Hvorfor har SEO stor betydning for merkevarebygging?
I dette innlegget kan du lese om hvordan SEO og merkevarebygging styrker hverandre og gir synergieffekter.Hvis du gjør dette på riktig måte, kan du oppnå fantastiske resultater.
Hvorfor har SEO stor betydning for merkevarebygging?
Effektiv merkevarebygging – både på nettet og fysisk – har aldri vært viktigere for bedrifter.
I dagens fragmenterte marked, der det er hard konkurranse og krevende å holde på folks oppmerksomhet, kan en sterk merkevare styrke salget og inntektene og bidra til at potensielle kunder blir oppmerksomme på bedriften gjennom jungeltelegrafen.
Med god synlighet på nettet i ulike kanaler som kundene ofte bruker, kan merkevaren din oppnå en høyere grad av gjenkjenning, bevissthet og tillit. Dette innebærer i sin tur økt omsetning.
Søkemotoroptimalisering (SEO) i merkevarebygging er blant de mest effektive metodene for å oppnå sterk vekst.
Med kombinasjonen av SEO og merkevarebygging på Google kan markedsføringen bidra til at bedriften inntar lederposisjonen i en nisje eller bransje i løpet av kort tid – og beholder denne posisjonen i svært lang tid.
Hva er søkemotoroptimalisering?
Søkemotoroptimalisering er en metode som hjelper deg med å gjøre nettstedet ditt mer synlig på organisk søk på søkemotorer som for eksempel Google og Bing. Ettersom organisk søketrafikk gjerne står for mer enn halvparten av besøkende til nettsteder, er dette en helt avgjørende faktor for alle bedrifter.
Du finner mer informasjon om SEO, deriblant
- hvordan Google fungerer
- hvordan SEO fungerer
- hvilken betydning SEO har for bedrifter
i den innholdsrike veiledningen vår i SEO.
Generelle fordeler ved å bruke SEO i merkevarebyggingen
Når folk bestemmer seg for om de skal kjøpe noe eller ikke, bygger avgjørelsen på oppfatningene deres av og tankene om produktet, tjenesten eller bedriften – altså følelser. Avgjørelsen er nesten aldri basert på nøytrale data – altså fakta.
Derfor har merkevarebygging så stor betydning for salg.
Med merkevarebygging kan bedrifter knytte positive verdier til informasjonen nølende potensielle kunder henter inn. Dette påvirker følelsene deres overfor bedriften og det den tilbyr.
Med SEO kan du påvirke denne prosessen på en effektiv måte og sørge for at potensielle kunder får et positivt inntrykk av bedriften din. Dermed kan SEO brukes strategisk for å
- bygge opp og skape vekst i bedrifter
- finne investorer og sikre finansiering
- øke aksjekursen
Hvordan fungerer dette?
Mange potensielle kunder tolker høye rangeringer på Google og andre søkemotorer som et tegn på høy kvalitet. En topprangering på Google bidrar altså til at merkevaregjenkjenningen styrkes for bedriften og for produktet eller tjenesten bedriften tilbyr.
Dermed er det enklere (og det går raskere) å bygge et tillitsforhold med den optimale målgruppen for bedriften.
Med SEO kan du formidle et budskap til kundene, samarbeidspartnerne og investorene dine.
Hvis SEO-strategien også omfatter søkeordanalyse, kan du få nyttig innsikt i intensjonene til brukerne som har skrevet inn søkeordene på søkemotorene. Med denne kunnskapen kan du tilpasse landingssidene slik at du får enda større utbytte av at folk besøker bedriftens nettsted.
Alt dette bidrar til å styrke inntektene og fortjenesten.
Har bedrifter egentlig nytte av SEO?
De fleste kunder gjør undersøkelser på nettet før de foretar kjøp. Oppfatningene deres påvirkes ikke bare av nettstedene som vises på den første siden med søkeresultater på Google (eller Bing og andre søkemotorer), men også av
- hva de leser, ser og lærer på bedriftens nettsted
- i hvilken grad informasjonen fra bedriften oppfyller behovene deres
- hva andre sier om produktet eller tjenesten bedriften tilbyr
I tillegg til søkeordene som spesifikt er knyttet til bedriften, finnes det også generelle søkeord som vanligvis
- bidrar til høye søkevolumer
- fungerer over lang tid
- tiltrekker verdifulle besøkende
- har stort vekstpotensial
Ved hjelp av disse søkeordene kan du også avdekke nye muligheter og planlegge målrettede merkevarestrategier og merkevarekampanjer.
Hvis du gjør dette på riktig måte, kan du oppnå svært store fordeler på både kortere og lengre sikt. Med SEO kan du også forbedre kommunikasjonen rettet mot bedriftens optimale potensielle kunder og eksisterende kunder.
Markedsføring i sosiale medier er et annet kjerneelement i strategier for å tiltrekke kunder.
Søkemotoroptimalisering kan påvirke alle disse aspektene, og nettopp derfor er dette et så nyttig «triks» for å styrke merkevaren.
Men du skal ikke la deg lure av dette begrepet.
Dette er ikke et taktisk triks eller en enkel teknikk som gir resultater med én gang.
Det finnes ingen kjappe løsninger for SEO i merkevarebygging. Dette er en prosess som utvikler seg og blir stadig mer effektiv etter hvert som du stadig gjentar den på en konsekvent måte.
Moderne strategier med et tradisjonelt grunnlag
Før var bannerannonsering på reklametavler og med plakater en effektiv metode for å markedsføre en merkevare eller et produkt i den fysiske verden. I dag bruker vi tilsvarende digitale løsninger.
Med annonser på nettet følger en unik fordel: De blir sett på helt riktig tidspunkt – akkurat i det øyeblikket potensielle kunder er klare til å foreta kjøp eller planlegger å kjøpe noe i løpet av kort tid.
En stor fordel ved merkevarebygging basert på SEO er at annonsen ikke blir fjernet når budsjettet er brukt opp. Merkevaren din er synlig hele tiden. Dermed øker sannsynligheten for at de potensielle kundene dine før eller senere legger merke til bedriften din og oppmuntres til handling.
Ved hjelp av merkevarebygging på nettet kan du
- bidra til at potensielle kunder blir oppmerksomme på bedriften din
- bygge tillit hos dem
- påvirke beslutningen deres gradvis
- oppmuntre dem til å handle på riktig tidspunkt
Med riktig SEO-strategi ligger alt til rette for at kampanjen for merkevarebygging eller PR-kampanjen blir en stor suksess – akkurat som den kraftige motoren i en sportsbil gjør at du kan suse av gårde.
Med kombinasjonen av SEO og merkevarebygging kan du
- tiltrekke flere av de potensielle kundene i målgruppen
- bidra til at besøkende blir til kjøpere
- få entusiastiske tilhengere av merkevaren
Alt dette skjer automatisk – uten ekstra kostnader eller innsats!
Uten denne synergieffekten er det fare for at bedriftene fokuserer på feil områder eller bare på noen få søkeord i markedsføringskampanjene sine, slik at de
- bare når ut til deler av markedet
- mister potensielle kunder
- går glipp av salg
- kaster bort store beløp
Hvis du jobber med merkevarebygging eller har ansvaret for merkevareadministrasjon i bedriften din, bør du slutte å betrakte SEO og merkevarebygging som separate disipliner. De styrker hverandre og gir synergieffekter, og den samlede effekten er langvarig, målrettet og skalerbar.
Derfor bør du alltid se etter muligheter til å integrere SEO i merkevarekampanjene. Hvis du gjør det på riktig måte, kan du oppnå fantastiske resultater.
Trond Lyngbø
Dette innlegget er skrevet av Trond Lyngbø, senior SEO-konsulent og gründer i Search Planet. Trond har 20-års SEO-erfaring og omfattende kompetanse innen teknisk SEO, SEO-analyse og SEO-strategi.
Trond er omtalt som SEO-ekspert hos Forbes. Han er topplistet SEO-spaltist hos Search Engine Land fem år på rad, anbefalt SEO-ekspert å følge hos Search Engine Journal tre år på rad, og dommer i European Search Awards, Global eCommerce Awards, Global Content Awards, UK Dev Awards, UK Digital Growth Awards, Global Marketing Awards og Global Agency Awards.
Trond jobber som SEO-konsulent for en rekke av Nordens og Europas ledende bedrifter, nettbutikker og butikkjeder.
Noe han jobber mye med er SEO for nettbutikker, e-handel og butikkjeder, og migrering av nettsteder, plattformbytte, redesign-prosesser, omnikanal handel, digitalisering, og konkurrentanalyse.
Teknisk SEO
Få hjelp med teknisk søkemotoroptimalisering. Vi har mangeårig erfaring og omfattende kompetanse.
SEO-analyse
Få hjelp med SEO-analyse av en dyktig SEO-analytiker. Vi går dypt og bredt, er grundig, og hjelper deg med prioriteringer.
Er teknisk SEO annerledes enn tradisjonell SEO?
14. mars 2022
Podcast: SEO for nettbutikker
24. oktober 2021
Problemer med SEO er ofte egentlig et ledelsesproblem
16. oktober 2021
Skjulte kostnader ved tapte SEO-muligheter
3. juli 2021
Hva er søkemotoroptimalisering (SEO)?
18. april 2021
Hvorfor SEO for netthandel er en langsiktig prosess
20. mars 2021