Mange bedriftsledere holder søkemotoroptimalisering (SEO) og innholdsmarkedsføring strengt atskilt. Jeg mener at strategien for innholdsmarkedsføring kan og bør være basert på god søkeordsanalyse.

La oss se nærmere på hvorfor søkeordsanalyse er så verdifullt for bedrifter

Forestill deg at du befinner deg i et auditorium. Foran deg har du et stort publikum bestående av de aller beste kundene dine. Du gjør deg klar til å holde et foredrag.

For denne presentasjonen gjelder en særskilt regel: Du kan si hva du vil, men så snart du har fullført den første setningen, kan publikum velge om de vil bli værende og høre resten av foredraget eller reise seg og forlate lokalet.

Hvordan skal du innlede foredraget, når den første setningen er så viktig?

Alle bedriftledere, bloggere og folk som produserer innhold, står overfor denne utfordringen hver eneste dag. I løpet av noen få sekunder bestemmer besøkende på nettstedet ditt seg for om de skal bli værende for å utforske det nærmere, eller om de skal sette kursen mot et annet sted.

Med mindre du har planlagt innholdet godt og nøye med utgangspunkt i inngående kunnskaper om behovene til målgruppen, kommer SEO-initiativene dine sannsynligvis til å mislykkes eller gi dårlige resultater. Undersøkelser og analyser knyttet til søkeord er blant de viktigste elementene i klargjøring, planlegging og produksjon av innhold.

Her er noen viktige spørsmål du bør stille deg selv:

  • Hvordan knytter jeg SEO og søkeordsanalyse til innholdsmarkedsføring?
  • Hvordan produserer jeg innhold potensielle kunder ikke kan motstå?
  • Hvordan kan jeg øke og befeste lønnsomheten i virksomheten ved hjelp av en intelligent innholdsstrategi?

Dette er blant spørsmålene vi kommer til å se nærmere på i denne artikkelen.

Slik forteller du historien din

I et av de mest populære innleggene mine om innholdsmarkedsføring og SEO fremhever jeg betydningen av effektiv innholdsmarkedsføring:

Fortell historier folk syns er interessante.

Men hvordan vet du hva folk kommer til å reagere positivt på?

Du kan følge aktivt med på det som skjer innenfor nisjeområdet ditt. Problemet med en slik tilnærming er at dette tar mye tid, og at du bare får med deg aktiviteten innenfor en bitteliten del av markedet.

Du kan gjennomføre spørreundersøkelser blant kunder og potensielle kunder. Her er det imidlertid alltid en risiko for at du får villedende svar, av ulike årsaker.

Det fins også et svært pålitelig verktøy du kan bruke: søkemotorer!

Som kjent bruker folk søkemotorer til å finne frem til ting de er interessert i. Med verktøy som for eksempel Semrush, Keywordtool.io , Google sin søkeplanlegger (Keyword Planner) og Google Trends, får du tilgang til et skattkammer av søkeorddata. Her kan du avdekke mønstre, og i løpet av kort tid kommer du til å ha et rimelig klart bilde av hva målgruppen din ønsker seg.

Med søkemotorer kan du finne ut hva folk er bekymret for og interessert i, hvilke problemer de har behov for å løse, og hva de drømmer om.

Finn ut hva folk ønsker seg

Hvis forberedelsene og planleggingen av SEO-innhold ikke omfatter søkeordsanalyse, har innsatsen ingen klar retning. Med gode søkeorddata kan du kommunisere bedre, prioritere SEO-innholdet i samsvar med behovene i markedet og skape større engasjement blant besøkende på nettstedet ditt. Dermed kreves det mindre tid, innsats og kostnader for å gjøre om besøkende til kjøpere.

Her er den viktigste forutsetningen at du kjenner kundene dine. Ved hjelp av søkeordsanalyse får du et klarere bilde av hva de ønsker, og hvorfor de ønsker eller trenger det. På dette grunnlaget kan du finne ut hvordan produktet du tilbyr, hjelper dem med å løse problemene og oppnå målene sine.

Dermed kan du utarbeide en strategi for innholdsmarkedsføringen som innebærer ulike fordeler for bedriften din.

1. Få et klarere bilde av kundene dine

Folk blir svært imponert når de kommer til nettstedet ditt via en søkemotor og innholdet gir svar på spørsmål de ennå ikke har rukket å formulere.

Ved hjelp av søkeordsanalyse får du bedre oversikt over de potensielle kundene dine. Når du vet hvilke søkeord de bruker for å finne produktene eller tjenestene du tilbyr, får du blant annet innblikk i hva de trenger og ønsker seg, hvilke problemer de ønsker å løse, og hva de forventer å finne på nettstedet.

Ved å gjennomgå søkeordene folk bruker – og gjøre detaljerte analyser av hvilke søkeresultater som dukker opp for disse søkeordene – kan du med rimelig høy grad av sikkerhet fastslå om vedkommende befinner seg i beslutningsprosessen som fører frem til et kjøp.

Sett at du driver et nettsted for hotellbestillinger. Det er mindre sannsynlig at du får bestillinger fra besøkende som kommer til nettstedet ditt etter å ha skrevet inn et generelt eller bredt søk (for eksempel «ferie Norge»), enn fra folk som søker mer spesifikt («rimelig hotell i Oslo» eller «hotell oslo»).

Hvis du mottar store mengder trafikk fra besøkende som bruker generelle søkeord, bør du kanskje vurdere å lage og optimalisere innhold som i større grad samsvarer med de antatte behovene deres og bidrar til at de beveger seg lenger nedover i kjøpstrakten.

Ved å utvikle innholdet ditt i tråd med brukernes intensjoner kommer du til å fange oppmerksomheten deres umiddelbart og klare å holde interessen ved like så lenge du oppfyller de uuttalte behovene deres.

2. Du kommuniserer mer effektivt

En annen fordel ved søkeordsanalyse er at du kan kommunisere mer effektivt, målrettet og spesifikt. Du kan utforme innholdet slik at leserne intuitivt opplever at du «snakker samme språk som dem».

Brukerne opplever deg som mer empatisk, og dere får kontakt på et mer grunnleggende nivå. Du kan skape et dypere engasjement. Du kan overbevise, informere og veilede folk på en mer meningsfylt måte. Alt dette er mulig fordi du møter brukerne der de er i øyeblikket, og fører dem til et sted du vet at de ønsker å være.

Med søkeordsanalyse kan du lage innhold som er spesifikt målrettet i tråd med budskapet ditt, samtidig som det appellerer til besøkende som bruker bestemte søkeord for å finne deg. Du kan utarbeide hvert enkelt innholdselement slik at det henvender seg til et spesifikt, klart definert markedssegment.

Når du målretter budskapet spesifikt mot en bestemt interessegruppe eller nisje, er dette en svært effektiv metode for å få potensielle kunder til å utføre handlinger som er verdifulle for bedriften din. Du oppnår høyere konverteringsfrekvenser samtidig som utgiftene til markedsføring synker.

3. Gjør det enklere å planlegge innholdet

Med god søkeordsanalyse er det enklere å gjøre riktige prioriteringer for innholdet. Søkeordsanalysen kan bidra til arbeidet med publiseringsplanen fordi du får bedre oversikt over hva slags innhold folk ønsker seg, og til hvilke tider dette innholdet vil være mest slagkraftig.

Hvis du fokuserer på og planlegger på grunnlag av de riktige søkeordene, når du ut til potensielle kunder med innholdet ditt i det øyeblikket de begynner å se etter det.

4. Produser minneverdig innhold

Mange eksperter på SEO og innhold anbefaler at du lager «relevant innhold» for søkeordene du målretter mot. Det er imidlertid ikke lenger tilstrekkelig bare å produsere relevant innhold. Dette er ikke ambisiøst nok. Etter hvert som algoritmene i søkemotorene stadig blir mer avanserte og presenterer bedre resultater for et bestemt søk, kommer det «relevante» innholdet ditt til å drukne i et hav av annet innhold som også er «relevant».

I stedet bør målet ditt være å lage svært godt innhold – altså innhold som sikrer at nettstedet ditt er stedet målgruppen din foretrekker å besøke. For at du skal vinne SEO-kampen, må innholdet ditt overgå innholdet til konkurrentene dine. Du må forutse alle tenkelige spørsmål hos besøkende (basert på søkeordene de bruker) og fullt og helt besvare disse spørsmålene.

Når innholdsstrategien din er god nok, kommer folk til å huske deg. Dette er gunstig for merkevarebygging. Du kan til og med oppleve at folk legger inn lenker til innholdet ditt på andre nettsteder. Hvis du er heldig, mottar du tilbakelenker av høy kvalitet fra anerkjente nettsteder innenfor nisjen din, som for eksempel aviser, bransjeledende nettsteder og toneangivende personer som deler lenker til innholdet på sosiale medier. Alt dette bidrar til bedre SEO, slik at du tiltrekker deg mer gratis trafikk.

5. Kombiner kreativitet og data

Mange tror at arbeidet med søkeorddata i forbindelse med innhold hemmer kreativiteten. Det ene utelukker imidlertid ikke det andre. Du kan altså bruke søkeorddata på en effektiv måte og fortsatt jobbe kreativt.

Sannheten er at uten data risikerer du å kaste bort tid og penger på innhold som ikke bidrar til at du når målene dine. Når innholdet ditt ikke bygger på detaljerte søkeorddata, er du bare enda en person som mener noe. Dermed risikerer du å kaste bort dine egne eller oppdragsgivernes penger.

Derfor bør du unngå slike risikomomenter og sikre fremtiden til bedriften din ved å basere innholdsmarkedsføringen på et solid fundament av søkedata og kunnskap.

Implementer søkeordsanalyse i virksomheten

Begynner du å forstå hvor stor betydning søkeordfokusert innhold kan ha på salget, inntektene og fortjenesten? Hvis du neglisjerer dette aspektet knyttet til SEO over lengre tid, bidrar dette sannsynligvis til å skade bedriften din, begrense potensialet i virksomheten og hindre at du oppnår så høye inntekter som mulig.

Med riktig veiledning i hvordan du utnytter søkeord og utarbeider en smart innholdsstrategi, kan du kommunisere mer effektivt med kundene. Når du vet hva brukerne tenker, og du fanger opp hvilke intensjoner de har, er det enkelt å lage innhold som gjenspeiler denne kunnskapen.

På denne måten kan du øke engasjementet i målgruppen drastisk. Folk kommer ikke lenger bare til å like innholdet ditt, men elske det. De kommer til å dele det med andre og stadig besøke nettstedet ditt for å få mer av det. De blir påvirket av og henter informasjon fra innholdet. I sin tur resulterer dette i høyere konverteringsfrekvenser, slik at du oppnår høyere salg og fortjeneste.

Selv om innhold bare utgjør en liten del av SEO, er det et viktig element. Derfor bør du sørge for at du produserer innholdet på riktig måte.

Trenger du hjelp?

Jeg håper du har hatt glede av dette innlegget. Hvis du trenger hjelp med søkeordsanalyse, innholdsmarkedsføring og SEO, må du gjerne ta kontakt med meg, slik at vi kan diskutere det mer inngående.