Foredragsholder innen SEO

Søkemotorer som Google spiller i dag en kritisk rolle for bedrifters finansielle resultater. Jeg har personlig vært vitne til at nettbutikker som har rangert godt på Google ha en årlig omsetning i hundremillionersklassen, mens konkurrentene som som rangerer dårlig kun tjener lommerusk.

Et annerledes SEO-foredrag

Dette er ikke et av de foredrag der du møter opp med store forventninger til faglig påfyll, og går skuffet hjem etter å ha kastet bort 45 minutter av livet ditt på å høre på en selger som presenterer deg for den ene selvfølgeligheten etter den andre. Du blir ikke presentert for de samme foilene du så i 2010, eller informasjon som er for generell til at noen i salen kan bruke det til noe fornuftig.

Du møter ikke en selger med kun overfladisk kunnskap om fagfeltet som vil forsøke å få deg til å løpe opp på scenen og kaste fra deg en ferdig signert salgskontrakt etter å ha utsatt deg for 45 minutter med snikskryt og pinlige salgsteknikker fra scenen.

Foredragsholder er internasjonalt anerkjent for sin ekspertise og har over 10 års praktisk SEO-erfaring. Du vil bli presentert for korrekt og oppdatert informasjon om hvordan Google faktisk fungerer i dag, ikke i i gamledager.

Ingen vil fortelle deg at innholdsmarkedsføring er den nye søkemotoroptimaliseringen. Ingen vil fortelle deg at det kun er tre hovedområder du trenger å fokusere på for å oppnå gode SEO-resultater, for det er ikke helt sant.

Tips og råd vil være basert på over 10 års praktisk erfaring fra virkeligheten, ikke teoretiske eksempler sakset fra Internett.

Er dette foredraget noe for deg?

Nøkkelen til SEO-suksess og langvarige resultater er kunnskap og kompetanse. Vår erfaring er at man i tillegg må være dyktig på å prioritere.

Du må sørge for at neste års markedsplan og ressurser blir brukt der hvor det har høyest mulig effekt på din bedrifts unike og mest kritiske virksomhetsmål, og prioritere tiltak og investeringer basert på fakta og virkeligheten.

Men, i en Google-verden der alt tilsynelatende henger sammen med alt, og søkemotoroptimalisering involverer bred og dyp spisskompetanse innenfor en rekke ulike fagdisipliner, er det lettere sagt enn gjort.

Det det er viktig å være klar over, er at tiden da gode rangeringer på Google handlet om SEO-arbeid  begrenset til bedriftens eget domene, og innholdet som var publisert der, er forbi. For å arbeide effektivt med SEO i dag, må man forstå hvordan Google fungerer i dag. Å ignorere den virkeligheten vil ha dramatiske konsekvenser for de finansielle resultatene i enhver bedrift som lever av kunder og salg. Det handler ikke om lommerusk, men om en årlig inntektslekkasje i hundremillionersklassen for enkelte.

Vi vet at lokale butikker vil få flere lokale kunder inn dørstokken i sine fysiske lokale butikker dersom de rangerer høyt på Google når personer nær bedriften søker fra mobiltelefoner. Samtidig vet vi at kundeservice offline har påvirkning på rangering online.

Det betyr at du må forholde deg til en virkelighet hvor SEO i dag handler om hvordan Google faktisk fungerer i dag, og ikke hvordan den gjorde for 10 år siden. Søkemotorer må integreres i alle deler av organisasjonen. Å legge til rette for å skape og høste synergieffekter er noe alle bør tenke på. Din SEO-strategi må involvere alt fra bunn til topp i organisasjonen.

For de fleste bedriftsledere kommer dette som en overraskelse. De smarte lederne vil innse at dette i bunn og grunn ikke handler om søkemotorer eller SEO – men om mennesker. At det vi snakker om handler om å legge til rette for at kunder skal finne deres bedrift når de har penger å bruke. Men hvor skal man begynne, og hva må man vite om før man setter i gang?

Dette SEO-foredraget vil sette deg i stand til å forstå hvordan søkemotorer som Google er viktig for din bedrift. Du vil lære hvordan Google fungerer, og få en bedre forståelse for hvordan du kan bidra til å skape resultater.

SEO-foredraget varer i 45 minutter, og egner seg godt til ledere og beslutningstakere i organisasjoner som lever av kunder og salg.

Om foredragsholder

Trond Lyngbø har over 10 års erfaring innen SEO, e-handel, innholdsstrategi og analyse. Han er topplistet spaltist hos Search Engine Land fem år på rad, og skriver også jevnlig for Marketing Land. Trond er omtalt hos Forbes som en av verdens 25 fremste SEO-eksperter, og har over 10 års arbeidserfaring som konsulent. På listen over kunder han har hjulpet med SEO, finner man en rekke internasjonalt ledende selskaper og e-handelsaktører som omsetter for milliarder på nett, i kombinasjon med hundrevis av fysiske lokale butikker i ulike byer og land. Foredragsholder har omfattende teknisk ekspertise, og hybrid-spisskompetanse innen en rekke ulike fagområder.

Som en autoritet på fagfeltet, blir Trond jevnlig intervjuet og omtalt i media. Du kan lese intervjuer av Trond i både Kapital og Finansavisen. Du kan se videoopptak av et av hans SEO-foredrag som han holdt på Cloud Media sitt frokostseminar her, og høre han snakke om SEO i denne podcasten.

På konferanser eller seminarer hvor foredragsholder har blitt evaluert av deltakerne anonymt i etterkant, er tilbakemeldingen svært gode. På en skala fra 0-6, hvor 6 er høyeste mulige score, ligger snittet på 5,6 poeng. Spør gjerne etter dokumentasjon, så sender vi deg vurderingene etter SEO-foredragene som ble holdt på Performancekonferansen (INMA) og Content Marketing-dagen 2017 (Kampanje.com).

Ta kontakt for å avtale nærmere.

Planlagte foredrag i 2018

Kom gjerne og hør på våre åpne foredrag. I løpet av våren holder vi SEO-foredrag i Oslo, Bergen, Trondheim og Stavanger. Vi deler kunnskap om flere ulike tema. Både grunnleggende SEO-foredrag med fokus på hvordan du jobber effektivt med SEO for å skaffe kunder og salg og bygge kunderelasjoner, og spesifikke foredrag om SEO for nettbutikker og e-handelsaktører. Her er en oversikt over noen utvalgte foredrag de neste ukene og månedene.

Oslo

  • 06. mars 2018: Kom og hør på vårt foredrag om SEO i Oslo på Smart Marketing-konferansen den 06. mars 2018. Foredraget er om WEO for nettbutikker og e-handel. Du får 10 konkrete SEO-tips som gir høy langvarig og høy effekt på salget. Der får du også muligheten til å høre foredrag om content marketing, markedsføring i sosiale medier og en rekke andre relevante tema. Les mer her.
  • 19. april 2018: Foredrag om SEO for nettbutikker og e-handelsaktører. Her får du noen av våre beste SEO-tips for nettbutikker og e-handelsorganisasjoner som vi har delt tidligere, pluss mange nye tips og råd som ikke har blitt delt tidligere. Målgruppen for dette foredraget er store nettbutikker med over 100 millioner i omsetning årlig, og e-handelsaktører som selger produkter online i en nettbutikk i kombinasjon med flere fysiske lokale varehus eller butikker. Du får innsikt i vår egenutviklede metode for søkeordsanalyse for nettbutikker. Du lærer 7 smarte trinn til søkeordsanalyse for nettbutikker. Du lærere hvordan du kan planlegge og implementere en effektiv og skalerbar informasjonsarkitektur informert av en søkeordsanalyse. Inkludert nettstedsstruktur, URL-struktur og hvordan kategorier og produkter bør organiseres, navngis og berikes. Vi tar også for oss Master-basen. Hva trenger kategorisjefer å vite om for å levere oppsiktsvekkende resultater med minimal innsats? Hva bør rammeverksoptimaliseres og løses ved kjernen, og hva bør håndteres på produktside-nivå, med sidemaler for kategorier og hvordan blir du synlig når kunder nær et varehus sofasurfer fra en mobiltelefon, og trekker disse inn døren i den fysiske butikken? Er kundereisen i synk med virkeligheten? Situasjonsanalyse avslører det. Du lærer hvordan dette gjøres. Foredraget er i Search Planet sine lokaler i Oslo sentrum. Vårt auditorium har plass til maks 100 personer, så vær tidlig ute! Vi kommer tilbake med mer informasjon.
  • 24. mai 2018: Introduksjonskurs i SEO for innholdsansvarlige, innholdsstrateger og innholdsprodusenter. Varighet: 2 timer. Sted: Oslo sentrum, hos Search Planet.
  • 24. mai 2018: Innføringskurs i søkeordsanalyse for innholdsprodusenter. Kurset er rettet mot personer som arbeider in-house i bedrifter som ønsker økt effekt av innholdsinvesteringene og bli flinkere til å bestille innhold, lage innholdsbriefer, planlegge innhold, produsere innhold og oppnå høy synlighet for ønsket målgruppe på Google. Varighet: 1 time. Sted: Oslo sentrum, hos Search Planet.
  • 24. mai 2018: Avansert søkeordsanalyse for innholdsansvarlige og innholdsprodusenter. Kurset vil også være relevant og verdifullt for personer som er involvert i arbeid med informasjonsarkitektur på nettbutikker og nettsteder, og personer som innholdsstrategier som inngår i en overordnet markedsføringsplan eller forretningsstrategi. Vi oppfordrer også personer som er involvert i arbeid med produkttekster i e-handelsbedrifter og beriking av produkter og PIM å delta. Målgruppen er personer som arbeider i bedrifter som har interne ressurser som bidrar i innholdsarbeidet og har eksterne samarbeidspartnere som de kjøper innhold av. Alle personer som arbeider i bedrifter som lever av betalende kunder vil ha utbytte av å delta. Varighet: 1,5 timer. Sted: Oslo Sentrum, hos Search Planet.
  • 20. juni 2018: SEO-kurs for e-handelssjefer, markedssjefer og kategoriansvarlige i e-handelsorganisasjoner som selger produkter på nett i kombinasjon med salg i flere fysiske lokale butikker på flere steder, ulike byer eller på tvers av landegrenser, språk og kulturer. Kurset holdes i Search Planets lokaler. Målgruppen for kurset er beslutningstakere og ansvarlige som jobber i virksomheter som omsetter for 500+ millioner årlig. Dette er et ikke-teknisk kurs med fokus på hvordan du jobber effektivt med SEO i bedriften, utover SEO og hva som foregår på nettstedet og bedriftens markedsføring. Vi vil introdusere et case som beskriver hvordan du praktisk kan identifisere og kartlegge vekstmuligheter og skaffe en oversikt som lar deg prioritere basert på  dine unike virksomhetsmål og individuelle muligheter og behov. Dersom du skal øke omsetningen i nettbutikken med 500 millioner kroner på 12 måneder, hva konkret må du gjøre for at det skal skje? Fra hvilke produktkategorier og produkter skal veksten komme? Hva, konkret, må du gjøre, når, i hvilken rekkefølge, i hvilke doser og hvem skal gjøre det for å implementere en plan som gjør det realistisk å snu potensialet til penger på bedriftskontoen? Det er overraskende for mange ledere å få vite at de ikke er i synk med kundereisen. At de har arbeidet etter en illusjon og i tro om at de var et helt annet sted på kartet enn de faktisk viser seg å være. Og når de forstår at det ikke er spesielt tidkrevende eller kostbart å utføre en situasjonsanalyse som gir dem fasiten på både potensialets kroneverdi, fra hvilken produktkategorier de kan hente ut mest penger raskest, og at en plan for å øke omsetningen med 500 millioner kroner faktisk ikke trenger å ta 12 måneder, men bare 4-6 måneder, og at planen de trenger ikke er mer enn en prioritert liste med 5 ting de må gjøre, og behovet for ressurser og kapital kan dekkes gjennom å allokere ansatte og aktiviteter litt annerledes enn planlagt. Vi anbefaler at personer som er involvert i beslutninger deltar på dette kurset. Tidligere har dette kurset blitt omtalt som oppsiktsvekkende og nytenkende. Tilbakemeldingene fra toppledere er at de forstår at dette ikke handler om teknologi, SEO eller markedsføring, men om kundene og kundereisen, og at innsikten og læringen ble en øyeåpner for dem og gav dem overblikk og forståelse for noe som de tidligere ikke hadde en helhetlig forståelse av eller så påvirkningskraften for bedriftens finansielle resultater og utvikling. Ledere med ansvar for forretningsutvikling melder også tilbake at de har fått verdifull kompetanse som hjelper dem med å identifisere og kartlegge nye spennende markedsmuligheter. Innholdsansvarlige forteller at de blir flinkere til å investere i riktig innhold som flere kunder finner på de ulike stadiene i en kundereise og kjøps- og beslutningsprosess. Noen av dem lykkes i løpet av kun noen uker å implementere mikro-innholdsstrategier som nå gjør at de totaldominerer noen av sine viktigste tema, emner, underemner og nisjer. Personer som har følgende stillingstitler og roller vil oppleve denne dagen som meget relevant og verdifull: E-commerce manager, E-commerce Director, Strategy Director, Sales Director, Category Manager, Content Manager, Digital Director, Digital Director, CTO, CIO, Business Development Manager. Dette er et kurs som har en relativt smal målgruppe i Norge. Vi oppfordrer at nordiske kollegaer i organisasjonen inviteres med på denne seansen. Vi vil forsøke å begrense antall deltakere og legge til rette for faglige diskusjoner underveis. Kurset er todelt, med en strategisk innføring først, etterfulgt av en e-handelsfokusert gjennomføring der samtalen handler om virksomhetsmål, finansielle resultater, strategi og effektiv ledelse. Kurset holdes hos Search Planet i Oslo sentrum, enten i auditoriet eller i et av våre større møterom på stedet. Auditoriet har plass til 100 personer. Møterommet rommer maksimalt 20 personer. Så vær rask med å melde din interesse dersom dette høres spennende ut. Vi kommer tilbake med mer informasjon.
  • 15. juni 2018: Introduksjonskurs i teknisk søkemotoroptimalisering for nettbutikker og e-handel. Varighet: 3 timer. Sted: Oslo sentrum, hos Search Planet.
  • 15. juni 2018: Avansert kurs i teknisk søkemotoroptimalisering for nettbutikker og e-handel. Varighet: 3 timer. Sted: Oslo Sentrum, hos Search Planet. Kurset kjøres direkte etter introduksjonskurset. Deltakere på dette kurset oppfordres til å delta på introduksjonskurset for å ha best utbytte av dagen. Har du tekniske spørsmål til foredragsholder kan du stille disse underveis og få konkrete løsningsforslag, tips og råd basert på din spesifikke e-handelsplattform og virksomhetsmål. Foredragsholder har lang hands-on erfaring med teknisk søkemotoroptimalisering på en rekke av e-handelsplattformene i markedet, både enterprise-løsninger som Hybris og Intershop og alternativer som Magento.

Trondheim:

16. mars 2018: Kom og hør vårt foredrag om søkemotoroptimalisering i Trondheim, på Markedskonferansen 2018. Konferansen arrangeres av Trondheim Markedsforening (TMF) og holdes på Clarion Brattøra.  Les mer her.

Bergen:

Mai 2018: Vi holder foredrag om søkemotoroptimalisering i Bergen i mai 2018. Vi arbeider med ulike alternativer i Bergen sentrum. Mer informasjon om foredraget kommer snart.

Stavanger:

Mai 2018: Vi holder foredrag om SEO i Stavanger i mai 2018. Arrangementet er under planlegging. Foredraget vil bli hold i Stavanger sentrum i slutten av måneden. Temaet er hvordan du kan jobbe effektivt med SEO for å skaffe kunder salg og bygge kunderelasjoner – i dag og fremtiden. Foredraget varer i 60 minutter. Etter foredraget vil de som ønsker det kunne delta på en utvidet workshop med praktisk rette fokus. Denne sesjonen vil være i 1,5 time. Hold av datoen i kalenderen. Mer informasjon om foredraget kommer snart.

Ta kontakt for å avtale nærmere.