Sette en pris på SEO: hva er verdien av søkemotoroptimalisering?

Hva koster et tau?

Det er like vanskelig å svare på dette spørsmålet som det er å sette pris på SEO. Det avhenger av mange ting …

  • hvilken kvalitet skal tauet ha?
  • hvor mye tau trenger du?
  • hva skal du bruke det til?
  • hvor sterkt og holdbart skal det være?

På samme måte avhenger kostnadene ved SEO av hva slags virksomhet du driver, av kundebasen, nøkkelindikatorer og mål. Du kan gå for den billigste SEO-en du finner, men det vil koste deg mer i form av tapt salg, lavere konverteringsrater og redusert fortjeneste.

Så når man skal sette en pris på SEO, er det bedre å se på nøkkelindikatorer for virksomheten som

  • markedsandel
  • kostnad per kjøp
  • fortjeneste per anskaffelse
  • konverteringsrate

Fastsett hva det er verdt å maksimere disse målene, og se om SEO kan hjelpe dere med å forbedre dem betydelig i forhold til dagens situasjon. SEO-strategien deres bør utvikles slik at den forbedrer søkemotorrangeringene deres, når nytt publikum og øker fortjenesten.

Men effektiv SEO er ikke noe man kan implementere på et eksisterende nettsted i en fei eller installere som et skript eller en programvare. Det er ikke en engangsøvelse, men en pågående prosess. God SEO må understøttes av omfattende analyse og planlegging.

Og det er fordi Google stadig utvikler seg. Rangeringskriteriene inkluderer en mengde variabler, og hver av dem overvåkes og tilpasses kontinuerlig, ofte flere ganger om dagen! Deres SEO må holde tritt med dette – et arbeid som kan være vanskelig å prissette.

Kan du fastsette «riktig pris» for en bil?

Du kan sette et budsjett basert på kravene dine. Hvor mye du er villig til å bruke på en bil, avhenger av

  • merke og modell
  • størrelse og formål
  • hvem som skal kjøre den
  • hvor mange som skal sitte på i den
  • hva som er viktigst for deg

Så en prangende sportsbil som kan hoppe fra null til seksti på et sekund eller to, koster deg skjorta. En solid, pålitelig stasjonsvogn som tar familien trygt og komfortabelt fra A til B, er billigere. Og en vil passe bedre til dine behov enn den andre.

Det er akkurat slik det fungerer med SEO også. Prisene varierer basert på hva du forventer av det.

Den beste og mest effektive SEO-en tar i betraktning hva deres potensielle kunder ser etter, hvilke problemer de møter, og optimaliserer så sidene deres for å appellere til de mest relevante kundene og fiske dem ut av det store havet av surfere på nettet.

Dette er ikke en nøkkelferdig eller automatisert prosess. Det krever research og SEO-analyse, etterfulgt av kundeundersøkelser for å samle inn data og oppfatninger. Først da kan dere bygge destinasjonssider som tjener de besøkendes behov og konverterer dem til kjøpere.

SEO-konsulenttjenester på dette nivået koster mer, men de vil

  • avdekke uutnyttede områder med potensiell lønnsomhet
  • avdekke målgruppens hensikt og problemer
  • fortelle hva målgruppen forventer av dere
  • hjelpe dere med å strukturere destinasjonssiden for å levere denne verdien
  • identifisere konverteringstriggere som engasjerer besøkende
  • tilpasse kundenes interaksjon med virksomheten

Det er dette som gjør profesjonell SEO-analyse så viktig i 2018 – nå som Google vurderer dere etter mye mer enn bare nettsted, domene og søkeord. Dere vurderes etter

  • online-tilstedeværelse og offline-aktiviteter
  • hvor godt dere forstår brukernes hensikt
  • deres relevans for søkere på et bestemt sted eller på en bestemt enhet
  • … og mer

Dere må optimalisere nettstedet for økonomisk vekst og fortjeneste, ikke bare for populære søkeord og setninger som kan drive mye trafikk, men ikke generere nok betalende kunder. SEO-analyse hjelper dere med å prioritere og skreddersy planer, og utarbeide tiltakslister dere kan delegere og implementere på en god måte.

Men SEO-analyse av denne typen tar uker, om ikke måneder. Visst er det mulig å få et anstendig resultat på en online-test med noen dagers analyse, men det vil ikke skape den ønskede effekten på nøkkelindikatorer eller bunnlinjen.

Kan du korrekt vurdere størrelsen på et isfjell?

90 % av isfjellmassen er skjult under overflaten. Det er vanskelig å si hvor stort det er, bare ved å se på det.

Sånn er det med god SEO også. Mange faktorer spiller inn, og alle fungerer sammen i optimaliseringen av nettstedet. Man kan ikke dømme (eller prissette) SEO basert bare på det man ser på overflaten.

Flere bedrifter har betalt dyrt for dårlige SEO-leveranser. Enkelte ledere tror for eksempel det er smart å spørre en webdesigner eller utvikler om å håndtere SEO, fordi de allerede skriver kode og bygger nettsiden. Dette er som å spørre rørleggeren om å ta seg av strømledningene i hjemmet ditt bare fordi han allerede jobber med veggene!

SEO er en av de mest kostnadseffektive markedsføringsmetodene. Det hjelper dere med å forstå

  • hvorfor besøkende kom til nettstedet
  • hvilke problemer de sliter mest med
  • hva de forventer å finne på nettstedet
  • hva som driver dem til å undersøke løsningen dere tilbyr, ytterligere

Å vite dette hjelper dere med å fange kundenes oppmerksomhet og løse problemene deres – og til slutt vinne tillit. Derfor er et hvilket som helst SEO-budsjett ikke en kostnad – det er en investering, en som vil betale seg tilbake mange ganger i form av økt salg og fortjeneste.

Hva er verdien av en demning?

Demninger bygges over elver for å lagre vann. Søkemotorer er som demninger. De lagrer besøkende på nettet.

Akkurat som vannet som frigjøres fra en demning har stor verdi for brukerne nedstrøms, er målrettede besøkende som henvises fra søkemotorer, ekstremt verdifulle for virksomheten. Ved å rangere høyt på de riktige søkeuttrykkene og søkeordene kan dere tiltrekke mye av denne trafikken til nettstedet deres – og gjøre det i årevis uten ekstra kostnad.

Prisen man betaler for SEO, er for å motta denne verdifulle søketrafikken. Og ved å åpne flere kanaler gjennom høy rangering på hundrevis eller kanskje tusenvis av søkeord, kan dere åpne slusene og få en flom av massiv trafikk og fortjeneste.

Folk som søker en løsning på sine problemer, men ikke har hørt om dere før, vil nå kunne finne dere gjennom søkemotorer. Og SEO hjelper dere også med å engasjere disse besøkende bedre og konvertere dem til kjøpere. Når dere så tilfører verdi ved å forstå kundenes unike, individuelle behov, vil salget øke.

SEO er som å ansette en detektiv som kan

  • jakte på deres beste potensielle kunder
  • forstå hvordan de tenker
  • utnytte skjulte muligheter ved å forstå deres psykologi

Ingen andre kan gjøre dette. Ikke informasjonsteknologer, serveradministratorer, programmerere eller webdesignere. Bare en SEO-spesialist kan oppnå dette resultatet. En effektiv SEO-strategi kan hjelpe dere med å finne ut:

  • hvor deres største profittpotensial ligger skjult
  • hvordan dere effektivt kan nå deres sentrale langsiktige forretningsmål
  • hvilken handlingsplan som er best for å nå deres beste potensielle kunder

Så hvordan sette en pris på SEO?

Det er ikke enkelt eller rett fram. Og det er ofte bedre ikke å fokusere på hva man betaler for SEO.

Se i stedet på avkastningen dere får fra investeringen.

Hvis SEO-spesialisten gir dere økt salg, inntekt og fortjeneste som er 5, 15 eller 50 ganger så mye som dere betalte – kostet SEO-arbeidet da noe i det hele tatt?

Nei. Prisen dere betaler for god SEO, oppveies som regel av hva virksomheten tjener i form av økt profitt, forbedret merkevarekjennskap og vekst i markedsandeler.

Derfor er prisen på SEO irrelevant … VERDIEN er alt som betyr noe.

Om forfatteren

Trond Lyngbø

Trond Lyngbø er senior SEO-konsulent og grunnlegger av Search Planet. Han har 15 års erfaring innen søkemotoroptimalisering (SEO), e-handel, innholdsstrategi og digital analyse. Hans kunder inkluderer internasjonale Fortune 500-selskaper og ledende norske merkevarer som omsetter for milliarder årlig. Som fagspaltist hos Marketing Land og Search Engine Land, har han publisert mer enn 50 spalter, og blitt topplistet internasjonalt 5 år på rad. Han har to ganger blitt omtalt på Forbes. Han har også blitt intervjuet og omtalt i norske medier, hos Kapital, Finansavisen og Dagens Næringsliv (DN). Trond er medforfatter av boken Google It: Total Information Awareness. I tillegg til å arbeide hands-on med teknisk søkemotoroptimalisering, SEO-analyse og implementering av SEO-strategier, er Trond en populær foredragsholder innen SEO og e-handel. Les mer om Trond.