Dagens nettmarked er i stor grad basert på organiske søk. Derfor er en effektiv SEO-strategi en forutsetning for å kunne oppnå vekst og god lønnsomhet.
I denne artikkelen skal vi se nærmere på fire fakta om SEO som ledere må kjenne til for å kunne oppnå gode resultater.
Faktum 1: SEO er ikke noe du legger til, men noe du integrerer
I dag er søkemotorer en uunnværlig del av beslutnings- og kjøpsprosessen til kundene. Dermed er organiske søk også svært viktig for alle bedrifter. De må være synlige på Google og i andre søkemotorer, ettersom det er dit de fleste kundene går når de skal søke etter produkter og tjenester. Søkemotorer står også for mesteparten av trafikken til bedriftenes nettsteder, og organiske søk knytter bedriftene sammen med kundene.
Faktorer som påvirker rangeringen din på søkemotorer, er heller ikke begrenset til bedriftens nettsted. Mange av de viktigste rangeringsfaktorene er eksterne – for eksempel at andre anerkjente nettsteder innenfor nisjeområdet ditt har lenker til bedriften din. Google teller slike lenker som «stemmer» til bedriften.
For at dere skal oppnå best mulig resultater, bør søkemotoroptimaliseringen integreres i alle de andre markedsaktivitetene i bedriften allerede i planleggingsfasen. Samarbeid og samkjøring med andre avdelinger er gunstig for alle parter! Slik gjør du det:
Innholdsmarkedsføring
Hvis innholdsmarkedsføring er et viktig element i strategien for å generere trafikk, må du avdekke hva den ideelle kunden din søker etter, for å legge grunnlaget for hvordan du skal planlegge innholdet til bedriften din.
Når du gjør dette før du lager innholdet, blir det enklere å tilpasse innholdet til de eksisterende behovene og atferdsmønstrene til kundene.
Betalte søk (PPC)
Enkelte ledere behandler betalt trafikk og søkemotoroptimalisering fullstendig atskilt fra hverandre. De innser ikke at en SEO-spesialist også kan hjelpe med å øke rekkevidden og effekten av kampanjer for betalte søk.
Det stemmer at SEO og betalte søk er helt forskjellige ting, og at begge krever spesialkompetanse. Begge deler er imidlertid rettet mot brukere som søker, slik at et samarbeid mellom SEO-teamet og teamet som jobber med betalte søk, kan være svært fruktbart.
SEO-spesialister ser på ulike datakilder og benytter seg av undersøkelses- og analysemetoder. Resultatene fra dette arbeidet kan hjelpe ekspertene på betalte søk med å øke salget og lønnsomheten. Og motsatt egner betalte søk seg godt til å teste ut nye ideer og eksperimentere med metoder for å øke antallet konverteringer før bedriften gjør tyngre investeringer i mer langsiktige strategier som for eksempel SEO og innholdsmarkedsføring.
Konverteringsrateoptimalisering (CRO)
Det er ikke tilstrekkelig bare å tiltrekke flere besøkende. Disse brukerne må bli betalende kunder – eller noe annet som er verdifullt for bedriften din. Med SEO kan du oppnå bedre resultater så snart du har inngående kunnskaper om typiske besøkende på nettstedet til bedriften.
- Hvorfor kom de til nettstedet?
- Hva ønsker de fra bedriften din?
- Hva har de planer om å gjøre på grunnlag av informasjonen du tilbyr?
Når du har svarene på disse spørsmålene og informasjon fra en SEO-ekspert, får du bedre innsikt i hvordan de besøkende på nettstedet tenker. På dette grunnlaget kan du oppnå flere konverteringer gjennom kommunikasjonen på nettet.
Forretningsutvikling
Ved hjelp av informasjon fra Google og profesjonell SEO-analyse kan du bidra til å sikre virksomheten på lengre sikt. Ved å utforske tidligere data og sammenligne disse med prognoser om fremtidige trender kan du
- analysere markeder
- studere konkurrenter
- utarbeide salgsprognoser
- tilordne ressurser
Alt dette gjør det enklere å finne ut hva bedriften din trenger for å kunne bli en ledende aktør i markedet, hvor lang tid det kommer til å ta å gå forbi konkurrentene, og hvilke tiltak som er mest kostnadseffektive.
En god SEO-analytiker kan hjelpe deg med å avdekke informasjon som viser at bedriften bør unngå visse markeder der konkurransen er for hard, eller unngå å investere i områder der potensialet for lønnsomhet er lavt.
Merkevarebygging og kommunikasjon
Når du har bedre innsikt i hva de ideelle kundene dine tenker, kan bedriften din utarbeide mer enhetlig og effektiv kommunikasjon. Det koster ikke noe å hente informasjon fra Googles søkedata.
Snakker bedriften din samme språk som kundene? Har dere identifisert spørsmålene kundene stiller oftest? Klarer dere å løse utfordringene kundene står overfor?
Historien om bedriften din blir mer spennende for kundene når dere snakker om temaer de allerede er interessert i.
Når du vet hva som fanger interessen til potensielle kunder, kan du
- strekke ut en hjelpende hånd
- tilby nyttige ressurser
- planlegge effektive kampanjer for merkevaren
- gjennomføre intervjuer som er interessante og fremstår som tillitsverdig ekspertinnhold som bygger din autoritet og gjør deg til en tankeleder og et fyrtårn i bransjen
- bruke data på en smart måte
- kombinere data med andre data og informasjon for å forsterke effekten
Ved å integrere SEO i hele virksomheten – både på nettet og fysisk – kan bedrifter oppnå bedre resultater og raskere vekst.
Noe som derimot ikke fungerer, er å «legge på litt SEO» – som glasur på en kake. En slik tilnærming medfører at mange bedrifter ikke lykkes med søkemotoroptimalisering.
Dersom du er interessert i merkevarebygging og lurer på hvordan SEO kan hjelpe deg med å bygge merkevare, les mitt blogginnlegg om dette kalt «Hvorfor har SEO stor betydning for merkevarebygging?«.
Faktum 2: SEO gjør ikke selve produktet bedre
Selv svært god SEO løser ikke feil ved et produkt. Dette blir som «å sminke en gris med leppestift» (en formulering brukt av blant annet Barack Obama). Derfor må du aller først sørge for at produktet er i orden.
Nå og fremover påvirkes synligheten til bedriften din på Google av hva kundene syns om produktene til bedriften, og av hva kundene sier om bedriften. Søkemotorgiganten ønsker at brukerne deres stadig skal komme tilbake. De forsøker å foreslå produkter og tjenester av høy kvalitet som brukerne setter stor pris på. Derfor kommer kundetilfredshet til å ha stadig mer å si for hvor høyt bedriften din rangeres i Googles søkeresultater.
Det er viktig at bedrifter ikke betrakter SEO som en form for mirakelkur. Dette kan medføre at de ikke klarer å realisere potensialet sitt, og kan på lengre sikt skade bedriftens resultater.
Faktum 3: Programvaretillegg kan ikke erstatte SEO-eksperter
Du kan dessverre ikke bare «installere SEO» raskt og enkelt. Et programvaretillegg i WordPress kan ikke dekke alle aspekter av søkemotoroptimalisering. Hvis du tror at SEO bare handler om å konfigurere et programvaretillegg i kontrollpanelet for nettstedet ditt, er det på tide med endringer.
Mange bedrifter går glipp av muligheter fordi ledere og interne markedsførere mangler kunnskapen og kompetansen som kreves for å oppnå høye rangeringer i organiske søk.
En ekspert kan bruke SEO for å styrke bedriftens markedsføring og forhindre kostbare feiltrinn. På denne måten kan bedriften din enkelt unngå vanlige feil – for eksempel å endre koden på nettstedet slik at dette har negativ innvirkning på SEO, eller at dere aldri gjennomfører kontroller knyttet til SEO.
Teknisk SEO, som bedriften må jobbe med før dere installerer et SEO-programvaretillegg, omfatter planlegging av ulike aspekter av bedriftens nettsted, som for eksempel informasjonsarkitektur, nettstedets struktur, navigasjon og arkitekturen til interne lenker.
Faktum 4: God SEO bygger på data
I løpet av min 20 år lange karriere, har jeg hatt mange fascinerende samtaler med andre internasjonale SEO-eksperter. Alle er enige om at dårlig planlegging gir dårlige resultater. Når du ikke lykkes med søkemotoroptimalisering, kan du ikke klandre Google eller SEO – bare deg selv og din egen dårlige planlegging.
Det er på tide at ledere innser dette. Hvis bare en brøkdel av det du gjør, bidrar til gode resultater, hvorfor skal du gjenta alt det som ikke fungerer, neste år? Slutt heller å gjøre det!
På grunn av mangler ved planleggingen og utførelsen finnes det potensielle kunder bedriften din ikke har nådd ut til ennå. Suksessraten synker ettersom visse forutsetninger ikke er på plass. Ved å fange interessen og etablere et kundeforhold til disse potensielle kundene kan dere øke salget.
Derfor er det viktig at beslutningene i bedriften er basert på fakta, ikke magefølelse. Her spiller data og SEO-analyse en avgjørende rolle.
Det er ikke nok bare å velge ut riktige data som skal analyseres. Du må også vite hva det er du ser på – og på hvilken måte det er relevant. Du må klare å luke ut alt som er uvesentlig. Ellers fortsetter du bare å gjette og ta unødvendig risiko – og risikerer å kjøre bedriften i grøfta.
Trond Lyngbø
Dette innlegget er skrevet av Trond Lyngbø, senior SEO-konsulent og gründer i Search Planet. Trond har 20-års SEO-erfaring og omfattende kompetanse innen teknisk SEO, SEO-analyse og SEO-strategi.
Trond er omtalt som SEO-ekspert hos Forbes. Han er topplistet SEO-spaltist hos Search Engine Land fem år på rad, anbefalt SEO-ekspert å følge hos Search Engine Journal tre år på rad, og dommer i European Search Awards, Global eCommerce Awards, Global Content Awards, UK Dev Awards, UK Digital Growth Awards, Global Marketing Awards og Global Agency Awards.
Trond jobber som SEO-konsulent for en rekke av Nordens og Europas ledende bedrifter, nettbutikker og butikkjeder.
Noe han jobber mye med er SEO for nettbutikker, e-handel og butikkjeder, og migrering av nettsteder, plattformbytte, redesign-prosesser, omnikanal handel, digitalisering, og konkurrentanalyse.
Teknisk SEO
Få hjelp med teknisk søkemotoroptimalisering. Vi har mangeårig erfaring og omfattende kompetanse.
SEO-analyse
Få hjelp med SEO-analyse av en dyktig SEO-analytiker. Vi går dypt og bredt, er grundig, og hjelper deg med prioriteringer.
Er teknisk SEO annerledes enn tradisjonell SEO?
14. mars 2022
Podcast: SEO for nettbutikker
24. oktober 2021
Problemer med SEO er ofte egentlig et ledelsesproblem
16. oktober 2021
Hvorfor har SEO stor betydning for merkevarebygging?
8. oktober 2021
Skjulte kostnader ved tapte SEO-muligheter
3. juli 2021
Hva er søkemotoroptimalisering (SEO)?
18. april 2021