Minst en gang i uken får jeg en telefon, e-post eller er på et møte der en frustrert bedriftsleder eller markedsføringsansvarlig spør meg om lenkebyggingstjenester.
«Jeg fant et sånt billig SEO-selskap», sier de. «De lovte garanterte resultater innen få dager (eller uker). Men plutselig er trafikken borte og salget har falt. Jeg vet ikke hva som gikk galt. Kan du hjelpe meg?»
Vanligvis avslår jeg slike forespørsler.
Hvis folk med ansvar for å drive en virksomhet
- i 2017 ikke er klar over farene ved betalt lenkebygging
- velger å ignorere den kritiske rollen søkemotorer har på deres virksomhet, eller
- tror de er smartere enn tusenvis av topputdannede teknikere og ingeniører som Google bruker for å tilpasse sine rangeringsalgoritmer
… da er de sannsynligvis på jakt etter en rask SEO-løsning som kan demme opp for krisen, og vil forlate meg for en annen SEO-konsulent så snart det dukker opp en som er billigere, en som bruker alle de nyeste moteordene, eller som kommer med løfter som får dem til å føle seg bra for en dag eller to.
Så jeg nekter å hjelpe. Fordi det er en blindvei – for både meg og kunden.
Hvis dere kludrer det til ved å kjøpe lenker, får dere raskt problemer med Google. Alle SEO-investeringer kan bli bortkastet. Dere er sårbare overfor algoritmeoppdateringer. Og enda verre: Virksomheten kan bli sittende fast i en hengemyr – uten noen vei ut av den!
Hvis dere
- ser etter en rask og enkel «plaster-løsning» for SEO-lenkebygging
- bruker gjesteblogger eller innholdsmarkedsføring på feil måte
- ikke er kjent med (eller ignorerer) nye utviklinger innen søkemarkedsføring
- bruker metoder som sluttet å fungere i 2009 eller tidligere
… vil dere ønske å lese dette blogginnlegget svært nøye.
I løpet av det siste tiåret har vi beveget oss stadig mer i retning av «lenkeopptjening», som er en mer sofistikert metode for å få folk til å lenke tilbake til nettbasert innhold fordi de ønsker det – i stedet for å betale for at noen skal lenke til sidene.
I dag risikerer alle som driver med kjøp av lenkebyggingstjenester, å miste rangeringen i søkeresultatlistene og bli svartelistet av et årvåkent Google, som har til hensikt å ødelegge ethvert forsøk på å manipulere eller lure deres søkerangeringsalgoritmer.
Jeg vil at dere skal lære dere å bygge lenker på riktig måte. Det er ikke lett, enkelt eller rett frem. For å drive en effektiv lenkebygging må dere forstå den viktige rollen søkemotorer spiller for enhver moderne virksomhet.
Googles rolle i deres virksomhet
De fleste av oss går til Google og kjører et søk før vi skal kjøpe noe. Søkemotorer har blitt en integrert del av undersøkelsene før kjøp.
Google er klar over betydningen av å hjelpe søkebrukerne med å finne det de leter etter. Så de rangerer nettsteder som gir nyttig informasjon til søkere, høyere i søkeresultatene.
Når nettstedeiere bruker SEO-triks, prøver de å påvirke denne prosessen, og derfor kan vi slå fast:
Google liker ikke lenkebygging
Vel, i hvert fall noen typer lenkebygging.
Lenker er som online-stemmer. Jo bedre et nettsted er, desto flere lenker vil peke tilbake til det.
Det er ganske naturlig.
Google stoler derfor på disse lenkene når de skal bedømme verdien nettstedet gir.
Men hva da hvis dere prøver å manipulere avstemningen?!
Lenkebygging (spesielt av den betalte typen) er et forsøk på å presentere et nettsted som mer populært enn det egentlig er. Så hvis dere bygger lenker på en bestemt måte, vurderer Google arbeidet som «juks».
Og fordi Google ansetter de smarteste programmererne, programvareutviklerne og ingeniørene for å avdekke alle som prøver å manipulere algoritmen, blir tvilsomme teknikker oppdaget før eller siden. Og de vil straffe dere for å prøve å påvirke systemet!
Bør dere så slutte å bygge lenker?
Selvfølgelig ikke!
Ikke misforstå meg. Alle lenker er ikke spam. Men det må gjøres på den riktige måten – og det krever mer innsats. Du må fortjene dem, ikke plassere dem der selv.
«God» lenkebygging er verken raskt eller lett!
Legitime lenker fra troverdige nettsteder kan påvirke søkerangeringen på en betydelig og langvarig måte. Falske, selvplasserte lenker vil påvirke resultatene, men også utsette dere for farene ved plutselig å falle i søkerangeringen eller falle helt ut (ouch!) fra Googles indeks!
Her i dag, borte i morgen
Google tilpasser sin søkerrangeringsalgoritme kontinuerlig. De endrer også sine egne regler ofte.
Dere kan være fullt i samsvar med Googles nåværende offisielle retningslinjer, men kan lett ende opp med å være i strid med dem på et senere tidspunkt. Dette er mer sannsynlig når lenkebyggingsteknikkene deres er på kanten.
Risikoen fra lenker kjøpt på tvilsomt vis, vil da henge over hodene deres som et Damokles` sverd.
Du leste riktig. I SEO kan dere bli straffet for feil dere har gjort for lenge siden, som er grunnen til at dere trenger en ekspertkonsulent som holder seg oppdatert på alle endringene og vet hvordan dere skal unngå problemer når endringer skjer. Se hvordan blomsterkjeden Interflora håndterte det.
Men det er ikke like enkelt som før
Som lenkebygger er målet deres å gjøre nettstedet enkelt å finne i søkeresultatene, slik at kundene kan finne dere
- fra hvor som helst, selv når de er på farten
- på en hvilken som helst type enhet (stasjonær datamaskin, bærbar PC, smarttelefon eller nettbrett)
- når som helst – spesielt når de begynner å planlegge et kjøp eller er klare til å kjøpe
En gang i tiden innebar lenkebygging å få innholdet deres (med innebygde lenker tilbake til nettstedet) publisert over hele Internett. Gjesteblogging var en populær og lønnsom praksis.
I nyere tid har praksisen med å skaffe verdifulle «backlinks» endret seg fullstendig.
Det som en gang fungerte bra, er ikke bare ineffektivt for SEO, men kan være direkte skadelig. Det er flere regler å overholde og et fragmentert univers av søkeresultater å ha kontroll på – inkludert de som er basert på geografisk posisjon eller enhetstype.
Andre faktorer enn selve nettstedet har blitt viktige for å rangere godt. For å forstå hvor komplisert ting er nå, kan du lese denne saken på Moz.com om lokale rangeringsfaktorer.
En kritisk test av lenkebyggingen er hvordan dere svarer på følgende spørsmål:
Er den naturlig?
Hvordan kan en lenke dere selv legger inn i innhold som dere deretter plasserer på andre nettsteder (som dere eier, kontrollerer eller forhandler med), på noen måte bli ansett som «naturlig»?
Den er ikke det!
Bare tenk litt på det. Hvis du var ansvarlig hos Google – ville du tillatt et rangeringssystem der slik lenkebygging kan gi nettsteder et løft?
Selvfølgelig ville du ikke det.
Så hvorfor tror dere da at en SEO-strategi basert på kjøp av lenker vil fungere for å få nettstedet deres til å rangere høyere?
Google prøver stadig å oppdage og bekjempe forsøk på å manipulere søkerangeringer gjennom lenkebygging!
Men fortsatt er det gode grunner til at så mange fortsatt prøver å snike seg inn gjennom portene.
- Millioner av mennesker stoler på at Google presenterer de beste, mest nyttige søkeresultatene.
- En høyere rangering på søkeresultatlistene vil gi mer gratis trafikk, noe som fører til mer salg.
- Noen ganger fungerer forsøk på å manipulere søkerangeringer på kort sikt.
Derfor bestemmer noen modige og besluttsomme (men ikke klarttenkende) markedsførere og bedriftsledere seg for å ta snarveier som kan gi dem høyere rangeringer. Det er tross alt mye som står på spill – og det er mye penger å hente.
Men det er ikke i Googles interesse å la dette skje – eller fortsette over lang tid.
Alle de smarte menneskene som overvåker og finjusterer søkerangeringssystemet, vet at mange prøver seg på lure triks. De ser etter dette – og retter det. Boom! Med ett slag kan alle lavt ansette lenker bli devaluert på et øyeblikk.
Hva er da igjen?
Bare naturlige lenker.
Lenkene dere faktisk har gjort dere fortjent til fra mennesker som stoler på dere og fungerer som misjonærer for virksomheten – de som sender dere trafikk og forbedrer søkerangeringen deres via lenker til deres nettsted.
Så hvordan får man disse lenkene?
Du må gjøre deg fortjent til det! Dere må skape noe som er unikt. Noe enestående. Noe bemerkelsesverdig.
Nei, det vil ikke skje uten innsats eller over natten. Men dere bør ta dere tid til å gjøre det, fordi det er en god investering som vil lønne seg i mange år fremover, og fremtidssikre virksomhetens SEO!
1. Gjør det med innholdsmarkedsføring som ikke er lenkebygging
Godt innhold tiltrekker seg naturlig flere lenker.
Dere kan forsikre dere om at lenkene er av den typen som Google verdsetter høyt, ved å utforme innholdet på en bestemt måte.
- Fortell en historie. Med deres egne ord.
- Snakk rett til kundene, på et språk de bruker og forstår.
- Ikke prøv å skape «viralt innhold» og fokuser i stedet på å hjelpe kundene.
- Tenk alltid på hvilken nytte de besøkende kan ha av innholdet deres.
Sett deres potensielle kjøpere først. Forstå hvordan de tenker. Avdekk deres intensjoner. Deretter kan dere planlegge og lage innhold som vil
- omhandle deres største problemer eller dypeste ønsker
- tilby løsninger som kan hjelpe dem
- vise dere som profesjonelle og pålitelige
- vinne kundens tillit
- posisjonere dere som den sentrale virksomheten på området
Målet deres bør være å etablere tillit hos publikum. Dette klarer dere gjennom å
- svare på spørsmål
- veilede kundene mot et mål
- skape publikumsrettet innhold
- hjelpe dem med å oppnå resultater
Til deres overraskelse og glede vil dere da oppdage at mange av dem vil lenke tilbake til nettstedet deres – på en helt naturlig måte!
2. Gjør det gjennom gjesteblogging, som fortsatt er effektivt
Mange, inkludert enkelte SEO-eksperter, tror at gjesteblogging er dødt. Det er fordi Google devaluerer mange gjesteblogger (og lenker) for rangeringsformål.
Men det er fortsatt en stor fordel med gjesteblogging – eksponeringen overfor nye målgrupper som ser innholdet deres.
Hvis det dere blogger om, er nyttig for leserne og vinner deres tillit, vil dere dra nytte av dette fra et SEO-synspunkt – selv med de nye endrede reglene!
Dere må
- fortjene lenker på en naturlig måte uten bruk av triks eller manipulasjon
- implementere en kraftig SEO-strategi basert på publisering av innhold av høy kvalitet
Gjesteblogging som bare har et lenkeformål, er ikke anbefalt. Det kan raskt komme i konflikt med Googles regelverk.
Lag førsteklasses innhold som får andre til å lenke til det fordi de vil – fordi det er nyttig, løser et problem eller gir noe av verdi.
Som dere forstår, er jeg motstander av lenkebygging. I tillegg til at å bygge lenker i seg selv kan være et brudd på Googles retningslinjer og regelverk, kan det også være et brudd på Norges lover, nærmere bestemt konkurranseloven.
Jeg mener at Googles nettsøppelproblem bør være en oppgave for norske myndigheter.
Trond Lyngbø
Dette innlegget er skrevet av Trond Lyngbø, senior SEO-konsulent og gründer i Search Planet. Trond har 20-års SEO-erfaring og omfattende kompetanse innen teknisk SEO, SEO-analyse og SEO-strategi.
Trond er omtalt som SEO-ekspert hos Forbes. Han er topplistet SEO-spaltist hos Search Engine Land fem år på rad, anbefalt SEO-ekspert å følge hos Search Engine Journal tre år på rad, og dommer i European Search Awards, Global eCommerce Awards, Global Content Awards, UK Dev Awards, UK Digital Growth Awards, Global Marketing Awards og Global Agency Awards.
Trond jobber som SEO-konsulent for en rekke av Nordens og Europas ledende bedrifter, nettbutikker og butikkjeder.
Noe han jobber mye med er SEO for nettbutikker, e-handel og butikkjeder, og migrering av nettsteder, plattformbytte, redesign-prosesser, omnikanal handel, digitalisering, og konkurrentanalyse.
Teknisk SEO
Få hjelp med teknisk søkemotoroptimalisering. Vi har mangeårig erfaring og omfattende kompetanse.
SEO-analyse
Få hjelp med SEO-analyse av en dyktig SEO-analytiker. Vi går dypt og bredt, er grundig, og hjelper deg med prioriteringer.
Er teknisk SEO annerledes enn tradisjonell SEO?
14. mars 2022
Podcast: SEO for nettbutikker
24. oktober 2021
Problemer med SEO er ofte egentlig et ledelsesproblem
16. oktober 2021
Hvorfor har SEO stor betydning for merkevarebygging?
8. oktober 2021
Skjulte kostnader ved tapte SEO-muligheter
3. juli 2021
Hva er søkemotoroptimalisering (SEO)?
18. april 2021