Effektiv SEO handler mer om menneskeoptimalisering enn søkemotoroptimalisering

Share on FacebookTweet about this on TwitterShare on LinkedIn

Jeg har sagt det før – og tror det alltid vil være sant.

Når det gjelder SEO, handler alt om tillit.

Mange av dem som sliter med å oppnå effektiv SEO – av den typen som gir utslag på bunnlinjen (bedre konverteringsrater, mer salg, høyere inntekter, større fortjenestemarginer) – ser ofte ikke den viktige rollen tillit spiller i SEO-ligningen.

Moderne SEO handler ikke kun om teknologi. Det handler ikke kun om kode eller forekomster av søkeord («keyword density»), eller andre nettstedsbaserte faktorer. Det handler heller ikke kun om å gjøre med antallet «backlinks» og kvaliteten på disse, eller forskjellige variabler utenfor selve nettstedet.

Fremtidens SEO er menneskesentrert.

Og årsaken til dette, er hva som skjer hos monsteret av en søkemotor som heter Google.

En CT-skanning av Google

Tenk deg at du er en lege som prøver å finne ut hva som foregår i Googles sinn. Hvordan ville en CT-skanning av Google se ut?

  • Skanningen vil vise at Google er en forretningsvirksomhet. De er opptatt av inntekter og fortjeneste.
  • Ved nærmere øyesyn vil dere se at en stor del av overskuddet kommer fra reklameinntekter – fra Adwords-kunder.
  • Skanningen viser videre at inntektene er nært knyttet til antall søkere som foretrekker Google over andre søkemotorer.

Når flere søker i Google, vises flere annonser for dem. Og fordi Google får betalt basert på hvor mange som klikker på disse annonsene, er deres største inntektsstrøm avhengig av å holde søkebrukerne fornøyde og glade – slik at de kommer tilbake for å søke etter mer informasjon neste gang.

Hvordan oppnår Google dette målet?

De gjør dette ved å bygge tillit hos brukerne.

  • Ved å vise relevante svar på det brukerne lurer på.
  • Ved å luke ut søkeresultater som ikke er nyttige.
  • Ved å eliminere nettsøppel og oppføringer av lav kvalitet.

Med andre ord vinner Google folks tillit ved å gi søkerne nøyaktig det de leter etter – til rett tid og på rett sted.

Det er ikke lett. Og derfor ansetter Google noen av de skarpeste hodene innen ingeniørfag, programmering og markedsføring til å

  • tilpasse søkealgoritmen
  • overvåke brukeratferd
  • gjennomgå nettsteder som er oppført i deres enorme og stadig voksende indeks, og
  • sørge for at søkeresultatene er meningsfulle

Hemmeligheten bak Googles vinnende tilnærming ligger i evnen til å avdekke søkernes hensikter og utnytte dette på riktig måte til å bestemme hva en bruker ser etter – basert på ord eller setninger som skrives inn i søkefeltet.

Med denne kunnskapen kan Google

  • skreddersy søkeresultatene til en bestemt brukers behov
  • levere umiddelbare søkeresultater, noen ganger rett på Google.com – uten at brukeren må klikke på en lenke eller besøke et annet nettsted
  • ha oppføringer som er relevante for stedet (og enheten) brukeren søker fra

Ved å levere relevante søkeresultater av høy kvalitet til rett tid skaper Google et tillitsforhold med sine brukere. Over de siste årene har dette bidratt til å gjøre Google til verdens primære informasjonskilde – om nesten alt!

Til gjengjeld må Google jobbe med nettsteder som de kan stole på leverer kvalitetsinformasjon som vil være til nytte for brukerne.

Hvordan vinne Googles tillit?

SEO i 2017 og fremover handler om å få Google til å være trygg på at de kan stole på at nettstedet deres tilbyr den høyeste verdien til søkerne.

Så hva stoler Google på?

En så stor nettaktør som Google har tilgang til mange data om brukerne og om nettstedene i indeksen.

Denne informasjonen blir kontinuerlig oppdatert, slik at søkeresultatene stadig blir mer meningsfylte ved søk etter personer, steder, nyheter og annen informasjon – på et blunk. Ved å tilpasse søkeresultatene basert på individuelle profiler for flere millioner brukere som Google har bygd opp over tid, klarer de ofte å vite nøyaktig hva søkerne leter etter.

Ved å integrere lokale søk, sosiale signaler, kunnskapsgrafer og mobilsøk, og deretter sammenligne dette mot brukerens hensikt (som indikert ved begreper, setninger eller spørsmål de søker på) er Google godt på vei mot å bli et slags orakel på nettet.

Søkealgoritmen finjusteres og forbedres stadig slik at resultatene er av høyere kvalitet og mer relevant for individuelle søkebrukere enn noen annen konkurrerende søkemotor på markedet. Google går ut over søkeord for å finne ut hva en søker egentlig mener med det som skrives inn i søkefeltet. De bruker alle midler.

Og dette er den høye standarden nettstedet deres nå må matche for å rangere høyere enn konkurrentenes nettsteder.

Hva betyr dette for deres SEO-arbeid?

Det er ikke lenger nok å «optimalisere» et nettsted for bestemte søkeord eller å fokusere på å bygge lenker tilbake til de viktigste sidene deres. I stedet bør SEO-fokuset flyttes til å gi de besøkende en best mulig opplevelse.

For å klare dette trenger dere en dyp forståelse av hva publikum ser etter. Dere bør være i stand til å gjette hva brukeren ønsker, og forstå hva som foregår i brukernes sinn når de søker etter løsninger på problemer.

Og jobben stopper ikke når sidene først har fått rangering. Faktisk er det bare begynnelsen!

Når en besøkende kommer til nettstedet deres, bør innholdet være i stand til å veilede, informere eller overbevise potensielle kjøpere om at produktet eller tjenesten er det som vil bidra til å løse problemene deres – og til slutt konvertere dem til kunder.

Søkemotoroptimalisering innebar en gang i tiden å få et nettsted rangert høyt på søkeresultatene for bestemte vanlige søkeord eller til og med for mindre vanlige søkefraser med høyere verdi. Å skape innhold som var optimalisert for bestemte søkeord og derfor rangere høyere på disse søkene, var det eneste målet for mange SEO-konsulenter og -eksperter.

Men i en online-verden der det å bygge tillit er høyeste prioritet, spiller det ingen rolle hvor godt en side er rangert hvis den

  • ikke besvarer spørsmålene en bruker har, eller
  • ikke leverer nødvendig informasjon for å ta en avgjørelse, eller
  • ikke løser et problem søkeren ønsker å løse

Ingen vinner i en slik situasjon.

  • Søkebrukeren blir skuffet over ikke å finne det han eller hun vil ha.
  • SEO-eksperten skaper ikke verdi for dere.
  • Google er misfornøyd, fordi brukerne er misfornøyd med søkeresultatene.

Og som et resultat, vil selskapet endre på oppføringene sine ved å justere algoritmen – som vil skyve nettstedet deres så lavt ned at nesten ingen vil finne produktene eller tjenestene deres via et søk på nettet.

Enhver god SEO-ekspert bør kunne forklare for forretningskunder

Søkemarkedsføring har utviklet seg til en hybrid av teknisk SEO kombinert med sosiale medier, PR, dataanalyse og markedsføringskompetanse. Og selv om de tekniske aspektene ved SEO fortsatt er viktige, må større vekt legges på å gjøre den menneskesentrert. Menneskeoptimalisering, om du vil.

Ikke heng dere opp i søkeordvolumer og lenkebygging. Sørg i stedet for at nettstedet deres er enkelt å oppdage ved et søk på nettet for de mest forretningskritiske søkeordene eller merkenavnene.

Og fokuser også på å være synlige på Googles søkerangeringer for mobile og lokale søk, slik at potensielle kjøpere kan finne dere akkurat i det de begynner å gjøre undersøkelser til sitt neste kjøp på nettet.

Sørg til slutt for at dere lager et nettsted som fortjener å bli oppdaget. Publiser kvalitetsinnhold som imøtekommer brukerens hensikt og hjelper dem på en «kjøpsreise» som til slutt leder dem til å handle hos dere.

  • Fokuser på det kundene lurer på.
  • Svar på spørsmålene deres.
  • Vinn tilliten deres.
  • Opptre i kundens beste.
  • Og posisjoner deres produkt, merke eller selskap på en positiv måte i kundens bevissthet.

Målet er å etablere tillit overfor potensielle kunder og følgere. Dette gjør dere ved å svare på spørsmål, veilede dem mot målene deres, publisere innhold som gir verdi for dem, og hjelpe dem med å oppnå resultater.

Det første trinnet i å gjøre SEO-en deres menneskesentrert, er å stille dere selv de riktige spørsmålene.

  • Hvem er våre ideelle kunder – og hvor er de?
  • Når og hvordan søker de etter informasjon på nettet?
  • Hva finner de via et Google-søk – og er nettstedet vårt synlig for dem?
  • Hvilket inntrykk vil de ha av virksomheten etter å ha besøkt nettstedet vårt?

Disse spørsmålene er et godt utgangspunkt for videre arbeid med sikte på å optimalisere nettstedet deres for søk på den eneste fremtidssikre måten: å betjene besøkende Google-brukere bedre enn noen andre.

Fokuser på å vinne tilliten deres.

Fordi i dagens SEO-univers handler alt om tillit.

Share on FacebookTweet about this on TwitterShare on LinkedIn
Om forfatteren

Trond Lyngbø

Trond Lyngbø er senior SEO-konsulent og grunnlegger av Search Planet. Han har 15 års erfaring innen søkemotoroptimalisering (SEO), e-handel, innholdsstrategi og digital analyse. Hans kunder inkluderer internasjonale Fortune 500-selskaper og ledende norske merkevarer som omsetter for milliarder årlig. Som fagspaltist hos Marketing Land og Search Engine Land, har han publisert mer enn 50 spalter, og blitt topplistet internasjonalt 5 år på rad. Han har to ganger blitt omtalt på Forbes. Han har også blitt intervjuet og omtalt i norske medier, hos Kapital, Finansavisen og Dagens Næringsliv (DN). Trond er medforfatter av boken Google It: Total Information Awareness. I tillegg til å arbeide hands-on med teknisk søkemotoroptimalisering, SEO-analyse og implementering av SEO-strategier, er Trond en populær foredragsholder innen SEO og. Les mer om Trond.