Internasjonal SEO

  • Er det vanskelig for kunder, klienter og potensielle kjøpere i utlandet å finne nettstedet ditt på søkemotorer?
  • Ønsker du å gjøre bedriften eller merkevaren din mer synlig på nett for internasjonale målgrupper som er interessert i det du tilbyr?
  • Har du planer om å utvide virksomheten globalt, til nye markeder i andre land?

I så fall bør du søkemotoroptimalisere nettstedet ditt ved hjelp av metoder og teknikker for internasjonal SEO.

Ledende nettbutikker og bedrifter som opererer i flere land, med målgrupper som snakker forskjellige språk, vet hvor vanskelig det kan være å rangere høyt på Google-søk på tvers av landegrenser.

Det er ikke enkelt, raskt eller lett å utmerke seg innen internasjonal SEO.  Konkurransen på den globale arenaen er beinhard, og det holder ikke lenger å laste opp et nettsted av høy kvalitet for å oppnå høy rangering på organiske søk.

Søkemotorer som Google og Bing er i stadig endring, og i dag legger de vekt på å gi brukere søkeresultat som er optimalisert basert på

  • hvor søkere befinner seg (lokale søk) og
  • hva slags enhet de bruker (mobilsøk)

Hvis du vil at nettstedet ditt skal være synlig i flere land, må du lokalisere og optimalisere det deretter.

En internasjonal SEO-strategi vil sikre at du ikke bare rangererer høyt på søkeresultat i ditt eget distrikt, nabolag eller by, men over hele landet og i andre land, eller til og med globalt. Jeg kan hjelpe deg med å

  • utarbeide en internasjonal SEO-strategi for virksomheten
  • gi deg teknisk veiledning om implementering
  • støtte medarbeiderne dine i arbeidet med å nå målene

Dette kan vi gjøre for deg

For å styrke den internasjonale SEO-strategien din, vil vi samarbeide med deg om å

  • velge riktig innholdsstyringssystem
  • finne ut hvilken plattform for netthandelaktivitet som er best egnet for deg
  • bygge opp nettstedet (og optimalisere det for mobile søk)
  • utarbeide målrettet innhold tilpasset lokale målgrupper
  • skreddersy SEO-taktikk basert på regionale og nasjonale behov

Gjort riktig, vil disse tiltakene gi Google klare signaler om at virksomheten din er relevant for potensielle kunder i flere land, og drive trafikk til nettstedet på tvers av språk, enheter og lokaliteter.

Vi vil også sørge for at du unngår problemer med duplisert innhold eller andre brudd på søkemotorenes anbefalte regler, som kan ha negative konsekvenser og i verste fall føre til at nettstedet blir utestengt fra søkeresultat. I dagens nettorienterte globale marked er konkurransen stor, og ingen bedrift kan overleve internasjonalt uten å være godt synlig på søkemotorer.

Slik hjelper vi deg å styrke din internasjonale SEO

Vår tilnærming kan deles inn i 3 faser – Kartlegging, målretting og optimalisering.

Først gjennomgår vi

  • nåværende trafikkmønstre på nettstedet ditt. Vi finner ut hvor de besøkende søker fra (land, språk)
  • variasjoner i trafikk over tid, og på hvilken måte dette er relatert til søkemotorrangering
  • hvilke søkeord og -uttrykk folk bruker for å finne virksomheten din på Google og andre søkemotorer
  • besøkendes atferdsmønstre når de lander på nettstedet, inkludert hvor mange som konverteres til kunder
  • salgs- og inntektstrender for trafikk til nettstedet ditt, både på kort sikt og over tid

På bakgrunn av denne informasjonen avgjør vi sammen hvilke områder vi bør satse på og styrke – muligens kan vi også avdekke skjulte trender du ikke har vært klar over.

Med dette som ledesnor identifiserer vi søkeord med appell til målgruppen som aktivt viser interesse for det du tilbyr på nettstedet ditt (hvor potensialet for økte inntekter er størst). Dette er en teknisk prosess, og vi bruker flere kraftfulle verktøy. Sluttresultatet er en liste med søkeord og -uttrykk som vil gi deg et betydelig forsprang i forhold til konkurrentene dine.

Deretter fastsetter vi prioriteringer for internasjonale SEO-aktiviteter, basert på hvilke land og språk du ønsker å satse på.

Fremgangsmåten for internasjonal SEO er unik, og består blant annet i å

  • velge et domenenavn som er spesifikt for et land eller språk
  • optimalisere strukturen på nettstedet ditt
  • lokalisere innhold for å nå målgruppen
  • og en rekke småtiltak som kan medvirke til at nettstedet rangerer høyest mulig på Googles søkeresultat

Til slutt vil vi finpusse nettstedet. Målet er å gjøre bedriften eller tjenesten du tilbyr mer synlig for folk som søker i de bestemte geografiske områdene vi bestemte oss for å prioriterte i forrige trinn.

Hvorfor samarbeide med oss?

Trond Lyngbø er en internasjonalt anerkjent SEO-spesialist med over 10 års spisskompetanse som konsulent innen netthandel, digital innholdsstrategi og analyse. Han har lang og bred erfaring med søkemotoroptimalisering for en rekke ledende virksomheter og internasjonale foretak, blant dem en rekke Fortune 500-selskap.

Lyngbø har vært spaltist for det anerkjente SEO-nettstedet Search Engine Land siden 2011.

Slik kommer du i gang

Vi står klar til å starte samarbeidet med deg om internasjonal SEO.

Hvis du er interessert i en gratis demo og presentasjon av hvordan vi kan ta det neste steget sammen, kontakt Trond Lyngbø.