Vekstanalyse – motoren som gjør nettbutikken til en vekstmaskin

Hvis det er én ting som er viktigere for en nettbutikk enn noe annet når man jobber med søkemotoroptimalisering, så er det å selge ting til kunder og generere inntekter.

Med mindre nettbutikken deres tjener penger, betyr det ikke stort at den er øverst på søkelistene hos Google eller har masse trafikk. Hensikten med disse tingene er å selge flere ting til flere mennesker og tjene mer penger.

Men før dere haster av gårde for å gjøre det som kreves for å havne øverst hos Google på de mest lønnsomme søkeordene som tiltrekker potensielle kjøpere, er det ett viktig forberedende trinn – vekstanalyse – som vil fremskynde ferden mot suksess.

Hva er fordelen med en vekstanalyse?

En detaljert gjennomgang av bedriftens resultater, som blant annet involverer søkeordsanalyse, SEO-analyse og situasjonsanalyse, kan hjelpe dere med å

  • prognostisere fremtidige inntekter
  • bestemme størrelsen på markedet hos Google
  • avgjøre hvor stor del av dette markedet dere har for tiden

… og dermed gjøre det mulig å finne avviket mellom virksomhetens høyeste potensial og hvor dere er i dag – ikke bare når det gjelder trafikk på nettstedet, men også inntjente kroner og øre.

Før kunden bestemmer seg for informasjonsarkitektur, e-handelsplattform, JavaScript-rammeverk eller innholdsstrategi, oppfordrer og hjelper jeg dem med å granske dette avviket, som i tur kan hjelpe dem med å ta avgjørelser basert på mer enn bare søkevolumer. De bruker realistisk salgspotensial og vekstpotensial (inntekt og fortjeneste) for å få mer ut av mindre.

Å ha en god rangering i Googles søkeresultater for bestemte søkeord krever hardt arbeid, tid og penger. Konkurransen er vanligvis tøff for de frasene og søkeordene som tiltrekker seg sannsynlige kjøpere.

Men ingen har ubegrenset med tid og ressurser. Derfor er vekstanalyse så nyttig. I stedet for å kaste bort dyrebare ressurser på ting som ikke fungerer, eller som bare har begrenset effekt, kan kundene fokusere på områder med potensial for høye inntekter og fortjeneste, noe som maksimerer resultatene deres.

I en nettbutikk som har tusenvis av varer til salgs, er det nesten umulig å endre og optimalisere hvert produkts tekstbeskrivelse – og gjenta oppgaven for hver kategori og undergruppe. Selv her kan en grundig analyse hjelpe ved å identifisere områder man bør prioritere og konsentrere seg om først.

Hva viser denne analysen helt konkret?

Den typiske prosessen jeg tar kundene mine gjennom, innebærer en grundig jobb med søkeordsundersøkelser som går langt utover å sette opp en lang liste over populære søkeuttrykk i et regneark. Den kombinerer søkeordstallene med salgstall, fortjenestemarginer og tidligere salgskonverteringsrater for å identifisere områder som bør prioriteres for størst effekt.

Dere vil vite hvilken kategori, underkategori og hvilke produktsider dere bør jobbe med umiddelbart for å få flere kunder og øke inntektene. En typisk rapport vil inneholde informasjon som:

  • viser deres virkelige inntektspotensial (samt søkevolumdata) for å hjelpe dere med å prognostisere fremtidig inntjening
  • beregner deres andel av online-markedet (søkevolum i Google), sammenligner den med konkurrentene og forteller dere nøyaktig hvor dere står
  • gir informasjon fordelt på kategori og underkategori, og kontrasterer dette mot deres største konkurrenter på hvert område (dette er en kritisk analyse, fordi bredere «generelle» vurderinger er så godt som ubrukelige)
  • prosjekterer et realistisk bilde av situasjonen deres uten å lene seg på gjetninger eller estimater basert på upålitelige kilder
  • lar dere beregne de økonomiske konsekvensene av å stige på søkelistene, for eksempel å gå fra posisjon nr. 5 til nr. 3 hos Google for et bestemt søkeord, basert på tidligere data om konverteringsrater og fortjenestemarginer
  • hjelper dere med å planlegge innholdsstrategi og gir spesifikke instruksjoner som kan deles med utviklingsteamet, for eksempel hva slags innhold som bør lages, hvilken e-handelsplattform som skal velges osv.
  • veileder dere i å omforme e-handelsportalen til en non-stop kundesentrisk salgsmaskin som stadig tiltrekker en strøm av nye kjøpere

Den endelige rapporten vil bare fokusere på nøkkelindikatorer som virkelig betyr noe, og legger frem all informasjon på en måte som lett kan omsettes til handling. Dette betyr at dere raskt kan øke inntektene og skalere e-handelsvirksomheten. De fleste av kundene mine er begeistret over hvor fort pengene begynner å strømme inn på kontoen etter at rådene våre er blitt implementert.

Hva gjør denne tilnærmingen så effektiv?

Nøkkelfaktoren for å lykkes med denne strategien er at den er basert på data dere kan stole på.

Vekstanalyse handler ikke bare om søkeord og søkevolumer. Det er et strategisk verktøy som også kan bidra til å forutsi inntekter og vurdere markedspotensialet allerede før dere investerer tid eller penger. Og fordi den bruker historiske data fra deres egne analyseverktøy også, er informasjonens pålitelighet høyere.

Å bygge en slik vekstmaskin eller -motor som kjører 24/7, og som kan skalere langt inn i fremtiden, er praktisk talt en garanti for suksess. Det sikrer at inntektene deres fortsetter å øke jevnt. Og når vekststrategien deres er basert på kundeinnsikter og en klar forståelse av hva de vil og trenger, vil virksomheten være beskyttet mot selv de mest aggressive konkurrentene.

Posted in:
Om forfatteren

Trond Lyngbø

Trond Lyngbø er senior SEO-konsulent og grunnlegger av Search Planet. Han har 15 års erfaring innen søkemotoroptimalisering (SEO), e-handel, innholdsstrategi og digital analyse. Hans kunder inkluderer internasjonale Fortune 500-selskaper og ledende norske merkevarer som omsetter for milliarder årlig. Som fagspaltist hos Marketing Land og Search Engine Land, har han publisert mer enn 50 spalter, og blitt topplistet internasjonalt 5 år på rad. Han har to ganger blitt omtalt på Forbes. Han har også blitt intervjuet og omtalt i norske medier, hos Kapital, Finansavisen og Dagens Næringsliv (DN). Trond er medforfatter av boken Google It: Total Information Awareness. I tillegg til å arbeide hands-on med teknisk søkemotoroptimalisering, SEO-analyse og implementering av SEO-strategier, er Trond en populær foredragsholder innen SEO, e-handel og innholdsmarkedsføring. Les mer om Trond.