Podcastintervju om SEO for nettbutikker

Jeg har vært så heldig å bli invitert i podcast-studio hos Netthandelspodden.

Vi pratet om hvordan du kan lykkes med søkemotoroptimalisering for nettbutikken din. Det er også en mye relevant om SEO for andre typer bedrifter.

Klikk deg inn her på «En konkret guide til SEO for nettbutikker» for mer informasjon om episoden.

Episoden varer i ca. 1,5 time og ble publisert den 20. oktober 2021.

Hør på podcast-episoden her:

  • Apple Podcast (iPhone, iPad, Mac, osv.)
  • Spotify (Spotify-appen din)
  • .. og flere andre steder der du hører på podcast.

Episodeoversikten til Netthandelspodden har også en forenklet avspiller i toppen av siden, der du kan høre på episoden direkte i nettleseren din.

Foretrekker du å lese?

Kudos til Marte for å skrive oppsummeringen, som jeg har fått mange positive tilbakemeldinger på fra andre.

Laster du ned dette dokumenter, finner du også lenker til alle verktøy jeg anbefaler, m.m.

Last ned ressursarket her.

Mer enn bare netthandel

Som tittelen sier, er dette en podcast om SEO, nærmere bestemt for nettbutikker. Men ikke la tittelen lure deg.

Det er nemlig en rekke tema, tips og råd som er like relevante og viktige for deg som ikke har nettbutikk eller driver med netthandel.

Konkrete eksempel på dette er f.eks.:

  • Situasjonsanalyse
  • Søkeordsanalyse
  • Grunnmursarbeidet som handler om nettstedets arkitektur og struktur
  • URL-struktur
  • Organisering av innhold og kategorier
  • Navngiving av kategorier
  • Taksonomi
  • Forebygging av duplisert innhold.
  • Crawling
  • Indeksering
  • Rangering
  • Hva som blir viktig (for alle) fremover
  • Med mer.

Hvorfor er dette verdt 1,5 time av din tid?

En nettbutikk trenger en SEO-strategi som egner seg for nettbutikker.

For å være egnet SEO-strategi må løsningen passe, først og fremst.

Du må stille krav og validere hvorvidt din samarbeidspartner som du er godt fornøyd med på andre områder faktisk er kapabel til å hjelpe deg og har egnet løsning som er skreddersydd for ditt behov og maks effekt, eller om leverandøren forsøker å være hyggelig og utilsiktet i forsøket på å hjelpe deg og gjøre en god gjerning, faktisk gjør det stikk motsatte.

En forutsetning for å lykkes er at bedriften setter seg inn i hva de kjøper.

Det er enklere sagt enn gjort, for mange.

Det har jeg stor forståelse for.

Jeg ønsker å hjelpe deg med dette.

Hvilke forventninger kan lyttere ha?

Etter å ha jobbet i rundt 20 år og sett på nært hold hvordan bedrifter kjøper SEO-tjenester og løsninger som ikke passer for bedriften, bestemte jeg meg for å gjøre noe med det. Jeg hadde kompetansen til å se behovet og forstod hvordan problemet måtte løses.

I 2015 startet jeg SEO-byrået Search Planet AS og gikk i gang med å utvikle løsningene som passer for bedrifter og oppdrag i vår målgruppe.

Alle SEO-tjenester våre kunder kjøper i dag, er velprøvde, dokumentert effektive og trygge.

Våre kunder får nå dekket sine behov og settes i stand til å realisere muligheter raskere og mer kostnadseffektivt.

Slutt på sløsing med penger, muligheter og tid.

Etter å ha lyttet på denne podcastepisoden vil du være i bedre stand til å forstå hvordan bedriften kan forbedre sine prosesser og justere sine strategier og planer etter markedsforholdene, slik at du kan drive forretninger på en mer lønnsom og bære kraftig måte og skape arbeidsplasser.

Likte du episoden?

Tusen takk til Marte og Thomas for invitasjonen! Dette gjør jeg gjerne igjen.

Det var det en fryd å være gjest.

Episoden gikk rett inn på førsteplassen på Apple sin podcast-toppliste i entreprenørskap-kategorien.

Dette var gøy!