Når passer det best å bygge opp en portefølje på nettet for å forberede deg på drømmekarrieren?
Det beste tidspunktet er så snart du begynner på høyere utdanning eller begynner å søke på jobber. Og hva er det nest beste tidspunktet? Nå!
Det tradisjonelle formålet med søkemotoroptimalisering (SEO) er å tiltrekke mer trafikk til et nettsted, få flere potensielle kunder, oppnå flere salg eller å øke bedriftens inntekter. Søk spiller imidlertid også en viktig rolle i forbindelse med rekruttering og ansettelse. Jobbsøkere kan bruke denne muligheten til å fremme karrieren.
Søkemotorer har aldri vært så viktige i rekrutteringsprosessen som nå. Smarte kandidater vet at de kan ta kontrollen over hvilken informasjon hodejegerne finner om dem når de søker på nettet.
Før et jobbintervju søker personen som rekrutterer, etter opplysninger om kandidatens bakgrunn på Google og sosiale medier.
- Klarer de å finne nettstedet ditt? Det avhenger av hvor godt du har optimalisert nettstedet for å rangeres for relevante søkeord på Google.
- Hva kommer de til å finne ut om deg? Kommer denne informasjonen til å imponere dem eller skremme dem bort? Du kan til en viss grad selv påvirke hva slags informasjon som vises.
- Hvordan påvirker dette karrieremulighetene dine? Med riktig profil på nettet er det enklere å få fart på karrieren, oppnå gode resultater og få jobben du ønsker. I motsatt fall kan profilen ødelegge for jobbmulighetene dine.
Det digitale fotavtrykket ditt er en kombinasjon av CV-en din samt visittkortet og omdømmet ditt (ofte gjennom referanser og anbefalinger). Når det gjelder informasjonen om deg som dukker opp i søkeresultater, har du bare to alternativer: Du kan overlate dette til skjebnen og håpe på det beste, eller du kan ta kontroll over prosessen.
Jeg håper at du valgte det andre alternativet. Nedenfor presenterer jeg konkrete forslag til hvordan du utvikler den personlige merkevaren og porteføljen din på nettet. Disse tipsene kan være til hjelp uansett om du allerede har jobb eller søker jobb for første gang. Det du gjør nå, har innvirkning på karrieren din senere, enten du akkurat er ferdig med utdanningen, vurderer å gjøre noe annet eller skal bytte jobb.
Behovet for å skille seg ut
Som student investerte du mye tid og krefter i å få gode karakterer, slik at du en dag kanskje kunne få drømmejobben. Og karakterer har mye å si. De kan bidra til at CV-en din havner i den riktige bunken sammen med søknader fra andre kandidater som deg.
Du må likevel utmerke deg blant søkerne for å få jobben. Dette innebærer at du viser at du er et unikt talent med unik kompetanse. Du må også sørge for at du er synlig for fremtidige arbeidsgivere og hodejegere. Hvis du gjør dette på riktig måte, kan du faktisk motta jobbtilbud selv om du ikke har søkt på de aktuelle stillingene!
Høres dette interessant ut? Tenkte meg det.
Google deg selv
Skriv inn navnet ditt på Google. Hva finner du?
Fremstår du som profesjonell i resultatene? Skiller du deg ut i mengden?
Når jeg skal ansette noen, foretar jeg to enkle søk når jeg undersøker mulige kandidater: Det fullstendige navnet deres (f.eks. «Kari Hansen») og emnet som er mest relevant («Kari Hansen SEO»). Med det siste søket får jeg opp nettsider der denne personen nevnes i tilknytning til kompetanseområdet sitt.
Hvis du søker en stilling i et SEO-byrå, og kombinasjonen av navnet ditt og «SEO» ikke gir resultater, har du en svak profil på nettet. Du er definitivt ikke anerkjent som autoritet innenfor SEO. Og om du faktisk har kompetanse på dette området, får man inntrykk av at du ikke er interessert i å fortelle andre om det.
I et jobbmarked preget av tøff konkurranse er dette alt annet enn en fordel.
Google deg selv med jevne mellomrom. Følg med på det som skrives om deg. Få kontroll over informasjonen som vises. Bygg opp din egen enhetlige og solide merkevare, slik at du får en pangstart på karrieren.
Begynn tidlig og fortsett med å bygge opp profilen din
Så snart du bestemmer deg for hva du vil bli, begynner du å jobbe med profilen din på nettet. Du bør ha et langsiktig perspektiv og bygge opp profilen regelmessig over tid.
- Hva slags stilling har du ambisjoner om å nå innen tre til fem år?
- Innenfor hvilket område skal du ha oppnådd ekspertstatus?
- Hvordan kan du opparbeide deg et godt omdømme på dette området?
- Hvilke bøker eller kurs bidrar til å gi deg et forsprang?
- Hva kan du gjøre i dag som et første skritt på veien?
Du kan ikke opparbeide deg din egen merkevare over natten. Dette krever tid og hardt arbeid. Derfor skal du ikke utsette dette til etter studiene.
Bygg opp omdømmet ditt ved å blogge
Skaff deg ditt eget domenenavn. Lag en blogg. Velg emnet eller emnene du vil jobbe med. Finn ut hva du ønsker å være kjent for. Opparbeid deg ekspertstatus på dette feltet.
Det er ikke så vanskelig å utmerke seg når du formidler informasjon av høy kvalitet knyttet til ditt eget kompetanseområde. I så fall må du lage innhold som er godt fundert i undersøkelser og er nyttig for andre.
Når du lager en blogg, anbefaler jeg at du bruker litt tid på å finne ut hvem som er målgruppen din. Hvem skriver du for i tillegg til potensielle arbeidsgivere? Hvordan får du vist frem kompetansen din samtidig som denne målgruppen har nytte av bloggen?
Analyser målgruppen etter emne, marked og konkurranse ved å foreta søkeordanalyse og grave dypt. Med verktøy som Keywordtool.io, Semrush, Google Trends, Sparktoro og Buzzsumo kan du identifisere populært innhold. Her kan du også få forslag til spørsmål du kan besvare, og behov du kan oppfylle.
Etter hvert som du begynner å planlegge og utvikle blogginnholdet, bør du stille deg selv disse spørsmålene:
- På hvilke måter har målgruppen nytte av det du tilbyr?
- Hva er de største utfordringene deres og det de ønsker seg aller mest?
- Hvorfor har de oppsøkt nettstedet ditt?
- Hva planlegger de å gjøre videre? Hvorfor?
- Hvordan kan du hjelpe dem videre – hvilken rolle og funksjon skal du ha?
- På hvilke områder kan du tilby ting folk har nytte av?
- Hvilke andre kilder på nettet har de nytte av – og hvordan kan du tilby dem et bedre alternativ?
Ved å undersøke disse problemstillingene kan du lage mer nyttig innhold.
I tillegg kan du bruke SEO-verktøy som ContentKing, Ryte, Semrush, Ahrefs og Google Search Console til å optimalisere bloggen din og innholdet ditt for at du skal oppnå gode rangeringer for bestemte søkeord. Ved hjelp av Semrush og SEOmonitor kan du også følge med på konkurrentene dine og se hva som fungerer for dem.
Fokuser på kvalitet
Tilby innhold av høy kvalitet. I en verden full av middelmådige artikler og små nyhetssaker med kort levetid er det helt avgjørende at du presenterer innhold av svært høy kvalitet. Når du investerer tid og krefter i å lage noe som vanskelig lar seg kopiere eller gjøre bedre, kommer innholdet ditt til å utmerke seg, og folk legger merke til deg.
Kvantitet er mindre viktig enn kvalitet. Det er bedre å lage én artikkel av høy kvalitet enn ti middelmådige. Hva du publiserer, er viktigere enn hvor ofte du publiserer noe. At du når ut til riktig målgruppe, er også viktigere enn hvor mange som leser innholdet ditt.
Vær konsekvent
Behold oppmerksomheten rettet mot kompetanseområdet ditt. Prøv å bli veldig god på én eller to ting. Det er langt bedre enn å kunne litt av alt, men ikke mestre noe fullt ut.
Lag en publiseringsplan, og følg den! Planlegg blogginnleggene dine. Fastsett fristen og publiseringsdatoen for hvert enkelt innholdselement. Du har allerede kartlagt populære og relevante søkeord knyttet til emnet ditt, og du har skaffet deg oversikt over målgruppen og konkurrentene. Med en publiseringsplan er det enklere å organisere arbeidet.
Målet med all denne innsatsen og disiplinen skal være å
- få en god start på karrieren din med en sterk personlig merkevare
- målrette innhold mot folk som kommer til å lese CV-en og undersøke bakgrunnen din
- gi et godt førsteinntrykk (dette har faktisk mye å si)
- formidle et klart og fullstendig bilde av kompetansen og erfaringen din
Behold kontrollen
Kommunikasjonen og atferden din på nettet påvirker hva slags inntrykk andre har av deg. Hvis du kommer med ubetenksomme bemerkninger eller viser manglende empati i kommunikasjonen på nettet, kan denne typen uhøflig atferd føre til at folk som er på utkikk etter medarbeidere, kan betrakte deg som uegnet for en stilling. Vis lederegenskaper – ikke oppfør deg som et nettroll!
Hvem kan ha nytte av denne fremgangsmåten?
Vi har snakket om hvordan studenter og nyutdannede på vei inn i yrkeslivet kan ha nytte av strategisk bruk av SEO for å sikre seg drømmejobben.
En slik strategi er imidlertid ikke bare aktuell for studenter. Den representerer også muligheter for folk som ikke passer inn i det tradisjonelle utdanningssystemet, ikke har formell utdanning eller som har mistet jobben. Det er en smart og effektiv metode for å komme seg tilbake til yrkeslivet i et tøft jobbmarked under krevende økonomiske forhold.
Dette er også optimalt for dem som ser etter nye jobbmuligheter utenfor organisasjonen sin. Mange hopper fra én stilling til en annen på jakt etter muligheter for forfremmelse, høyere inntekt eller andre faktorer som kan fremme karrieren deres. Hvis du ønsker en endring fordi du ikke lenger trives eller utvikler deg i jobben din, du ikke kommer godt overens med kollegaene dine, eller du føler at du sitter fast, kan du følge denne tilnærmingen.
Også folk som drømmer om å starte sin egen virksomhet, kan ta utgangspunkt i denne strategien. Hvis du har en gründer i magen, anbefaler jeg at du følger disse tipsene i dag. Finn ut hvordan søkeordsanalyse, innholdsmarkedsføring og sosiale medier kan hjelpe deg med å presentere ideene dine, tiltrekke samarbeidspartnere og til og med sikre finansiering av virksomheten du vil lansere.
Her er en kort oppsummering av strategien:
- Bygg opp din egen merkevare.
- Oppnå status som pålitelig rådgiver.
- Opparbeid deg et omdømme som pålitelig kilde til informasjon av høy kvalitet.
- Vær konsekvent. Konsentrer deg om kompetanseområdet ditt eller kompetanseområdene dine.
- Tenk som en merkevare, men oppfør deg menneskelig.
- Knytt nettverk aktivt, både på nettet og fysisk. Ikke utsett dette til du er nødt til å gjøre det.
Tipsene ovenfor representerer ikke noe nytt eller banebrytende. Det er tradisjonell SEO-kunnskap tilpasset til karriereutvikling og -planlegging.
Drømmer du om å klatre i karrierestigen, må du også bygge LinkedIn-profilen din og dele kunnskap og etablere nettverk på denne plattformen.
Jeg håper at du har hatt glede av disse forslagene. Hvis du har spørsmål om implementeringen eller planleggingen av en slik strategi, må du gjerne ta kontakt med meg, slik at vi kan diskutere det mer inngående.
Trond Lyngbø
Dette innlegget er skrevet av Trond Lyngbø, senior SEO-konsulent og gründer i Search Planet. Trond har 20-års SEO-erfaring og omfattende kompetanse innen teknisk SEO, SEO-analyse og SEO-strategi.
Trond er omtalt som SEO-ekspert hos Forbes. Han er topplistet SEO-spaltist hos Search Engine Land fem år på rad, anbefalt SEO-ekspert å følge hos Search Engine Journal tre år på rad, og dommer i European Search Awards, Global eCommerce Awards, Global Content Awards, UK Dev Awards, UK Digital Growth Awards, Global Marketing Awards og Global Agency Awards.
Trond jobber som SEO-konsulent for en rekke av Nordens og Europas ledende bedrifter, nettbutikker og butikkjeder.
Noe han jobber mye med er SEO for nettbutikker, e-handel og butikkjeder, og migrering av nettsteder, plattformbytte, redesign-prosesser, omnikanal handel, digitalisering, og konkurrentanalyse.
Teknisk SEO
Få hjelp med teknisk søkemotoroptimalisering. Vi har mangeårig erfaring og omfattende kompetanse.
SEO-analyse
Få hjelp med SEO-analyse av en dyktig SEO-analytiker. Vi går dypt og bredt, er grundig, og hjelper deg med prioriteringer.
Er teknisk SEO annerledes enn tradisjonell SEO?
14. mars 2022
Podcast: SEO for nettbutikker
24. oktober 2021
Problemer med SEO er ofte egentlig et ledelsesproblem
16. oktober 2021
Hvorfor har SEO stor betydning for merkevarebygging?
8. oktober 2021
Skjulte kostnader ved tapte SEO-muligheter
3. juli 2021
Hva er søkemotoroptimalisering (SEO)?
18. april 2021