Når kategoridirektører ikke har erfaring med å organisere produktsider etter kategori for internett og rangering på Google organisk søk (søkemotoroptimalisering), kan det bli litt for mye av det gode.

Når de f.eks. velger galt kategorinavn, og det VIL de gjøre for mange av produktkategoriene, er sjansene for å gå glipp av millioner i tapte inntekter stor!

Velger de å legge inn ordet “utedør» som produktkategorinavn, blir de usynlig for kundene som ønsker å kjøpe en “ytterdør”. Det samme gjelder «barnetøy» og «barneklær», «joggesko med pigger» og «løpesko med pigger».

Google forstår nemlig ikke at dette er to ulike navn på den samme tingen. Det er her søkeordsanalyse kommer inn i bildet. Dette er en viktig del av SEO-arbeidet, og må gjøres før du går i gang med informasjonsarkitekturen.

Følgefeil av å velge et galt kategorinavn, samt ikke bryte opp generelle kategorier i flere fokuserte underkategorier før du går på luften, treffer alltid (!) informasjonsarkitekturen og URL-strukturen, og du må redesigne produktdatabasen din.

Dårlig navngiving og ufokuserte kategorier er et utbredt problem hos norske nettbutikker.

Nettbutikk SEO-tips: Få informasjonsarkitektur og struktur på produktkategoriene riktig for god synlighet på Google organisk søk.

Eksempelbilde på søkeordsanalyse for nettbutikk innen sport. Søkeordsanalyse viser at det er viktig å målrette riktige søketermer i informasjonsarkitektur og navngiving av produktkategorier i din nettbutikk. Informasjonsarkitektur og struktur på produktkategorier er viktig for gode SEO resultater og god synlighet på organisk søk og høy rangering på Google.