Hvis det er ett problem mange SEO-konsulenter står overfor i arbeidet med søkemotoroptimalisering for kunder, er det følgende.

Vi blir kalt inn for sent i webutviklingsprosessen.

Ofte er alt allerede gjort.

  • Valg av teknisk plattform.
  • Design.
  • Informasjonsarkitektur.
  • Nettstedsarkitektur.
  • URL-struktur.
  • Strategi.

Alt bestemmes først, og deretter blir jeg kalt inn for å strø litt magisk SEO-støv over det hele – slik at siden skal rangere høyt i Google!

Men SEO er ikke bare teknisk.

Slik det er i dag, handler SEO faktisk mer om psykologi og menneskelige faktorer enn om koding, søkeord eller «lenkebygging». Og for å være virkelig effektiv bør SEO være basert på publikummet deres snarere enn produktene eller innholdet.

Så når jeg kommer med forslagene mine, blir disse kundene forståelig nok misfornøyde – fordi det innebærer en omfattende omarbeiding av ting de allerede har gjort. Men det er fortsatt bedre enn å fortsette uten det grunnleggende fundamentet for SEO-suksess – en forståelse av hva som pirrer kundene deres.

Et nettsted som først utvikles etter at man har tatt en nærmere titt på de mest populære søkeordene deres for å avdekke den uuttalte hensikten til deres ideelle potensielle kjøpere, vil se mye høyere salgskonverteringsrater. Når dere setter sammen en psykografisk profil fra en gjennomgang av analysedata, kan dere skreddersy landingssider som snakker direkte til de besøkendes behov og ønsker. Dette engasjerer dem mer effektivt, bygger tillit og gir økt salg.

Hva ligger i hjertet av god SEO?

I et nøtteskall: En dyp forståelse av kundenes tankegang.

Bare tenk litt på det. Hvis en potensiell kunde

  • skriver inn et søkeord i Google
  • oppdager nettstedet deres nær toppen av trefflisten
  • klikker på lenken for å besøke det
  • finner akkurat det han vil
  • får svar på alle store og små spørsmål

vil hun enkelt overbevises om å ta det neste skrittet – å kjøpe produktet, abonnere på et nyhetsbrev eller dele innhold eller spre ordet om virksomheten deres.

Hvorfor skjer dette?

Fordi det å forstå de besøkendes psykologi er fundamentet i enhver effektiv SEO-strategi.

Når dere er bevisste på kundenes håp og ambisjoner, angst og frykt, bekymringer og problemer, vil dere kunne posisjonere dere som den ideelle løsningen.

Dere bør spørre dere selv:

  • Hvorfor kommer folk til nettstedet vårt?
  • Hvordan kan vi hjelpe dem med deres største problemer?
  • Hva vil gi dem en enestående opplevelse, bedre enn hos noen av konkurrentene?

Når dere utvikler et nettsted som er basert på svarene på disse spørsmålene, vil de besøkende tenke: «Dette er akkurat det jeg har lett etter!»

Gratulerer! Dere har vunnet kampen om kundens sinn – og begynt å vinne deres tillit!

Hvordan avdekke folks hensikter

Menneskesentrisk SEO er ikke komplisert eller forvirrende. Når man først kjenner til prinsippene, er det så enkelt at selv et barn kan gjøre det.

Alt dere trenger, er et klart og detaljert bilde av hvem som er de ideelle potensielle kundene deres.

Deretter må dere avdekke motivasjon, atferd og beslutningsprosesser gjennom en detaljert analyse av hvordan de navigerer på nettstedet. Ved å bruke riktig teknologi og verktøy kan dere observere dem når de surfer på nettstedet og finne ut

  • hvilke deler av nettstedet de besøker
  • hvor mye tid de bruker på hver del
  • hvilke lenker de følger for å utforske andre områder
  • hvor de bruker mest tid, og hvor de ikke gjør det

Ved å studere disse dataene vil dere oppdage enkelte mønstre.

Når besøkende finner engasjerende, informativt eller underholdende innhold som samsvarer med hensikten deres, vil de bruke mer tid på det. Hvis de ikke finner det de leter etter, vil de raskt gå ut av siden og til andre steder.

For å få bedre innsikt i hvordan de tenker, kan dere

  • teste variasjoner, som forskjellige bilder, farger eller design
  • endre innholdet eller overskriftene
  • endre tilbudet, navigasjon eller layout

… og se hvordan alt dette påvirker brukernes engasjement og respons.

Resten er en prosess med analyse og logiske tankerekker som fører til en bedre forståelse av hva som skjer i de besøkendes hode.

  • Hvilke problemer søker de løsninger på?
  • Hvilke ønsker håper de at dere skal hjelpe dem med å oppfylle?
  • Hvordan kan dere forbedre livene deres eller gjøre ting lettere for dem?

Med denne kunnskapen kan dere tilpasse design, struktur og innhold på nettstedet for å appellere til potensielle kjøpere og maksimere engasjement, noe som resulterer i mer salg, høyere inntekter og større fortjenestemarginer.

Sett på denne måten er SEO verken magisk eller mystisk. Det er kun en intelligent anvendelse av salgsfunksjoner basert på menneskelig psykologi.

Men dere kan ikke bare «slå det på» etter at alt annet er gjort. Det må bakes inn fra begynnelsen av. Og derfor begynner effektiv SEO med en analyse av kjøpernes atferd.

Betyr det at søkeord og «lenker» ikke er viktig?

Jo da, absolutt. Men den beste SEO-strategien kombinerer søkeordsanalyse og lenkebygging med en dyp forståelse av hva som er i kundenes interesse.

Vær som en detektiv på jakt etter ledetråder som kan hjelpe å løse et mysterium. Og du lykkes når du har avdekket motivene, intensjonene og drivkraften bak søkeord og -uttrykk som de besøkende skriver inn i Google.

Når dere vet hva en besøkende egentlig vil ha, basert på søkeordene de bruker for å finne nettstedet deres, kan dere justere

  • språket og ordene dere bruker til å ønske dem velkommen
  • hvilken type innhold dere vil vise dem først
  • hvordan de presenteres for alternativer og valg
  • prisen dere tar betalt for produkter eller tjenester
  • gjennom hvilken rute de skal ledes mot målet

Alt vil fungere sammen i harmoni for å øke konverteringsratene og vinne flere salg. Og når dere gjør det riktig, vil kundene

  • kjøpe mer, selv til høyere priser
  • komme tilbake ofte for gjentatte kjøp, og
  • fortelle andre om virksomheten

Når dere kjenner de beste søkeordene som tiltrekker ideelle potensielle kunder, kan dere lage landingssider for disse søkeordgruppene og vite på forhånd at det dere investerer i å utvikle disse sidene, mer enn betaler for seg selv gjennom større inntektsgenerering.

Det er fordi dere har et unikt og verdifullt innblikk i kundens sinn, vet hvordan man appellerer til følelsene deres, og derfor kan levere nøyaktig det de vil ha.

I den forstand er SEO anvendt psykologi som har blitt integrert med elementer i en e-handelsmotor for å komme opp med en plan som er basert på brukernes hensikter, og som utføres systematisk – med militær presisjon.

Situasjonsanalyse og research er avgjørende

Akkurat som psykologi kommer før taktikk i SEO, kommer research og analyse før handling.

Først etter tilstrekkelig situasjonsanalyse har avdekket områder der dere kan dra nytte av markedsmuligheter og havne øverst på søkemotorenes resultatlister, bør dere begynne å implementere taktisk SEO for å utføre strategien deres.

SEO handler mer om menneskelig atferd enn om teknologi.

  • Det handler om kundene og hva de vil ha eller trenger.
  • Det handler ikke om å få flere klikk eller mer trafikk, men om å vinne salg.
  • Det handler om å være smart og bare overvåke nøkkelindikatorer som har betydning for bunnlinjen.
  • Det handler ikke om å kutte kostnader, men om å gjøre kloke investeringer med høy avkastning.
  • Det handler om å sette de riktige målene og arbeide med en lønnsom plan.

Effektiv søkemotoroptimalisering handler mer om menneskeoptimalisering enn om søkemotoroptimalisering.

Nettstedet deres kan rangere øverst på Google og tiltrekke seg en flom av mennesker. Men med mindre dere vet hva kundene virkelig vil, kan dere ikke utforme tilbud som er tiltalende for dem.

  • Innholdet vil ikke engasjere dem eller holde på oppmerksomheten deres.
  • Tilbudene vil ikke overbevise dem.
  • Merkevaren deres vil verken få kundenes tillit eller lojalitet.

Som et resultat vil de fleste besøkende forlate siden raskt, noe som resulterer i høy fluktfrekvens og kort besøkstid på nettstedet.

Teknisk SEO spiller fortsatt en rolle i SEO. Men det er mindre viktig enn det å avdekke brukerens hensikt. Det er heller ikke lenger nok å optimalisere en side for et bestemt søkeord. Dere trenger en dyp forståelse av markedets og kundenes psykologi.

Online-søk utløses av tanker og ideer som dukker opp i forbrukerens sinn. Å vite hva disse er, veve dem inn i innholdet og sørge for at de besøkende ser dem først, er det som utgjør den «hemmelige sausen» når det gjelder å lykkes med SEO.

Det kan gjøre et lite selskap med et godt produkt – og god forståelse av sine kunder – til bransjeledende, på svært kort tid.