kategorier. For eksempel kan et par Nike løpesko med rimelighet passe under både kategorien «Merkevarer» og kategorien «Løpesko». Mitt tips er å la produktsiden bo der den hører hjemme i den logiske semantiske URL-strukturen, og link til denne fra «Merkevarer»-seksjonen på nettstedet, i stedet for å republisere hele produktteksten eller artikkelen der.

Nettbutikksjefer, webredaktører og markedsansvarlige er ofte usikre på om dette påvirker SEO-aktiviteten negativt. Svaret er: JA. Men du kan unngå konflikt med Google om du tar enkelte forholdsregler.

Når søkemotorer ser at innhold som i all vesentlighet er det samme, er publisert på mer enn en nettadresse, er det «duplikatinnhold». Google liker ikke duplisert innhold, og vil forsøke å filtrere det bort fra søkeresultatsidene. Du må da være forsiktig så ikke Google tror at orginalene er kopier. En måte å unngå dette på, er å fortelle Google hvilken versjon av innholdet som er den «originale», og som skal indekseres. Dette kan gjøres ved hjelp av kanonikalisering.

Ikke alle kopier av duplikatinnholdet vil bli funnet i søkeresultatene, men besøkende på nettstedet finner det relevante innholdet oppført under de aktuelle kategoriene, noe som styrker brukeropplevelsen og også indirekte SEO-arbeidet.

Sett deg godt inn i hvordan metadirektiver er annerledes enn robot exclusions, og forstå hvordan disse skal brukes, og når den ene er bedre enn den andre.

Å hindre indeksering skal f.eks. gjøres med metadirektiver (noindex i HTTP header på side-basis), ikke ved å hindre googlebot tilgang ved å legge inn en disallow i robots.txt-filen på nettstedet. Det er en klassisk feil. Det som skjer da, som du faktisk ikke ønsker, er at du i stedet nekter Google tilgangen til å lese, og følge, din instruks om å indeksere/ikke indeksere i HTTP headeren på de ulike sidene på nettstedet (URL-ene). Det betyr at dersom du har filtre, sortering og fasetter, vil du risikere at innholdsdupliseringen kommer ut av kontroll, fordi det genereres dynamiske URL-er med duplisert innhold. Det ønsker du ikke. En disallow i robots.txt er ikke løsningen på denne utfordringen.

Altså, for å gjøre det helt klart: Robots.txt er ikke ment til å kontrollere indeksering på side-for-side-nivå.

Enhver person som er involvert i arbeid som kan påvirke crawling, indeksering og rangering bør lese og forstå innholdet i Googles innlegg som heter «Robots meta tag and X-Robots-Tag HTTP header specifications«, før man setter i gang. Viktig, viktig, viktig!

En god guide til robots.txt finner du her.

Ønsker du mer kjøtt på beinet om informasjonsarkitektur, nettstedsstruktur og URL-struktur, anbefaler jeg at du leser mine tidligere innlegg her på bloggen som heter «40 tips for nettbutikker som vil øke salget«, «5 feil suksessrike nettbutikker styrer unna» og «Effektiv informasjonsarkitektur kan hindre at nettbutikken går glipp av milliarder«.

9: SEO-fallgruver med HTML-5

HTML-5 tillater bruk av flere ulike H1-tagger – og det kan skade nettstedets SEO-resultater.

Hvis et nylig publisert WordPress-tema eller en nylig publisert WordPress-mal er bygd ved hjelp av HTML-5, vil du møte på en særlig SEO-utfordring. HTML-5 tillater bruk av flere forekomster av H1-tagger på en innholdsside.

Selv om det ikke er noe galt med det fra et design- eller kodingsperspektiv, kan det påvirke SEO-resultatene negativt. I noen tilfeller har sider og nettsteder falt på søkerangeringene etter å ha implementert slik praksis.

Så pass på at du bare bruker H1-tagger for den første overskriften på siden, som vanligvis er den viktigste. Hvis du prøver å trekke Googles oppmerksomhet mot alt, vil du jo sannsynligvis ende opp med at ingenting stikker seg ut! Når alt er viktig er ingenting viktig. Kort forklart.

Ja, jeg vet, Google har også sagt at dette er helt OK å gjøre. John Müeller, Webmaster Trends Analyst, i Google, sier akkurat dét i denne YouTube videoen. Jeg er ikke enig. Det er mange som er uenig i dét.

Jeg har stor respekt for John. Jeg pratet med han seinest under BrightonSEO i forrige uke. Han er en fantastisk bra person som ønsker kun å hjelpe. Jeg påstår ikke at han sprer løgner, det er viktig å få frem. Vi snakker, igjen, om teori vs. praksis. Og en liten porsjon overforenkling.

Selvsagt, om Google hadde Google klart å fungere på perfekt vis, i Norge, på norsk språk, hadde det vært fantastisk. Slik er det dessverre ikke. Hold derfor tungen beint i munnen.

10: Bruk en logisk semantisk URL-struktur

Det er viktig å ha en logisk semantisk URL-struktur.

Hva betyr dette?

Det betyr at innholdet må organiseres logisk i en struktur som gir mening for leseren (og søkemotorer som Google).

Nettstedets URL-struktur bør se slik ut:

  • bedrift.no/emne/underemne/artikkel-om-underemne

Så et nettsted om kjæledyr kan for eksempel ha følgende semantiske URL-struktur:

  • bedrift.no/dyr/hund/hunderaser/golden-retriever/
  • bedrift.no/dyr/hund/hundenavn/10-populare-hundenavn-til-sma-hunder/
  • bedrift.no/dyr/katt/katteraser/norsk-skogskatt/

Legg merke til hvordan dette gjør at du kan bygge fokuserte emneklynger nedover i innholdshierarkiet, slik at nært beslektede emner grupperes sammen. Dette gjør det mulig å dominere søkeresultatene på korte og konkurranseutsatte søkefraser med høyt søkevolum, og relevante long tail-søkefraser av høy kvalitet.

Temabasert innhold fungerer som en startside der besøkende kan lære alt om ett emne. Andre nettsteder innenfor samme emne vil ønske å lenke til ditt nettsted, siden deres publikum da får relevant informasjon av høy kvalitet. De naturlige lenkene du får på denne måten, selv om det bare er noen få, vil bidra til å rangere nettstedet ditt høyere, fordi de innkommende lenkene selv er fra svært spesialiserte sider innenfor dette bestemte emnet.

Men like viktig som å ha en logisk semantisk URL-struktur, er behovet for å skreddersy disse «destinasjonene» – eller startsidene – for publikum. Det anbefaler jeg at du gjør med sidemaler. Skreddersydde sidemaler som gir en unik og skreddersydd opplevelse til den besøkende som begeistrer dem når de lander direkte på siden etter å ha søkt på underemnet på Google og klikket seg inn på den unike URL-en som rangerer for søketermen de brukte.

Målet må ikke bare være å liste opp en lang rekke blogginnlegg i en kategori. Innholdet bør løse et problem eller informere en besøkende på en måte som engasjerer vedkommende lenge nok til at dere bygger tillit som selskap og merkevare.

11: Skreddersy WordPress-maler for bedre SEO-effekt

Med WordPress kan dere tilpasse malen for hvert emne eller hver kategori.

WordPress er allsidig og lar deg endre maler for kategorisider, blogginnlegg og vanlige sider, eller «Pages» som sistnevnte heter på WordPress-språket. For eksempel kan malen for en side om hundenavn endres til å se ut som forsiden på et nettsted spesifikt for dette emnet. Faktisk kan noen som havner rett inn på denne siden, kanskje ikke engang innse at den er en del av et større nettsted om kjæledyr.

Og for å være ærlig så vil de heller ikke bry seg! Hvis alt de vil, er å finne ut hvordan de kan forberede seg til de skal få en ny hund i huset, vil de være interessert i innhold om

  • hvordan de kan gjøre hunden trygg den første natten i et nytt hjem
  • kjøreturen hjem fra oppdretteren
  • hva slags hundeutstyr de bør ha klart første dagen

Dessuten kan handlingsoppfordringer være mer spesifikke og målrettet mot en besøkers interesser. For eksempel kan registreringssiden for nyhetsbrev nevne dressur av golden retriever hvis den finnes på en URL som hund/hunderaser/golden-retriever/. Det føles bedre og mer interessant enn om det er en hunderase du ikke har et forhold til, eller, gud forby, en skogskatt.

Registreringsskjemaet på en del om hundevalper kan i stedet nevne hundetrening og tips om hundehold og rasespesifikt hundefór til hunderasen innholdet handler om.

Slik fokusert målretting vil øke konverteringsratene, forbedre brukerengasjement og kommunisere med potensielle kjøpere basert på hvor i kundereisen de befinner seg, og også gi dem riktig informasjon til rett tid. Dette kan gjøres på kort tid, med bare noen få klikk i WordPress.

12: Utnytt WordPress-moduler effektivt

WordPress-moduler, eller widgets, kan hjelpe deg med å presentere skreddersydd innhold til besøkende.

De fleste webredaktører og nettstedseiere bruker bare moduler til å publisere identiske blokker med tekst eller annet innhold på et WordPress-nettsted. Det samme innholdet gjentas i sidepaneler, bunntekster eller overskrifter på alle sidene på nettstedet. Selv om dette ikke skader SEO-arbeidet, gir det heller ingen særlige fordeler.

Men hvis du bruker WordPress-moduler til å skreddersy innholdet som presenteres for besøkende på nettstedet per enkeltside, kan dette tilføre verdi og forbedre brukeropplevelsen betydelig.

Her er noen ideer du kan prøve:

  • Legg til medietillegg som lar besøkende laste opp bilder, videoer eller anmeldelser.
  • Inkluder sosiale lag for større brukerengasjementet med BuddyPress og andre brukertillegg.
  • Anerkjenn nye medlemmer på forumene dine eller diskusjonsgruppen, inkludert innlegg og bilder.
  • Promoter nye innlegg og nyere artikler i grupper og på oppslagstavler.

WordPress-moduler og widgets lar deg presentere innhold fra utvalgte temaer eller undertemaer på sidene dine, slik at du kan vise relevant materiale til ulike grupper nisjepublikum som sannsynligvis vil finne det interessant. Dette vil øke kundelojalitet, bygge tillit og styrke merkevaren deres – samtidig som dere får alle søkemotorfordelene ved å gruppere relatert innhold sammen.

Du får også flere lenker og delinger på Facebook, Twitter, LinkedIn og Google+ fra fornøyde besøkende.

Det som er viktig å vite, er at det ikke er ren kvantitet som avgjør rangeringen i søkemotorer. Ting som relevans, ekspertise, autoritet og tillit, spiller også inn. Når dere begrenser fokuset for å presentere mer relevant innhold og gruppere materiale sammen, vil dere lykkes på en helt ny måte.

13: Snakk kundens språk – og vinn tillitt

Sett WordPress-installasjonen til brukerens morsmål.

En undervurdert funksjon i WordPress er støtten for flere språk. Og dette er bra for enhver virksomhet, fordi det å kommunisere på en besøkendes eget språk gir en rikere, mer tilfredsstillende og bedre brukeropplevelse … som i sin tur styrker SEO-arbeidet.

Å konfigurere WordPress til ditt foretrukne språk er enkelt og kan gjøres via administrasjonspanelet. Det krever ingen tekniske ferdigheter eller kunnskap om koding.

Du bør sørge for at alle tillegg også oversettes til samme språk. Ikke invester i et tillegg før du sjekker om det er kompatibelt med oversetting. På den måten kan du bruke et program til å oversette innholdet til språket du ønsker.

Dette gjelder også for eventuelle WordPress-temaer. Enhver bedrift som ønsker å komme inn på nye markeder i forskjellige land eller regioner, må også se på muligheten for å lage en språkspesifikk versjon av nettstedet.

Selv om du kan bruke teknikker for å oppdage en besøkers IP-adresse og levere en bestemt språkversjon av nettstedet til ham/henne, bør dette helst unngås, fordi noen brukere vil være på proxy-servere og VPN-systemer som maskerer vedkommendes IP-adresse. Det er bedre å tilby de besøkende muligheten til å angi språk etter eget valg. Det gjelder også Googlebot, som har en IP-addresse i et annet land.

Så der har dere det. Tretten viktige ting om SEO for WordPress som kan gi bedre resultater.

Disse tingene tok meg mange år å lære. Jeg har delt dem med bedriftseiere og bloggere over hele verden. Nå kan også dere høste fordelene av WordPress i deres virksomhet. Lykke til!

Om forfatteren

Trond Lyngbø

Trond Lyngbø er senior SEO-konsulent og grunnlegger av Search Planet. Han har 15 års erfaring innen søkemotoroptimalisering (SEO), e-handel, innholdsstrategi og digital analyse. Hans kunder inkluderer internasjonale Fortune 500-selskaper og ledende norske merkevarer som omsetter for milliarder årlig. Som fagspaltist hos Marketing Land og Search Engine Land, har han publisert mer enn 50 spalter, og blitt topplistet internasjonalt 5 år på rad. Han har to ganger blitt omtalt på Forbes. Han har også blitt intervjuet og omtalt i norske medier, hos Kapital, Finansavisen og Dagens Næringsliv (DN). Trond er medforfatter av boken Google It: Total Information Awareness. I tillegg til å arbeide hands-on med teknisk søkemotoroptimalisering, SEO-analyse og implementering av SEO-strategier, er Trond en populær foredragsholder innen SEO og e-handel. Les mer om Trond.