Er teknisk SEO og (vanlig) SEO forskjellig?

Ja. Det vesentlige forskjeller mellom teknisk SEO og tradisjonell søkemotoroptimalisering.

Dette gjelder spesielt i enterprise-segmentet, i store bedrifter og for store nettsteder.

Mellom ulike fagdisipliner og krav knyttet til teknisk SEO er det høy grad av overlapping.

Medarbeiderne som jobber med SEO i bedriften din, kan ikke håndtere mer enn grunnleggende aspekter med mindre de har en teknisk bakgrunn (eller erfaring på ekspertnivå) som dekker følgende:

  • koding
  • løsningsarkitektur
  • informasjonsarkitektur
  • konfigurering av webservere
  • IT-administrasjon
  • installering, konfigurering og vedlikehold av IT-systemer og -infrastruktur
  • håndtering av integrasjoner mellom ulike interne systemer og tjenester
  • kunnskaper om hvordan praktiske tekniske oppgaver utføres

I tillegg må eksperter på teknisk SEO kunne

  • forutse mulige avhengigheter
  • forstå og rette feil
  • overvåke og løse problemer med manglende kompatibilitet
  • bidra til kontinuerlig aktivitet og vekst i virksomheten
  • bidra til å tiltrekke kunder og øke salget og lønnsomheten
  • diagnostisere og ta ansvaret for endringer
  • definere spesifikasjoner og krav for sidetyper til UX-designere
  • definere spesifikasjoner, akseptansekriterier og testing- og valideringskriterier for alle teknologier, systemer og tjenester i infrastrukturen
  • QA testing og godkjenne kriterier for utviklere som jobber med for eksempel JavaScript-rammeverk, SPA, PWA, prerendering, med mer.

Slik sammensatt kompetanse er mangelvare.

Derfor bør du være kritisk når du velger SEO-byrået og -ekspertene du skal samarbeide med.

Det holder ikke at du har et godt forhold til dem, hvis de ikke kan håndtere grunnleggende teknisk SEO godt og effektivt.

Relevante tjenester:

SEO-konsulent Trond Lyngbø i Search Planet AS i Oslo, Norge

Trond Lyngbø

Dette innlegget er skrevet av Trond Lyngbø, senior SEO-konsulent og gründer i Search Planet. Trond har 20-års SEO-erfaring og omfattende kompetanse innen teknisk SEO, SEO-analyse og SEO-strategi.

Trond er omtalt som SEO-ekspert hos Forbes. Han er topplistet SEO-spaltist hos Search Engine Land fem år på rad, anbefalt SEO-ekspert å følge hos Search Engine Journal tre år på rad, og dommer i European Search Awards, Global eCommerce Awards, Global Content Awards, UK Dev Awards, UK Digital Growth Awards, Global Marketing Awards og Global Agency Awards.

Trond jobber som SEO-konsulent for en rekke av Nordens og Europas ledende bedrifter, nettbutikker og butikkjeder.

Noe han jobber mye med er SEO for nettbutikker, e-handel og butikkjeder, og migrering av nettsteder, plattformbytte, redesign-prosesser, omnikanal handel, digitalisering, og konkurrentanalyse.

Les mer om Trond Lyngbø