Det er enkelt å bake en kake – forutsatt at du bruker riktige ingredienser!
Men: Forestill deg resultatet hvis du lager røren, har den i en form og pensler på glasur. Idet du skal sette kaken i ovnen, innser du at du har glemt eggene!
I så fall må du lage kaken uten egg, slik at den blir flat og smuldrete. Alternativt kan du begynne helt på nytt. Uansett har du kastet bort verdifull tid, krefter og ingredienser.
Dessverre har mange nettbutikker og andre nettbaserte bedrifter utviklet nettstedet sitt på tilsvarende måte. De unnlater å engasjere SEO-eksperter tidlig i utviklingen. Når SEO-konsulenten kommer inn på et senere tidspunkt, forventer bedriften at vedkommende kan trylle, slik at nettstedet oppnår topplasseringer på Google.
Det er ikke slik SEO fungerer.
Du må prøve å bygge nettstedet på riktig måte i utgangspunktet. Jeg har opplevd at svært mange nettsteder får en dårlig start, og at bedriften ikke får utnyttet nettstedets potensial ettersom de ikke så verdien av å implementere SEO helt fra planleggingsfasen. Dette resulterer i frustrasjon, tapt tid og overdreven pengebruk.
Betydningen av SEO
For at nettbutikken din skal kunne oppnå så mange salg og så høye inntekter som mulig, må du ta inn over deg hvor viktig SEO faktisk er. Smarte aktører innenfor netthandel får inn SEO-konsulenter tidlig i prosessen. De innser at de ikke kan oppnå høye rangeringer i organiske søk hvis SEO-strategiene først utarbeides sent i utviklingen.
Selv før du er ferdig med informasjonsarkitekturen, nettstedets struktur og utforming, organiseringen av innholdet og strategien for publisering av innholdet, må du begynne å tenke på hvordan SEO skal integreres i hvert enkelt av disse trinnene.
Hvorfor er dette så viktig? Utformingen av nettstedet (eller det omstrukturerte nettstedet) kan ha dramatiske konsekvenser for synligheten på søkemotorer – og dermed også for trafikken og salget til bedriften din.
Enkelte ledere som opplever gode rangeringer på søkemotorer over lengre tid, kan få for seg at dette kommer til å vare til evig tid. En slik holdning kan være farlig.
Husk at bedriften din ikke eier rangeringene på Google og andre søkemotorer. Du må hele tiden forsvare alt bedriften har oppnådd – for eksempel rangeringer, trafikk, salg, kunder og konverteringsfrekvenser. Google skylder deg ikke noe!
Det spiller ingen rolle om du er størst i markedet ditt eller har større omsetning enn andre fysiske butikker. På nettet stiller alle i utgangspunktet likt, og effektiv SEO er et element som kan gi deg et fortrinn.
SEO er verdifullt for bedriften
Mange uerfarne bedriftsledere tror at SEO-konsulenter bare jobber med søkeordsanalyse og kommer med forslag til hvordan søkeord kan bidra til høyere rangeringer for bedriftens nettsider. Innenfor SEO for netthandel spiller denne ekspertisen imidlertid en langt større rolle.
Konsulentens bidrag til å styrke brukeropplevelsen går langt ut over søkeord og metoder for å oppnå høyere rangering. En erfaren SEO-ekspert er en verdifull ressurs som styrker teamet bestående av informasjonsarkitekter, webutviklere, designere av brukergrensesnitt og folk som jobber med innholdsmarkedsføring.
Det stemmer at arbeidet begynner med søkeordsanalyse. Mens en gjennomsnittlig SEO-veileder kanskje kan hjelpe deg med å finne søkeord som tiltrekker mye trafikk fra søk, kan en ekte ekspert også bruke dataene slik at du får bedre kunnskaper om kundene dine på et dypere, mer personlig nivå.
På denne måten kan du finne ut
- hva kundene dine syns er mest problematisk
- hvilke løsninger de søker etter
- når og hvor de forventer å bli tilbudt disse alternativene
- hvordan du bør kommunisere med kundene
… og mye annet!
Så snart du har et klart bilde av brukernes intensjoner, er det enkelt å tilpasse bedriftens nettsted og produkttilbud etter kundenes behov. Bedriften oppnår høyere konverteringsfrekvenser og bedre lønnsomhet, og kundene setter stor pris på tilbudet i nettbutikken.
SEO bidrar også til bedre synlighet på nettet og til at andre deler av markedsføringen fungerer mer effektivt. Synergieffektene styrker teamet ditt og bidrar til raskere vekst i virksomheten.
Slik bidrar SEO til nettbutikker
- Når søkeordsanalyse kombineres med andre typer analyse og data, blir det enklere å utarbeide prognoser for salg, lønnsomhet og avkastning.
- Du vet hva som må prioriteres, hva dere skal fokusere på videre, og hva som bør flyttes lenger ned på prioriteringslisten (eller til og med kan strykes).
- Med SEO sørger du for at bedriftens nettsted utvikles på riktig måte i utgangspunktet. Dere unngår kostbare feil bedriften ellers måtte bruke tid og ressurser på.
- Dere utvikler et fremtidssikkert nettsted som takler trender og endringer som kan være relevante om noen måneder – eller flere år.
- I stedet for å begynne helt på nytt i begynnelsen av hvert budsjettår eller når dere skal omstrukturere nettstedet, kan dere bygge videre på det som fungerer. På denne måten blir nettbutikken stadig bedre.
For å kunne oppnå dette må dere integrere SEO i en tidlig fase av utviklingen – lenge før dere lanserer nettbutikken! SEO-konsulenten bør ta del i beslutninger som for eksempel hvilken plattform bedriften skal bruke til netthandel, hva slags struktur nettstedet skal ha, utformingen av nettstedet, hvordan det skal kodes, og hvordan dere skal produsere innhold.
Men er ikke SEO inkludert i plattformen?
En rekke systemer for innholdsstyring (CMS), nettbutikkløsninger og e-handelsplattformer markedsføres som «SEO-vennlige», noe som har ført til en vanlig misforståelse. Jeg gjør oppmerksom på at SEO i utgangspunktet ikke er inkludert i plattformer for netthandel.
«SEO-vennlig» betyr rett og slett at plattformen eller CMS-systemet legger til rette for at en person med riktig kompetanse kan implementere nødvendige SEO-elementer som for eksempel optimaliserte sidetitler, tilpassede metabeskrivelser, kanoniske tagger, 301-redirects, bildebeskrivelser, optimaliserte URL-er og og legge inn det mest grunnleggende.
Du kan ikke forvente at plattformen eller systemet har SEO du kan ta i bruk umiddelbart. SEO er en helt egen spesialisert disiplin. Den forutsetter inngående kunnskaper om hvordan søkemotorer søker gjennom og analyserer nettsider. Det kreves som regel en tilpasset tilnærming som gjenspeiler de spesifikke behovene og målene til bedriften og dens spesifikke situasjon.
Spesielt i tilknytning til netthandel kreves det finjusteringer bare en SEO-spesialist med flere års praktisk erfaring kan implementere på riktig måte. (Du finner noen eksempler i en artikkel jeg har publisert tidligere på dette nettstedet.)
Her er en kort oppsummering av de viktigste punktene i denne artikkelen: Implementer SEO på riktig måte – i utgangspunktet. For å oppnå dette må bedriften engasjere en SEO-konsulent på et tidlig stadium for å planlegge de ulike elementene i nettbutikken. Slik lykkes dere med netthandel.
Trond Lyngbø
Dette innlegget er skrevet av Trond Lyngbø, senior SEO-konsulent og gründer i Search Planet. Trond har 20-års SEO-erfaring og omfattende kompetanse innen teknisk SEO, SEO-analyse og SEO-strategi.
Trond er omtalt som SEO-ekspert hos Forbes. Han er topplistet SEO-spaltist hos Search Engine Land fem år på rad, anbefalt SEO-ekspert å følge hos Search Engine Journal tre år på rad, og dommer i European Search Awards, Global eCommerce Awards, Global Content Awards, UK Dev Awards, UK Digital Growth Awards, Global Marketing Awards og Global Agency Awards.
Trond jobber som SEO-konsulent for en rekke av Nordens og Europas ledende bedrifter, nettbutikker og butikkjeder.
Noe han jobber mye med er SEO for nettbutikker, e-handel og butikkjeder, og migrering av nettsteder, plattformbytte, redesign-prosesser, omnikanal handel, digitalisering, og konkurrentanalyse.
Teknisk SEO
Få hjelp med teknisk søkemotoroptimalisering. Vi har mangeårig erfaring og omfattende kompetanse.
SEO-analyse
Få hjelp med SEO-analyse av en dyktig SEO-analytiker. Vi går dypt og bredt, er grundig, og hjelper deg med prioriteringer.
Er teknisk SEO annerledes enn tradisjonell SEO?
14. mars 2022
Podcast: SEO for nettbutikker
24. oktober 2021
Problemer med SEO er ofte egentlig et ledelsesproblem
16. oktober 2021
Hvorfor har SEO stor betydning for merkevarebygging?
8. oktober 2021
Skjulte kostnader ved tapte SEO-muligheter
3. juli 2021
Hva er søkemotoroptimalisering (SEO)?
18. april 2021