Derfor trenger e-handelsbedrifter SEO

Share on FacebookTweet about this on TwitterShare on LinkedIn

«Men SEO fungerer bare med innholdsbaserte nettsteder og blogger, ikke sant?»

FEIL!

Dette er en vanlig misforståelse. Og det er helt feil.

SEO er ikke bare bra – det er FANTASTISK for nettbutikker!

Mange av mine beste kunder med høyest avkastning fra SEO er eiere av store nettbutikker. Faktisk er det flere synergier som kan utnyttes med SEO hvis man har en nettbutikk i tillegg til fysiske butikker.

Det spiller ingen rolle om dere er en millionkjede eller en liten oppstartsbedrift innen e-handel. Dere kan implementere en lønnsom SEO-strategi og multiplisere fortjenesten på bemerkelsesverdig kort tid.

Det jeg vil dele med dere i dette innlegget, er basert på nesten 15 års praktisk erfaring og SEO-arbeid for et bredt spekter av e-handelsaktører. Rådene er praktiske, testet over tid og basert på resultater fra den virkelige verdenen – ikke bare noe jeg finner på eller som ser bra ut bare på papiret!

Så følg nøye med. Bunnlinjen vil takke dere!

SEO kan hjelpe dere med å tiltrekke nye kunder

Hvis dere ikke optimaliserer nettbutikken for å rangere bedre i Google, gir dere fra dere gratis penger. Kanskje til og med mye penger.

Dere kan enkelt selge to, tre eller kanskje til og med fem ganger mer hvis nettbutikken er mer synlig på relevante Google-søk via SEO og tiltrekker seg målrettet trafikk.

Her er en enkel øvelse for raskt å vurdere potensialet for SEO på deres nettbutikk.

Gå gjennom analysedataene deres for de siste månedene eller årene, og se hvor mesteparten av trafikken kom fra. Sjekk så konverteringsraten og salgstallene for samme periode.

Nesten alle e-handelsaktørene jeg har jobbet med, får mesteparten av online-salgene fra trafikk som kommer fra søkemotorer. Og fordi Google fortsetter å sno seg inn i kjøpsyklusen på et svært tidlig stadium, blir nettbaserte søk en integrert del av enhver kjøpsbeslutning – helt fra det øyeblikket en kunde begynner å gjøre kjøpsrelatert research på nettet.

Det har alltid fungert på denne måten. Men i det siste har trenden skutt fart.

Nesten alle kjøpsbeslutninger begynner med sammenligninger på nett. Forbrukerne bruker søkemotorer til å finne mer informasjon og lese produktanmeldelser før de bestiller en vare.

Hvis dere ignorerer denne viktige rollen som Google spiller i e-handel i dag, risikerer dere snart å gå konkurs!

Det er fordi dere blir praktisk talt usynlige for en potensiell kjøper i det kritiske øyeblikket da de legger ut på sin kjøpsreise. For nettbutikk er det et sentralt krav at dere

  • får flere potensielle kunder til nettbutikken
  • overbeviser mange av dem om å kjøpe fra nettopp dere
  • gjør dem fornøyde, slik at de kommer tilbake for å kjøpe oftere
  • bygger tillit som oppmuntrer dem til å anbefale dere til andre

Alt dette starter når en bruker går til Google og skriver inn et produkt eller et merkenavn (eller et annet relatert søkeord/-uttrykk) i søkefeltet.

Hvis nettstedet deres vises på eller nær toppen av søkelistene, får dere en ny potensiell kunde. Men hvis konkurrentens nettsted rangerer høyere enn deres, er det disse som vinner kunden og dermed kan øke fortjenesten.

Og det er deres feil at dere lar dem komme unna med det!

Det er også en annen måte å se det på: Kanskje er dere fornøyd med mye mindre enn deres sanne potensial.

Hvis dere er tilfredse med at nettstedet rangeres på den første siden av Googles søkeresultater, men bare på fjerde eller femte plass, sier dere fra dere de ekstra besøkende som klikker på de tre øverste søkelisteoppføringene – fordi de stoler på at Google viser de beste resultatene først!

Dette betyr at dere kan utvide salget og fortjenesten betydelig hvis dere implementerer en SEO-strategi som tar nettstedet rett til toppen av listene – mens dere gjør alt annet på nøyaktig samme måte.

Tenk deg hvordan dere ville ha reagert hvis salget eller fortjenesten halverte seg. Dere ville trykket på nødknappen og begynt å finne korrigerende tiltak, ikke sant?

Vel, hvis potensialet for salg er dobbelt så høyt som det dere oppnår i dag – burde dere ikke ha den samme reaksjonen – og sette en SEO-plan ut i livet med det samme?

Denne muligheten venter faktisk rett rundt hjørnet.

SEO vil styrke fortjenesten på bunnlinjen

Det som vanligvis gjør én e-handelsorganisasjon mer lønnsom enn en annen, er evnen til å generere salg til en lavere pris.

Ved å allokere ressursene deres selektivt mot aktiviteter som påvirker nøkkelindikatorer og tar dere nærmere sentrale forretningsmål, blir dere mer effektive i å oppnå høyere avkastning fra et begrenset markedsføringsbudsjett.

SEO er fortsatt en av de mest kostnadseffektive markedsføringsaktivitetene som er tilgjengelig i dag, spesielt for en nettbutikk. Og virkningen av SEO-strategien vil bli enda sterkere når dere fokuserer på de grunnleggende trinnene, og

  • utfører en situasjonsanalyse for å finne ut nøyaktig hvor dere står
  • kjører konkurranseanalyse for å avdekke andre aktørers styrker og svakheter
  • gjør markedsanalyser for å matche ressursene deres med aktiviteter som bringer inn nye kunder

Kostnaden ved å kjøpe nettstedstrafikk kan være svært høy innen konkurransedyktige nisjer, ofte flere kroner per klikk. Andre former for reklame er like dyrt. SEO gir dere den best kvalifiserte trafikken – helt gratis.

Det betyr at når alle andre betaler i dyre dommer for sine besøkende, vil dere vinne salg og generere flere inntekter uten en tilsvarende høy markedsføringskostnad. Det vil gjøre virksomheten mer lønnsom enn konkurrentenes.

Under økonomiske nedgangstider og når budsjettressursene er knappe, er høyere lønnsomhet det som vil redde virksomheten og holde dere flytende – når andre drukner under byrden av himmelhøye markedsføringskostnader.

Det beste med SEO-trafikk er at man ikke betaler ekstra for den basert på klikk eller søkeord. Dere må heller ikke betale en høyere pris avhengig av konverteringsfrekvens eller produktpriser. Når dere først er i gang, er det helt gratis.

Den eneste utfordringen er å avdekke de riktige søkeordene og -uttrykkene som er mest lønnsomme – en prosess som krever to ting:

  1. en dypere forståelse av brukernes hensikter i deres markedssegment, og
  2. en grundig kjennskap til den typiske kjøpsreisen i deres bransje eller marked

Og i tilfelle dere er bekymret for den «ekstra utgiften» det er å ansette en SEO-ekspert til å jobbe med dere … ikke vær det!

SEO er ikke en utgift. Det er en investering i virksomhetens fremtid. En investering som i løpet av årene vil betale seg selv igjen og igjen.

Når dere begynner å tiltrekke dere et stort volum organisk trafikk som er gratis (aldri mer betaling per klikk!), vil fortjenesten nettbutikken oppnår fra den jevnlige strømmen av besøkende, langt overstige den beskjedne utgiften dere gjør på forhånd for å implementere SEO-planen.

Det er bare én type dyr SEO, og det er «billig» SEO utført av folk som ikke er eksperter, den typen som

  • er basert på å ta snarveier, som tvilsom lenkebygging
  • baserer seg fullt og helt på ferdiglagde løsninger, og
  • er drevet av ufullstendig kunnskap og/eller erfaring

Men jeg er sikker på at dere ikke vil gjøre denne feilen.

Alle vellykkede e-handelsbedrifter jeg har jobbet med eller fått kunnskap om, har gjort smarte investeringer for å optimalisere nettstedene sine for Google og andre søkemotorer.

SEO er et flott verktøy for vekst. Selv små oppstartsbedrifter eller små familieutsalg kan konkurrere med kjente merkevarer og multinasjonale selskaper ved å implementere en effektiv SEO-strategi.

Det krever ikke mye penger eller andre ressurser for å lykkes med SEO – forutsatt at man har en klar strategi, en detaljert handlingsplan og forstår intensjonene til målgruppen godt.

Nøkkelen til suksess innen SEO for e-handel ligger i måten man tenker på, ikke det man gjør.

For alle markedsføringsaktiviteter bør SEO integreres helt fra forberedelse- og planleggingsstadiet. Dette vil øke effekten av alt dere gjør, som f.eks.:

  • teknisk seo
  • innholdsmarkedsføring
  • sosiale medier
  • lokal geografisk målrettet søkemarkedsføring
  • flerkanals markedsføring
  • til og med offline-reklame og -kampanjer

En erfaren SEO-konsulent kan være en uvurderlig ressurs for å klare å gjøre dette på en effektiv måte. Det er to store fordeler med dette:

  1. Deres markedsføringsaktiviteter blir mer effektive og gir bedre resultater, noe som gir dere større synlighet og genererer flere potensielle kunder.
  2. Deres rangering i Google forbedres, ettersom dere betjener flere kunder som legger inn anmeldelser, skaper omtale på sosiale medier, forteller venner om dere og sender nye kunder deres vei.

Alt dette reduserer anskaffelseskostnaden for nye kunder og øker fortjenestemarginen, slik at dere oppnår mer til en lavere pris.

SEO for e-handel er langvarig

Mange bedriftsledere og markedsdirektører liker SEO av tre grunner:

  • Det er målrettet.
  • Det er målbart.
  • Det er langvarig.

1. Virkningen vedvarer

Der andre markedsføringsmetoder har en svært kort holdbarhet, kan SEO forbli effektiv i uker, måneder eller til og med år.

Det er ingen «utløpsdato» der SEO ikke lenger fungerer. Og i motsetning til betalt annonsering trenger dere ikke gjøre stadige betalinger for å få resultater.

SEO er et vedvarende markedsføringsverktøy som tiltrekker kvalifiserte potensielle kunder til nettbutikken deres, litt på samme måte som er utrettelig selger som fortsetter å jobbe for dere dag ut og dag inn.

2. Fordelene fortsetter å vokse

En annen fordel med SEO for e-handel er at effektene fra en godt planlagt kampanje kan være kumulative.

Siden dere bygger på et eksisterende fundament, fortsetter deres fremtidige markedsføringsaktiviteter å vokse – som en snøball som ruller i nedoverbakke, samler opp fart og blir stadig mer effektiv over tid. Snart vil den hjelpe dere med å dominere markedet og oppnå en ledende posisjon.

3. Dere kan ta pauser

Den løpende effekten av SEO betyr også at dere kan ta en pause for deretter å vende tilbake og se at alt fungerer som før.

Kanskje må dere fokusere på andre aktiviteter. Eller dere kan gå tom for penger. Det er ikke noe problem, med mindre dere tar en veldig lang pause. Organiske søkeresultater endres bare gradvis, i motsetning til betalt annonsering, som ender i det øyeblikket man slutter å betale for den.

Derfor trenger e-handelsbedrifter SEO … Mer enn noen gang før

Selv om det bør være opplagt fra det jeg nettopp har forklart om nettbutikker og behovet for SEO, er min største utfordring med kunder ofte å overbevise dem om fordelene med å optimalisere for søkemarkedsføring.

Og det har blitt avgjørende å få e-handelskunder til å forstå at Google nå er dypt innebygd i folks hverdagslige beslutninger på tvers av ulike nisjer og markeder.

E-handel handler om å påvirke og veilede kjøpsbeslutninger. Og enhver kjøpsreise begynner i en søkemotor – eller involverer den på et tidspunkt i syklusen.

Så Google har blitt uunnværlig for virksomhetens økonomiske velvære. Derfor er det å ignorere SEO en dødbringende feil, en feil som kan være virksomhetens dødsstøt! Beklager hvis dette høres dramatisk ut – men det er sannheten.

Påstanden er vanntett.  Tradisjonell søkeordsanalyse viser klart og tydelig at folk involverer Google i sin søken etter varer og tjenester. Med spesialiserte SEO-tjenester for e-handelsaktører, som søkeordsanalyse for nettbutikker, ser jeg oftere og oftere at folk i sin søken ikke bare er på informasjonsjakt for å informere seg selv, men høyst kjøpeklare kunder som sitter klare til å dra kortet til den som vil ha pengene deres.

Ikke la dere lure til å tro at SEO er en luksus eller noe «ekstra» som dere kan slenge på når dere har penger til overs. Det er ikke lenger valgfritt. SEO har blitt obligatorisk for alle nettbaserte virksomheter – også deres.

Enhver e-handelsaktør bør sette av et tilstrekkelig budsjett for nettbutikk-SEO og bruke det på en intelligent måte, med hjelp fra en SEO-ekspert.

Den gode nyheten er at investeringen vil lønne seg raskt – og fortsette å vokse i lang tid fremover.

 

Share on FacebookTweet about this on TwitterShare on LinkedIn
Om forfatteren

Trond Lyngbø

Trond Lyngbø er senior SEO-konsulent og grunnlegger av Search Planet. Han har 15 års erfaring innen søkemotoroptimalisering (SEO), e-handel, innholdsstrategi og digital analyse. Hans kunder inkluderer internasjonale Fortune 500-selskaper og ledende norske merkevarer som omsetter for milliarder årlig. Som fagspaltist hos Marketing Land og Search Engine Land, har han publisert mer enn 50 spalter, og blitt topplistet internasjonalt 5 år på rad. Han har to ganger blitt omtalt på Forbes. Han har også blitt intervjuet og omtalt i norske medier, hos Kapital, Finansavisen og Dagens Næringsliv (DN). Trond er medforfatter av boken Google It: Total Information Awareness. I tillegg til å arbeide hands-on med teknisk søkemotoroptimalisering, SEO-analyse og implementering av SEO-strategier, er Trond en populær foredragsholder innen SEO og. Les mer om Trond.