Forretningsdrift, netthandel og rangering av nettsteder i søkemotorer har endret seg betydelig de siste årene. I over 20 år har jeg hjulpet selskaper med SEO-strategi og SEO-analyse, nettstedsarkitektur og -struktur, e-handel, merkevarebygging og ROI-fokusert innholdsstrategi. Dette går ut over bare søkemotoroptimalisering (SEO) og fokus på at bestemte ord skal rangere høyt hos Google.
Her er de tre beste tipsene for høy vekst i 2020 – og videre fremover.
1: Tankesett og psykologi kommer før teknologi og taktikk
For detaljhandlere og tjenesteleverandører i enhver bransje er Google mer enn bare en søkemotor. Rangeringen nettstedet ditt har hos Google, omfatter ikke bare domenet, teknologien eller innholdet ditt. Nettstedet er kun en del av et større puslespill. Du måles og evalueres på flere ting.
Alt du gjør, hva kundene sier, og hvordan ansatte og salgsteamet oppfører seg, påvirker rangeringen, sammen med andre ukontrollerbare faktorer. En smilende medarbeider i kassen genererer positiv respons fra kundene. En gretten vekter kan irritere en overfølsom kunde. Tidligere ville ikke slikt betydd altfor mye. I dag påvirker kundenes reaksjoner hvor høyt man rangeres hos Google.
Derfor handler moderne SEO om mennesker og brukeropplevelse. Du kan ikke jobbe målrettet mot generiske kundegrupper eller personlighetstyper. Det handler om enkeltpersoner – om deres behov og ønsker. Det krever arbeid på tvers av flere kanaler for å skjære gjennom markedsføringsstøyen og engasjere kjøpere. For å bygge tillit og få «jobben gjort», må du inngi et personlig preg.
Jeg liker ikke uttrykket «søkemotoroptimalisering»! Når jeg holder foredrag på konferanser eller snakker med kunder, foreslår jeg at man fokuserer fullt og helt på «mennesket i den andre enden». Google verdsetter også dette høyt, fordi det bidrar til å gjøre Google til en integrert del av kundenes kjøpsreise.
Å måle og rapportere resultater separat i «online»- og «offline»-siloer er håpløst utdatert. Kundene ønsker å informere seg selv på nettet, selv når de kjøper i fysisk butikk.
I rapportene kommer kanskje bare 5 % av inntektene deres fra direkte salg på nettet. Likevel ser jeg ofte at rundt halvparten av øvrige 95 % er drevet av forundersøkelser på nettet før kjøpene skjer. Å ignorere dette kan bli en eksistensiell trussel for bedriften deres.
Som bedriftsleder må du avlære utdatert kunnskap. Forlate ineffektive taktikker. Dette krever et nytt tankesett og nye tenkemåter. Men hvis du nekter å tilpasse deg, blir du selv en større trussel mot virksomheten din enn alle konkurrentene til sammen!
2: Arkitektur må kunne skaleres
Informasjonsarkitekturen din må støtte rask vekst og skalering. Søkeordsanalyse er en av flere business intelligence-tjenester jeg tilbyr for å hjelpe kundene mine med å bygge en kundesentrisk arkitektur for stabil, pålitelig og lønnsom vekst.
God informasjonsarkitektur omfatter SEO for
- en bedre brukeropplevelse
- bedre kommunikasjon og
- flere konverteringer
Dessverre konsulteres SEO-eksperter ofte sent i utviklingsarbeidet. Hvis dere involverer meg tidlig før dere velger teknologi og plattform, er det lettere å hjelpe dere med å bygge et fokusert og kundesentrisk nettsted som effektivt driver inn dem som undersøker på nettet og bruker penger hos dere etterpå. Basert på analysedata kan jeg avdekke millioner av uuttalte tanker, ønsker og behov hos potensielle kunder – og også hva de IKKE vil ha. Denne kunnskapen er makt. Den gir dere kontroll. Den tar dere fra «knapt nok relevant» til «den beste tilgjengelige løsningen».
God, effektiv SEO fokuserer på mennesker og bruker søkedata først og fremst som et lytteverktøy for å forstå kundene. Dere kan deretter effektivt strukturere informasjonsarkitektur, innholdsplanlegging og forretningsstrategi.
Nelson Mandela sa: «Hvis du snakker med en person på et språk han forstår, går det til hodet hans. Hvis du snakker på hans eget språk, går det til hjertet.» Menneskesentrisk SEO snakker til kundenes hjerter. Det kan uanstrengt transformere virksomheter – og til og med samfunnet.
3: Det er lov å be om hjelp
SEO har blitt nærmest som en boksekamp.
Se for deg å kjempe mot en Conor McGregor som er 50 kilo tyngre, og som ikke bare slår, men også sparker, bryter og prøver å kvele deg. Hvordan kan du vinne? Velkommen til de nye reglene for søkemotoroptimalisering. Snart blir det enda mer konkurransepreget. Én McGregor blir til to – eller ti. Du må ha et bredere nedslag. Få nye ferdigheter.
Vær realistisk. Du kan ikke gjøre alt alene. Men du kan heller ikke bare delegere eller sette det bort. Det er en heltidsjobb, ikke en taktikk eller et sett med triks som man gjør én gang for så å glemme det. Det krever enorm erfaring og kompetanse bare å dekke det grunnleggende, selve skjelettet. Så må det komme kjøtt på beinet. Det krever flerfaglig teamarbeid.
Det høres kanskje skummelt ut, men er også en stor mulighet for vekst i bedriften. Det er grunnen til at du bør konsultere en SEO-ekspert tidlig i prosessen. SEO-fundamentet må være bunnsolid, sterkt og effektivt. Å ignorere disse prinsippene kan gi gode resultater på kort sikt for noen få, dersom konkurransen er lav. Men du når ikke ditt fulle potensiale. Og når nye konkurrenter plutselig kommer, eller eksisterende konkurrenter girer opp, vil den største trusselen din først og fremst være din egen holdning om å prøve å gjøre ting alene!
Det er en profesjonell beslutning å søke ekspertise utenfra. Det er godt lederskap. Det er slik man kan forberede seg på en brutal konkurransefremtid. Som leder må du la denne virkeligheten synke inn. Ønsk tanken velkommen. Godta den. Omfavne den.
Jeg har 20 års praktisk erfaring med å tilby mye mer enn SEO. Jeg gir mine kunder gode forutsetninger for å lykkes i det nye tiåret.
Jeg vet hvordan dere kan gå fra «gode» til «fantastiske», kan dokumentere effekt for andre bedrifter og har kunder som har hanket inn milliarder ved å følge rådene mine. År etter år.
Jeg konsulterer, hjelper og veileder. La meg guide deg også. La oss sammen ta selskapet dit du ønsker å være. La oss i det minste se på hvor du kan være et år eller to fra nå. Hvor langt du kan komme. Hvor lyst du vil skinne når det er din tur til å tre inn i rampelyset… La oss finne det ut – sammen.
Trond Lyngbø
Dette innlegget er skrevet av Trond Lyngbø, senior SEO-konsulent og gründer i Search Planet. Trond har 20-års SEO-erfaring og omfattende kompetanse innen teknisk SEO, SEO-analyse og SEO-strategi.
Trond er omtalt som SEO-ekspert hos Forbes. Han er topplistet SEO-spaltist hos Search Engine Land fem år på rad, anbefalt SEO-ekspert å følge hos Search Engine Journal tre år på rad, og dommer i European Search Awards, Global eCommerce Awards, Global Content Awards, UK Dev Awards, UK Digital Growth Awards, Global Marketing Awards og Global Agency Awards.
Trond jobber som SEO-konsulent for en rekke av Nordens og Europas ledende bedrifter, nettbutikker og butikkjeder.
Noe han jobber mye med er SEO for nettbutikker, e-handel og butikkjeder, og migrering av nettsteder, plattformbytte, redesign-prosesser, omnikanal handel, digitalisering, og konkurrentanalyse.
Teknisk SEO
Få hjelp med teknisk søkemotoroptimalisering. Vi har mangeårig erfaring og omfattende kompetanse.
SEO-analyse
Få hjelp med SEO-analyse av en dyktig SEO-analytiker. Vi går dypt og bredt, er grundig, og hjelper deg med prioriteringer.
Er teknisk SEO annerledes enn tradisjonell SEO?
14. mars 2022
Podcast: SEO for nettbutikker
24. oktober 2021
Problemer med SEO er ofte egentlig et ledelsesproblem
16. oktober 2021
Hvorfor har SEO stor betydning for merkevarebygging?
8. oktober 2021
Skjulte kostnader ved tapte SEO-muligheter
3. juli 2021
Hva er søkemotoroptimalisering (SEO)?
18. april 2021