SPRÅK OG LAND

Internasjonal SEO


Dette er viktig for deg som har kunder som snakker flere språk, eller har innhold på flere språk, og et must for deg som selger varer og tjenester på tvers av landegrenser.

LØNNSOM VEKST

SEO som skaper finansiell påvirkning


Langvarig høy effekt på forretningskritiske mål og KPIer.

Skjermbilde fra Google Analytics etter SEO for nettbutikk

SØKEMOTOROPTIMALISERING

Hvordan er dette viktig?


Med en god SEO-strategi som tar hensyn til hvilket språk kunder søker på, hvor de bor og innhold som er tilgjengelig på deres språk, vil du få økt trafikk og flere betalende kunder.

  • Er det vanskelig for kunder, klienter og potensielle kjøpere i utlandet å finne nettstedet ditt på søkemotorer?
  • Ønsker du å gjøre bedriften eller merkevaren din mer synlig på nett for internasjonale målgrupper som er interessert i det du tilbyr?
  • Har du planer om å utvide virksomheten globalt, til nye markeder i andre land?

I så fall bør du søkemotoroptimalisere nettstedet ditt ved hjelp av metoder og teknikker for internasjonal SEO.

Ledende nettbutikker og bedrifter som opererer i flere land, med målgrupper som snakker forskjellige språk, vet hvor vanskelig det kan være å rangere høyt på Google-søk på tvers av landegrenser.

Det er ikke enkelt, raskt eller lett å utmerke seg innen internasjonal SEO.  Konkurransen på den globale arenaen er beinhard, og det holder ikke lenger å laste opp et nettsted av høy kvalitet for å oppnå høy rangering på organiske søk.

Søkemotorer som Google og Bing er i stadig endring, og i dag legger de vekt på å gi brukere søkeresultat som er optimalisert basert på

  • hvor søkere befinner seg (lokale søk) og
  • hva slags enhet de bruker (mobilsøk)

Hvis du vil at nettstedet ditt skal være synlig i flere land, må du lokalisere og optimalisere det deretter.

En internasjonal SEO-strategi vil sikre at du ikke bare rangererer høyt på søkeresultat i ditt eget distrikt, nabolag eller by, men over hele landet og i andre land, eller til og med globalt. Jeg kan hjelpe deg med å

  • utarbeide en internasjonal SEO-strategi for virksomheten
  • gi deg teknisk veiledning om implementering
  • støtte medarbeiderne dine i arbeidet med å nå målene

MÅLRETTET

Dette kan vi gjøre for deg


For å styrke den internasjonale SEO-strategien din, vil vi samarbeide med deg om å:

  • velge riktig innholdsstyringssystem, eller optimalisere systemet du allerede bruker
  • finne ut hvilken e-handelsplattform eller nettbutikkløsning som er best egnet for deg, eller optimalisere systemet du allerede bruker
  • bygge opp nettstedet (og optimalisere det for mobile søk)
  • sette en god struktur og sikre en god organisering av innhold
  • implementering av blant annet, men ikke begrenset til, hreflang, rel=canonical, XML sitemaps, robots.txt-filer, med mer.
  • utarbeide målrettet innhold tilpasset lokale målgrupper
  • skreddersy SEO-taktikk basert på regionale og nasjonale behov

Gjort riktig, vil disse tiltakene gi Google klare signaler om at virksomheten din er relevant for potensielle kunder i flere land, og drive trafikk til nettstedet på tvers av språk, enheter og lokaliteter.

Vi vil også sørge for at du unngår problemer med duplisert innhold eller andre brudd på søkemotorenes anbefalte regler, som kan ha negative konsekvenser og i verste fall føre til at nettstedet blir utestengt fra søkeresultat. I dagens nettorienterte globale marked er konkurransen stor, og ingen bedrift kan overleve internasjonalt uten å være godt synlig på søkemotorer.

KORT FORKLART

Hvordan går vi frem?


Vår tilnærming kan deles inn i 3 faser – Kartlegging, målretting og optimalisering

Først gjennomgår vi

  • nåværende trafikkmønstre på nettstedet ditt. Vi finner ut hvor de besøkende søker fra (land, språk)
  • variasjoner i trafikk over tid, og på hvilken måte dette er relatert til søkemotorrangering
  • hvilke søkeord og -uttrykk folk bruker for å finne virksomheten din på Google og andre søkemotorer
  • besøkendes atferdsmønstre når de lander på nettstedet, inkludert hvor mange som konverteres til kunder
  • salgs- og inntektstrender for trafikk til nettstedet ditt, både på kort sikt og over tid

På bakgrunn av denne informasjonen avgjør vi sammen hvilke områder vi bør satse på og styrke – muligens kan vi også avdekke skjulte trender du ikke har vært klar over.

Med dette som ledesnor identifiserer vi søkeord med appell til målgruppen som aktivt viser interesse for det du tilbyr på nettstedet ditt (hvor potensialet for økte inntekter er størst). Dette er en teknisk prosess, og vi bruker flere kraftfulle verktøy. Sluttresultatet er en liste med søkeord og -uttrykk som vil gi deg et betydelig forsprang i forhold til konkurrentene dine.

Deretter fastsetter vi prioriteringer for internasjonale SEO-aktiviteter, basert på hvilke land og språk du ønsker å satse på.

Fremgangsmåten for internasjonal SEO er unik, og består blant annet i å

  • velge et domenenavn som er spesifikt for et land eller språk
  • optimalisere strukturen på nettstedet ditt
  • lokalisere innhold for å nå målgruppen
  • og en rekke småtiltak som kan medvirke til at nettstedet rangerer høyest mulig på Googles søkeresultat

Til slutt vil vi finpusse nettstedet. Målet er å gjøre bedriften eller tjenesten du tilbyr mer synlig for folk som søker i de bestemte geografiske områdene vi bestemte oss for å prioriterte i forrige trinn.

For bedrifter som selger produkter i nettbutikk i kombinasjon med salg i fysiske butikker, offline, vil vi alltid ta hensyn til at den internasjonale SEO-strategien også inkluderer alt som er nødvendig for å bli synlig for lokale varehus, eksempelvis tjenesten som dekker dette på et lokalt nivå, lokal SEO.

Våre eksperter!

Uansett hvilket behov eller budsjett du har, kan vi hjelpe deg. Her er ditt team. Vi gleder oss til å høre fra deg.

Ta kontakt
Jørgen Indsetviken, SEO-konsulent hos Search Planet AS i Oslo, Norge.

Jørgen Indsetviken

Teknisk SEO-konsulent, spesialist på teknisk søkemotoroptimalisering for store nettbutikker.

Om konsulenten
Trond Lyngbø. SEO-konsulent, Search Planet AS, Oslo, Norge.

Trond Lyngbø

Senior SEO-konsulent og daglig leder av Search Planet. 15-års hands-on erfaring med SEO, både teknisk SEO og strategi.

Om konsulenten

MEDIEOMTALE

Anerkjent  SEO-ekspertise


Våre dyktige ansatte har over flere år oppnådd gode resultater og internasjonal anerkjennelse.

Forbes-omtale.

Omtalt og presentert som en av verdens 25 fremste SEO-spesialister.

Trond Lyngbø: SEO Columnist At Search Engine Land

Search Engine Land: Topplistet SEO-spaltist fem år på rad (50+ publiserte spalter.)

Google IT: Bok om søkemotoroptimalisering med Trond Lyngbø fra Search Planet AS i Oslo, Norge.Google It: Medforfatter av internasjonal bok om SEO utgitt av Springer.

Medieomtale

Pluss mye, mye mer som du kan lese om.

Les mer

Trenger du hjelp med internasjonal SEO?

Det er alltid spennende med nye utfordringer, og våre SEO-konsulenter gleder seg til å høre fra deg.

Ta kontakt