Du har sikkert latt deg imponere av folk som uten problemer klarer å sjonglere flere baller i luften. Med smidighet og eleganse kaster de ballene høyt og i ulike mønstre. Noen klarer også gjøre de utroligste triks – uten å miste en eneste ball.
Når du kommer hjem, vil du prøve selv.
Selv med bare to baller, er det mye vanskeligere enn det ser ut til. Du mislykkes, gang på gang. «Sjonglering er vanskelig», sier du til deg selv. Men det er ikke vanskelig å sjonglere. Du må bare vite hvordan du gjør det. Så er det bare å øve.
Slik er det også med søkemotoroptimalisering (SEO). Hvis du ikke vet hvordan det fungerer, blir resultatet dårlig. Ofte katastrofalt dårlig.
Nedenfor finner du seks årsaker til at du kan mislykkes med SEO.
1. Utdaterte kunnskaper
Selv store konserner som håndterer salg på nettet i store volumer, samarbeider ofte med såkalte eksperter som lærte seg håndverket for ti år siden og deretter sluttet å oppdatere kompetansen sin. Innenfor søkemotoroptimalisering – som hele tiden er i endring – fungerer ikke en slik tilnærming.
Implementering av en SEO-strategi uten oppdaterte kunnskaper er problematisk på mange nivåer. Kanskje ikke så overraskende kan du få problemer med å gjøre det bedre enn konkurrentene som har en mer oppdatert tilnærming.
Noe som er enda mer alvorlig, er risikoen ved å basere seg på utdaterte metoder. En rekke tilnærminger som tidligere var akseptable i bransjen, regnes nå som spredning av nettsøppel og skadelig aktivitet. Dermed risikerer du at hele eller deler av nettstedet til bedriften din utelates fra søkeresultatene. Hvis bedriften i stor grad er avhengig av organisk trafikk for å oppnå salg og salgsmuligheter, kan dette ha katastrofale følger for virksomheten.
Flinke SEO-konsulenter holder seg oppdatert om ny teknologi og følger med på trender og endringer i markedet.
2. Lave ambisjoner
Ettersom svært god SEO kan være kostbart, er det vanskelig å rettferdiggjøre kostnadene hvis målene dine er lite ambisiøse. Når ledere innser hvor mye innsats som kreves for å oppnå virkelig gode resultater, foretrekker mange å senke ambisjonsnivået og nøye seg med middelmådige resultater.
Dette er en sikker oppskrift på å mislykkes med søkemotoroptimalisering.
Til forskjell fra en rekke andre former for taktisk markedsføring øker effekten av SEO stadig over tid. Det er mer sannsynlig at virksomheten får større utbytte av en ambisiøs plan om å oppnå den høyeste rangeringen i søkeresultatene innenfor en nisje enn med et halvhjertet forsøk på å sikre en av de øverste ti plasseringene på Google for noen få søkeord.
3. Manglende utholdenhet
Som tidligere bokser vet jeg at det ikke spiller noen rolle om du vinner den første runden eller ikke. Det som virkelig teller, er om du holder ut gjennom resten av rundene, og at du fortsatt står oppreist når kampen er over.
Utholdenhet spiller også en viktig rolle hvis du skal lykkes med SEO. Du må sette av tilstrekkelig med budsjettmidler og fordele disse på en smart måte gjennom kampanjeperioden. Hvis du styres av taktiske hensyn og bruker budsjettet i rykk og napp – eller avslutter programmet før du har begynt å oppnå resultater – kommer du garantert til å mislykkes. Hvis strategien er mangelfull eller du ikke gjør det som kreves, kommer rangeringen og lønnsomheten gradvis til å svekkes.
Hvis du som bokser undervurderer motstanderen din og blir uforsiktig, blir du slått ut på et tidlig tidspunkt. På ett område er boksing faktisk mer takknemlig: Du får tilbakemeldinger umiddelbart. Innenfor søk vet du kanskje ikke at du har gått på en skikkelig smell, før det er gått flere måneder.
4. «Fiks ferdig»-mentalitet
Noe av det jeg syns det er vanskeligst å forklare til nye kunder, er at SEO ikke er fullført ved implementeringen. Det er en kontinuerlig prosess.
Villedende påstander fra uerfarne eller skruppelløse aktører som tilbyr enkle, ferdige løsninger, har ført til at mange ledere tror at SEO er en sekvens av tiltak bedriften må gjennom én gang – og aldri behøver å gjenta. SEO-strategier basert på en slik oppfatning er dømt til å mislykkes.
Den viktigste fordelen ved SEO er at optimaliseringen blir stadig mer effektiv med tiden så lenge du fortsetter å jobbe med strategien. Hvis du avslutter arbeidet, kommer bedriften din bare til å oppnå begrensede resultater. Husk at konkurrentene dine aldri slutter å forsøke å utmanøvrere deg.
Riktig implementerte SEO-strategier bidrar til gode resultater i flere uker, måneder og til og med år fremover … forutsatt at du hele tiden fortsetter arbeidet.
5. Manglende sporing eller ansvar
Alt du gjør i tilknytning til en SEO-strategi, skal ha en målbar effekt – og en medarbeider må ha ansvaret for å spore fremdriften.
Når bedriften din ikke oppnår resultatene eller utfallet dere ønsker, skal det være mulig å fange opp dette på et tidlig tidspunkt. Uten analysedata og kontinuerlig evaluering er det vanskelig å spore resultatmål og fremdrift. Det er på disse områdene så mange mislykkes.
Et klart definert veikart der oppgavene er fordelt blant spesifikke medarbeidere, bidrar til en god og enhetlig SEO-plan.
6. Manglende overblikk
Det viktigste bidraget fra SEO-konsulenter er å forstå hvilke behov oppdragsgiverne har, og formidle til dem hvordan SEO kan hjelpe dem med å nå målene sine. Noen ganger må vi minne oss selv om at det overordnede målet er å oppfylle mål for virksomheten – ikke å oppnå høye rangeringer eller lage nettsider som er fullkomment optimalisert.
SEO-strategier handler om hele tiden å gjøre endringer. At oppdragsgiverne skal tjene mer penger. Tiltrekke flere kunder. Øke salget. Beholde rangeringene og trafikken de oppnår i dag. Bidra til resultater oppdragsgiverne er fornøyd med.
Tanker til slutt
Gode SEO-strategier har sterk effekt over tid. Selv om det kan være fristende å trekke seg ut, er det viktig å ha tillit til SEO-teamet. Hold oppmerksomheten rettet mot det endelige resultatet. Slik unngår du å mislykkes med SEO.
Trond Lyngbø
Dette innlegget er skrevet av Trond Lyngbø, senior SEO-konsulent og gründer i Search Planet. Trond har 20-års SEO-erfaring og omfattende kompetanse innen teknisk SEO, SEO-analyse og SEO-strategi.
Trond er omtalt som SEO-ekspert hos Forbes. Han er topplistet SEO-spaltist hos Search Engine Land fem år på rad, anbefalt SEO-ekspert å følge hos Search Engine Journal tre år på rad, og dommer i European Search Awards, Global eCommerce Awards, Global Content Awards, UK Dev Awards, UK Digital Growth Awards, Global Marketing Awards og Global Agency Awards.
Trond jobber som SEO-konsulent for en rekke av Nordens og Europas ledende bedrifter, nettbutikker og butikkjeder.
Noe han jobber mye med er SEO for nettbutikker, e-handel og butikkjeder, og migrering av nettsteder, plattformbytte, redesign-prosesser, omnikanal handel, digitalisering, og konkurrentanalyse.
Teknisk SEO
Få hjelp med teknisk søkemotoroptimalisering. Vi har mangeårig erfaring og omfattende kompetanse.
SEO-analyse
Få hjelp med SEO-analyse av en dyktig SEO-analytiker. Vi går dypt og bredt, er grundig, og hjelper deg med prioriteringer.
Er teknisk SEO annerledes enn tradisjonell SEO?
14. mars 2022
Podcast: SEO for nettbutikker
24. oktober 2021
Problemer med SEO er ofte egentlig et ledelsesproblem
16. oktober 2021
Hvorfor har SEO stor betydning for merkevarebygging?
8. oktober 2021
Skjulte kostnader ved tapte SEO-muligheter
3. juli 2021
Hva er søkemotoroptimalisering (SEO)?
18. april 2021