Når vi snakker om søkemotoroptimalisering (SEO), tenker vi gjerne først på
- rangering hos Google og andre søkemotorer
- økt nettstedstrafikk
- flere salg
Selv om alt dette er mulig med SEO, er det enda viktigere å vite hvordan SEO kan bidra til å forbedre kommunikasjon og PR for selskaper, merkevarer og enkeltpersoner.
Kjenner du målgruppen din?
Svaret ditt bør være: Ja.
Som SEO-konsulent sier jeg ofte til kundene mine: Vi vet hvilke spørsmål og behov kundene deres har.
De virker ofte overrasket over selvtilliten min. Men vi har data fra millioner av Google-søk som vi kan analysere ved hjelp av spesialverktøy, for å
- hente ut informasjon om behovene og ønskene til kundene deres
- avdekke de største utfordringene og problemene de har
- forstå hva som plager folk, og
- se hvilke løsninger de ser etter
Denne kunnskapen er det som bør styre arbeidet deres med å bygge en informasjonsarkitektur, fylle rammeverket med innhold og implementere en SEO-strategi.
Det viktigste først
Det er slurvete og sløsing med tid og penger å skynde seg i et forsøk på å oppfylle målene som er satt, og samtidig ignorere kundenes krav. Du kan ikke diktere måten markedet tenker eller oppfører seg på. Du kan bare respondere på det markedet forteller deg at det vil ha.
Og det er derfor du bør bruke søkemarkedsføring som et lytteverktøy.
Bruk det til å bygge et solid, sterkt, skalerbart fundament, både med tanke på nettstedets informasjonsarkitektur så vel som innholdsstrategi og innholdsmarkedsføring.
Ja, du kan bare hoppe i det og begynne å publisere ting. Men hvorfor sende ut et budskap som ikke er så godt som det kan være?
Det er så enkelt å fjerne litt av forvirringståken for kundene. Kast lys over problemet. Snakk klarere – og mer rett fram. Svar på nøyaktig de spørsmålene som de potensielle kundene dine stiller (selv om de bare gjør det i det stille!)
På denne måten vil du nemlig kunne begynne å bygge et forhold til besøkende på nettstedet ditt. Gjøre det gradvis sterkere. Gi dem det de vil ha langs den komplekse informasjonsinnhentings- og kjøpsprosessen.
Ikke bare forretninger
Disse SEO-prinsippene er så brede og universelle at de gjelder for mye mer enn bare forretningsvirksomhet.
Ta politikk, for eksempel. Vi har alle sett at politikere blir stilt de samme spørsmålene gjentatte ganger. De tvinges til å rette misforståelser. Forklare bort uvesentligheter. Bruke tid på å slukke branner og kjempe PR-kamper.
Politikere liker det ikke. Hvor ofte har du ikke sett dem bli frustrert og irritert på TV?
Og likevel: Hvis du søker i Google om samme tema eller søker etter politiske saker de stiller til valg på, finner du ingenting!
I stedet er det titalls lenker til foruminnlegg, bloggkommentarer eller utbrudd på sosiale medier fra dårlig informerte eller fullstendig uvitende folk. De blåser ut rykter og myter, og lar faktafeil spre seg.
Å svare på viktige spørsmål om de mest sentrale politiske sakene på forhånd og la dem være tilgjengelige på Google selv før valgkampen begynner, ville ha hjulpet politikerne med å automatisere bort alt slikt overflødig arbeid! Likevel er det knapt noen kandidater som gjør dette på en effektiv måte.
Sett kundeservicen på autopilot
Disse poengene gjelder like mye i forretningslivet som i politikken. De gjelder for merkevaren din enda mer enn de gjør for politiske partier.
Potensielle kunder er på nettet og søker etter forskjellige ting hver dag. Det er opp til deg å
- oppdage hva de vil
- identifisere hvor de leter, og
- finne ut hvilke løsninger de forventer å finne
Det er også opp til deg å plassere firmaet, merkevaren, nettstedet, produktkatalogen, innholdet og/eller svar på vanlige spørsmål øverst i søkelistene – slik at de kan finne dere, lære mer om løsningene deres og begynne å bli interessert i og få tillit til dere.
Selv om dere er et fysisk utsalgssted, begynner kjøpsreisen lenge før kundene kommer inn i butikken. Den begynner når en potensiell kunde begynner å vurdere problemet sitt – det du kan løse – og leter etter svar på Google.
Hva finner de gjennom et søk?
- Vil det være nettstedet ditt – utarbeidet for å gi dem informasjon, svar og tillit til at du er en pålitelig rådgiver?
- Eller vil de finne ut at konkurrenten din spiller denne rollen?
- Eller verre: Vil de finne myter og usannheter som vender dem mot deg?
Rollen SEO spiller i å forbedre kommunikasjonen din og bygge omdømme for din bedrift og merkevare, har blitt viktig i en moderne verden der research på nettet er hovedregelen.
Sørg for å være der, argumenter for din sak, vis dine styrker og evner, og skap tillit. Ellers vil noen andre snart komme deg i forkjøpet!
Trond Lyngbø
Dette innlegget er skrevet av Trond Lyngbø, senior SEO-konsulent og gründer i Search Planet. Trond har 20-års SEO-erfaring og omfattende kompetanse innen teknisk SEO, SEO-analyse og SEO-strategi.
Trond er omtalt som SEO-ekspert hos Forbes. Han er topplistet SEO-spaltist hos Search Engine Land fem år på rad, anbefalt SEO-ekspert å følge hos Search Engine Journal tre år på rad, og dommer i European Search Awards, Global eCommerce Awards, Global Content Awards, UK Dev Awards, UK Digital Growth Awards, Global Marketing Awards og Global Agency Awards.
Trond jobber som SEO-konsulent for en rekke av Nordens og Europas ledende bedrifter, nettbutikker og butikkjeder.
Noe han jobber mye med er SEO for nettbutikker, e-handel og butikkjeder, og migrering av nettsteder, plattformbytte, redesign-prosesser, omnikanal handel, digitalisering, og konkurrentanalyse.
Anbefalt for deg
14. mars 2022
Er teknisk SEO annerledes enn tradisjonell SEO?
Les hvorfor du må være kritisk når du velger SEO-byrå og -ekspertene som skal jobbe med teknisk SEO. Å undervurdere dette innebærer en høy, sannsynlig risiko for langvarig, negativ finansiell…
24. oktober 2021
Podcast: SEO for nettbutikker
I denne podcasten kan du høre et 1,5 times intervju med vår SEO-ekspert om SEO for nettbutikker. Hva er viktig for nettbutikker? Hva gjør de som lykkes? Hvordan gjør du det? Lytt, så får du……
Nye blogginnlegg
Er teknisk SEO annerledes enn tradisjonell SEO?
14. mars 2022
Podcast: SEO for nettbutikker
24. oktober 2021
Problemer med SEO er ofte egentlig et ledelsesproblem
16. oktober 2021
Hvorfor har SEO stor betydning for merkevarebygging?
8. oktober 2021
Skjulte kostnader ved tapte SEO-muligheter
3. juli 2021
Hva er søkemotoroptimalisering (SEO)?
18. april 2021