Nettstedet ditt har bare noen få sekunder på å fange besøkendes interesse. Hvis det ikke gjør det, forsvinner de. Kanskje for alltid.
Du kan bare tiltrekke deg folks oppmerksomhet hvis du forstår hvordan de tenker og hva de er ute etter. Det du forteller på nettstedet ditt må vinne gjenklang.
Dette er grunnen til at innholdsmarkedsføring må bygges på et sterkt fundament, basert på søkemotoroptimalisering (SEO) og søkeordsanalyse. Uten søkeordsanalyse vil du ikke kunne lage fristende innhold potensielle kunder ikke kan stå imot.
Men det kan være en utfordring å identifisere emner, ord og uttrykk som vil være av interesse for besøkende. Kartlegging og analyse av søkeord er til stor hjelp. Uttrykkene og begrepene brukerne skriver inn i søkefeltet på Google gir verdifull innsikt i hva folk er opptatt av, hvilke problemer de står overfor, og hvordan de søker å løse dem.
Med systematisk kartlegging av søkeorddata, kan du få god innsikt i hva folk er ute etter når de havner på nettstedet ditt.
- Hva plager dem?
- Hva er de ivrige etter å få vite?
- Hva drømmer de om?
- Hva slags engstelser eller bekymringer prøver de å overkomme?
- Hvilke løsninger er de på utkikk etter?
Avdekke brukerhensikt
Det viktigste skillet mellom vellykkete nettbutikker og nettbaserte virksomheter og mindre effektive konkurrenter er i hvilken grad de appellerer til potensielle kunder.
Kunnskap om (eller evne til å finne ut) hva kundene ønsker gjør det mulig å kommunisere bedre med dem. Det setter deg i stand til å skape akkurat den type innhold som kan hjelpe og veilede dem.
Når besøkende oppdager at innholdet på nettsiden din gir dem svar på spørsmålene de har, vil de holde seg lenger på stedet og utforske løsningene du kan tilby. Jo bedre du klarer å identifisere hva som plager dem og tilby en løsning, jo større sjanse er det for at de vil gjøre forretninger med selskapet ditt.
Ikke nok med det.
Hvis du klarer å avdekke hva brukerne er ute etter, vil du kunne gi dem en god brukeropplevelse. Du vil kunne imponere og glede dem så mye at de kanskje vil snakke om deg til andre i nettverket sitt. Dette kan gi deg gratis publisitet og reklame fra den best mulige kilden – tilfredse, fornøyde kunder.
Du kan oppnå dette uten at det behøver å koste mye, i form av penger, tid og krefter, hvis du først tar deg bryet med å kartlegge søkeord og foreta SEO-analyser av nettinnholdet ditt. Analysene kan gi deg informasjon og innsikt om:
- hvilke behov markedet har
- hva som driver denne etterspørselen
- hvor mye det haster, og hvor stor etterspørselen er
- ideer for å møte behovene på en lønnsom måte
Når du har samlet inn denne informasjonen, kan du strukturere innholdsmarkedsføringstiltakene dine slik at de tiltrekker seg de riktige kundene til virksomheten din. Og du kan møte behovene deres på en måte som gjør dem fornøyde, og gir deg større fortjeneste.
Hva er de som besøker nettstedet ute etter?
Mange bedrifter mislykkes med innholdsmarkedsføring fordi de har feil innfallsvinkel.
Av en eller annen grunn tror mange ledere at SEO-basert innholdsmarkedsføring bare dreier seg om å tiltrekke lenker til nettstedet. Sneversynte konsulenter og SEO-firmaer har bidratt til å forsterke denne begrensede tilnærmingen. Jeg synes ofte det er vanskelig å overbevise folk som har ansvar for SEO og strategi om at de må se innholdsmarkedsføring i et bredere, større perspektiv.
Det stemmer at godt innhold vil bli lenket til og delt på sosiale medier. Dette kan gi nettstedet SEO-fordeler og høyere rangering på Google. Mange besøkende kan se varene og benytte seg av tilbudene dine på bakgrunn av delinger på sosiale nettverk som Facebook, Twitter, Pinterest eller Instagram.
Men dette er ikke det eneste (eller primære) formålet med innholdsmarkedsføring!
Effektiv innholdsmarkedsføring streber etter å forstå dine ideelle kunder.
- Den finner ut hva de ønsker.
- Den kartlegger hva de søker etter.
- Den avdekker søkeordene de bruker på søkemotorer for å finne nettstedet ditt.
- Den vurderer den underliggende motivasjonen og ønskene som får kunden til å sjekke ut dine tilbud.
- Og den prøver å forutsi handlingene deres når de lander på siden din.
Alt dette er mulig å finne ut ved å avdekke og analysere søkeordene og søkeuttrykkene de bruker. I kyndige hender er søkeordsordanalyse et svært viktig redskap. Dyktige SEO-konsulenter kan utvinne disse dataene og bruke dem til å identifisere trender, forutsi kjøpemønstre, og anslå på hvilket punkt i innkjøpssyklusen en kunde befinner seg.
Denne informasjonen er gull verdt!
Med denne kunnskapen som utgangspunkt kan du skreddersy innholdet slik at det matcher det brukeren er ute etter. Besøkende som fortsatt er i undersøkelsesmodus, vil ha nytte av å se informativt innhold som hjelper dem med å ta et valg. På den annen side vil en besøkende som nesten er klar til å kjøpe, være bedre tjent med innhold som viser tilgjengelige bestillingsalternativer og gir mulighet til å kunne gjennomføre kjøpet raskt.
Hvis noen for eksempel søker etter «joggesko», er de sannsynligvis i undersøkelsesmodus. Innholdet på nettstedet ditt bør gi dem mer informasjon om hvordan de velger riktig sko, og om hvilken type som egner seg best for deres behov.
Men hvis en besøkende skriver inn «joggesko overpronasjon dame» i søkefeltet, bør innholdet på destinasjonssiden være spesifikt for dette produktet, fremheve nettbutikkens fortrinn, og lede besøkende til raskt å legge inn en bestilling.
Forskjellen mellom en bedrift som vet hva markedssegmentet deres ønsker, og en som ikke vet det, kan være tapt salg!
Hvorfor vil de ha det?
Å vite hvorfor kundene vil ha noe er ofte like viktig som å vite hva de vil ha.
La oss ta et eksempel. Tenk deg at du er et reiselivsnettsted som organiserer overnatting i Oslo. En besøkende kommer til nettstedet via Google-søket: «hotell Oslo».
- Det kan være en fattig student som skal på ferie
- Det kan være et brudepar på bryllupsreise
- Det kan være en forretningsmann som skal på et møte i Oslo
- Det kan være en sekretær som skal bestille hotell for sjefen sin
Hver av dem har forskjellig utgangspunkt for å søke: «hotell Oslo»!
- Studenten ønsker billig overnatting, helst et sted hvor han kan møte likesinnede.
- Paret ønsker et romantisk sted, gjerne litt privat og koselig.
- Forretningsmannen er sannsynligvis mer opptatt av ting som Internett-tilkobling og sentral beliggenhet, et hotell som gjør det enkelt for ham å delta i møtet, uten å kaste bort tid.
- Og sekretæren ønsker bare å få jobben gjort – uten å komme i trøbbel med sjefen!
Å presentere en liste over tilgjengelige hotell er ikke til stor hjelp for noen av dem. Det er viktig å vite grunnen til at de besøkende er på nettstedet ditt. Det vil hjelpe deg å skreddersy innholdet slik at det matcher deres behov.
Kartlegging og analyse av søkeord kan være til stor hjelp for å nøste opp i dette mysteriet. Ved å se hva de besøkende søker etter og hvordan de oppfører seg på nettstedet ditt, ved hjelp av analyseverktøy, kan du få verdifull innsikt i hvorfor de havnet på siden din.
Utstyrt med denne informasjonen kan du utvikle en bevisst innholdsstrategi for markedsføringstiltakene dine.
- Du kan opprette sider som er utformet for å segmentere besøkende etter hva de er interessert i.
- Du kan lage unike destinasjonssider myntet på hvert segments spesifikke behov.
- Du kan skreddersy call to action på en måte som er tilpasset det enkelte segments behov.
I eksempelet over kunne destinasjonsiden tilby valgmuligheter: «Vi har forskjellige typer hotell i Oslo. Hvilken av disse typene passer best for dine behov? »
Hvis du tilbyr fire valg, og deretter fører den besøkende til innhold som er relevant, vil sjansen for å oppnå en hotellbestilling være mange ganger høyere enn den ville være for et konkurrerende nettsted som ikke vet hva den besøkende ønsker.
Hvordan kan du hjelpe dem?
Søkeordsanalyse og avdekking av brukerhensikt gjør det mulig for deg å kommunisere bedre med målgruppen din. Innholdet vil være mer effektivt, fordi det åpenbart er rettet mot den besøkende.
Når du er klar over at en besøkende ønsker å kjøpe en bestemt sko, som han allerede har undersøkt og bestemt seg for, kan du strukturere innholdet på siden slik at det underbygger kjøpsbeslutningen, kanskje tilby noen relevante sammenligninger, gi prisinformasjon, og deretter lede den potensielle kunden til en handlekurv for raskt å gjennomføre kjøpet.
Når du vet at den besøkende på hotellreservasjonsnettstedet er en forretningsmann som skal på et møte, kan innholdet ha en forretningsmessig stil, du kan bruke sjargong som er spesifikk for brukeren, og du kan skreddersy siden slik at informasjonen er relevant for kunden.
Hvis du gjør dette, føler de besøkende at du forstår dem, snakker deres språk, og regner med at du antageligvis vil være i stand til å tilfredsstille behovene de har. Dette bidrar til å konvertere flere besøkende til betalende kunder!
Noe som er interessant, er at du ikke behøver å selge mer aggressivt.
Du vekker de besøkendes interesse, viser at du forstår deres behov, får kontakt med dem på et personlig plan, og gir dem den informasjonen, veiledningen eller instruksjonen de er ute etter. Dette gir dem tillit til dine ferdigheter og din kompetanse, noe som skaper åpenhet for å følge dine anbefalinger. Kartlegging og analyse av søkeord hjelper deg å opparbeide denne tilliten – og over tid vil dette gi deg flere salg og økt fortjeneste.
Innholdsmarkedsføring er SEO i aksjon
En dyktig SEO-konsulent kan hjelpe deg med å realisere søkeordsanalysens fulle potensial, på en konkret måte som gagner virksomheten din. Når du begynner å utarbeide SEO-drevet innhold, vil du raskt oppdage at det:
- bidrar til å forbedre innholdets kvalitet
- forenkler innholdsplanleggingen
- hever innholdet fra å være «bra nok» til å være» utmerket»
- forbinder deg mer effektivt med potensielle kunder
- styrker merkevaren
- tiltrekker flere kunder gjennom jungeltelegrafen
- fører til mer publisitet i media
Og det behøver ikke å begrense kreativiteten. Når jeg bruker begrepet SEO-drevet innhold, tror folk noen ganger at jeg snakker om overdreven bruk av nøkkelord, såkalt «keyword stuffing», og lignende avleggs SEO-taktikker.
Nei, dette fungerer ikke lenger – om det noen sinne har fungert!
Tilnærmingen jeg anbefaler er å utforme innholdet kreativt; å dra nytte av skattekistene fulle av søkeordinformasjon som allerede er tilgjengelige for deg.
Hvis du ignorerer data, risikerer du å kaste bort tid og penger på å utarbeide innhold som er verdiløst i forhold til virksomhetens overordnede mål. Men når innholdet er bygget opp rundt god SEO-analyse, mangedobler det effekten av hver del av nettstedet ditt, og skaper synergier som vil bringe økt fortjeneste.
Det er derfor det er så viktig å gjennomføre kartlegging og analyse av søkeord, helt fra starten.
Alle teammedlemmene som er involvert i å skape innhold bør ha kjennskap til betydningen av søkeorddata. Det er en fordel om de har grunnleggende kunnskaper om SEO, slik at de kan sørge for at innholdsmarkedsføringen fokuserer på å maksimere virksomhetens viktigste nøkkeltall, Key Performance Indicators, snarere enn bare å være agn for søkemotorer for å få flere lenker.
Fagkyndig analyse utført av en profesjonell SEO-konsulent vil gi deg større forståelse av hvordan kundene dine tenker. Det er dette som bør være utgangspunktet for innholdsmarkedsføringstiltakene dine, og et solid SEO-fundament vil gjøre det enklere for deg å identifisere vekstmuligheter for virksomheten din.
- Utarbeiding av innhold som for tiden mangler (men som de besøkende søker) kan fylle hull, derved glipper færre muligheter unna.
- Optimalisering av eksisterende innhold kan få nettstedet ditt til å rangerer høyere, på den måten tiltrekkes flere kunder.
- Bedre struktur og organisering av nettstedet vil bidra til at det rangerer høyere, merkevaren blir synlig for flere potensielle kjøpere.
- Modifisering av innholdet – med titler, undertitler og kategorier valgt på bakgrunn av søkeordsanalyse – kan hjelpe deg å fremheve søkeuttrykk som gir høyere rangering og plassering i søkemotorene.
- Målrettet bruk av uttrykk mange søker etter, i kombinasjon med populære trender, vil øke trafikken inn til nettstedet.
Hvert av disse punktene kan bidra til å drive mer trafikk til nettstedet ditt, og gi deg økt omsetning og profitt. Hvis du ignorerer den viktige rollen SEO spiller i innholdsmarkedsføring, vil du begrense virksomhetens potensial, og gå glipp av fortjeneste.
Ikke gjør den feilen.
Og hvis du gjør den, fiks det med en gang!
Trond Lyngbø
Dette innlegget er skrevet av Trond Lyngbø, senior SEO-konsulent og gründer i Search Planet. Trond har 20-års SEO-erfaring og omfattende kompetanse innen teknisk SEO, SEO-analyse og SEO-strategi.
Trond er omtalt som SEO-ekspert hos Forbes. Han er topplistet SEO-spaltist hos Search Engine Land fem år på rad, anbefalt SEO-ekspert å følge hos Search Engine Journal tre år på rad, og dommer i European Search Awards, Global eCommerce Awards, Global Content Awards, UK Dev Awards, UK Digital Growth Awards, Global Marketing Awards og Global Agency Awards.
Trond jobber som SEO-konsulent for en rekke av Nordens og Europas ledende bedrifter, nettbutikker og butikkjeder.
Noe han jobber mye med er SEO for nettbutikker, e-handel og butikkjeder, og migrering av nettsteder, plattformbytte, redesign-prosesser, omnikanal handel, digitalisering, og konkurrentanalyse.
Anbefalt for deg
14. mars 2022
Er teknisk SEO annerledes enn tradisjonell SEO?
Les hvorfor du må være kritisk når du velger SEO-byrå og -ekspertene som skal jobbe med teknisk SEO. Å undervurdere dette innebærer en høy, sannsynlig risiko for langvarig, negativ finansiell…
24. oktober 2021
Podcast: SEO for nettbutikker
I denne podcasten kan du høre et 1,5 times intervju med vår SEO-ekspert om SEO for nettbutikker. Hva er viktig for nettbutikker? Hva gjør de som lykkes? Hvordan gjør du det? Lytt, så får du……
Nye blogginnlegg
Er teknisk SEO annerledes enn tradisjonell SEO?
14. mars 2022
Podcast: SEO for nettbutikker
24. oktober 2021
Problemer med SEO er ofte egentlig et ledelsesproblem
16. oktober 2021
Hvorfor har SEO stor betydning for merkevarebygging?
8. oktober 2021
Skjulte kostnader ved tapte SEO-muligheter
3. juli 2021
Hva er søkemotoroptimalisering (SEO)?
18. april 2021