Googles innvirkning på menneskeheten
Få andre selskaper i handelens historie har påvirket menneskeheten mer enn Google. Det som startet som en søkemotor utviklet av Larry Page og Sergey Brin i 1990-årene, vokste raskt til å bli noe mye mer. Hvor mye mer? Uten dyp innsikt i søkemarkedsføring, teknologi og psykologi er det vanskelig å forestille seg i hvor stor grad Google påvirker livene våre i dag, for ikke å snakke om hvordan søkegiganten vil styre utviklingen av samfunn og næringsliv i fremtiden.
Mange ser på Google som en søkemotor – som det jo er. Men det er ikke lenger bare snakk om teknologi. Å betrakte søkemotoren som om den er det samme i dag som den var for mange år siden – et greit verktøy for å finne nettsteder med informasjon – er å grovt undervurdere dens innvirkning på ulike aspekter av hverdagen vår.
Google har forvandlet forretningslivet for alltid
Google har blitt sentral for kjøpsatferd. De fleste forbrukere bruker søkemotorer for å undersøke eller finne ut mer om et produkt de vurderer å kjøpe, en restaurant de kunne tenke seg å gå på, eller for å finne lokale bedrifter.
Søkemarkedsføring har revolusjonert salgsprosessen. Det som tidligere dreide seg om «salg» dreier seg nå om «informert kjøp». Vi har ingen salgssyklus lenger, den er blitt erstattet av en kjøpssyklus. Reglene er ikke de samme, og det er behov for nye rettesnorer. Markedsføring og forretningsvirksomhet vil aldri mer bli som før. Å ignorere Google er som å avvise kunder eller sende dem til en konkurrent.
Google kan skaffe deg brorparten av kundene dine. Du kan la være å bry deg om virkeligheten, men da du må ta konsekvensen av å gjøre det. Bedrifter som motsetter seg denne revolusjonen, eller ikke innser at det har skjedd en enorm omveltning, vil ikke kunne løse problemer, utvikle seg og tilpasse seg. De vil bli hengende etter, og de vil miste kunder, salg og markedsandeler. For noen vil dette skje over natten. For andre kan det ta litt lenger tid.
Det som er sikkert, er at du er nødt til å utvikle deg og tilpasse deg Google for å kunne overleve i forretningsverdenen. Det handler ikke lenger om deg eller firmaet ditt. Det handler om kundene dine. Analysedrevne virksomheter vil gå seirende ut. Rike data fra ulike kilder gjør det mulig å planlegge og legge til rette. Ved å kartlegge søketrender kan man forutsi fremtiden. På bakgrunn av dette er det mulig å prioritere tid og ressurser, og kun investere i det som er viktig for å oppnå sentrale forretningsmål.
Dette må bedriftsledere være klar over
Dette må bedrifter forstå. De som ser på Google som en søkemotor, eller begrenser søkegigantens rolle til søkemarkedsføring eller rangering for bestemte søkeord, vil ikke være blant morgendagens vinnere. Vinnerne er de som tenker annerledes og går frem på en annen måte. Vinnerne er de som forstår hvorfor og hvordan Google er avgjørende for deres økonomiske resultater.
Hva vil framtiden bringe bedrifter og næringsliv?
Når forbrukere har en overflod av alternativer å velge mellom, vil virksomheter som bruker analysedata som verktøy for strategisk ledelse gå seirende ut. Bedrifter som ser på data og trender som muligheter de kan gripe, og skjønner at tid og ressurser brukt på dette ikke er bortkastet. Fremtiden – både for Google og bedrifter – DREIER SEG OM MENNESKER. Man må granske forbrukernes hjerner, grave i tankene og følelsene deres, og forstå deres behov og ønsker. Til og med prøve å kartlegge hensikter de kanskje ikke er klar over selv!
Alt er sømløst koblet sammen og integrert. Det er ikke lenger mulig å skille mellom ‘offline’ og ‘online’ forretningsvirksomhet. Rikholdige data er tilgjengelig for analyse. Kvalifisert gjetting og magefølelse som basis for beslutninger holder ikke lenger.
Google er smartere enn alle menneskelige hjerner – i hele verden, til sammen! Servere med terabyte og petabyte av lagrede data arbeider dag og natt for å lose oss, bistå oss med å navigere trygt og sikkert gjennom hverdagens hav av usikkerheter. Digitale plattformer og algoritmer hjelper oss å finne muligheter og oppdage flere alternativer, underbygge beslutninger og føre oss til riktig match.
Verdens mektigste partnerformidling har forvandlet forretningslivet og salgsprosessen for alltid. Bedrifter som høster vinning av denne omveltningen vil lykkes. Søkemotoroptimalisering er middelet for å nå målet.
Dette er et utdrag fra kapittel 4 i Google It: Total Information Awareness. Boken er tilgjengelig fra Amazon.com, Barnes & Noble og Springer Science+Business Media. Jeg er medforfatter av denne boken.
Trond Lyngbø
Dette innlegget er skrevet av Trond Lyngbø, senior SEO-konsulent og gründer i Search Planet. Trond har 20-års SEO-erfaring og omfattende kompetanse innen teknisk SEO, SEO-analyse og SEO-strategi.
Trond er omtalt som SEO-ekspert hos Forbes. Han er topplistet SEO-spaltist hos Search Engine Land fem år på rad, anbefalt SEO-ekspert å følge hos Search Engine Journal tre år på rad, og dommer i European Search Awards, Global eCommerce Awards, Global Content Awards, UK Dev Awards, UK Digital Growth Awards, Global Marketing Awards og Global Agency Awards.
Trond jobber som SEO-konsulent for en rekke av Nordens og Europas ledende bedrifter, nettbutikker og butikkjeder.
Noe han jobber mye med er SEO for nettbutikker, e-handel og butikkjeder, og migrering av nettsteder, plattformbytte, redesign-prosesser, omnikanal handel, digitalisering, og konkurrentanalyse.
Anbefalt for deg
14. mars 2022
Er teknisk SEO annerledes enn tradisjonell SEO?
Les hvorfor du må være kritisk når du velger SEO-byrå og -ekspertene som skal jobbe med teknisk SEO. Å undervurdere dette innebærer en høy, sannsynlig risiko for langvarig, negativ finansiell…
24. oktober 2021
Podcast: SEO for nettbutikker
I denne podcasten kan du høre et 1,5 times intervju med vår SEO-ekspert om SEO for nettbutikker. Hva er viktig for nettbutikker? Hva gjør de som lykkes? Hvordan gjør du det? Lytt, så får du……
Nye blogginnlegg
Er teknisk SEO annerledes enn tradisjonell SEO?
14. mars 2022
Podcast: SEO for nettbutikker
24. oktober 2021
Problemer med SEO er ofte egentlig et ledelsesproblem
16. oktober 2021
Hvorfor har SEO stor betydning for merkevarebygging?
8. oktober 2021
Skjulte kostnader ved tapte SEO-muligheter
3. juli 2021
Hva er søkemotoroptimalisering (SEO)?
18. april 2021