Ja, det er vesentlige forskjeller mellom teknisk SEO og tradisjonell søkemotoroptimalisering.
Dette gjelder spesielt i enterprise-segmentet, i store bedrifter og for store nettsteder.
Mellom ulike fagdisipliner og krav knyttet til teknisk SEO er det høy grad av overlapping.
Medarbeiderne som jobber med SEO i bedriften din, kan ikke håndtere mer enn grunnleggende aspekter med mindre de har en teknisk bakgrunn (eller erfaring på ekspertnivå) som dekker følgende:
- koding
- løsningsarkitektur
- informasjonsarkitektur
- konfigurering av webservere
- IT-administrasjon
- installering, konfigurering og vedlikehold av IT-systemer og -infrastruktur
- håndtering av integrasjoner mellom ulike interne systemer og tjenester
- kunnskaper om hvordan praktiske tekniske oppgaver utføres
I tillegg må eksperter på teknisk SEO kunne
- forutse mulige avhengigheter
- forstå og rette feil
- overvåke og løse problemer med manglende kompatibilitet
- bidra til kontinuerlig aktivitet og vekst i virksomheten
- bidra til å tiltrekke kunder og øke salget og lønnsomheten
- diagnostisere og ta ansvaret for endringer
- definere spesifikasjoner og krav for sidetyper til UX-designere
- definere spesifikasjoner, akseptansekriterier og testing- og valideringskriterier for alle teknologier, systemer og tjenester i infrastrukturen
- QA testing og godkjenne kriterier for utviklere som jobber med for eksempel JavaScript-rammeverk, SPA, PWA, prerendering, med mer.
Slik sammensatt kompetanse er mangelvare.
Derfor bør du være kritisk når du velger SEO-byrået og -ekspertene du skal samarbeide med.
Det holder ikke at du har et godt forhold til dem, hvis de ikke kan håndtere grunnleggende teknisk SEO godt og effektivt.
Relevante tjenester:
Trond Lyngbø
Dette innlegget er skrevet av Trond Lyngbø, senior SEO-konsulent og gründer i Search Planet. Trond har 20-års SEO-erfaring og omfattende kompetanse innen teknisk SEO, SEO-analyse og SEO-strategi.
Trond er omtalt som SEO-ekspert hos Forbes. Han er topplistet SEO-spaltist hos Search Engine Land fem år på rad, anbefalt SEO-ekspert å følge hos Search Engine Journal tre år på rad, og dommer i European Search Awards, Global eCommerce Awards, Global Content Awards, UK Dev Awards, UK Digital Growth Awards, Global Marketing Awards og Global Agency Awards.
Trond jobber som SEO-konsulent for en rekke av Nordens og Europas ledende bedrifter, nettbutikker og butikkjeder.
Noe han jobber mye med er SEO for nettbutikker, e-handel og butikkjeder, og migrering av nettsteder, plattformbytte, redesign-prosesser, omnikanal handel, digitalisering, og konkurrentanalyse.