Hvordan er en konkurrentanalyse viktig for deg?

Det er viktig for å finne ut hva dine konkurrenter gjør for å vinne over deg på Google. Derfor er konkurrentanalyse alltid en del av leveransen når vi jobber strategisk med søkemotoroptimalisering for våre kunder.

Med mindre bedriften din har monopol, har du konkurrenter. Og kun en konkurranseanalyse gir deg svar på:

  • Hvordan konkurrentene dine gjør det
  • Hva det er de gjør for å oppnå bedre resultater
  • Hva du kan lære av deres aktiviteter
  • Hvordan forberede og beskytte deg selv mot nye trusler
  • Finne ut om deres resultater er bedre eller dårligere enn bransjegjennomsnittet
  • Hvilke strategier de har

Dette er verdifull informasjon som kan gi deg et fortrinn fremfor konkurrentene. Og det krever ekspertanalyse og research, for å trekke gjennomførbare ideer ut av tilgjengelige data i analyseverktøyene, søkeordsanalyse, innholdsstrategi og fra Internett.

Vi er eksperter på denne typen analyser, og har hjulpet våre kunder med å bruke innsikten til å skaffe seg en fordel foran andre aktører, slik at de holder seg foran konkurrentene.

Hvordan gjør vi det?

Vår analyse vil ta stilling til følgende spørsmål:

  • Hva kan du forvente vil skje i de neste 1–3 årene i bransjen din?
  • Hvordan kan du skaffe deg markedsandeler fra konkurrentene?
  • Risikerer du å miste kunder grunnet dårlige strategier?
  • Nøyaktig hva er det du må gjøre for å vinne dem tilbake?
  • Hva er første steg? Og det neste? Og neste?

Dette er områder hvor jeg kan hjelpe deg, som en erfaren SEO-konsulent. Jeg samarbeider med kundene for å finne ut:

  • Hvilke strategier de bruker (tradisjonelle kanaler, på nettet eller en flerkanals løsning)
  • Hvor godt disse strategiene fungerer for dem
  • Hvilke styrker som kan forventes, på kort sikt og på lang sikt
  • På hvilke områder de er svake – og hvor dere kan ta markedsandeler fra andre
  • Hvordan dere kan planlegge angrepet for å skaffe dere nye kunder
  • Hva du IKKE burde fokusere på (fordi det ikke er effektivt eller for konkurranseutsatt)

Hva du vil oppnå gjennom samarbeidet med oss:

1. Pålitelig og utfyllende informasjon som er basert på avansert analyse og involverer flere datakilder og elementer som

  • webanalyse
  • søkeordsanalyse
  • innholdsstrategi
  • innholdsmangelanalyse
  • referansemåling mot konkurrentene (eksisterende og potensielle)
  • evaluering av trusler og muligheter

2. Detaljert teknisk informasjon som dekker organisk søk og SEO, men som går langt utover det. Du får opplysninger som støtter beslutningstakere, virksomhetsstrategier, kommunikasjonsteam og mer.

3. Tips og retningslinjer for å hjelpe deg med å prioritere tiltak basert på fakta som er trukket fra korrekt og grundig analyse, heller enn å stole på magefølelsen, synsing og improvisering.

Rapportene våre vil struktureres på en måte som er:

  • tekniske, detaljerte og samtidig utradisjonelle
  • omfattende og fullstendig
  • gjennomførbare (så du får ting gjort)
  • kostnadseffektive og hjelper dere med å redusere ressurssløsing
  • beregnet på å hjelpe bedrifter med å møte finansielle mål raskere

Hvis du er en beslutningstaker i en stor organisasjon som er vant til å jobbe med interne markedsføringsavdelinger og bruker ansatte til å gjennomføre dine strategier, så vil du ha stor nytte av vår konkurranseanalyse. Selv om du ikke har særlig med kunnskap om SEO.

Våre kunder omfatter e-handels- og markedsføringsansvarlige som ønsker veiledning innen strategiplanlegging, og som foretrekker å jobbe med en erfaren konsulent som er kjent med de ulike aspekter ved administrasjon og overvåking av moderne vekststrategier med flere kanaler.

Se oversikt over våre SEO-tjenester, eller ta kontakt for spørsmål eller tilbud.

SEO-konsulent Trond Lyngbø i Search Planet AS i Oslo, Norge

Trond Lyngbø

Dette innlegget er skrevet av Trond Lyngbø, senior SEO-konsulent og gründer i Search Planet. Trond har 20-års SEO-erfaring og omfattende kompetanse innen teknisk SEO, SEO-analyse og SEO-strategi.

Trond er omtalt som SEO-ekspert hos Forbes. Han er topplistet SEO-spaltist hos Search Engine Land fem år på rad, anbefalt SEO-ekspert å følge hos Search Engine Journal tre år på rad, og dommer i European Search Awards, Global eCommerce Awards, Global Content Awards, UK Dev Awards, UK Digital Growth Awards, Global Marketing Awards og Global Agency Awards.

Trond jobber som SEO-konsulent for en rekke av Nordens og Europas ledende bedrifter, nettbutikker og butikkjeder.

Noe han jobber mye med er SEO for nettbutikker, e-handel og butikkjeder, og migrering av nettsteder, plattformbytte, redesign-prosesser, omnikanal handel, digitalisering, og konkurrentanalyse.

Les mer om Trond Lyngbø
Content GAP Analyse

Content GAP-analyse

Vi bryter ned hele din forretning på tvers av strategier, teknologi, team, lokasjon og markeder. Vi analyserer flere millioner Google-søk. Hvordan rangerer du på Google? Hva gjør dine konkurrenter bedre enn deg? Hva er din status? Hva må du gjøre for å vinne?

Les mer om GAP-analyse
Søkemotoroptimalisering-tips for ledere som ønsker hjelp med SEO strategi. Bildet viser at organisk søk , SEO og Google ikke er i synk med overordnet virksomhetsstrategi, salgsstrategi, markedsføringsstrategi, markevarebygging, PR- og kommunikasjonsstrategi og webutvikling. Det betyr at bedriften ikke er i synk med kunder og markedet.

SEO-analyse

Vi har omfattende kompetanse og erfaring innen Google-rettet SEO og konkurrentanalyse. Når vi jobber med konkurrentanalyse er vi grundig, og du får full kontroll. Vi skreddersyr din avtale for å skape høy effekt på din bedrifts unike virksomhetsmål.

Les mer om SEO-analyse