For ikke lenge siden tok folk flest den endelige kjøpsbeslutningen umiddelbart etter å ha sett et produkt i en butikk eller en kampanje på nett. I dag søker forbrukere på Google for å finne ut mer om varer og tjenester før de bestemmer seg. De veksler mellom ulike salgskanaler, plattformer og enheter, og de påvirkes av flere forskjellige informasjonskilder. Derfor er søkemotoroptimalisering blitt en stadig viktigere del av salgsarbeid.

Det spiller ingen rolle hva du selger eller hvor butikken din befinner seg. Hvis du vil at bedriften din skal lykkes, må du tilpasse deg den nye kundeadferden. Du må være synlig på Google og andre søkemotorer på tvers av kanaler.

Når potensielle kunder skriver inn et søkeord i Googles søkefelt, er det avgjørende at de finner informasjon om dine produkter og tjenester, om din bedrift og merkevare. Først da vil de kjøpe fra deg – og ikke fra konkurrenten din!

Hvordan skal du gå frem? Hva skal til for å få virksomheten din til å rangere høyt på søkemotorer, uansett hvilken kanal det søkes fra?

Dette skal vi se nærmere på i denne artikkelen. For selv om noen markedsførere og bedriftsledere fortsatt tror det motsatte, finnes det ikke lenger noen enkel eller rask måte å oppnå høy rangering på Google. Tidligere var det nok å velge populære søkeord relatert til bedriftens navn eller produkter, gjøre et par tekniske tilpasninger til nettstedet, og vips, så rangerte du blant de ti på topp.

Ikke nå lenger.

I dagens digitale forretningsverden er konkurransen knallhard. Du må ha en strategi for omnikanal-markedsføring og sterk og strategisk søkemotoroptimalisering (SEO). Bare da kan du vinne kampen om topprangering på organiske søk på Google. Og den kampen er verdt å vinne, for den kan føre hundrevis, tusenvis, kanskje millioner av nye potensielle kunder til nettbutikken din – og den fysiske butikken – gratis!

Det kan være skjebnesvangert å overse søkemotoroptimalisering … i verste fall kan det undergrave bedriftens lønnsomhet og føre til konkurs.

Når du har lest denne artikkelen, vil du forstå hvor viktig det er å integrere SEO i en helhetlig omnikanalstrategi.

Fra multikanal til omnikanal

Kjøpsadferd har endret seg radikalt de siste årene. Kundene bruker ikke lenger bare én kanal. De skifter og går frem og tilbake mellom mange kanaler, på ulike steder og tidspunkt, før de bestemmer seg for å kjøpe. De forventer at aktivitet på en plattform etterlater spor i neste interaksjon. Målet for omnikanal-markedsføringen er å gi kundene en sømløs og helhetlig opplevelse – uansett om de ser omtale av bedriften på sosiale medier, besøker nettstedet eller oppsøker den fysiske butikken.

Dette krever en samordnet tilnærming. Alle elementene i omnikanalstrategien må fungere i synergi for å gi deg et fortrinn i forhold til konkurrentene, og SEO er avgjørende.

Du har behov for en helhetlig strategi for omnikanal-markedsføring hvis:

  • du selger både online og offline, lokalt og/eller globalt
  • den nåværende markedsføringsstrategien er kaotisk og uoversiktlig
  • du arbeider med flere konsulentteam, byråer og ansatte
  • du tror at virksomheten kunne gjøre det bedre, men du føler deg overveldet

En ny undersøkelse viser at nesten 90 % av forbrukere fatter kjøpsbeslutninger på bakgrunn av informasjon de finner via søkemotorer.

Det stemmer.

9 av 10 personer søker på Google (eller Bing, Yahoo og andre søkemotorer) før de bestemmer seg for et kjøp. Og de fleste har vært innom flere kanaler før de fatter en kjøpsbeslutning. Derfor er det helt nødvendig at forretningsstrategien din er omnikanal, og at den integrerer søkemarkedsføring og SEO.

Over tid har søkemarkedsføring utviklet seg, den er blitt stadig mer sammensatt og komplisert.

I dag er Googles algoritme for å rangere søk basert på hundrevis av variabler. Flere av faktorene har du liten eller ingen kontroll over – som for eksempel hvor en kunde befinner seg når han eller hun søker etter et produkt (hjemme eller på kontoret, på reise eller ved et skrivebord, i nærheten av butikken din eller i et annet land), hvilken enhet som brukes (stasjonær datamaskin, bærbar PC, smarttelefon, nettbrett), eller omtale av virksomheten din på sosiale medier. Google bruker alle disse dataene for å levere søkeresultater tilpasset den enkeltes behov.

Dette gjør din rolle vanskeligere. Det er ikke lenger nok å legge inn noen søkeord på nettstedet ditt og håpe at Google vil rangere deg på topp av søkeresultatsiden på bakgrunn av disse. Du må først avdekke intensjonen bak det brukeren skriver inn i Googles søkeboks, du må forstå meningen bak søket. Først da kan du møte de besøkendes behov og ønsker.

Hvilke problem har de, eller hvilke behov ønsker de å dekke?

  • Er de bare nysgjerrig, eller klare til å bestille med det samme?
  • Ønsker de flere opplysninger, eller å bli ført rett til kassen?
  • Har de bestemt seg for merke, type, farge, modell, etc., eller vil de ha mer informasjon?
  • Er de allerede overbevist, eller er de interessert i å se kundeanmeldelser før de bestemmer seg?

Når du har svar på dette, kan du optimalisere innholdet og gi informasjon på en måte Google anerkjenner og belønner ved å rangere nettstedet ditt høyere enn konkurrentenes.

For bedrifter er det en krevende utfordring å tilpasse seg denne nye kundeadferden. Det kan være en god investering å få hjelp av en spesialist på søkemarkedsføring, en som

  • forstår hvordan søkemotormarkedsføring fungerer, i minste detalj
  • har kompetanse på ulike områder, blant annet SEO og innholdsmarkedsføring
  • vet hvordan forretningsmålene dine skal bygges inn i en omnikanalstrategi
  • forstår hvordan du kan tiltrekke deg flere kunder og øke omsetningen

Hva kjennetegner omnikanal-markedsføring?

Tradisjonelt har forhandlere og virksomheter jobbet med ulike salgskanaler og markedsføringstiltak hver for seg. I dag veksler forbrukere mellom ulike kanaler, plattformer og enheter. De potensielle kundene dine kan være online eller offline. De kan surfe på stasjonære eller bærbare datamaskiner. De kan ringe et gratis telefonnummer, bla i nettkatalogen eller sjekke ut produktomtaler på smarttelefon mens de vandrer nedover midtgangen i en av butikkene dine.

Kundene forventer en helhetlig og synkronisert brukeropplevelse på tvers av plattformer. Grensene mellom markedsføring og salg er i ferd med å viskes ut. Ulike forretningsmodeller og strategier for ulike kanaler fungerer ikke lenger. For ikke å miste kunder, må virksomheter tilpasse seg den nye virkeligheten og utvikle en omnikanalastrategi.

Målet med omnikanal-markedsføring er å nå potensielle kunder og vise dem merkevaren din på deres premisser, uavhengig av tid, sted og enhet. Strategien må sette kunden i fokus, og utvikles med tanke på å integrere kommunikasjon og kundeopplevelse på tvers av omnikanaler. Målet er å gi forbrukeren en synkronisert og sømløs helhetsopplevelse uansett hvilken kanal de bruker eller hvor de befinner seg.

Det er avgjørende at SEO er en integrert del av omnikanalstrategien. Ved å sette forbrukeren i fokus og skreddersy markedsføringen etter individuelle behov, vil du fange potensielle kunders interesse og gi dem informasjon de verdsetter. Når Google oppdager dette, vil nettstedet rangeres høyere. Dette vil igjen føre til at nye kunder finner deg før de finner konkurrentene dine.

Det finnes fortsatt detaljhandlere som ser på internett som en trussel mot fysiske butikker. Men de fleste bedriftsledere og markedsføringsstrateger forstår at internett er en fantastisk mulighet til å nå ut til mange flere forbrukere, og at organisk søkemarkedsføring blir stadig viktigere. For eksempel kan en kjøpsprosess begynne med at en potensiell kunde leser en omtale på sosial medier på et nettbrett, søker informasjon om produktet og forhandlere på en stasjonær datamaskin og så bruker smarttelefonen som salgsstøtte i den fysiske butikken.

Det spiller ingen rolle om du selger mikrobølgeovner eller babyutstyr, elektronikk eller møbler, verktøy eller smykker – en strategi for omnikanal markedsføring er viktig for salg og fortjeneste uansett. Virksomheter som ikke tilpasser seg den nye forbrukeratferden, vil snart bli forbikjørt av mer innovative bedrifter.

Hvorfor og hvordan kommer SEO inn i bildet?

I lang tid har mange forbundet SEO med tekniske modifikasjoner som får et nettsted til å rangere høyere på søkemotorer. De som tror SEO kun dreier seg om dette, har misforstått. Søkemotoroptimalisering er mye mer, og er en viktig del av omnikanal-markedsføring.

I våre dager er SEO en integrert del av enhver effektiv markedsføringsstrategi. Søkemototoptimalisering har utviklet seg til å bli stadig mer kundesentrert. I dag brukes SEO for å

  • avdekke brukerens hensikt
  • optimalisere innhold etter kjøpers behov
  • gjøre innholdet tilgjengelig for kunder overalt

Google og andre søkemotorer kan avgjøre hvor mange potensielle kunder som blir oppmerksomme på virksomheten din, besøker nettstedet ditt, og til slutt kjøper fra deg. For å oppnå strategiske mål er det avgjørende å ha en strategi for SEO som får mange ulike deler og sider av nettstedet ditt til å rangere høyt på søkemotorer, med fokus på søkeord som er sentrale og lønnsomme for virksomheten.

SEO må være en integrert del av omnikanal-markedsføringen, spesielt for store organisasjoner. Årsaken er at SEO

  • skaper kontakt mellom kunden og bedriften
  • engasjerer potensielle kunder ved å tilby løsninger på problemer de står overfor, og
  • gradvis leder dem til å handle slik man ønsker

Med omnikanal-markedsføring basert på SEO vil virksomheten nå flere mennesker, gi økt salg, økt omsetning og profitt, og fortsette å gjøre dette automatisk over lang tid, med svært få tilleggskostnader.

Så langt har vi tatt for oss potensialet denne tilnærmingen har. La oss nå utforske noen konkrete tiltak som kan gagne din virksomhet.

7 trinn for å implementere omnikanal-markedsføring

Trinn 1: Kartlegg din nåværende status

Hvor er bedriften din akkurat nå?

Å stille deg selv dette spørsmålet – og å svare ærlig på det – er det første viktige skrittet enhver bedriftsleder bør ta. For å kunne gjøre dette trenger du data og analyser som forteller deg mer om bedriftens kunder, konkurrenter og potensielle vekstområder.

Bedriftsledere som kaster seg i det uten å ta utgangspunkt i en grundig analyse, betaler en høy pris senere når planene deres ikke fungerer og strategien feiler. Med mindre du er klar over hvor du befinner deg, er det umulig å gjøre noe med det som ikke fungerer.

For eksempel kan en SEO-analyse av virksomheten din avsløre at du er usynlig for de fleste av de potensielle kundene dine. Når du er klar over dette, kan du ta nødvendige skritt for å rette opp denne svakheten. Eller kanskje du blir oppmerksom på noe en konkurrent gjør mye bedre enn deg. Da har du mulighet til å forbedre din egen ytelse på dette området.

Hvordan kan du finne ut hvor virksomheten din befinner seg akkurat nå?

Du bør samarbeide med en erfaren konsulent, en som forstår seg på markedsføringsstrategi og vet hvordan den skal integreres med SEO og andre elementer av en omnikanalstrategi. Konsulenten kan foreta en situasjonsanalyse som omfatter følgende områder:

1. Hvor god er din nåværende SEO-strategi?

  • Lykkes du med å nå dine potensielle og eksisterende kunder?
  • Er det markedssegment du ikke tiltrekker deg godt nok?
  • Hvor flink er du til å avdekke nye muligheter og markeder?
  • Er det enkelt for potensielle kunder å finne deg på Google via mobilsøk når de skriver inn toppsøkeordene dine?

2. Er SEO-strategien din i tråd med virksomhetens overordnete mål?

  • Er SEO-arbeidet basert på KPIer og kritiske forretningsmål?
  • På hvilke områder er du bedre enn konkurrentene?
  • På hvilke punkter er du svakere, og hvorfor?
  • Utnytter du muligheter og potensial?
  • Hvordan kan du skaffe flere kunder og øke omsetningen i løpet av de neste ett til tre årene?

3. Hvor effektiv er din analyse av konkurrentene?

  • Virker konkurrentenes strategi?
  • Følger du med på hvordan deres handlinger påvirker dine egne forretningsmål?
  • Sikrer markedsføringstiltakene dine deg mot utspill konkurrentene kommer med?
  • Hvor raskt og effektivt reagerer du på det andre gjør?
  • Har du verktøy som sporer nye konkurrenter på markedet?

4. Sikrer SEO-strategien din deg for fremtiden?

  • Er bedriften beskyttet mot endringer som kan oppstå innenfor økosystemet?
  • Kan innovasjoner eller modifikasjoner Google og andre søkemotorer foretar skade deg?
  • Setter taktikken du bruker deg i fare for å bli utestengt eller straffet av søkemotorer?
  • Forstår og følger alle i organisasjonen virksomhetens strategi for SEO og omnikanal-markedsføring?

Når du har svar på disse spørsmålene, kan du prioritere områder og identifisere muligheter. Dette vil sette deg i stand til å

  • slutte å gjøre ting som har liten betydning for overordnede målsettinger
  • konsentrere deg om de aktivitetene som er viktigst for økonomiske resultat.

Trinn 2: Stak ut kursen videre

For å holde en stø kurs er det viktig å ha en helhetlig strategi for alle salgs- og markedsføringskanaler. Den må være koblet opp mot forretningskritiske KPIer, de viktigste resultatindikatorene. På den måten kan du sørge for at ressursene blir brukt på lønnsomme områder.

  1. Be SEO-konsulenten din om å foreta en grundig analyse av data, og bruk resultatene til å definere målbare indikatorer for virksomhetens resultat.
  2. Oppdater analyseverktøyene dine så du kan holde øye med utvikling som er viktig for deg, strukturer informasjonen slik at den er rask og enkel å gjennomgå.
  3. Sett handlingsorienterte mål og tilpass markedsføringsaktivitetene etter dem.
  4. Gjør det klart for alle i organisasjonen hvilke mål de skal jobbe mot, hvorfor du har valgte å prioriterte disse målene, og spor KPIer som holder dere i rute for å nå disse målene.

Trinn 3: Lag et veikart

Med utgangspunkt i situasjonsanalysen fra trinn en, utarbeid en handlingsplan med parametere for hvordan du vil oppnå hver del av omnikanal-markedsføringsplanen. Skreddersy alt du gjør etter kundenes behov.

Disse spørsmålene kan hjelpe deg:

  • Hva er din ideelle målgruppe?
  • Hvor stort er markedet for dine produkter og tjenester?
  • Hvor er kundene dine (lokalt, regionalt, nasjonalt eller internasjonalt)?
  • Hvilke enheter (smarttelefoner, datamaskiner, nettbrett) bruker de for å søke etter virksomheten din online?
  • Hvordan kan du best fange deres interesse og bidra til å løse problemene deres?
  • Hvilke nøkkelord og -uttrykk bruker de for å søke etter dine produkter og tjenester

Analyse av søkeord er svært viktig, resultatene kan gi verdifulle ledetråder til hvordan kundene dine tenker. Søkeord kan hjelpe deg å avdekke brukerhensikt, og dette er en verdifull ressurs. Hvis du vet hva kundene ønsker eller har behov for, vil du kunne levere verdifulle resultat gjennom innholdsmarkedsføringen din og dermed gjøre flere av dem som surfer på nett til kjøpere.

Trinn 4: Lag en trinnvis handlingsplan

Å ha en strategi og et veikart er utgangspunktet for å utarbeide en handlingsplan som spesifiserer hvordan du skal implementere de ulike delene av omnikanal-markedsføringen. Handlingsplanen bør inneholde komponentene under:

1. Optimaliser nettstedet ditt for søkemarkedsføring

Det finnes flere SEO-knep du kan bruke for å få nettstedet til å rangere høyt på søkemotorer.

  • Juster nettstedets innhold og struktur for å optimalisere nettsidefaktorer.
  • Bruk tekst, bilder og videoinnhold for å oppnå best mulig effekt.
  • Utarbeid innhold basert på brukernes intensjoner og søkeordsanalyse.
  • Forbedre nettstedets oppbygging og organiser innholdet effektivt.
  • Gjør det enkelt for kunder å navigere og bestille via nettbutikken.
  • Bruk teknikker for innholdsmarkedsføring for å tiltrekke potensielle kunder.
  • Utnytt god omtale ved å legge inn lenker til kundeanmeldelser og produktomtale.
  • Vis statistikk om deling på sosiale medier for å øke troverdighet og engasjere flere brukere.
  • Samle inn e-postadresser og mobilnumre for å utvide kundedatabasen din.
  • Automatiser markedskommunikasjon.
  • Benytt teknikker som remarketinglister for å få økt konverteringsfrekvens.

2. Velg riktig programvare og tjenester

Velg de riktige verktøyene for å implementere handlingsplanen. For eksempel er Google Min bedrift et godt valg for en butikk som ønsker å nå ut til kunder i en bestemt lokalitet (by eller nabolag), men andre verktøy kan være bedre hvis målgruppen er større.

3. Bruk ressursene dine effektivt

Ingen har ubegrensete budsjett eller menneskelige ressurser til markedsføringstiltak. For å kunne gjennomføre planen effektivt må den ta utgangspunkt i ressursene og medarbeiderne du har til disposisjon. Det vil ofte lønne seg å overlate noen av oppgavene til eksterne partnere, og det er helt nødvendig hvis du ikke har kapasitet til å håndtere alle oppgavene internt.

Trinn 5: Implementer planen

Det er på dette trinnet ideer og strategi blir gjort om til handling.

  • Fortell hver og en hva de skal gjøre.
  • Gjør det klart for hver medarbeider hva de har ansvar for.
  • La dem få vite hva du forventer at de skal oppnå.
  • Sett frister for når oppgavene skal være fullført.
  • Bruk standarder for måling av ytelse og måloppnåelse, sørg for at de ansvarlige har nok penger, medarbeidere og tid til å få ting gjort.

Overlat deretter ansvaret for å gjennomføre de tildelte oppgavene til teammedlemmene. På den måten vil resultatene bli bedre.

  • Informer alle medlemmene av teamet om helheten, slik at de kan se hvor deres arbeid passer inn.
  • Utvikle systemer som varsler medarbeidere når fristene nærmer seg.
  • Vis alle hvordan de skal overvåke og spore fremgang basert på mål og KPIer.
  • Gi de som henger etter støtte slik at de kan komme à jour.
  • Påse at prosjektledere følger opp teammedlemmene sine regelmessig for å sjekke at tidsplaner overholdes.
  • Utarbeid beredskapsplaner for å takle uforutsette forsinkelser.

Trinn 6: Styr og overvåk prosessen

Det er veldig viktig at du holder deg oppdatert og styrer aktivitetene i riktig retning.

  • Deleger ansvar for å overvåke helheten til én person.
  • Bestem deg for hvor ofte du vil sjekke fremdrift.
  • Sett tidsfrister for å nå mål, og la deretter medarbeiderne dine arbeide i sitt eget tempo.
  • Ha felles mål, verktøy og prosesser som alle slutter seg til og følger.
  • Gjør data tilgjengelig for alle, slik at de kan prioritere riktig.
  • Sørg for at data er nøyaktige og pålitelige. Feil data kan føre til feil beslutninger.
  • Tilby medarbeiderne dine kontinuerlig opplæring og kursing for å styrke kompetansen.

Trinn 7: Motiver teamene dine

Gjennomføring av en omnikanal-markedsføringstrategi er en kompleks og vedvarende prosess. For å holde motivasjonen oppe er det viktig at du ansporer medlemmene i teamet ditt kontinuerlig. Deler av planen kan kreve skifte i tenkemåte og omstillinger.

  • Seminarer, kurs og workshops for medarbeidere og team kan gjøre det lettere for dem å takle endringene du har tenkt å gjennomføre.
  • Når du arbeider med eksterne konsulenter og partnere, kan gruppecoaching som inkluderer rollespill og teambygging gi stor synergieffekt.
  • Deling av periodiske fremdriftsrapporter som viser utvikling og resultat for omnikanal-markedsføringstiltak kan skape entusiasme og kampånd.
  • Hvis ting ikke går som planlagt, må du endre kurs og rette opp avsporinger raskt og effektivt. Hvis noe ikke fungerer som det skal, må du finne en bedre måte å gjøre det på.

Som du har sett, innebærer en godt planlagt og gjennomført strategi for omnikanal-markedsføring hardt arbeid – men det er vel verdt innsatsen.

Jeg håper disse forslagene til hvordan du kan integrere SEO i en helhetlig strategi for omnikanal-markedsføring har inspirert deg, og at du nå vil forsøke å implementere noen av dem selv.

Hvis du har kommentarer, forslag eller spørsmål om noe vi har tatt opp i denne artikkelen, ta gjerne kontakt. Og hvis du prøver ut konseptene i forbindelse med dine egne markedsføringstiltak, setter vi stor pris på om du tar kontakt og deler erfaringene dine med oss.