Search Planet utvider – ansetter teknisk SEO-ekspert

Med Jørgen Indsetviken på laget kan én enkel kodebit løse komplekse og tidkrevende problemer for kunden. Dette sparer fremtidige kunder for tid og penger og resultatene kommer langt raskere.

Med stadig flere kunder med milliardomsetning i reportaret vårt, er det behov for flere kloke hoder i teamet som utgjør Search Planet. Den nyeste på laget er dyktige Jørgen Indsetviken.

– Som spesialist på teknisk SEO er jeg systematisk og målrettet i arbeidet jeg gjør. I dette faget er det viktig å tenke helhetlig – se de store målene, men samtidig ta et dypdykk ned i detaljene som er nødvendig for å nå målene, forklarer Indsetviken.

– Det ultimate målet er ikke å rangere på noen nøkkelord og tro at du vil tjene masse penger. Det er viktig å se SEO i et forretningsperspektiv, og hvordan SEO kan øke omsetning og skape vekst i bedriften.

Teknisk SEO – grunnmuren i digital satsning

Search Planet jobber i dag med flere ledende, europeiske merkevarer og nettbutikker som omsetter for milliarder av kroner gjennom organisk søk og SEO.

Med omtale i medier som Forbes, Finansavisen, Kapital og mer enn 50 publiserte spalter i Search Engine Land – SEO-ekspertenes håndbok, har byrået blitt internasjonalt anerkjent og porteføljen vår utvider seg stadig.

Search Planet er, og skal være, et mindre team bestående av dyktige spesialister som tar hånd om de virkelig komplekse og krevende oppdragene kundene trenger. SEO er ikke bare et stort fag, men et fag som stadig er i utvikling, og teknisk SEO – teknisk kode, kompleks informasjonsarkitektur, nettsidearkitektur og URL-struktur, er en svært viktig del av faget. Behovet for en SEO-konsulent med spesialisering innen teknisk SEO var derfor tydelig, og nå har Indsetviken vært en del av teamet i to måneder allerede.

– Når vi jobber med kunder på størrelse med dem i Search Planet – kunder som omsetter for milliarder av kroner, opplever vi at teknisk SEO er grunnmuren i den digitale satsningen. Vi får muligheten til å hjelpe bedriftene med å synkronisere kjøpsprosessen med kundereisen ved å arbeide systematisk, skreddersy den tekniske plattformen og implementere sitewide (red.anm. sidestruktur og navigeringsstruktur), forklarer Indsetviken.

Han understreker at søkemotoroptimalisering og teknisk SEO handler om hele tiden å holde seg oppdatert på hvordan søkemotorer prioritere dine sider fremfor konkurrentene sine.

– Det at du ikke kan kjøpe deg til synlighet og gode resultater, men at du må gjøre deg fortjent til resultatene du får, gir en ekstra god mestringsfølelse for meg. Med god struktur på nettstedet og solid arbeid fra de involverte, kan vi sammen skape resultater som overgår alle former for digital markedsføring uten å måtte kjøpe oss til det, forteller SEO-eksperten.

Organisk søk skaper relasjoner til nye og eksisterende kunder

Og Search Planet er ikke et alternativ for de som kun ønsker trafikk og gode rangeringer.

Selskapet har høy forretningsetikk og er medlem av Bra Søk (Bransjerådet for Søkemotormarkedsføring). Search Planet er byrået for kunder som ser viktigheten av organisk søk og prioriterer dette høyt, og som optimaliserer for Google sine organiske søkeresultater – ikke for å rangere, men for å etablere en relasjon til sine kunder og påvirke de finansielle tallene ved å at kundereisene er i synk med kjøpsprosessene.

Og det er her talentet og forståelsen til Jørgen Indsetviken er svært verdifull.

– Når en jobber med teknisk SEO for nettbutikker og e-handel er det en forskjell fra «vanlig» SEO. Leveransen fra Search Planet handler om å nå finansielle mål, og ikke rangering. Når du har tusenvis av sider du må optimalisere, er teknisk SEO avgjørende for å gjøre jobben på et dypere nivå fremfor på hver side, forteller han.

– Her kan det være at vi må endre kodeverk som JavaScript, i informasjonsarkitekturen, nettsidestrukturen eller den interne lenkestrukturen.

Og Indsetviken er en mann som spiser JavaScript-løsninger og rammeverksoptimalisering av nettsteder og e-handelsplattformer som Hybris, Episerver og Magento til frokost.

Noe som kommer svært godt med for kundene.

– Jeg har tidligere bidratt til å redusere flere hundretusener sider med duplisert innhold i en stor nettbutikk, kun ved bruk av én linje kode, forteller han.

Han er også meget flink til å spille andre gode. I tidligere prosjekter har han gjennom søkeordsanalyser sørget for at interne team med utviklere har kunnet forbedre informasjonsarkitekturen sin, og dermed klare å rangere på produktkategorier gratis via organisk søk. Noe bedriften tidligere brukte betydelige summer på hvert eneste år.

– Teknisk SEO er en mulighet for kundene til å sikre seg en god grunnmur, og en skalerbar og fremtidssikret plattform å bygge videre på, der kunden står i fokus. Alt vi bygger og koder handler om å sørge for at bedriften kommer lettere i kontakt med målgruppen på de ulike nivåene i kundereisen og kjøpsprosessene, forklarer han.

Dynamisk webdesign og digital markedsføring

Jørgen Indsetviken har utdannelse i dynamisk webdesign og digital markedsføring. Han er eksepsjonell i sin kompetanse innen front-end og kan håndtere komplekse, tekniske løsninger for kundene.

Bakgrunnen hans innen dynamisk webdesign gjør han også unik i sin kommunikasjon inn mot interne utviklere på kundesiden og gjør det enklere for dem å løse utfordrende oppgaver ved å lage kravspesifikasjoner og løsningsforslag på et språk de forstår.

Og resultatene gir ikke bare økonomisk vekst, men også svært positive effekter internt i bedriften.

– Jeg syns det er spennende å se hvor stor betydning jobben vi gjør har på kundens hverdag og økte omsetning. Jeg opplever at kundene trives bedre på jobb og setter pris på at jeg er der og hjelper dem med å skape gode resultater, sier han.

– Mange kunder tror at vi må jobbe i lang tid og bruke mye penger, men for meg som jobber med teknisk SEO, kan en enkel kodebit løse komplekse problemer som ellers måtte blitt løst på enkeltsidebasis og tatt måneder med arbeid. Dette sparer tid, penger og resultatene kommer raskere til kunden.

Og da er det kanskje ikke så rart at Indsetviken gleder seg stort til fremtiden i Search Planet.

– Search Planet spesialiserer seg på noe som ikke er så utbredt i Norge, og jeg ser store muligheter både for meg som person og for Search Planet i tiden som kommer. Search Planet vokser, og ved å ha et godt sammensatt team kan vi løse alle SEO-relaterte problemer som skulle oppstå og hjelpe bedriftene å nå deres mål, forteller han.

Så gjenstår det å se om fremtiden bringer inn den nyansattes våte drøm av en kunde.

– Den desidert største drømmekunden må være Amazon. Men under forutsetning at vår kunde Elkjøp Nordic kjøper Amazon først.

– Eller, siden jeg på fritiden er kampsportutøver i MMA, hadde det vært givende med en kunde relatert til MMA-sporten, avslutter SEO-eksperten.

Om forfatteren

Trond Lyngbø

Trond Lyngbø er senior SEO-konsulent og grunnlegger av Search Planet. Han har 15 års erfaring innen søkemotoroptimalisering (SEO), e-handel, innholdsstrategi og digital analyse. Hans kunder inkluderer internasjonale Fortune 500-selskaper og ledende norske merkevarer som omsetter for milliarder årlig. Som fagspaltist hos Marketing Land og Search Engine Land, har han publisert mer enn 50 spalter, og blitt topplistet internasjonalt 5 år på rad. Han har to ganger blitt omtalt på Forbes. Han har også blitt intervjuet og omtalt i norske medier, hos Kapital, Finansavisen og Dagens Næringsliv (DN). Trond er medforfatter av boken Google It: Total Information Awareness. I tillegg til å arbeide hands-on med teknisk søkemotoroptimalisering, SEO-analyse og implementering av SEO-strategier, er Trond en populær foredragsholder innen SEO, e-handel og innholdsmarkedsføring. Les mer om Trond.